يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

ژاپن از تحريم نفت ايران عقب‌نشيني كرد

شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۱۹
کد مطلب: 203914
دولت ژاپن از تعهدش مبني بر پيوستن به تلاش‌هاي واشنگتن براي تحريم صادرات نفت ايران عقب‌نشيني كرد.
به گزارش ايسنا، خبرگزاري فرانسه گزارش داد ۲۴ ساعت پس از آن كه وزير دارايي ژاپن اعلام كرد توكيو با درخواست‌هاي آمريكا مبني بر تحريم نفت ايران هم‌راستا خواهد شد، نخست‌وزير و وزير امور خارجه ژاپن هر دو از اظهارات وي عقب‌نشيني كردند.

آمريكا در تلاش است اعمال فشار بر برنامه‌ي هسته‌يي ايران را افزايش دهد و تهديد مي‌كند كه موسسات مالي و بانك‌هايي كه با بانك مركزي ايران تبادلات داشته باشند را تحريم خواهد كرد.

چين از وارد شدن به اين حوزه خودداري كرده است اما واشنگتن ظاهرا روز پنج‌شنبه وقتي وزير دارايي ژاپن به تيموثي گيتنر ـ وزير خزانه‌داري آمريكا ـ گفت كه توكيو قصد دارد واردات نفت از ايران را قطع كند يك پيروزي ديپلماتيك به دست آورد. با اين حال روز جمعه كويچيرو گمبا ـ وزير امور خارجه ژاپن ـ چنداني اشتياقي به اين امر نشان نداد و در كنفرانس خبري در كنار آلن ژوپه ـ وزير امور خارجه فرانسه ـ كه به توكيو سفر كرده بود، گفت: آمريكا تمايل به اعمال تحريم دارد. ما معتقديم درباره اين مساله بايد بسيار محتاط بود.

وي گفت: بايد اين مسئله را با دقت بسيار بررسي كنيم و راه‌حلي هوشمندانه را بيابيم.

وزير امور خارجه ژاپن افزود كه ژاپن در پنج سال گذشته از وابستگي به نفت خام ايران كاسته است و گفت: ما در حال بررسي اين مساله هستيم كه آيا كاهش بيش‌تر مزيتي خواهد داشت يا خير اما مهم است كه بدانيم هرگونه كاهش چه تاثيري بر بهاي نفت خواهد گذاشت.

او ادامه داد: مي‌توان تصور كرد كه اين اقدام تاثيراتي منفي نه تنها براي ژاپن بلكه براي اقتصاد جهان به‌دنبال خواهد داشت.

هم‌چنين يوشيهيكو نودا ـ نخست‌وزير ژاپن ـ در كنفرانس خبري جداگانه‌اي گفت كه وزير دارايي ژاپن نظر شخصي خود را مطرح كرده است.

وي به خبرنگاران گفت: ما به عنوان يك دولت تمايل داريم به مذاكرات ملموس‌تري در سطح كاري وارد شويم.

خبرگزاري فرانسه افزود: گيتنر با دست خالي از پكن راهي توكيو شده بود زيرا پكن از افزودن قدرت اقتصادي خود در پشت تلاش‌ها براي منزوي كردن تهران خودداري كرد.

هند نيز روز پنج‌شنبه اعلام كرد كه به شركت‌هاي نفتي اين كشور نگفته‌ است واردات از ايران را كاهش دهند در حالي كه كره جنوبي اعلام كرد از آمريكا درخواست مي‌كند تا به اين كشور اجازه دهد واردات نفت را كاهش ندهد.

اتحاديه اروپا كه با آمريكا همراه است روز چهارشنبه اعلام كرد: انتظار دارد تحريم‌هاي ايران را تا پايان ماه ژانويه نهايي كند.

آلن ژوپه روز جمعه گفت كه فرانسه و شركاي اروپايي‌اش معتقدند برنامه‌ي هسته‌يي ايران نقض جدي تعهدات بين‌المللي اين كشور و تهديدي براي صلح جهاني است.

وي افزود: ناديده گرفتن اين برنامه اشتباهي خطير است.

اين در حالي است كه تهران همواره بر صلح‌آميز بودن برنامه‌ي هسته‌يي خود تاكيد دارد.

در عين حال شبكه خبرگزاري بلومبرگ به نقل از دو مقام اتحاديه اروپا گزارش داد: تحريم نفت ايران توسط اتحاديه اروپا احتمالا شش ماه به تاخير مي‌افتد تا به كشورهايي نظير يونان، ايتاليا و اسپانيا اجازه داده شود تامين كنندگاني جايگزين را پيدا كنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *