يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۸
۱۴

فیس بوک تدبیر و امید! +كاريكاتور

شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب: 311517
این سایت ها و سایت های مشابه، اعضای آن را به عنوان عاملان جاسوسی تبدیل می کند که خود نیز از آن بی خبرند. حال چه از جنس دولت باشند، چه مردم!
فیس بوک تدبیر و امید! +كاريكاتور
به گزارش جهان به نقل از فرهنگ نیوز، اخیرا در شبکه های اجتماعی حضور سیاستمدارانی دیده می شود که به صورت شخصی صفحه های خود را مدیریت می کنند. در این مجال به بررسی این اتفاق می پردازیم:

۱- هر چند فعالیت در این شبکه ها برای مسئولین شامل عبور از فیلترینگ نگردد، اما استفاده سایرین از این صفحات نیازمند دور زدن سامانه فیلترینگ کشوراست. دبیر شورای عالی فضای مجازی در ارتباط با عضویت و فعالیت در فیس بوک گفته بود: «به عنوان یک شبکه اجتماعی که در خارج از کشور فعالیت دارد، فرقی بین این شبکه با سایر شبکه‌های اجتماعی قائل نیستیم و پیش از این هم اعلام کرده‌ایم که عضویت در این شبکه‌ها به طور طبیعی جرم نیست اما دور زدن سامانه فیلترینگ کشور طبق قانون جرم محسوب می‌شود.

همچنین بر اساس بند ۳ و فهرست مصادیق محتوای مجرمانه موضوع ماده ۲۱ قانون جرایم رایانه‌ای، «تبلیغ تارنماهای فیلتر شده» جرم محسوب شده و بایستی از سوی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مورد پیگرد قانونی قرار بگیرد. در عین حال اخیراً معاون حقوقی رئیس جمهور در بیاناتی اظهار داشته است که منع قانونی عضویت وزرا را در شبکه های اجتماعی از جمله فیس بوک بررسی می کنیم.


۲- این اقدام دولتمردان در حالی صورت می پذیرد که هنوز در ادارات دولتی شرایط عضویت در شبکه های اجتماعی فیلتر شده (همچون فیس بوک) به عنوان یک امتیاز منفی گزینش متقاضی محسوب می شود. آیا از این به بعد متقاضیان کار می توانند امیدوار باشند که با عضویت در این شبکه ها نه تنها امتیاز منفی کسب نمی کنند بلکه به ترفیع درجه و جایگاه شغلی بالاتری دست یابند؟

۳- در صفحات فیس بوک کابینه تدبیر و امید، کامنت هایی وجود دارد که با مبانی و آرمانهای انقلاب تضاد دارد. حتی در برخی موارد به وضوح نسبت به مقامات برتر نظام بی حرمتی صورت می گیرد. همچنین اظهاراتی که فرهنگ زن مسلمان را زیر سؤال می برد. به عنوان مثال در صفحه شخصی سخنگوی وزیر امور خارجه (که به گفته خودش به درخواست وزیر، این صفحه را ایجاد نموده است) نظراتی درباره پوشش ظاهری سخنگوی وزیر مطرح شده است که شاید چنین فرهنگی برای کشورهای بیگانه مرسوم باشد، اما در نظام جمهوری اسلامی شأنیتی ندارد. مدیریت کامنت های ارسال شده و محتوای سایت یکی از ضروری ترین وظایفی است که بر عهده این افراد است.



۴- با توجه به غیر حقیقی بودن هویت اشخاص در فضای مجازی امکان قلابی بودن برخی حساب ها در این فضا وجود خواهد داشت. به عنوان مثال اخیراً وزیر امور خارجه با مشاهده صفحه ای قلابی در اینستاگرام خواستار عدم فعالیتش شده است. بدیهی است این اتفاقات در فضای مجاری می تواند ادامه دار و منشأ سردرگمی و یا معضلاتی پیچیده ترگردد. به عنوان نمونه ای دیگر، ماجرای ضد و نقیض تبریک اقای حسن روحانی به یهودیان در توئیتر را می شود مثال زد که توسط دفتر رئیس جمهوری تکذیب گردید. البته در سایت وزیر امور خارجه، تبریکی اینچنینی ارسال شده است که بعد از مصاحبه با چند خبرگزاری صحت و سقم آن تأیید شده است و از این دست تناقضات و دردسرها فراوان بوده و خواهد بود.



۵- توجه به این نکته ضروری است که جرائم رایانه ای با توجه به همه گیر شدنش از سوی پلیس نیز مورد توجه ویژه قرار گرفته است. چندی پیش رئیس پلیس فتا تهران بزرگ به پرونده های تشکیل شده در حوزه جرایم رایانه ای اشاره کرده و گفته بود:" بیش از یک دوم پرونده های تشکیل شده در پلیس فتا تهران مربوط به سوءاستفاده هایی است که به بهانه انتقام جویی از عکس‌ها و فیلم‌های افراد در صفحات فیس‌بوک گذاشته می‌شود." آیا چنین فضایی نمی تواند مشوقی برای حضور همه گیر افرادی شود که تا کنون سرو کاری با این فضا نداشته اند. همچنین پایگاه خبری «اینفووارز»، در گزارشی به قلم «اندرو استیل»، می‌نویسد: فیس‌بوک افسون‏گری است که رهبری صف لعنت شدگان را بر عهده گرفته است، و با ضربات طبل نظم نوین جهانی دنیا را رقص‌کنان به سوی غل و زنجیر بردگی پیش می‌برد.

۶- قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم در صفحات شخصی اکبر هاشمی رفسنجانی مطلبی تحت عنوان " فیس بوک پدیده مبارکی است" منتشر شد که بازتاب گسترده ای در رسانه های داخلی و خارجی داشت. برخی بر این باورند قرابت تعدادی از اعضاء دولت به ایشان منشأ بازگشایی فیس بوک در ایران خواهد شد که آغاز و سرانجام این حرکت، ناگفته پیداست!!



۷- فیس بوک به جایگاهی برای معرفی و رقابت بین افراد برای زیباتر جلوه دادن یکدیگر تبدیل شده است. فرهنگی که در ناکجاآباد فرهنگ اسلامی ما قرار دارد. تا جائی که تصاویری در این صفحات منتشر می شود که حتی صاحب حساب، از نشان دادن آن به نامحرمان اطراف خود نیز خودداری می کند. امروز فیس بوک به ابزاری برای ازبین بردن حیای ایرانی تبدیل شده است. آیا این فضا مناسب فعالیت سیاستمداران و کابینه است؟

۸- شاید عملکرد و هدف اصلی چنین شبکه ای را در روزهای پر آشوب فتنه بتوان جستجو کرد. جایی که خبرها با سرعت هر چه تمام تر درتهران و دیگر شهرها ارسال می شد و این صفحات به ابزارهایی برای جاسوسان و معاندان نظام تبدیل شده بود. این سایت ها و سایت های مشابه، اعضای آن را به عنوان عاملان جاسوسی تبدیل می کند که خود نیز از آن بی خبرند. حال چه از جنس دولت باشند، چه مردم!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
واي به روزي كه بگندد نمك ؟!
فقط دولتي ها مي توانند رفع فيلتر شوند يا مجاز به قانون شكني هستند ؟
مریم
قابل توجه دولت مردان جدید- آیا همه مردم ایران به فیس بوک دسترسی دارند؟ یا عده ای؟ البته بسیاری از افرادی که قانون فیلترینگ را دور زده اند چندان دل خوشی از جمهوری اسلامی ندارند و هر اراجیفی را به عنوان عقیده خود از طریق این شبکه اجتماعی منتشر میکنند آیا دولتمردان جدید بجای خدمت رسانی به مردم و رفع مشکلات آنان اینقدر فرصت خواهند داشت تا به این مزخرفات که نمونه اش در متن دیده شد پاسخ دهند.؟
Iran, Islamic Republic of
همه این حرفها درست است اما به هر حال یک ظرفیت ارتباطی قوی و دیپلماسی عمومی نیز در اینجا وجود دارد که به نظر من حداقل وزارت خارجه بایستی از این ظرفیت استفاده کند. اما انعکاس آن در داخل و تشویق مردم عادی ضرورت ندارد.
راضیه
به نظرتون به رسمیت شناختن هولوکاست با هر توجیهی درست بوده؟!
منصور
وقتی یکی از افرادی که در سال ۲۰۰۶ به جرم انکار هولوکاست به سه سال زندان محکوم شد، دیوید اروینگ، مورخ بریتانیایی بود، روژه گارودی محقق فرانسوی به علت انکار هولوکاست زندانی شد، یورگن گراف مورخ و پژوهشگر سوئیسی هم به خاطر سخنانش در انکار هولوکاست به زندان محکوم شد و برای فرار از زندان از سوئیس خارج شد.
وی هم اکنون در روسیه زندگی می کند، شخصی که وزیر است اینگونه صحبت کند دو حالت متصور می شود:
الف- عدم اطلاع جناب وزیر که در این حالت باید گفت که این بی اطلاعی به قیمت بی آبرویی جهان اسلام تمام می شود.
ب- اطلاع داشتن و ساده لوحی که باید گفت در چنین حالتی باید عذر ایشان را خواست.
شما ظاهرا به اصل موضوع پي نبرده ايد!!!:

""""پاسخ ظریف در توییتر به دختر عضو کنگره آمریکا: مردی که هولوکاست را انکار می کرد رفت ؛ سال نو عبری مبارک(ظریف در واکنش به پیام یکی از کاربران از آمریکا که گفته بود "اگر شما به انکار هولوکاست از سوی ایران پایان می دادید سال نو شیرین تر بود" به صراحت جواب داد: " ايران هيچ‌گاه هولوکاست را انکار نکرد، مردی که تصور می‌شد هولوکاست را انکار کرده، اکنون رفته است. سال نو مبارک. آن کاربر آمریکایی که ظریف به او پاسخ گفته است؛ دختر نانسی پلوسی رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکاست) !!!!!""""

اين كار محمدجواد ظریف -اگر واقعيت داشته باشد-كه متاسفانه عنوان وزير امور خارجه ایران را هم يدك مي كشد- بسيار زشت و غير قابل قبول است چه از نظر حقوقي و چه از نظر شخصي.

در واقع يك رسوايي بسيار بزرگتر از گاف رفسنجاني است.

اين جسارت خفت بار ظريف كه در مقابل يك بيگانه رييس جمهور اين مملكت را (چه احمدي نژاد باشد و چه هر شخص ديگر) با آن كلمات توهين آميز خطاب كرده است غير قابل بخشش است. اين فرد كه ديپلمات است و به ديگران توصيه مي كند در حرف زدن در مورد سياست خارجي بسيار بايد حساب شده رفتار كرد در خوش بينانه ترين حالت اگر وابسته نباشد واقعا آدم واداده اي است.

جا دارد به اين آقا اخطار داده شود كه لااقل ظاهر را حفظ كند و اين قدر ذوق زده نباشد.
دلم می خواست این اتفاق در دولت قبل انجام شده بود الان مجلس وزیر مربوطه رو استیضاح کرده بود.
بله خوب لابی ، لابی که میگن یعنی همین
علي
شهري كه شه و شحنه و شيخش همه مستند
شاهد شكند شيشه كه بيم عثثي نيست

الفاتحه ايران اسلامي
Iran, Islamic Republic of
تا در اين كشور سايه ولايت مطلقه فقيه و امام خامنه اي هست نگراني نداريم
همه میدانیم که با این شبکه اجتماعی چه کودتاهائی که رخ نداده است. آنهم توسط اقلیت و نه اکثریت . این شبکه ها ارزانترین راه برای جاسوسی و براندازی حکومتهای مخالف و یا تخریب فرهنگ ملتهاست. چرا که راههای بهتر و ساده تری برای ارتباط وجود دارد و باید دید چرا مردم به این شبکه ها علاقه نشان میدهند بدون اینکه در مورد اثراتش آگاه باشند.
علی
خوش بحالشون هم اینترنتشون پر سرعته.هم رفع فیلتر شدن!!!!! انقد خیالشون راحته که با آسایش وآرامش کامل میشینن کامنت میذارن!!! ما که باید از خروس خوان تا شغال خوان این درو اون در بزنیم تا از پس قسطامون بربیایم....
Iran, Islamic Republic of
مشکل اینا در سال 88 همین موضوع بود که ملت ایرانو محدود به فضای مجازی میدونستن و اگر سری به آمار میزدند میفهمیدن که درصد کمی از مردم به کامپیوتر دسترسی دارن حالا چه برسه به اینترنت پرسرعت و متاسفانه اکثر اونایی هم که دسترسی داشتن طرفدار اینا بودن و واسشون تو اینترنت تبلیغ میکردن و فکر میکردن همه ملت ایران تو اینترنتن و با اینا هم رایند و همین باعث توهم شده بود و باعث شد این فتنه راه بیفته
کجاست احمدی نژاد و اعضای دولتی که با شعارهای کوبنده خود تیری به چشم دشمن میزدند که حتی تهدید هسته ای امریکا را نیز خنثی کردند اما گویا وزیر خارجه دولت جدید شاخه زیتون به امریکایی ها تحویل داده !

همین امریکای هایی که 2 روز قبل از ریاست جمهوری روحانی گربه رو دم حجله کشتند و با تحریمات بیشتر و رای حداکثری به آن دولت را تهدید کردند که گرچه شما ندای آشتی و گفتمان سازش را سر دادید اما بگیرید این سیلی را ناز شصتتون که اگر بازم بخواهید غلطی کنید گردنتان را میشکنیم.

بله ...انگار بعضی ها دشمن خودشان را نشناختند و فکر کردند با سازش میتوانند محبت دشمن را جلب کنند.

اما هرگز چنین نیست که عده ای فکر میکنند زیرا قاعده جنگ با گرگ(آمریکا) این است که هنگامیکه او به تو حمله ور شد و قصد تو را داشت باید رو در رو به چشم هاش خیره شوی و اگر بترسی و روی خودت را از گرگ برداری آن زمان گردنت را میشکند
سامیه
Iran, Islamic Republic of
وزیر اگه برا کار اومده باشه فرصت این برنامه ها رو نخواهد داشت که فکرشو مشغول لایک و پست گذاشتن و ... بکنه

آقا برید به مشکلات مردم برسید به اون وعده های سر خرمن که دادین