جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

منظور از خلق عظیم چیست؟

يکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب: 403714
ما موظفيم در جامعه افرادي داشته باشيم که داراي خُلق حسن‌اند، خُلق يعني هويّت درونيِ که اوصاف او اين است...
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ آیت الله العظمی جوادی آملی در درس اخلاق این هفته خود که با حضور پر شور جمع کثیری از طلاب و اساتید حوزه های علمیه آذربایجان غربی و دیگر علاقمندان معارف الهی در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد اظهار داشت:از دو مطلب نبايد بي‌توجه گذشت؛ يکي اينکه همه ما موظّفيم کار خير کنيم و صفت خوب داشته باشيم که رسیدن به اين مهم تا حدودي آسان است اما به ما نگفتند فقط کارِ خوب بکن, به ما گفتند آدمِ خوب باش! کار خوب و وصف خوب يک مبدأ ذاتي مي‌طلبد آن مبدأ خُلق حَسن است, اوصاف حَسن داشتن, افعال حسن داشتن غير از خُلق حسن داشتن است. باید سعی ما بر این باشد که آن مبدأ خُلق حَسن را در خود بپرورانیم.

وی ادامه داد:ما موظفيم در جامعه افرادي داشته باشيم که داراي خُلق حسن‌اند، خُلق يعني هويّت درونيِ که اوصاف او اين است که عادل است, باتقواست, متواضع است, قانع است, فرهيختگي دارد و مانند آن, اينها آثار آن هويّت دروني است.

معظم له پیامبر اسلام (ص) را نمونه کامل انسان دارای حسن درون خواندند و اذعان داشت:

ذات اقدس الهي رسولش را به اوصاف خوب ستايش نکرد, نفرمود تو عادلي, تو باتقوايي, تو اوصاف خوب داري, تو حسنات خوب داري, تو سجاياي اخلاقي خوب دارد بلکه فرمود آن هويّت دروني‌ات حَسن است ﴿إِنَّکَ لَعَلي‏ خُلُقٍ عَظيمٍ﴾ پس عدالت, تقوا و همه اين اوصاف برجسته‌اي که در کتاب و سنّت مطرح است اينها کار و وصف آن هويّت دروني است لذا وجود مبارک رسول گرامي(عليه و علي آلاف التحيّة و الثناء) هويّت دروني‌اش را ساخته بود و حَسن و زيبا بود از آن حُسن دروني اين اوصاف تراوش مي‌کرد.

وی با تاکید بر تاسی به پیامبر گرامی اسلام و اسوه قرار دادن ایشان در امور اخلاقی بیان داشت:

ما اگر بخواهيم رسول خدا(عليه و علي آلاف التحيّة و الثناء) را اُسوه قرار بدهيم اول بايد کارهاي خوب بکنيم تا اين کار براي ما به صورت وصف حال در بيايد بعد تمرين زياد بکنيم تا اين حال به صورت مَلکه در بيايد, این تکرار زياد را در فراز و نشيب زندگي بکنيم تا کم کم زمينه پيدا بشود براي آن خُلق, لذا آن خُلق را خود ما باید در درونمان بسازيم.

آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان این مطلب که "بهترين و مناسبت‌ترين جا براي پرورش صاحبان خُلق حَسن, حوزه‌هاي علميه است" خاطرنشان کرد:خُلق عظيم پيدا کردن و هويّت سازی کار هر کسي نيست، ما در جامعه به چنين افرادي نيازمنديم تا افراد به اينها مراجعه کنند و مشکلات خود را حل کنند و حرف اينها در مردم اثر داشته باشد. بهترين و مناسبت‌ترين جا براي پرورش صاحبان خُلق حَسن, حوزه‌هاي علميه است آنها که مرتب با قال الله, قال رسول الله, قال وليّ الله, قال حجّة الله(عليهم آلاف التحيّة و الثناء) مأنوس‌اند، هم مأمورند و هم این توانایی را دارند که این کار را بکنند.

وی با توصیه به حوزه های علمیه در تقویت بعد معنوی و علمی طلاب، تاکید کرد:

لازم است دو کار در جامعه صورت بگیرد تا جامعه به صورت تمدّن الهي بار يابد: يکي وظيفه عمومي همه ماست که عادل و داراي اوصاف حَسن باشيم و دیگر پرورش مردان صاحب‌نفس و صاحب‌نظري که اينها خليفةالله باشند و خُلق بيافرينند تا دیگران در حل مشکلات خود به آنها رجوع کنند. تلاش و کوشش حوزه‌ها بايد اين باشد که صاحبان خُلق حَسن پرورش دهد که حرف، نگاه و دَم اينها, در مردم اثر کند, و تحوّلي در افراد ايجاد کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *