سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰
لوموند فاش کرد: / ماجرای چمدانهای کوچک

سرمایه گذاری مخفیانه ژاک شیراک

يکشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۲۱:۲۸
کد مطلب: 185861
یک رسانه غربی فاش کرد ژاک شیراک در زمان تصدی پست شهرداری در پاریس و همچنین در دوره ریاست جمهوری خود در فرانسه دست به تجارتی غیرقانونی با کشورهای آفریقایی زده و از طریق آن میلیونها فرانک به جیب زده است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه لوموند، رابرت بورگی (Robert Bourgi) که یک وکیل فرانسوی است، در مصاحبه ای با هفته نامه فرانسوی "ژورنال دو دیمانش" نقل کرد که چطور در طول سالهای متمادی بارها روسای جمهور آفریقایی را تا الیزه همراهی کرده است. وی که وکیل مدافع "ژاک فوکار" از نزدیکان شیراک بوده است، در مصاحبه ای طولانی توضیح داد که در طول سی سال، ژاک فوکار به غیر از کارهای دیگر، مسئول این بوده است که مبالغی هنگفت را میان روسای جمهور آفریقایی و ژاک شیراک جا بجا کند.

این وکیل گفت : "من خودم شخصا چندین بار در شهرداری پاریس شاهد واگذاری چمدانهایی کوچک به ژاک شیراک بودم."

وی در مورد اینکه این پولها در قبال چه نوع خدمات یا کالایی از سوی رهبران آفریقایی به ژاک شیراک پرداخت می شده، اطلاعی نداشت و یا توضیحی نداد.

لوموند نوشت : رابرت بورگی در کتابی به نوشته "پیر پئان" با نام "جمهوری چمدانهای کوچک" نیز درباره اعمالی در زمینه مبالغ مخفیانه شهادت داده است.

وی ادامه داد: "من سالیان متمادی با دومینیک دوویلپن کار می کردم. ما بسیار نزدیک بودیم؛ همچون دو دوست که روابط بسیار صمیمانه ای داشتیم."

وکیل با یادآوری واگذاری مبالغ و پولها تصریح کرد: "هیچ وقت مبالغ کمتر از ۵ میلیون فرانک نبود و گاهی تا ۱۵ میلیون فرانک هم می رسید. من اولین واگذاری پولها در حضور دوویلپن را به خوبی به یاد می آورم. پول از طرف مارشال "موبوتو" (Mobutu) رئیس جمهور زئیر آمده بود. سال ۱۹۹۵ بود. به من اعتماد شده بود و در جریان بودم که قرار است ژاک فوکار ۱۰ میلیون دلار را به شیراک برساند. در عوض ما نمی دانستیم مبلغ کلی پرداخت شده چقدر بوده است. (فقط انتقال همین مقدار به ما سپرده شده بود) "تاجایی که من می دانم، هیچ حسابداری در کار نبود. دهها میلیون فرانک در سال."

به نوشته لوموند، این اتهامها برای دومینیک دوویلپن در حال بررسی است و نتیجه آن روز چهارشنبه هفته جاری مشخص می شود. دادگاه استیناف پاریس رهایی یا عدم رهایی وی را مشخص خواهد کرد. در حالی که هفت ماه به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، نیکلا سارکوزی وی را که نخست وزیر سابق بوده است، به دادگاه کشانده و این امر برای آینده سیاسی دوویلپن از اهمیت بالایی برخوردار است.

دوویلپن مدتی پیش ادعا کرد: "همه اینها ساختگی و همچون دیواری از دود است. من از سال ۱۹۹۳ تاکنون همواره برضد شبکه هایی با چنین ماهیت برخاسته و خواسته ام که در زندگی سیاسی خودم، ژاک شیراک و همه سیاستمداران اخلاق مداری سیاسی حاکم باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *