جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱

سراغ‌گیری روسها ازموشک‌ بالستیک ایران

شنبه ۷ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۵۱
کد مطلب: 441414
غرفه ایران در روزهای بازدید عمومی نمایشگاه هوا فضای ماکس ۲۰۱۵ مورد استقبال عموم مردم قرار گرفت اما روس‌ها علاقه‌مند به دیدن پهپادها و موشک‌های بالستیک ایرانی بودند که جای خالی آن در غرفه کشورمان احساس می‌شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، نمایشگاه بزرگ هوافضای ماکس ۲۰۱۵ پس از گذراندن روزهای تخصصی به ایام بازدیدهای عمومی خود رسیده است و طی دیروز و امروز جمعیت زیادی از مردم روسیه و علاقمندان به موضوعات هوایی و فضایی برای بازدید از انواع هواپیماها و تجهیزات فضایی خود را به شهرک ژوکوفسکی در حومه مسکو رسانند. استقبال از این نمایشگاه در روزهای عمومی به بیشترین حد خود رسیده و بنا بر برخی آمار در دوره گذشته یعنی ماکس ۲۰۱۳ بیش از ۶۰۰ هزار نفر از این نمایشگاه بازدید به عمل آورده‌اند.

در نمایشگاه هوافضای ماکس علاوه بر نمایش سامانه‌های هوایی و فضایی مانند موشک و هواپیماهای جنگنده و هواپیماهای مسافربری و سامانه‌های فضایی، به مدت ۲ ساعت در طول روز انواع جنگنده‌ها و هواپیماها برای عموم مردم به اجرای نمایش هوایی می‌پردازند.

طی روزهای گذشته انواع جنگنده‌های سوخو و میگ و نیز هواپیماهای مسافربری ایرباس و سوخو سوپر جت ۱۰۰ به اجرای نمایش‌های هوایی پرداختند که به نظر می‌رسد جذابترین بخش نمایش‌ها خصوصا در ایام بازدیدهای عمومی بود.

غرفه ایران در سالن D۳ محل بازدید بسیاری از شرکت‌کنندگان بود و بخش‌های فضایی که در آن ماکت‌ موشک‌های ماهواره‌بر و برخی ماهواره‌ها نظیر «طلوع»، «رصد» و «فجر» و نیز ماژول بازگشتی کاوشگر پیشگام وجود داشت، مورد استقبال بسیاری از بازدیدکنندگان قرار گرفت و اکثر این افراد با این سامانه‌ها عکس یادگاری گرفتند.

در بخش دیگر غرفه ایران، تجهیزات هوایی به نمایش درآمده بود که از جمله آن می‌توان به ماکت هواپیمای ایران ۱۴۰، هواپیمای سبک فجر و برخی قطعات مربوط به صنایع هوایی اشاره کرد.

اگرچه غرفه جمهور اسلامی ایران در این نمایشگاه مورد استقبال بازدیدکنندگان قرارگرفت اما به نظر می‌رسد جای بسیاری از دستاوردهای کشورمان در حوزه‌های هوایی و فضایی در این نمایشگاه خالی بود که از جمله مهمترین آنها می‌توان به دستاوردهای ایران در حوزه هواپیماهای بدون سرنشین اشاره کرد.

به گزارش فارس،‌در سال‌های اخیر جمهوری اسلامی ایران با سرمایه‌گذاری در این حوزه توانسته است به دستاوردهای بسیار مهمی از هواپیماهای بدون سرنشین، چه در حوزه‌های نظامی و چه غیرنظامی دست یابد و با توجه به تصمیم جمهوری اسلامی برای فروش این هواپیماها به کشورهای دیگر این نمایشگاه می‌توانست محل بسیار مناسبی برای ارائه آنها باشد.

منوچهر منطقی رئیس سازمان هوایی کشورمان نیز در حاشیه این نمایشگاه به خبرنگار فارس گفت که قرار است فناوری یکی از هواپیماهای بدون سرنشین کشورمان به روسیه منتقل شود. همچنین روس‌ها در این نمایشگاه با مراجعه به یکی از غرفه‌های ایران خواستار همکاری و تهیه موتور هواپیماهای بدون سرنشین از شرکت‌های ایرانی شده بودند.

از طرف دیگر، با توجه به اینکه جمهوری اسلامی یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه در حوزه تعمیر و نگهداری هواپیماهای نظامی و غیرنظامی است، این امکان وجود داشت که در فرصت پیش‌آمده در نمایشگاه ماکس، توانمندی کشورمان در این حوزه نیز به دنیا عرضه شود.

یکی دیگر از نکات جالب که در خصوص مراجعه‌کنندگان به غرفه ایران به چشم می‌آمد، شناخت آنها از موشک‌های بالستیک ایرانی به ویژه موشک شهاب بود که برخی بازدیدکنندگان به خصوص تعدادی از دانشجویان هوافضای روسیه که در قالب تور به نمایشگاه آمده بودند، سراغ این موشکها را میگرفتند. البته برخی از آنها برد موشک شهاب را بیشتر از ۳ هزار کیلومتر عنوان می‌کردند.

شکار پهپادRQ ۱۷۰ آمریکایی توسط ایران از جمله نکات قابل توجه برای روس‌ها بود زیرا که این روزها کشور روسیه در تقابل کامل با آمریکا قرار دارد و سیاست آمریکا ستیزی ایران برای روس‌ها بسیار جالب توجه است.

جمهوری اسلامی ایران علاوه بر غرفه اصلی ۱۰۵ متر مربعی خود که در سالن D۳ قرار دارد، یک غرفه دیگر نیز به مساحت ۲۴ متر در سالن F۳ دارد که این غرفه شامل شرکت‌های دانشگاهی بوده و در میان غرفه‌های اروپایی و چینی قرار گرفته است.

امسال دومین دوره‌ای است که جمهوری اسلامی ایران به صورت جدی در نمایشگاه ماکس حاضر شده و به ارائه دستاوردهای خود می‌پردازد و به نظر می‌رسد لازم است مسئولان در دوره‌های آینده با برنامه‌ریزی‌های بهتر، امکان ارائه دستاوردهای کشورمان را در این گونه نمایشگاه‌ها فراهم کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *