جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۷
۳۴
بی اخلاقی در ورزش دولت تدبیر و امید؛

سریال تلخ مدیریت ورزشی "کارت سوختی‌ها" و "بساز و بفروش‌ها"/ تسلط بورژواها بر فوتبال

چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۵۲
کد مطلب: 379676
سنت حضور پولدارها و اداره باشگاههای پرطرفدار کشور توسط بورژواها نه تنها در دولت قبل وجود داشت که در دولت جدید هم ادامه دار شد. اگر چه در دولت قبل "عابر بانکی " بنام "هدایتی" در هیات مدیره باشگاه پرسپولیس قرار گرفت، اما نکته این بود که وی یک سابقه قبلی درباره فوتبال داشت و آزمون و خطای خود را در باشگاه "استیل آذین" پس داده بود.
سریال تلخ مدیریت ورزشی "کارت سوختی‌ها" و "بساز و بفروش‌ها"/ تسلط بورژواها بر فوتبال
گروه ورزشی جهان نيوز: در حالیکه رئیس‌جمهور چندی پیش در جمع ورزشکاران از سیاسی شدن ورزش گلایه کرد، شاید خبر نداشت که یکی از پرطرفدارترین باشگاه‌های ورزشی کشور توسط یک "تاجر" قلع و قمع می‌شود!

امروز یک باشگاه ورزشی که یک سرمایه عظیم اجتماعی را با خود به یدک می‌کشد به‌دلیل بی‌تدبیری مسئولان ورزش دولت تدبیر و امید و فقط برای حل مشکل مالی باشگاه (که البته هیچگاه حل نشد)، در حالت بحران قرار دارد.

سنت بسیار ناپسندی در کشور در حال پایه گذاری است. بعد از سردار رویانیان که در رسانه‌های ورزشی -به دلیل سابقه حضور در ستاد سوخت- به کارت سوخت مشهور شد و سرانجامی تلخ داشت؛ حالا شخصی بنام "حمیدرضا سیاسی" یا به قول مدیرعامل برکنار شده باشگاه، یک "بساز و بفروش" وارد هیات مدیره قرمزپوشان شده و سرمربی و پس از آن مدیرعامل را برکنار می‌کند؛ فقط به این دلیل که "پول" دارد!

سنت حضور پولدارها و اداره باشگاه‌های پرطرفدار کشور توسط بورژواها؛ نه تنها در دولت قبل وجود داشت که در دولت جدید هم ادامه دار شد. اگر چه در دولت قبل "عابر بانکی" بنام "هدایتی" در هیات مدیره باشگاه پرسپولیس قرار گرفت، اما نکته این بود که وی یک سابقه قبلی درباره فوتبال داشت و آزمون و خطای خود را در باشگاه "استیل آذین" پس داده بود.

معلوم نیست که آیا "حمیدرضا سیاسی" سابقه‌ای غیر از آپارتمان‌سازی و برج‌سازی داشته است یا نه! اما به نظر می‌سد سرمایه عظیم اجتماعی چنین باشگاه‌هایی را باید غنیمت شمرد و اجازه نداد چنین سرمایه‌هایی توسط افراد بی‌شناسنامه‌ای در حوزه ورزش که تنها حساب‌های بانکی پر پول دارند به ورطه نابودی کشیده شود.

اینکه "علی دایی" نتیجه ضعیفی برای باشگاه رقم زده یا نتیجه قوی، این مهم نیست. مهم این است که اگر باشگاه تمایلی به ادامه همکاری ندارد، بهتر است شرافتمندانه به این همکاری پایان دهد و در این زمینه الگوسازی کند. "دایی"هر چه باشد، پر افتخارترین فوتبالیست کشور است و تخریب آن توسط کسی که با برج‌سازی به پرسپولیس رسیده، کار ناصوابی است.

شیوه برکناری نامناسب در دولت قبل مورد اعتراض بسیاری از نزدیکان دولت تدبیر و امید بود آیا این شیوه برکناری توسط یک "بساز و بفروش" اقدام درستی است؟

آیا وقت آن نرسیده که خصوصی‌سازی باشگا‌ه‌های پرسپولیس و استقلال از سوی مجلس جدی‌تر پیگیری شود و به‌جای اینکه این باشگاه‌ها بدست "کارت سوخت‌ها"، "عابربانک‌ها"،"بساز و بفروش‌ها" و ... بیافتد در اختیار صاحبان اصلی آن یعنی هواداران قرار گیرد؟

آیا غیر از این است که حضور آقای سیاسی در هیات مدیره باشگاه پرسپولیس بدلیل حساب بانکی وی است؟ آیا چنین شخصی صلاحیت تشخیص توانایی یک ورزشکار و یا برکناری یک مربی را دارد؟ به صرف اینکه داشته باشد آیا چنین روشی منطقی است و هواداران این باشگاه آیا از دولت رنجیده نمی شوند؟

آیا این الگوی ناپسند دولت یازدهم ترویج پیدا نمی کند؟ آیا تسلط "سیاسی" بر باشگاه پرسپولیس آغاز تسلط پول بر توانایی است؟ آیا هر کسی ثروت اندوزی کرده است گل سرسبد دولت می شود و می‌تواند برای یکی از پرافتخارترین باشگاه‌های کشور تصمیم بگیرد؟

آیا وقت آن نرسیده که شخص رئیس جمهور ورود کند و به بحران پیش آمده ناشی از بی کفایتی مسئولان ورزش کشور پایان دهد؟ بی‌تدبیری در ورزش دولت یازدهم به سرخوردگی بخش عمده ای از هواداران ورزش کشور تبدیل می شود.

اینگونه تصمیم‌های هیجانی از سوی افراد غیر متخصص قطعا به صلاح کشور نیست و به نظر می‌رسد اینگونه رفتارهای هیجانی بازاری است که فقط آسیب زاست. شاید به این شیوه بتوان "مسیر ساخت یک آپارتمان" را هدایت کرد که البته این نیز به دور از انسانیت است، اما ورزش را نمی توان اداره کرد.

اما بی شک "سیاسی" در این بحران تقصیر زیادی ندارد! مشکل وزارت ورزش است که سکان ریاست هیات مدیره یک باشگاه مهم و پر طرفدار را به یک "بساز و بفروش" تحویل می دهد چون پول دارد!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


با اينكه با حضور بورژواها در تيمهاي دولتي مخالفم ولي منظورتون از قلع و قمع پرسپوليس توسط اين آقا را متوجه نشدم.
اگر كنار گذاشتن دايي با اين نتايج ضعيف رو قلع و قمع ميدونيد با شما مخالفم، در بدبينانه ترين حالت يك تصميم مديريتي اشتباه است نه قلع و قمع.
خیلی جالبه.
من هنوز متوجه نشدم شما به چه دلیل از تغییرات پرسپولیس دفاع میکنید.
مگه همین علی دایی با این قرارداد افتضاح رو برای پرسپولیس می پسندید که از رفتنش ناراحتید.
همه دنیا اینجوریه که هیات مدیره هر تیم بنا به هر شغلی که داره پول وارد باشگاه میکنه و بعد انتظار نتیجه گیری داره.
یا در مورد فوتبال مطلب نگذارید یا قاعده کثیفش رو قبول کنید.
طرفدار سرخ
من یک کارگر ساده هستم که توی خونمون یک کیلو گوشت توی یخچال نداریم ولی عاشق فوتبال و عاشق تیم ملی و پرسپولیس هستم
من عاشق بازیکنان و مربیان ساده و بی ادعا هستم
من عاشق کسانی هستم که برای یکسال 200 میلیون تومان یا دو میلیارد تومان از بیت المال نمی خواهند
من عاشق کسانی هستم مثل علی کریمی
وقتی تیمش پول ندارد نمی گوید بازی نمی کنم و او هم به عشق ما هواداران از مبلغ قراردادش میگذرد
عاشق مهدی هاشمی نسب و علی انصاریانی هستم که اگه توپ رد میشد خودشان رو دار میزدند
درود بر با غیرتان و با عزتان که پول از عمل خود میخورند
نه از رانت بازی و نه از لابی گری و نه از مافیایی گریشون ...
پول من کارگر و امسال من که امانت در دست دولتمردان است بالاخره یقه میگیرد و آبرو میبرد
Iran, Islamic Republic of
دادن پول مفت به این بازیکنها و بد بازی کردن و یا بازی نکردن دل بخواهی توسط بازیکنها دلیلش مربی نیست ، دلیلش خودمون هستیم . وقتی قول می دهید که در مقابل فلان برد ، فلان جایزه رو بدهید یا قرارداد میلیاری امضا می کنید و میلیونی حقوق می دهید خون من هم بازی نمی کنم که برسه به اونها

با هر سال مربی عوض کردن چیزی درست نمی شه
وقتي نظامي هايي مثل رويانيان وارد ورزش شدند و رسما قلع و قمع كردند چرا ساكت بوديد؟
Iran, Islamic Republic of
به هر حال این پولذارا باید یه جا خمس و زکات بدند یانه ؟
مهدی
من از نتایج دایی حمایت نمیکنم ولی از این سبک مدیریت که در کشور ما حاکم بیزارم.
یادتون باشه یکی از مهمترین انتقادات دولت تدبیر و امید به احمدی نژاد همین دخالت ها در امور ورزش بود و حالا این اتفاق در دولت تدبیر و امید هم افتاد.
سال پیش همین دایی تیم رو بعد چند سال برد آسیا!چرا اون موقع خوب بود الان بعد .شما ببینید پرسپولیس چه کسانی رو از دست داد؟چه کسایی رو تونست بگیره؟وزارت دم از رعایت سقف و کم پول دادن زد و پرسپولیس اون رو رعایت کرد ولی استقلال رو ببینید چه کسایی رو با یک میلیارد گرفته!!!!!!!!!!!!!!!!
کاملا منطقیه پول میده مدیریت میکنه
شما هم پول میدادی دوست داشتی نظرت اعمال بشه
رسول
یعنی دیکتاتوری ازین بدتر تو ورزش پیدا نمیشه
اون از انتخابات هیئت مدیرشون اینم از اختیار تام دادن به یک آدمی که سر سوزنی از فوتبال سر در نمیاره!
نا تدبیر
نا امید
نا معتدل
در ورزش و ...
محمد ش
مقصر اصلی خادم است ایشان بوزیر دیکته مبکند از روزی که خادم حسابدار وارد معرکه فوتبال شد تمام تیم ها صدمه خوردند وگرنه سیاسی ها رقمی نیستند که بتوانند اینگونه بپیشکسوتان وقهرمانان مابی حرمتی کنند دیروز پروین امروز علی دایی فردا......اقای سیاسی دم کدخدارادیده وچراغ سبز راگرفته خداوکیلی اقای وزیرخبرندارد.....
واقعا برای این دولت و تدبیرش در ناامید کردن مردم متاسفیم. راستی مگه خادم قرار نبود در ورزش تدبیر کنه و بخاطر همین افراد بی تدبیری مثل فتح الله زاده و رویانیان رو اخراج نکرده بود حالا چی شد؟
مگه باشگاه ها بی پول نبودن پس چه جوری 2.5 میلیلرد دایی رو و هم پول درخشانی رو میدن.
تا کی میتونن سر مردم شیره بمالن و بی عرضگیشون رو به نام دولت قبل بنویسن.
دکتر
کارت سوختیها که مال دوره شما افراطیها بودن.
مهدی
آقا رویانیان بدبخت رو با این آقا یکی نکن... اون اینقدر مرد بود که خونه شو واسه پرسپولیس داد...
این آقا چی؟؟؟ اومده از بغل پرسپولیس خونه هاشو زیاد کنه...

خدا ازت نگذره استیلی...
مشكل از اين چيزها نيست اونها هم بيايند يك جور ديگه مشكلات ايجاد ميشه و دوباره روز از نو و روزي از نو ، مشكلات ريشه اي تر و عميق تر از اين صحبتهاست . وقتي مجلس تصميماتش رو نه بر اساس مصلحت جامعه و بر اساس لابي گري و جناح بندي مي گيره اين نحوه مديريت به تمام اركان جامعه سرايت مي كنه
صمد از تبریز
علی دایی به همراه خداد عزیزی و کریم باقری و با دروازه بانی عابد زاده به کمک سایر فوتبالیستها به خصوص مهدوی کیا در دهه هفتاد افتخارات زیادی را برای فوتبال کشورمون بدست آوردند که هرگز فراموش نخواهد شد آن بازی سه صفر ایران عربستان که عربستان شکست ناپذیر را به خاک نشاند و آن بازیی را که کره را شش تایی کردند و یا آن بازی معروف ایران استرالیا که ایران را باعث شد برای اولین بار بعداز انقلاب به جام جهانی صعود کند ما از یاد نخواهیم برد
اکبری
Iran, Islamic Republic of
باسلام
ممنون از تحلیلتان ؛ خواهشاً آقای وزیر محترم ورزش جناب آقای دکتر گودرزی عزیز کمی فکر کنید این است حال و روز پرسپولیس ، نحوه چینش شما از ابتدا هم مشخص بود که شما و آقای خادم هیچ علاقه ای به این باشگاه مردمی ندارید و فقط بدلیل ظرفیت بالا و موقعیت اجتماعی این باشگاه میخواهید آن را لگد مال کنید و پر واضح که مردم را هم نادیده میگیرید یک دلال ساختمان و یک به ساز بفروش که معلوم نیست کیست و این همه پول را از کجا آورده به یکباره تصمیم گیرنده نیم قرن تاریخ یک باشگاه پرطرفدار و مردمی میشود و بخاطر مطرح شدنش در سطح رسانه ها شروع به خیمه شب بازی کرده حیثیت انسانهای بزرگ را لگد مال کرده و به پبش می رود. این آدم همانطور که در کار خودش هم از کار هم از مصالح و ابزار میزند با چند صد برابر سود خون مردم را تو شیشه میکند و پول رو پول میچیند برایش مردم و تاریخ و اسطوره فرقی نمیکند اینها را هم مثل خدمه و کارکنان خود میبیند و چون میگوید من پول دارم پس هرکاری که میخواهم میکنم چه ظرفیتی بهتر از این باشگاه بزرگ پس حال که باز خوشبختی بر دوشم نشسته خوب از فرصت رسانه ها استفاده کنم و مطرح شوم چرا چون پول دارم !! پول پول پول
جناب آقای خادم شما که مثلاً یک اسطوره ورزشی هستی این بود انتخاب شما یا میخواهید بگویید به شما این آدمها را انشاء کرده اند و گفته اند باشند ، با نگاه به انتخابات باشگاه استقلال میشود پی برد که این انتخابات که یک مشت آدم دلال و پولدار و غیر ورزشی و غیر فوتبالی را آوردید تا زمینه نابودی پرسپولیس را فراهم کنید و بس!! چرا که نوع بازیکن گرفتن باشگاه خود مؤید این واقعیت است .
البته خصومت خود حضرتعالی را هم با فوتبال نباید نادیده گرفت !!
من از مقام محترم وزارت ورزش و جوانان خواهشمندم سریعاً یک اقدام عاجل کرده و آرامش را به پرسپولیس بازگرداند . یا علی مدد
اکبری
Iran, Islamic Republic of
باسلام مجدد
میخواهم به کسانی که نامهای علی و حمید دارند یکم دقت کنیم از روانشناسی تا طالع شان تا رفتار و کردارشان و ...
...
اکبری
Iran, Islamic Republic of
باسلام مجدد
میخواهم به کسانی که نامهای علی و حمید دارند یکم دقت کنیم از روانشناسی تا طالع شان تا رفتار و کردارشان و ...
از مردیها و پهلوانیها و قهرمانیها دیانت تا موذی گری و سایسی کاری حیله گری و ...
علی پروین ، علی دایی ، علی فتح‌الله‌زاده ، علی کریمی ، علی رضا رحیمی و ...
حمید استیلی ، حمید درخشان ، حمید رضا سیاسی و ...
خوب دقت کنیم یک سری از این نوع افراد با این اسامی هم در ذهن هایمان هست نه!!!!!
قبول كنيد كه بركنار دائي،‌اقدامي كاملا درست و پسنديده بود. به نفع تيم و هواداران. ضمنا شما خوب مي‌دونيد كه دائي كسي نبود كه بودن حواشي و به صورت آبرومندانه، تيم رو ول كنه و بره. اخراج دائي و بركناري اون، تنها كاري بود كه ميشد انجام داد تا اين آدم دست از سر تيم برداره.
سعيد110
هواداران پرسپوليس حواسشون جمع باشه كه اين پولداران پرسپوليس را مال خود نكنند.
پولهاتون را يكي كنيد و پرسپوليس را خودتون بخريد.
اگر پرسپوليس بدست يكي مثل سياسي بيافتد، ديگر بايد با او خداحافظي كرد.
پول همه اولويت ها را از دور خارج مي كند. حتي عشق به پرسپوليس را
محمد
متن عالی بود واقعا ممنون
ای ول دکتر عاشقتم
...
علی
Iran, Islamic Republic of
دستتان درد نکنه تحلیل عالی بود جای امثال سیاسی در ورزش نیست باید بحال امثال خادم و استیلی تاسف خورد که این آقا را به این باشگاه آوردن استیلی همین کار را راه آهن انجام داده خودش افتاده جلو این آقا هم دارد از پشت ساپورت می کند مگر می شود هم پرسپولیس داشت هم راه آهن را پس یک سری قضیه پشت پرده است باید خادم و وزارت ورزش جواب بدهد چرا و چطوری این آقا شد رئس هیات مدیره پرسپولس چرا به رحیمی پول ندادن چرا در استقلال آرامش هست اما در پرسپولیس نیست
بسم الله الرحمن الرحیم !!! باشگههای معروف و نامدار جهان را تجار و کارخانه دارن و بساز بفروشها اداره میکنند انهم عالی و متعالی !!تازه شورت ورزشی هم نمیپوشند و نمیفروشند !!!ولی شورت ورزشی فروشها را با مدیریت محکم و ایده الی که دارند مثل آدیداس و..و..و و. میاورند تا در فوتبال هزینه کنند !!!حالا دلیل محکمتر هم میخواهید ///؟؟؟
وقتی کسی که تخصص ورزش نداره و فقط به پشتوانه ی پولش مدیر شده میشه همین. آخه آقای درخشان آخرین باری که سرمربی پرسپولیس شد چه گلی به سر این تیم و هوادارهای صبور و متینش زد؟!
حقوقدان با شناسنامه
Iran, Islamic Republic of
حالا این اقای بساز وبفروش هر چقدر پول هم داشته باش شخصیت کشی که نباید بکند .سنگالیزاسون دولت قبل را نباید دولت به اصطلاح تدبیر وامیدکه اینهمه انتقاد میکرد را به این شکل اد امه دهد علی دایی یکی از اسطوره های فوتبال ماست چرا بر اثر بی تدبیری امید را از دلهای فوتبال دوستان بدین شکل محو کنند.به فرض هم تغییر در کادر مربیگری می دادند دیگر نباید شخصیت یک قهرمان ملی را بدین شکل زیر سوال ببرند.
سعید
Iran, Islamic Republic of
حالا هر چی هم باشه بهانه ای برای شما شده که به دولت بتازید .معلوم نیست شما تو 8سال قبل چیکار میکردید.یک کم هم انصاف داشته باشید . فردا همه ما باید پاسخگو باشیم
علی
این بود دولت اعتدال ؟
.....
سعید
این بود دولت تدبیر؟
خدارو شکر نمردیم و معنی تدبیر هم فهمیدیم !
بابا باز گلی به جمال احمدی نژاد ...
رضا
Latvia
این تغییر و تحولات آدم رو یاد سریال سه پنج دو میندازه یه میوه فروش با ارثی که بهش می رسه میاد تو فوتبال میخواد که فوتبال رو اداره کنه ولی اطرافیانش گندمی زنند به سرمایش و ورشکسته از دنیای فوتبال خداحافظی می کنه این فیلم رو برای امثال سیاسی درست کردند
Iran, Islamic Republic of
lمتاسفیم به این انتخاب غلط وزارت ورزش عملکرد آقای خادم این آقای سیاسی همه چیز را به پول محک میزند امان از انتخابهای غلط بایستی عذر خواهی کنند حیثیت بک نفر که اسطوره است اینطور بازی می شوداوف......
Iran, Islamic Republic of
... کی از مربی 2میلیاردی با این نتایج دفاع میکنه؟...
علی علایی
علی دایی قابل دفاع است؟ ...
وضعیت که زمان رویانیان خوب بود.
اگر ئمی ذاشتنش و مدیریتش یه ثباتی پیدا می کرد پرسپولیس به آرامش می رسید
موقعی که رویانیان اومد نتایج رو نگاه کنید.
بدلیل حضور متوالی ، در آخرین سال پرسپولیس دوم شد و اگر می ذاشتنش امکان قهرمانی پرسپولیس بود