چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ - 29 May 2024
 
۰

برگزاري مراسم بزرگداشت آيت‌الله طالقاني

جمعه ۱۳ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۱۹:۴۴
کد مطلب: 158725
مراسم بزرگداشت عالم رباني آيت‌الله سيد محمود طالقاني با حضور جمعي از عاشقان و ارادتمندان در بهشت زهرا (س) برگزار شد.
به گزارش فارس از جنوب استان تهران، ظهر امروز مراسم بزرگداشت آيت‌الله سيد محمود طالقاني در بهشت زهرا (س) برگزار شد.
در اين مراسم كه با حضور جمعي از خانواده شهدا، ايثارگران، مسئولان و اقشار مختلف جامعه در مهديه شهدا بهشت زهرا (س) در حال برگزاري بود ذاكران اهل بيت عصمت و طهارت به مديحه‌سرايي پرداختند.
حاضران در اين مراسم با حضور بر سر مزار آيت‌الله سيدمحمود طالقاني و شهداي هشت سال دفاع مقدس ضمن قرائت فاتحه و نثار تاج گل ياد و خاطره آنها را گرامي داشتند.
سيد محمود علايي طالقاني روحاني شيعه، سياستمدار و از بنيانگذاران نهضت آزادي ايران، عضو مجلس خبرگان قانون اساسي و نخستين امام جمعه تهران پس از انقلاب ۵۷ بود.
وي در خانواده‌اي اهل علم و داراي روحيات انقلابي در روستاي گليرد طالقان ديده به جهان گشود، پدرش ابوالحسن علايي طالقاني نخستين استاد وي بود.
در اسفند سال ۱۳۱۶ با بتول اعلايي‌فرد ازدواج مي‌كند. تحصيلات ابتدايي را نزد پدر آغاز كرد و پس از آن در مدارس رضويه و فيضيه قم تا سال ۱۳۱۷ تحصيل را تا درجه اجتهاد ادامه داد. در سال ۱۳۱۷ پس از گذران تحصيلات در مدرسه فيضيه و رضويه قم از عبدالكريم حائري يزدي اجازه نامه اجتهاد دريافت كرد و در سال ۱۳۱۸ براي تدريس در مدرسه سپهسالار يا دانشگاه روحاني (مدرسه شهيد مطهري فعلي) راهي تهران شد.
آيت‌الله طالقاني يكي از مخالفان فعال حكومت پهلوي بود و در موقعيت‌ها و شرايط مختلف به مخالفت با رويه‌هاي جاري در حكومت دودمان پهلوي پرداخت و چند بار در پي دستگيري روانه زندان شد.
او در دوره‌هاي مختلف و شرايط گوناگون نظير رويداد كشف حجاب و وقايع ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به مخالفت علني با رويكردهاي جاري حكومت پهلوي پرداخت و همچنين بارها به دلايل مختلف نظير پنهان كردن سيد مجتبي نواب صفوي كه در آن زمان فراري محسوب مي‌شد يا ارائه آموزش‌هاي مذهبي و مبارزاتي و انتشار اعلاميه‌هاي اعتراضي به تبعيد و زندان محكوم شد.
اگرچه زندگاني آيت‌اللّه طالقاني سراسر مبارزه بود و بارها زنداني و تبعيد شد اما با اين حال، آثار ارزشمندي از خود به جا گذاشت. گنجينه‌هاي ارزشمندي همچون پرتوي از قرآن، مقدمه و تعليق بر كتاب تنبيه‌الامة و تنزيه‌الملة، اسلام و مالكيت، به سوي خدا مي‌رويم، پرتوي از نهج‌البلاغه، آينده بشريت از نظر مكتب ما، آزادي و استبداد، آيه حجاب، مرجعيت و فتوا، درسي از قرآن و درس وحدت از يادگارهاي جاودان آن عالم فرزانه به شمار مي‌روند.
آيت‌اللّه طالقاني پس از سال‌ها مبارزه سرانجام روز دوشنبه ۱۹ شهريورماه ۱۳۵۸ به سوي حق شتافت و ملتي در غم فراقش غرق ماتم شدند. انبوه جمعيت پيكرش را براي خاكسپاري به بهشت زهرا بردند و صبح سه‌شنبه در ميان شيون مردم، آن پيكر عزيز در خاك پنهان گشت و دولت يك روز تعطيل و سه روز عزاي عمومي اعلام كرد. امام خميني رحمةالله در پيامش به ملت داغدار چنين فرمودند‌ «آقاي طالقاني يك عمر در جهاد و روشنگري و ارشاد گذراند. او شخصيتي بود كه از حبسي به حبسي و از رنجي به رنج ديگر در رفت و آمد بود و هيچگاه در بهار بزرگ خود سستي و سردي نداشت. من انتظار نداشتم كه بمانم و دوستان عزيز و پر ارج خودم را يكي پس از ديگري از دست بدهم. او براي اسلام به منزله حضرت ابوذر بود و زبان گوياي او چون شمشير مالك اشتر برنده بود و كوبنده. مرگ او زودرس بود و عمر او پربركت».
وي پس از پيروزي انقلاب ايران در بهمن ۵۷ سمت هاي مختلفي را بر عهده گرفت. نخست، پس از ترور مرتضي مطهري رياست شوراي انقلاب اسلامي را عهده‌دار شد و پس از آن، با رأي مردم تهران در ۱۲ مرداد ۱۳۵۸ به عنوان نماينده اين شهر راهي مجلس خبرگان قانون اساسي شد و در مرداد همان سال از سوي روح‌الله خميني به عنوان امام جمعه تهران منصوب شد و تا قبل از فوت پنج نماز جمعه را برگزار كرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *