جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۶
۴
چهارمین روز تهاجم نظامی به یمن

اختلاف در آل‌سعود بر سر یمن/ یکی از رهبران انصارالله: تهدیدی برای عربستان نیستیم

يکشنبه ۹ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۶
کد مطلب: 414702
چهارمین روز تجاوز عربستان سعودی به یمن در حالی آغاز شد که صبح امروز انفجارهای مهیبی در شرق صنعا به گوش رسید و ضدهوایی‌های ارتش یمن همچنان در حال هدف‌گیری جنگنده‌های متجاوزند.
اختلاف در آل‌سعود بر سر یمن/ یکی از رهبران انصارالله: تهدیدی برای عربستان نیستیم
به گزارش جهان، بامداد پنج‌شنبه هفته گذشته سفیر عربستان در آمریکا از آغاز عملیات «توفان قاطع» برای تجاوز نظامی به حریم یمن خبر داد و اعلام کرد که این عملیات بامداد پنجشنبه ساعت ۲۴ به وقت عربستان سعودی با دستور ملک سلمان شاه این کشور آغاز شده است.

۱۰ کشور در این تجاوز نظامی مشارکت دارند که شامل اعضای شورای همکاری خلیج فارس‌ به جز کشور عمان، به علاوه ترکیه، اردن، مصر و سودان است.

* حملات توپخانه‌ای عربستان به مناطق مرزی با یمن در استان صعده

* بمباران زندان مرکزی استان صعده و کشته شدن ۵ نفر، ۱۳۰ نفر از این زندان گریختند

* جنگنده‌های سعودی شهر تعز در جنوب غرب یمن را بمباران کردند/ سعودی‌ها شهر ساحلی مخا را نیز بمباران کردند

*سخنگوی عملیات «عاصفه الحزم» تاکید کرد که اگر لازم باشد عملیات زمینی علیه نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی در یمن آغاز خواهد شد

* منابع بهداشتی در یمن گزارش دادند که در حملات امروز جنگنده‌های سعودی به شهرهای مختلف یمن دستکم ۱۳ نفر کشته و ۷۸ تن دیگر زخمی شدند

*عربستان با انتقال ادوات زرهی درحال تقویت نیروهای زمینی خود در نزدیک مرز یمن است

*شهر عدن امروز شاهد شدیدترین درگیری‌ها بود به طوری که بیش از ۱۰۰ نفر کشته شدند. با وجود چنین درگیری‌هایی جنبش انصارالله کنترل فرودگاه این شهر را به دست آورد

* یک خبرگزاری انگلیسی در گزارشی تاکید کرد که حملات عربستان سعودی برای یمن می‌تواند برای سالیان پیش رو نقش ریاض را در منطقه و مقابله منطقه‌ای این کشور با ایران را ترسیم کند

* سفیر ایران در لبنان: لشگرکشی عربستان سعودی به یمن در خدمت منافع اسرائیل است
* واشنگتن پست: یمن یکبار پیش از این «ویتنام مصر» بوده است/ریاض در تجربه قاهره تأمل کند

* حملات هوایی و موشکی عربستان به مناطق مختلف شهر صعده از جمله فرودگاه این شهر از سر گرفته شد

* خبرگزاری آلمان: انصارالله، بر خلاف شدت درگیری‌ها، در عدن به پیشروی ادامه می‌دهد.. منابع محلی در عدن: فرودگاه عدن به کنترل انصارالله و نیروهای حامی آن در آمد.

منابع محلی در شهر عدن به خبرگزاری آلمان (د.پ.آ) گفتند که نیروهای حامی انصارالله امروز بر فرودگاه عدن سیطره پیدا کردند و به سمت منطقه «خور مکسر» نیز پیشروی کردند. این پیشروی بعد از شدیدترین درگیری‌های عدن در روزهای گذشته به دست آمد./ عدن در سه روز گذشته شاهد درگیری‌های شدیدی است که تاکنون ۱۳۶ نفر در آن کشته شده‌اند

پسر قرضاوی پس از حمایت پدرش از تجاوز عربستان به یمن: این جنگ ضرورتی نداشت

این جنگ ممکن است شرق عربستان و بحرین را به حد انفجار برساند/ حکام عرب نمی‌خواهند بپذیرند که مردم کشورها خودشان می‌خواهند بر کشورشان حکومت کنند.

* مخالفت انصارالله با انتقال گفت‌وگوهای یمن به مغرب

وبگاه خبری «المشهد الیمنی» اعلام کرد که منابع نزدیک به انصارالله در گفت‌وگو با گروه‌های سیاسی یمن با حضور جمال بنعمر نماینده سازمان ملل در امور یمن، انتقال گفت‌وگوهای سیاسی به مغرب (متحد عربستان) را رد کرده‌اند. این منابع گفتند که بنعمر بزودی مکان جدیدی را پیشنهاد و اعلام خواهد کرد.

پیش از این انصارالله با تاکید بر اجرای گفت‌وگوهای یمن در داخل این کشور، انتقال آن به عربستان را به این دلیل که عربستان خود از مداخله‌کنندگان در امور یمن است، آن را رد کرده بودند.

وزیر دولت مستعفی یمن: علی عبدالله صالح در حال برنامه‌ریزی برای فرار به اریتره است

ریاض یاسین، وزیر دولت مستعفی یمن به شبکه خبری «سی.ان.ان»‌ گفت که «علی عبدالله صالح» رئیس جمهور سابق یمن اکنون در صنعا است و در حال برنامه ریزی برای فرار است. یاسین افزود که «او قصد فرار به اریتره را دارد، زیرا در آنجا مایملک و منازل و زمین‌های زیادی دارد.

او درباره حمله زمینی عربستان به یمن نیز گفت که «ما به دخالت نیروهای زمینی نیاز مبرمی دارید تا کنترل امور (در دست ما) باقی بماند. شاید این اتفاق در چند روز آینده بیفتد».

اختلاف در آل‌سعود بر سر یمن/ اعتراض ولی‌عهد و پسر عبدالله به عملیات ریاض

یک گروه معارض سیاسی عربستانی از اختلافات سران آل سعود بر سر جنگ یمن خبر داد و اعلام کرد که ولی‌عهد و رئیس گارد گارد ملی درباره این جنگ اعتراضاتی دارند.

گروه «ائتلاف جوانان الجزیره» از گروه‌های معارض عربستان سعودی، از مردم یمن اعلام حمایت و «تجاوز عربستان به یمن»‌ را محکوم کرد.

این گروه در بیانیه‌ای از اختلافات میان سران آل سعود درباره این جنگ خبر داد و اعلام کرد که ملت آزاده بمن استواری خود را در مقابل این «تجاوز وحشیانه» ثابت خواهد کرد.

طبق گزارش وبگاه «الاعلام الالکترونی» همزمان با ادامه عملیات «توفان قاطع» عربستان علیه یمن، شاهزادگان سعودی درباره این عملیات و تاثیرات و پیامدهای آن بر آینده نظام عربستان سعودی دچار اختلاف و تردید شده‌اند و حتی برخی از آنان درباره موفق بودن نتیجه جنگ تردید کرده‌اند.

ائتلاف جوانان الجزیره اعلام کرد: برخی از شاهزادگان در ساعات اولیه این عملیات علیه یمن، مخالفت خود را اعلام کرده‌اند و از جمله اینها، مقرن بن عبدالعزیز ولی‌عهد سعودی و «متعب بن عبدالله» پسر ملک عبدالله و رئیس گارد ملی هستند که مخالفت خود را اعلام کرده‌اند.

از طرفی دیگر، خالد بن طلال دیگر شاهزاده سعودی در صفحه توئیتر خود مخالفت ضمنی با این عملیات را اعلام و از تصمیم ملک سلمان در آغاز عملیات «توفان قاطع» بدون رجوع به نشست اتحادیه عرب انتقاد کرد و نوشت که این اقدام نشان‌دهنده عدم احترام شاه سعودی به کشورهای عربی دیگر است.

سید حسن نصرالله نیز در سخنرانی دو شب گذشته خود با اشاره به این نکته،‌ اعلام کرد که عربستان سعودی برای هیچ یک از ملت‌های منطقه مانند مردم عراق، یا مصر یا سوریه و دیگر مردم منطقه،‌ استقلال قائل نیست و آنان را اتباع خود می‌داند.

عملیات نظامی عربستان سعودی از بامداد پنجشنبه گذشته علیه یمن آغاز شده و تاکنون بیش از ۶۰ نفر در حملات هوایی عربستان جان خود را از دست داده‌اند.

«محمد علی الحوثی»: تهدیدی برای عربستان نیستیم/ هنوز به حملات هوایی پاسخ نداده‌ایم

یکی از رهبران برجسته انصارالله یمن تاکید کرد اینکه گفته می‌شود این جنبش تهدیدی برای عربستان است، صحت ندارد و در حال حاضر تمامی رهبران انصارالله در مکانهایی امن هستند.

«محمد علی الحوثی» از رهبران انصارالله یمن که به انتخاب «عبدالملک بدرالدین» در حال حاضر اداره امور ریاست‌جمهوری را در صنعا برعهده دارد، گفت: حملات هوایی عربستان سعودی به صنعا، تاثیری بر انصارالله نداشته و تمامی رهبران در مکانهای امنی حضور دارند.

وی افزود که حمله کشورهای حاشیه خلیج فارس به یمن غیرقانونی و نقض حاکمیت این کشور و اراده ملی آن محسوب می‌شود.

محمد علی الحوثی در گفت‌وگو با روزنامه مصری «الوطن» گفت: تا به این لحظه ما به حملات هوایی که آن را تجاوز به ملت یمن می‌دانیم، پاسخی نداده‌ایم. حمله‌ای که در واقع حمایت و جانبداری از یک گروه در یمن در مقابل گروهی دیگر بر اساسا اصل ایجاد تفرقه در کشور صورت می‌گیرد.

وی در ادامه درباره جنجالهای به راه افتاده مبنی بر تهدید بودن انقلابیون یمن برای عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: اینکه گفته می‌شود ما برای کشورهای حاشیه خلیج [فارس] و به طور مشخص عربستان سعودی تهدید هستیم، درست نیست. دلیل رد این ادعا نیز، موافقت ما به عنوان بخش مهمی از ملت یمن با طرح ابتکاری شورای همکاری در گذشته است.

این رهبر انقلابی یمن گفت: هر دولتی که به یمن نیروی زمینی بفرستد، باید پیامدهای این تصمیمش را نیز بپذیرد زیرا ما به هیچ کس اجازه نخواهیم داد وارد اراضی کشور ما شود. در صورت افزایش حملات هوایی نیز تمامی گزینه‌ها بر روی میز خواهد آمد و ما از حاکمیت اراضی خود دفاع خواهیم کرد.

محمد علی الحوثی در ادامه با اشاره به حمایت ملت یمن از انصارالله گفت که به همین دلیل نیز یگان‌های مختلف ارتش به انصارالله پیوسته‌اند.

وی افزود که طبیعت جغرافیایی یمن با هر کشور دیگری در منطقه متفاوت است و یمنی‌ها نمی‌خواهند با مصر یا کشورهای حاشیه خلیج فارس درگیر شوند زیرا آنها طرفی در بحران کنونی یمن به شمار نمی‌آیند.

این رهبر انقلابی یمن اخبار منتشر شده مبنی بر فرماندهی ارتش یمن از سوی «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور سابق یمن را تکذیب کرد و گفت که تمام این اخبار شایعه است و صحت ندارد. هیچ توافقی میان انصارالله و علی عبدالله صالح صورت نگرفته است و تمام ادعاهای مطرح شده، افترا است.

وی در ادامه تاکید کرد: انصارالله قصد بستن «باب المندب» را ندارد هرچند که این آخرین شایعه طرفدران «عبدربه منصور هادی» نخواهد بود و این روند ادامه خواهد یافت. هیچ هیأتی از ما با مقامات مصری دیدار نداشته و هیچ تماسی برقرار نشده است هرچند که ما به هیچ وجه خصومتی با مصر نداریم و امیدواریم که مصر نیز مواضع ما را درک کند و برای حل مسالمت‌آمیز بحران بکوشد.

نتانیاهو درباره «توافق خطرناک» هسته‌ای با ایران ابراز نگرانی و از حمله به یمن حمایت کرد

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه اظهارات خود درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵،‌ درباره توافق پیش رو بین تهران و ۶ قدرت جهانی «ابراز نگرانی» کرد.

نتانیاهو باز هم درباره «توافق خطرناک» هسته‌ای با ایران ابراز نگرانی کرد.

به گزارش هاآرتص،‌نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس امروز یکشنبه و در حالی که مذاکرات هسته‌ای در سوئیس در جریان است، گفت: «من به شدت درباره توافق در شرف ایجاد شدن با ایران در مذاکرات هسته‌ای لوزان نگرانم».

بنیامین نتانیاهو که بارها با جنجال سازی، ادعاهایی بی اساس درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرده،‌ این بار گفت: «توافق خطرناکی که در حال مذاکره در لوزان است،‌ همه نگرانیهای ما را تایید می‌کند».

نخست‌وزیر رژیم فلسطین اشغالی به حملات عربستان سعودی به یمن هم اشاره کرد و اینطور ادعا کرد که : «محور ایران-لوزان-یمن برای همه بشریت بسیار خطرناک است و باید آن را متوقف کرد».

اشاره نتانیاهو به حمله عربستان سعودی به یمن در حالی صورت گرفته که به گفته بسیاری از تحلیلگران عربی و منطقه‌ای،‌ حمله به یمن در راستای منافع رژیم صهیونیستی بوده و این رژیم از آن استقبال کرده است.

تلفات حملات عدن به ۱۱۴ کشته و ۱۳۴ زخمی افزایش یافت

منابع امنیتی و بیمارستانی یمن اعلام کردند که تلفات حملات شب گذشته جنگنده های سعودی به شهر عدن افزایش یافت.

در این حملات ۱۱۴ نفر کشته و بیش از ۱۳۴ نفر زخمی شدند.

عربستان سعودی از روز پنجشنبه با حمایت کشورهای عربی و غربی حملات هوایی خود را تحت عنوان «طوفان کوبنده» به یمن آغاز کرده اند.

شهر استراتژیک «فیحان» به کنترل ارتش یمن درآمد

نیروهای ارتش یمن کنترل شهر فیحان را به دست گرفتند. این شهر جزء شهرهای استراتژیک یمن به شمار می رود.

در همین حال منابع خبری اعلام کردند که حملات جنگنده های سعودی به الحدیده ۳۰ زخمی بر جا گذاشته است.

جنگنده های سعودی همچنین فرودگاه صنعاء را هدف قرار دادند که بر اثر آن ۶ نفر زخمی شدند.

آژیر خطر در مرزهای عربستان سعودی به صدا درآمد/درگیری مسلحانه در دو منطقه مرزی

منابع رسانه‌ای از درگیری در دو منطقه «جیزان» و «صبیه» در مرزهای عربستان سعودی و یمن و به صدا درآمدن آژیز خطر در این مرزها خبر دادند.

صبح امروز درگیری‌های خشونت‌باری در دو منطقه «صبیه» و «جیزان» در مرزهای عربستان سعودی و یمن آغاز شد و آژیر خطر در این دو منطقه به صدا درآمد.

این در حالی است که رسانه‌های عربستان اعلام می‌کنند که نیروهای نظامی این کشور در مرزهای یمن مستقر شده‌اند تا برای هرگونه حمله احتمالی نیروهای انصارالله جلوگیری کنند.

روزنامه سعودی «سبق» تصاویری از نیروهای مستقر در نزدیکی مرزهای مشترک عربستان و یمن منتشر کرد.

از سوی دیگر ادعا می‌شود که انصارالله نیز تجهیزات نظامی خود را در نزدیکی مرزها قرار داده تا در صورت لزوم از آنها در هر نبرد احتمالی استفاده کند.

این در حالی است که به اعتقاد مردم یمن مناطق «جیزان»، «عسیر» و «نجران» متعلق به خاک یمن است که از سوی سعودی‌ها اشغال شده است. یمن و عربستان در 12 ژوئن سال 2000 ( 1379 ) یک پیمان مرزی با یکدیگر امضا کردند. مخالفان یمنی می‌گویند در آن زمان «علی عبدالله صالح» رئیس جمهور سابق یمن در مقابل دریافت 18 میلیارد دلار از عربستان سعودی از این مناطق صرف نظر و این مناطق را به آن کشور واگذار کرده است.

تظاهرات فعالان حامی فلسطین در تونس علیه تجاوز عربستان به یمن

صدها نفر از فعالان جهانی حامی فلسطین شرکت‌کننده در همایش اجتماع جهانی سازمان‌های مردم‌نهاد در تونس با برگزاری راهپیمایی، تجاوز عربستان سعودی به یمن را ظالمانه دانسته و خواستار اجماع اعراب برای رهایی فلسطین از دست اشغالگران صهیونیست شدند.

‌عصر روز گذشته صدها نفر از فعالان و سازمانهای مردم نهاد حامی فلسطین و مخالف اشغالگری که در این همایش شرکت کرده بودند با برپایی راهپیمایی تجاوز عربستان به خاک یمن و کشتار مردم بی گناه این کشور عربی را محکوم کردند.

شرکت کنندگان در این تظاهرات با در دست داشتن پارچه نوشته هایی حمله و اشغال یمن توسط عربستان را محکوم و خواستار پایان دادن به اشغالگری اسراییل در فلسطین شدند.

در یکی از این پلاکاردها نوشته شده بود: « از اینجا تونس ما همه همراه باا مردم یمن علیه تجاوز خلیجی- آمریکایی بر ضد یمن هستیم». در پارچه نوشته دیگری تظاهر کنندگان اعلام کردند که « تجاوز به یمن،‌خدمت به منافع آمریکا و خدمت به رژیم صهیونیستی است». همچنین تظاهر کنندگان در این راهپیمایی خواستار توقف فوری و بدون قید و شرط تجاوز ظالمانه عربستان به خاک یمن شدند.

شرکت کنندگان در این تظاهرات که از کشورهای مختلف دنیا از جمله الجزایر،‌تونس، لبنان، اندونزی، انگلیس، ایتالیا، استرالیا، ایران، آفریقای جنوبی، برزیل، فرانسه،‌آمریکاو... بودند مخالفت خود را با تجاوز به یمن و تقسیم این کشور اعلام داشته و خواستار آن شدند که قطب نمای فلسطین را هرگز از یاد نبرند. در این راهپیمایی که به سفارت فلسطین در تونس ختم شد  شرکت کنندگان از اتحادیه عرب خواستند با با اتحاد با یکدیگر مشکل اصلی خود یعنی اشغالگری رژیم صهیونیستی را از بین ببرند نه یک مشکل دیگر بر مشکلات دنیای عرب و منطقه اضافه نمایند.

در پارچه نوشته دیگری که با دست چند جوان تونسی حمل می شد جمله ای از امام راحل (ره) نقل شده بود با این مضمون «کسانی که در برابر جنایات رژیم اسراییل سکوت اختیار کرده اند بدانند که روزی نوبت آنها نیز خواهد رسید».

تصاویر زیر گوشه هایی از این تظاهرات ضد صهیونیستی و ضد سعودی در تونس توسط صدها فعال بین المللی حامی فلسطین است:

همایش اجتماع جهانی سازمانهای مردم نهاد در تونس که هرساله در این کشور برگزار می شود از روز چهارم فروردین ماه در تونس آغاز به کار کرد و به موضوعاتی از قبیل صهیونیزم و تروریسم، نظام سلطه جهانی و امپریالیسم و نقش لابی های صهیونیستی در بحران های جهانی پرداخت. این همایش جهانی که در آن دهها سازمان مردم نهاد از نقاط مختلف جهان از جمله آفریقای جنوبی، برزیل، ایتالیا و... حضور دارند روز گذشته پایان یافت.

برگزاری راهپیمایی علیه صهیونیزم، جنگ،‌ فقر و حمایت از فلسطین از جمله برنامه های این همایش جهانی است که میزبانی آن را تونسی ها برعهده دارند. از ایران نیز یک هیات سی نفره از سازمانهای مردم نهاد در حوزه های مختلف از جمله حامیان فلسطین،‌قربانیان ترور و خشونت و نیز در این همایش جهانی شرکت داشتند.
در حمله مجدد جنگنده‌های سعودی به یمن صورت گرفت
بمباران باند فرودگاه بین‌المللی صنعا و شهادت 15 عضو انصارالله

منابع رسانه‌ای از شهادت 15 عضو انصارالله در صنعا و بمباران باند فرودگاه بین‌المللی این شهر از سوی جنگنده‌های سعودی خبر دادند.

خبرگزاری فرانسه در خبری فوری اعلام کرد که در حمله مجدد امروز جنگنده‌های سعودی به پایتخت یمن، 15 عضو انصارالله کشته شدند.

بر اساس این گزارش، جنگنده‌های متجاوز، امروز همچنین باند پرواز فرودگاه بین‌المللی صنعا را بمباران کردند.

جنگنده‌های چندین کشور عربی در چارچوب ائتلافی موسوم به «طوفان قاطع» به رهبری عربستان سعودی از بامداد روز پنجشنبه گذشته (6 فروردین) به یمن حمله کرده‌اند تا مانع دستیابی انقلابیون این کشور به اهدافشان شوند. امروز (یکشنبه) 4 روز از این تجاوز می‌گذرد که ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشته است.

هواپیماهای 5 کشور عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس (عربستان سعودی، امارات، قطر، کویت و بحرین) به همراه مراکش، مصر، اردن و سودان در این حمله شرکت دارند. این عملیات ضد انقلابیون یمن به ویژه جنبش انصارالله و حامیان «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور سابق یمن که صنعا پایتخت یمن و بیشتر مناطق شمالی کشور را در اختیار دارند و در حمایت از «عبد ربه منصور هادی» انجام می‌شود. اتحادیه عرب و پاکستان حمایت خود را از این عملیات اعلام کرده‌اند. اما کشورهای ایران، سوریه و عراق این اقدام را محکوم می‌کنند.
منبع: فارس و مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


توفیقی از قزوین
ننگ و فرین بر حکام فاسد عربستان
عبدالغفور
کینه و دشمنی عمیق حکام جاهلی و شکمباره خلیج فارس با حکومت اسلامی ایران قابل فهمه؛ اما من در مورد حماقت اردوغان و عمرالبشیر موندم که چرا اونها انقد از ایران کینه دارند.
مجیداعتمادی
بااولین برخورد گلوله به ریاض شیخ نشینان عرب مخصوصا سعودیهاقافیه راخواهندباخت
یمن پیروز است