سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱

تاثیر ارز مبادله‌ای بر قیمت خودرو داخلی

جمعه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۶
کد مطلب: 356897
عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران گفت: اظهارات وزیر صنعت مبنی بر اختصاص ارز مبادله‌ای به خودروسازان تاثیر قابل توجهی بر کنترل هزینه‌های تولید خودرو و قطعه خواهد داشت.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، محمدرضا نجفی‌منش اظهار کرد: تخصیص ارز مبادله‌ای به صنعت خودرو اقدام بسیار مثبتی است به شرطی که به سرعت اجرایی شده و در فرآیند بروکراسی اداری زمین‌گیر نشود.

وی با بیان این‌که تفاوت نرخ ارز مبادله‌ای با نرخ ارز آزاد بین ۲۰ تا ۲۵ درصد است، خاطرنشان کرد:‌ در صورت تخصیص ارز مبادله‌ای به خودروسازان این تفاوت قیمت می‌تواند در حد قابل توجهی رشد هزینه‌های تولید قطعه و خودرو را جبران کند.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران ادامه داد: ‌در یک ارزیابی اولیه می‌توان گفت که اختصاص ارز مبادله‌ای به خودروسازان هزینه‌های اضافه شده به تولید در سال جدید مانند افزایش نرخ سود بانکی، افزایش حقوق و دستمزد، نرخ برق و دیگر حامل‌های انرژی و حمل و نقل را تا حد زیادی پوشش خواهد داد. بنابراین نرخ ارز مبادله‌ای می‌تواند این هزینه‌های جدید را پوشش داده و از افزایش قیمت خودروها جلوگیری کند زیرا با نرخ‌های فعلی تولید بسیاری از خودروها زیان‌ده است.

نجفی‌منش افزود: با توجه به شناختی که از وزیر صنعت، معدن و تجارت وجود دارد وعده وی در رابطه با اختصاص ارز مبادله‌ای به صنعت خودرو محقق خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد که این وعده هر چه زودتر محقق شود زیرا از یک سو تولید خودروها با قیمت فعلی زیان‌ده بوده و از سوی دیگر کشش چندانی در بازار برای افزایش قیمت محصولات وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که در جلسه‌ کارگروه حمایت از تولید با حضور معاون اول رییس‌جمهوری مقرر شد که ارز صنایع خودروساز که در سال گذشته از طریق ارز متقاضی یا بازار آزاد تامین می‌شد از روز شنبه - ششم اردیبهشت - تمام نیاز ارز بخش صنعت خودرو اعم از خودروهای سبک و سنگین به صورت مبادله‌ای توسط بانک مرکزی با اولویت تامین شود.