يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

تلاش نافرجام مشایی برای رابطه با آمریکا

يکشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۲۳:۲۱
کد مطلب: 165709
به گزارش جهان، دیوید ایگنیشس سرمقاله‌نویس روزنامه واشنگتن‌پست اختلافات رهبری و دولت را به تلاش مشایی برای ارتباط با مقامات آمریکایی مرتبط دانست. او می‌نویسد: «آقای مشایی تلاش بسیاری کرد تا با مقامات آمریکای ارتباط برقرار کند اما هیچ کس با او دیدار نکرده. زیرا واشنگتن تنها مایل به مذاکره با فردی است که از حمایت راس هرم قدرت در ایران برخوردار باشد.» او این تلاش‌ها را زمینه‌ساز حمله روحانیان و طرفداران رهبری به دولت معرفی کرد.

جدال لفظی مشایی با خبرنگار صدای آمریکا در سفر به آمریکا

رادیو بی‌بی‌سی به خاطر انتشار این مقاله در برنامه بامدادی صبح امروز (یکشنبه) گفت‌وگویی را با هوشنگ امیراحمدی و دیوید ایگنیشس ترتیب داد.
در همین رابطه هوشنگ‌امیر احمدی، دلال رابطه با آمریکا حرف‌های ایگنیشس را رد کرده و می‌گوید: «کافی است طرفداران رهبری این مقاله را ترجمه کرده و پیش او ببرند و به این واسطه هم اختلافات را دامن بزنند و هم باعث ضربه‌زدن به احمدی‌نژاد شوند.»
او در جواب خبرنگار بی‌بی‌سی که پرسید: آقای ایگنیشس خودش طرفدار رابطه ایران و آمریکا پس با این مقاله قصد نداشته که مانعی بر سر راه رابطه ایجاد کند گفت: «اساسا ایشان و عده‌ای در خارج از کشور فکر می‌کنند با دامن زدن به این اختلافات و بزرگ کردن آن می‌توانند به مشایی کمک کنند. چون این رابطه در بن‌بست هست و برای خروج از این بن‌بست باید بین این دو نیرو اتفاقی بیافتد. فکر می‌کند شاید با آوردن مشایی به وسط این مشکل حل شود.»

دیدار هوشنگ امیراحمدی با احمدی نژاد در حاشیه سفر وی به آمریکا

خود اینگینشس در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی می‌گوید: «جواب من این است که من یک روزنامه‌نگارم. من فکر کردم این اطلاعات، اطلاعات جالب و مهم است و باید در اختیار بقیه قرار بگیرد. هیچ انگیزه تقویت و تضعیف جریانی ندارم. باید به شنوندگان ایرانی بگویم که متوجه هستم که این موضوعات عمیق‌تر از صرفا رابطه ایران و آمریکاست. این تنها یک عامل در قضیه است. اما روشن است که عوامل بسیار زیادی هم در این قضیه دخیل است.»
خبرنگار بی‌بی‌سی از او سوال کرد: «هدف از این تحلیل‌ها و مقاله‌ها چیست و چه پیشنهادی برای دولت اوباما به همراه دارد.» او پاسخ داد: «من فکر می‌کنم اوباما همیشه اعلام کرده که آماده مذاکره با ایران است اما می‌خواهد مطمئن شود که این گفت‌وگو ها از حمایت بالاترین سطح قدرت در ایران یعنی رهبری برخوردار است. برداشت من این است که اگر چه کاخ سفید مشتاق به گفت‌وگو است اما قصد دارد با کل ایران گفت‌وگو کند نه با یک طرف دعوا....
منبع: مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *