جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ - 24 May 2024
 
۱

جودو شانسی برای موفقیت در المپیک ندارد

سه شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب: 434386
سرمربی سابق تیم ملی جودو با بیان اینکه با توجه به وضعیت فعلی جودو، شانسی برای موفقیت در المپیک نداریم گفت: باید برای جودو برنامه ریزی بهتری صورت گیرد.
به گزارش جهان ، مسعود حاجی آخوندزاده در گفتگو با ایسنا، درباره وضعیت جودوی ایران و ناکامی جودوکاران در رقابتهای جایزه بزرگ اظهارکرد: ما باید کاشته ای در این رشته داشته باشیم تا بتوانیم برداشت کنیم. وقتی در طی سال‌های گذشته کار خاصی در جهت پشتوانه‌سازی در جودوی ایران نشده است چطور می‌خواهیم موفق عمل کنیم؟

از آنجا که برنامه ریزی درستی در طول سال‌های کذشته صورت نگرفته است پس از رفتن چند قهرمان خوب از جودوی ایران دیگر شاهد پدیده خاصی در این رشته نبودیم که این امر نشان دهنده این است که پشتوانه‌سازی و توجه جدی به جوانان با استعداد ایران صورت نگرفته است.

سرمربی سابق تیم ملی جودو افزود: یا باید به طور کلی ورزش جودو را کنار بگذاریم که امکانپذیر نیست، پس باید با برنامه ریزی اصولی و هدفمند و اعزام هر چه بیشتر جودوکاران به تورنمنت‌های مختلف در جهت پیشرفت جودو گام برداریم. تا جودوکاران ایران به مسابقات خارجی نروند و تجربه کسب نکنند نمی‌توانیم به آینده خوشبین باشیم. حتی باید از باخت آن‌ها نیز در میادین مختلف درس بگیریم و بصورت هدفمند برای جودوکاران برنامه‌ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه شاهد بی‌توجهی به سبک وزن ها در تیم ملی جودو هستیم گفت: احسان بهرامیان درست است که در چند مسابقه خارجی نتوانست عملکرد قابل قبولی داشته باشد اما به مرور به تجربیات او افزوده شد و توانست سال گذشته نفر دهم و بیست و نهم رنکینگ دنیا را شکست دهد اما الان او مشخص نیست کجاست. یا سعید ملایی نیز در چندین مسابقه ناکام بود اما با کسب تجربه بیشتر توانست به موفقیت برسد و الان یکی از موفق‌ترین جودوکاران تیم ملی است.

حاجی‌آخوندزاده تصریح کرد: باید با برنامه‌ریزی مناسب از این شکستها درس بگیریم نه اینکه صرفا به دنبال نتایج زودگذر باشیم چرا که اگر اینگونه شود حال و روز جودو بسیار بدتر از این نیز خواهد شد. اگر بخواهیم صرفا شعار بدهیم که به جوانان و نوجوانان توجه می‌کنیم فایده‌ای ندارد. باید در عمل آن ها را به تورنمنت‌های مختلف بفرستیم و برنامه‌ریزی اصولی و بلندمدتی برای آن‌ها داشته باشیم. پتانسیل جودو در ایران بسیار بالاست و فقط برنامه ریزی درست و هدف‌دار در کنار توجه بیشتر در جهت تامین بودجه و امکانات جودو می‌تواند جودوی ایران را در مسیر پیشرفت قرار دهد.

دارنده مدال طلای آسیا خاطرنشان کرد: الان کل جودوی ایران معطوف به دو یا سه نفر در تیم ملی بزرگسالان شده و می‌گوییم چون سبک وزن‌ها می‌بازند به هیچ مسابقه‌ای اغزام نمی‌شوند. در حالیکه این تفکر درست نیست و تا این جودوکاران در مسابقات مختلف شرکت نکنند صاحب تجربه نمی‌شوند. اگر بخواهیم صورت مساله را پاک کنیم درست نیست و نمی‌تواند راه علاج وضعیت جودوی ایران باشد.

وی با ابراز امیدواری مبنی بر برنامه‌ریزی بهتر در جودو و همچنین توجه هر چه بیشتر از سوی وزارت ورزش و جوانان گفت: نباید این رشته را با سایر رشته ها مقایسه کرد چرا که جودو ورزش هزینه‌بری است و باید با کشورهای دیگر این مقایسه صورت گیرد.

حاجی‌آخوندزاده درباره کار سخت جودوکارن ایران برای کسب سهمیه حضور در المپیک ۲۰۱۶ نیز اظهار کرد: احتمال کسب سهمیه برای حضور در المپیک را داریم اما اما با توجه به وضعیت فعلی شانسی برای موفقیت در المپیک نداریم. شرایط واقعا برای این رشته در ایران سخت شده و باید حمایت و برنامه‌ریزی بهتری برای آن صورت گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *