جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

چهار شرط دانشگاه مطلوب اسلامی

سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۳۶
کد مطلب: 386769
فرهنگ غربی حاکم بر دانشگاه اسلامی ما نباشد. ما ملتی هستیم وقتی که تمدن داشتیم اروپا و غرب دوران قرون وسطای خود را سپری می نمود.
به گزارش جهان، احسان مطهری نژاد در وبلاگ "الودود" نوشت:
 دانشگاه ها و حوزه های علمیه قلب تپنده کشور ما هستند. اگر قلب مملکت بیمار شود ،کل کشور بیمار می شود.
 
شرایطی برای دانشگاه ها وجود دارد که مسئولان محترم باید این شرایط را ایجاد نمایند تا وقتی که خانواده ها جوانانشان را به دانشگاه فرستادند دلهره ای نداشته باشند. نگویند فرزند من به دانشگاه رفت و سرنوشت او چه خواهد شد.
 
بنابراین توسط مسئولان باید طوری برنامه ریزی  و هدف گذاری شود که خانواده ها مطمئن باشند دانشگاه ها مرکزی امن و امان ، دارای دیانت ، دارای اسلام و تقوا ، دارای علم و دانش و دارای حساب و کتاب هستند.
چند شرطی است که در زیر می آید:
 
1- دانشگاه باید استقلال داشته باشد.
یعنی دانشگاه محلی برای سیاسی کاری نباشد. البته دانشجو و استاد باید سیاسی باسند و بر اوضاع  و احوال مملکت خویش آگاهی داشته باشند، اما این را هم نباید فراموش کرد که برخی از افراد با دخالت وتصمیمات بیجا دانشگاه را روبه زوال و نابودی می کشانند و دانشگاه را از اهداف مقدس خود دور می نمایند.
 
2 – دانشگاه غرب زده نباشد.
 
یعنی فرهنگ غربی حاکم بر دانشگاه اسلامی ما نباشد. ما ملتی هستیم وقتی که تمدن داشتیم اروپا و غرب دوران قرون وسطای خود را سپری می نمود. بنیانگذاران بسیاری از علوم ، علمای اسلام بودند. از علوم دیگران استفاده کنیم ولی فرهنگ غرب نباید بر ما حاکم باشد.
 
3- دانشگاه باید تولید علم کند.
 
همانطور که رهبر انقلاب فرموده اند: دانشگاه بخواهد مترجم علوم غربی باشد، این دانشگاه ارزش ندارد.
ترجمه خوب است اما دانشگاه باید تولید علم داشته باشد که الحمدالله در این اواخر دانشگاههای ما به این سمت و سو حرکت نموده اند.
 
4- دانشگاه اعم از دانشجو و استاد باید دارای ایمان و تقوا باشند.
 
مثلا کنگره امریکا که همگی آنان از تحصیلکرده های بالای مملکت خویش هستند. اما وقتی جنگ غزه پیش می آید این جمعیت در خدمت جنایات رژیم صهیونیستی اسرائیل است. کشتن کودکان و زنان ، کشتن افراد بی دفاع ، تخریب بیمارستان ها، تخریب مدارس و ... که تصویباتی را به سود رژیم صهیونیستی و جنگ علیه مسلمانان را دارند.
 
اینان چیزی که ندارند ایمان و تقواست و همچنین منافع مادی خود را در خدمت به رژیم صهیونیستی اسرائیل نگاه می کنند. منافع مادی حرف اول است.
 
اما یک استاد و دانشجوی باایمان و با تقوا حرف اول  را چیز دیگری می داند. یک استاد و دانشجوی باایمان و باتقوا ،اخلاق اسلامی ، احترام به حقوق انسان ها ، دفاع از آبرو و حیثیت و استقلال کشورش را حرف اول می داند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *