سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

زندگی سخت مردم‌فقیر درکشور سخاوتمند!

سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب: 383176
عربستان سعودی همواره نقش کمک و یار و یاور را برای کشورهای دیگر در دادن کمک‌های چندین میلیون دلاری و ریخت و پاش میلیاردها دلار در این گوشه و آن گوشه دنیا تحت عنوان کمک و گاهی تحت عنوان مشارکت در طرح‌ها و حمایت‌ از اقتصاد برخی کشورها ایفا کرده است.
به گزارش جهان به نقل از عرش نیوز؛ عربستان سعودی همواره نقش کمک و یار و یاور را برای کشورهای دیگر در دادن کمک‌های چندین میلیون دلاری و ریخت و پاش میلیاردها دلار در این گوشه و آن گوشه دنیا تحت عنوان کمک و گاهی تحت عنوان مشارکت در طرح‌ها و حمایت‌ از اقتصاد برخی کشورها و دادن وام‌های فوری و آنی با باز پرداخت طولانی مدت بازی کرده که بالطبع این اقدامات بیانگر میزان و سطح رفاه و شکوفایی حاکم بر این کشور است

در حالی‌که واقعیت امر این است که حکومت سعودی در پس بسیاری از مشکلات و بحران‌هایی پنهان می‌شود که به طور عموم مردم این کشور با آن مواجه هستند و ضررها و زیان‌هایی کلان و سنگین را به آنها وارد می‌کند.

موسسه تحقیقاتی و پژوهشی «امور خلیج فارس» به بررسی و تبیین برخی از کمک‌ها و هدایای حکومت سعودی به دیگر کشورها کرده، در حالی‌که مردم این کشور برای حل بسیاری از بحران‌ها و مشکلات مشابه آن که این پول‌ها برای آن در دیگر کشورها هزینه شده، نیاز داشتند.

مصر

براساس گزارش این موسسه مصر تنها در دو ماه ژوئیه و آگوست گذشته کمک نفتی بالغ بر ۱.۴ میلیارد دلار از عربستان سعودی دریافت کرده است، این درحالی است که حکومت عربستان از اوایل سال جاری میلادی تاکنوم ۶۰۰ تا ۸۵۰ هزار تُن بنزین و گازوئیل به ارزش ۶۲۰ میلیون دلار به عنوان هدیه به دولت مصر و یک میلیون پوند مصری به صندوق «زنده باد مصر» برای دفاع و حمایت از کودتای نظامیان مصری علیه حکومت اخوان المسلمین در این کشور پرداخت کرده است.

در همین راستا «صندوق رشد و توسعه» عربستان سعودی ۳ توافقنامه اجرای طرح‌های رشد و توسعه جدید به ارزش ۲۳۰ میلیون دلار با کشور مصر امضا کرده و دو کشور برای احداث شبکه برقی که به دو طرف اجازه مشارکت در اجرای آن را می‌دهد، برنامه ریزی می‌کنند.

برآورد شده اجرای این طرح تولید ۳ هزار مگاوات برق را درپی دارد، اما نه قاهره و نه ریاض سخنی از هزینه اجرای این طرح بر زبان نیاورده‌اند و در همین راستا پادشاه عربستان دستور بازسازی مجدد مسجد جامع بزرگ «الازهر» در مصر را صاد کرد، بدون اینکه از هزینه اختصاص یافته به این طرح نیز سخنی گفته شود.

همچنین صندوق رشد و توسعه عربستان سعودی با دادن وام‌های جدید به مصر به شرح زیر موافقت کرد:

- افزایش تولید برق مصر به میزان ۱۵۰۰ مگاوات به مبلغ ۶۰ میلیون دلار
- توسعه و گسترش ایستگاه تولید برق دمیاط برای تولید ۷۵۹ مگاوات برق به مبلغ ۴۰ میلیون دلار

این درحالی است که برآورد می‌شود، صندوق رشد و توسعه عربستان سعودی درحال بررسی پرداخت هزینه اجرای دو طرح بزرگ در مصر است، یکی در بخش بهداشت جهت ساخت بیمارستان‌های ۱۵ آگوست و اسوان که به هر یک از آنها ۳۰ میلیون دلار اختصاص یافته و دوم، اجرای طرح تبدیل تعدادی از مراکز صنعتی مصر به مراکز آموزش نظامی با پرداخت کمکی بالغ بر ۵۰ میلیون دلار است.

جدای از موارد فوق الذکر، صندوق رشد و توسعه عربستان سعودی با درخواست وزارت بهداشت مصر برای تامین هزینه وارد کردن واکسن‌های پنج گانه کودکان به ارزش ۱۵ میلیون دلار نیز موافقت کرده است.

آفریقا

اما صرف نظر از مصر، کمک‌های عربستان سعودی شامل دیگر کشورها نیز شده است، به گونه‌ای که پادشاه عربستان ۱۰ میلیون دلار به عنوان کمک به تلاش کشورهای آفریقایی برای مبارزه با تروریسم اختصاص داد.

حکومت سعودی همچنین از جمله حامیان مرکز بین المللی مبارزه با تروریسم است و به این مرکز ۱۰۰ میلیون دلار کمک کرده است.

مغرب

پس از آنکه صندوق رشد و توسعه عربستان سعودی در مارس ۲۰۱۳ قراردادی با دولت مغرب مبنی بر اجرای برخی طرح‌های رشد و توسعه در این کشور امضا کرد، هدیه سخاوتمندانه‌ای به حکومت مغرب به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار تقدیم کرد و این بخشی از کمک‌های اجمالی اختصاص یافته به مغرب از سوی شورای همکاری خلیج فارس بود که مقرر بود، در بخش‌های کشاورزی و راه سازی و مسکن مغرب هزینه شود.

بحرین

اما در بحرین، حکومت سعودی کمکی به ارزش یک میلیارد ریال سعودی به دانشگاه «خلیج فارس» بحرین پرداخت کرد.

این درحالی است که برآورد شده، میزان کمک‌های عربستان سعودی برای حمایت از برنامه‌ها و سازمان‌ها و نهادهای وابسته به سازمان ملل و آژانس کمک به پناهندگان و آوارگان فلسطینی بالغ بر ۹۰ میلیارد دلار است که ۸۸ کشور جهان از آن استفاده کردند.

نوارغزه

حکومت عربستان سعودی ۳ میلیون ۷۵۰ هزار ریال سعودی را به تامین شیر کودکان فلسطینی اختصاص داد و مقرر شد، وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان از طریق هماهنگی با بیمارستان‌های کودکان نوار غزه این شیرها را در میان کودکان فلسطینی ساکن نوار توزیع کنند. همچنین قرار است، ۳ میلیون ۷۵۰ هزار ریال سعودی دیگر نیز به توزیع آرد میان اهالی نوار غزه توسط حکومت سعودی اختصاص یابد.

یمن

اما در یمن، عربستان سعودی کمکی بالغ بر ۱۲۰ میلیون دلار به دولت این کشور پرداخت کرد و این جدای از پرداخت ۱۰۰ میلون دلار کمک دیگر از سوی صندوق رشد و توسعه عربستان سعودی به صنعا برای اجرای ۳ طرح توسعه‌ای در کشور یمن است. این درحالی است که این صندوق وعده داده در دیگر طرح‌های توسعه‌ای یمن نیز به مبلغ ۱۱۴ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

بهداشت جهانی


حکومت سعودی کمکی بالغ بر ۵۰ میلیون دلار به سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با بحران‌هایی که سلامتی انسان‌ها را در عراق به خاطر بحران امنیتی حاکم بر این کشور تهدید می‌کند، پرداخت کرد.

تمام کمک‌های میلیونی و میلیاردی فوق الذکر درحالی از سوی حکومت سعودی به کشورها و نهادها و سازمان‌های مختلف بین المللی پرداخت شده که مردم عربستان با بحران‌های بسیاری از جمله بحران مسکن، برق، بیکاری و غیره مواجه هستند.

بحران مسکن عربستان را درمی‌نوردد

همانگونه که در ابتدای مطلب ذکر آن رفت، با وجودی‌که «عبد الله بن عبد العزیز»، پادشاه عربستان سعودی در سال ۲۰۱۱ میلادی از اختصاص ۶۷ میلیارد دلار برای ساخت نیم میلیون واحد مسکونی برای مردم این کشور خبر داد، اما بحران مسکن همچنان در عربستان سعودی ادامه دارد و واحدهای مسکونی وعده داده شده هنوز ساخته نشده است، به گونه‌ای شرکت ساختمان سازی «سی بی» ریچارد الیس انگلیسی تخمین زده که حدود ۶۰ درصد مردم عربستان که حدود ۲۰ میلیون نفر را شامل می‌شود، در خانه‌های استیجاری زندگی می‌کنند.

مهمترین مشکلات موجود در بازار مسکن عربستان سعودی را می‌توان در کاهش شدید عرضه مسکن، افزایش مستمر اجاره بها و نبود توانایی خرید در میان مردم عربستان سعودی ملاحظه کرد.

از سوی دیگر نبود و ناقص بودن اطلاعات موثق در این عرصه موجب می‌شود، نتوان میزان دقیق عرضه و تقاضا برای مسکن را در این کشور مشخص کرد، کشوری که انتظار می‌رود، شاهد رشد جمعیتی ۲.۱ درصدی تا سال ۲۰۱۵ میلادی باشد که با میانگین‌های جهانی که ۱.۱ درصد است، تفاوت بسیار دارد.

درخواست خرید و تهیه مسکن اغلب در میان اقشار متوسط و کم درآمد عربستان سعودی مشاهده می‌شود که با حقوق خود توان استفاده از وام‌های بانکی خرید مسکن را ندارند و در همان زمان بخش قابل توجهی از درآمد خود را برای پرداخت اجاره بها هزینه می‌کنند که سالیانه ۷ تا ۱۰ درصد رشد را در این کشور نشان می‌دهد.

«راشد الفوزان»، کارشناس برجسته امور اقتصادی عربستان در این ارتباط تاکید می‌کند که وزارت مسکن عربستان سعودی چندی پیش اعلام کرد که بیش از ۶۰۰ هزار شهروند عربستانی نیاز مبرم به مسکن دارند، این درحالی است که تامین مسکن این افراد تاثیری بر بحران مسکن حاکم بر عربستان سعودی ندارد و برای حل این بحران، این وزارتخانه نیازمند ۶۰۰ میلیارد ریال سعودی است تا توان تامین نیازهای فوق الذکر را داشته باشد.

به همین دلیل این کارشناس امور اقتصادی عربستان بر این باور است که اجرای طرح‌های حمایتی از مسکن که وزارت مسکن عربستان آن را پیشتر اعلام کرده بود و بیش از ۶۰۰ هزار شهروند عربستانی را دربر می‌گیرد، امکان اجرا طی یک تا دو سال آینده را نخواهد داشت و تاثیری بر حل بحران مسکن در عربستان سعودی نخواهد گذاشت.

افزایش میانگین بیکاری در عربستان به ۱۱.۸ درصد

براساس آمارهای رسمی ارائه شده، میانگین بیکاری در عربستان سعودی در پایان ۶ ماهه سال جاری میلادی به ۱۱.۸ بالغ شد، در حالی‌که این نسبت در ۶ماهه دوم سال گذشته میلادی بالغ بر ۱۱.۵ درصد بود، تا میانگین بیکاری در سال جاری میلادی در عربستان به ۱۱.۸ درصد برسد، در حالی‌که این میانگین در سال ۲۰۱۳ میلادی بود، ۱۱.۷ درصد اعلام شده بود.

این میانگین‌های بیکاری درحالی در عربستان سعودی اعلام می‌شود که این کشور بزرگ‌ترین صادر کننده نفت جهان است و براساس برآوردهای مرکز آمار عربستان سعودی شمار خارجی‌های مقیم این کشور در پایان سال ۲۰۱۳ میلادی بالغ بر ۹.۷ میلیون نفر بود که یک سوم جمعیت عربستان سعودی را تشکیل می‌دهد، چون براساس آمارهای رسمی اعلام شده، جمعیت عربستان سعودی در سال گذشته میلادی به ۳۰ میلیون نفر رسید.

نبود و قطع مستمر جریان برق

اما در خصوص برق، «صالح العواجی»، سخنگوی وزارت آب و برق عربستان سعودی تاکید کرد که طی ۱۰ سال آینده این کشور نیازمند سرمایه‌گذاری ۲۱۳ میلیارد دلاری برای برآوردن نیازهای داخلی به این منبع انرژی است.

این درحالی است که مناطق و استان‌های مختلف عربستان سعودی هم اکنون از قطع مکرر برق مواجه است، بدون اینکه دست اندرکاران امر به فکر راه حل‌های ریشه‌ای و بنیادین برای مقابله با این مشکل باشند، به ویژه در فصل تابستان که دمای هوای در این کشور به شدت افزایش می‌یابد تا به موازات آن میزان مصرف برق نیز افزایش یابد.

وزارت آب و برق عربستان سعودی در این خصوص توجیه جالبی دارد و تاکید می‌کند که افزایش قطعی برق در این کشور ناشی از افزایش تقاضا برای استفاده از این فرآورده است، به گونه‌ای که در برخی شهرهای عربستان این افزایش تقاضا بالغ بر ۱۵ درصد بیش از پیش‌بینی‌های صورت گرفته توسط این وزارتخانه است.

از سوی دیگر بالا بودن میانگین رشد در عربستان که بالغ بر ۹ درصد است، میزان استفاده از این انرژی را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش داده، بی‌آنکه متناسب با این آهنگ رشد که بیش از ۲ برابر میانگین جهانی است (۴ درصد) ایستگاه‌های تولیدی برق جدیدی احداث و وارد مدار تولید شود یا ایستگاه‌های موجود بازسازی و تجهیزات آن تعویض شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *