سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰

ذخيره ۴۰كالاي پرمصرف ماه مبارك رمضان

سه شنبه ۷ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب: 173468
مديركل بازرسي ويژه سازمان حمايت و مسئول اجرايي بانك اطلاعات موجودي كالا در كشور گفت:طبق آخرين اطلاعات موجود بيشتر از نيمي از انبار و سردخانه ها در كل كشور داراي ۴۰ قلم كالاي پرمصرف در ماه رمضان هستنتد و نگراني خاصي براي ورود به اين ماه مبارك و تامين كالاهاي پر مصرف اين ماه وجود ندارد.
محمد حسين مولاخواه در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: از ابتداي اجراي طرح نظارتي ويژه قانون هدفمندسازي يارانه ها يعني اول آبان ماه ۱۳۸۹ لغايت پايان ارديبهشت ماه سالجاري سعي شده به طور ميانگين هر ۲۰ روز يكبار از تمامي مراكز نگهداري كالا شناسايي شده به طور محسوس و نامحسوس بازرسي شود و انبار و سردخانه هايي كه از اعلام موجودي خودداري كنند بيشتر از بقيه مورد بازرسي و كنترل هاي نظارتي قرار خواهند گرفت.

وي افزود: با حدود بيست درصد از كل انبارها و سردخانه ها يعني تعداد ۳۰۳۴ متخلف كه از اعلام موجودي و عرضه كالا خودداري كرده بودند برخورد قانوني صورت گرفته و پرونده هاي آنان جهت رسيدگي و اعمال قانون به سازمان تعزيرات حكومتي ارسال شده است.

مديركل بازرسي ويژه سازمان حمايت گفت: درسه ماهه اول سال جاري كنترل و نظارت بر خروج و توزيع مستمر و بي وقفه كالاهايي نظير سيمان ،شكر ،تخم مرغ ،آهن آلات ، موز ،روغن موتور و لاستيك خودرو از انبارها و سردخانه ها در دستور كار بازرسان سازمان هاي بازرگاني قرار گرفته است كه در نتيجه اين نظارت‌ها برخي از محصولات از جمله قيمت موز در خردادماه بيش از سي درصد كاهش يافت و به حالت عادي برگشت.

وي افزود: لازم به ذكر است مجازات عدم اعلام موجودي همانند مجازات تخلف اختفاء كالا بوده و شعب رسيدگي كننده تعزيرات حكومتي مي توانند با رعايت دفعات و مراتب تخلف، متخلف عدم اعلام موجودي را به قطع تمام يا برخي خدمات دولتي تا شش ماه و اخذ جريمه تا پنج برابر ارزش رسمي كالا محكوم كند، همچنين در خصوص برخورد با تخلف احتكار با رعايت شرايط و مراتب تخلف علاوه بر ابطال پروانه واحد از طريق رسانه هاي گروهي فرد خاطي را به عنوان محتكر معرفي كنند.

مولاخواه گفت: طبق آخرين اطلاعات موجود بيشتر از نيمي از انبار و سردخانه ها در كل كشور داراي ۴۰ قلم كالاي مشمول هستند كه در بين گروه‌هاي كالايي ،گروه مواد غذايي و خوراكي بالاترين تعداد مراكز نگهداري كالا را به خود اختصاص داده است و آمار اين مراكز نشان مي‌دهد نگراني خاصي براي ورود به ماه مبارك رمضان و تامين كالاهاي پر مصرف اين ماه وجود ندارد.

وي افزود: ازابتداي سال جاري نيز تعداد ۷۳ شهرستان در ۱۰ استان از جمله فارس ،خراسان شمالي ،خراسان جنوبي ،آذربايجان غربي ،تهران ،كرمانشاه ،گيلان ،يزد ،گلستان و خوزستان به سامانه اعلام موجودي كالا متصل و به بهره برداري رسيده است و ساير شهرستانها به مرور زمان در صورت داشتن شرايط فني و اعتبار لازم به اين سيستم اضافه مي شوند، لازم به ذكر است تاپايان ارديبهشت ماه سال جاري مشخصات تعداد ۱۵ هزارو ۳۴۸واحد در سامك (سامانه اعلام موجودي كالا)ثبت شده است و هر ماه بيش از ۳۸هزار ركورد اطلاعاتي در سامانه مذكور توسط سازمان بازرگاني استانها به ثبت مي رسد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *