سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - 21 May 2024
 
۰

روابط تهران - بغداد استثنايي است

يکشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۱۳
کد مطلب: 219123
رييس جمهوري اسلامي ايران و نخست وزير عراق با اشاره به نقش و جايگاه سازنده و ممتاز دو كشور در منطقه، بر استفاده از تمامي ظرفيت‌هاي موجود خود در راستاي گسترش سطح روابط دوجانبه و تلاش براي برطرف كردن مشكلات منطقه به نفع ملت‌ها و برقراري صلح و عدالت تأكيد كردند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور، دكتر محمود احمدي‌نژاد عصر امروز (يكشنبه) در ديدار نوري المالكي نخست وزير عراق با اشاره به اينكه دو ملت ايران و عراق مأموريت‌هاي بزرگ منطقه‌اي و بين‌المللي بر عهده دارند، تأكيد كرد: اگر تهران و بغداد قدرتمند و باعزت باشند، ديگر در منطقه جايي براي حضور دشمنان ملت‌ها از جمله آمريكا و رژيم صهيونيستي وجود نخواهد داشت.

رييس‌جمهور روابط تهران – بغداد را در منطقه و جهان ويژه و استثنايي برشمرد و اظهار داشت: هيچ مانع و محدوديتي در مسير توسعه مناسبات همه جانبه سياسي، اقتصادي و فرهنگي و حضور در عرصه‌هاي منطقه‌اي و جهاني ميان جمهوري اسلامي ايران و عراق وجود ندارد.

دكتر احمدي‌نژاد تصريح كرد: به فضل الهي دو ملت ايران و عراق در كنار يكديگر پيشرفت كرده و با حفظ هوشياري از موجوديت و استقلال خود مقتدرانه دفاع خواهند كرد و توطئه‌هاي دشمنان براي ايجاد اختلاف، ترس و وحشت با توسل به اقداماتي موذيانه نظير ترور‌ و بمب‌گذاري، قطعاً به جايي نخواهد رسيد.

رييس‌جمهور با تأكيد بر اينكه مستكبران و دشمنان ملت ايران و عراق، از اقتدار و استقلال دو كشور نگران و ناراحت هستند، گفت: سلطه‌گران كه سابقه سيلي خوردن از دو ملت را در کارنامه خود دارند، با فتنه‌انگيزي و ايجاد اختلاف‌به دنبال اين هستند كه كشورهايي نظير ايران و عراق همواره ضعيف باشند تا بتوانند تمام منطقه را تحت سيطره و تسلط خود در آورند.

دكتر احمدي‌نژاد در ادامه با اشاره به روابط عميق و گسترده دو ملت ايران و عراق بر تقويت هر چه بيشتر مناسبات و همكاري‌هاي دوجانبه تأكيد كرد و گفت: حضور دولتي مردمي، مصمم و انقلابي در عراق كه در جهت بازسازي و ارتقاء سطح اين كشور به جايگاه شايسته خود تلاش مي‌كند، ظرفيت همكاري دو كشور را بيش از پيش افزايش داده است.

رييس‌جمهور با بيان اينكه خوشبختانه ملت عراق با مديريت خوب مسئولان اين كشور سختي‌ها را پشت سر گذاشته و به سمت آباداني و پيشرفت در حركت است، گفت: امروز تمامي عوامل تاريخي، فرهنگي و سياسي موجود در روابط ايران و عراق اقتضاء مي‌كنند كه دو كشور در كنار يكديگر در جهت رشد و تعالي دو ملت گام بردارند.

رييس‌جمهور با اشاره به اينكه با اراده و تلاش مسئولان ايراني و عراقي سطح مناسبات في‌مابين به سرعت در حال گسترش است، اظهار داشت: با ياري خداوند در آينده‌اي نزديك همگان شاهد قرار گرفتن جمهوري اسلامي ايران و جمهوري عراق در اوج پيشرفت، اقتدار و عزت خواهند بود.

نوري المالكي نخست‌وزير عراق نيز در اين ديدار با اشاره به روابط ممتاز جمهوري اسلامي ايران و عراق بر گسترش روابط همه جانبه با جمهوري اسلامي ايران تأكيد كرد و گفت: دو كشور با استفاده از تجربيات و توانمندي‌هاي خود مي‌توانند گام هاي بلندي را در مسير رشد و پيشرفت دو ملت و ملت‌هاي منطقه برداشته و اثرگذاري مثبت و سازنده‌اي بر تحولات موجود داشته باشند.

نخست‌وزير عراق با تأكيد بر ضرورت ايجاد تفاهم و همدلي در منطقه، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران و جمهوري عراق مي‌توانند با همكاري يكديگر در جهت كمك به ايجاد ثبات و امنيت در منطقه تلاش كرده و چالش‌هاي موجود را با تفاهم و در نظر گرفتن احترام به حقوق ملت‌ها برطرف كنند.

وي تصريح كرد: افزايش بيش از پيش رايزني‌ها و هماهنگي‌هاي سياسي تهران – بغداد مي‌تواند نقش مهم و تأثيرگذاري در روند برقراري صلح و ثبات در منطقه داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *