جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

شناسایی بازنشستگان شاغل با روش جدید

سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب: 371510
معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی گفت: با اجرای نرم‌افزار ماتریس همپوشانی در ماه اول ۱۷۰۰ نفر را شناسایی کرده‌ایم که همزمان با دریافت مقرری بیمه بیکاری مشغول به کار نیز بوده‌اند.
به گزارش جهان؛ محمدحسن زدا در گفت‌وگو با فارس، درباره آخرین اقدامات صورت گرفته در حوزه فناوری‌های نوین در سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: این سازمان در بخش IT حدود ۱۰ تا ۱۵ سال عقب افتاده است و باید این عقب‌افتادگی به زودی جبران شود.

وی ادامه داد: باید از فرآینده‌های موجود و سایر برنامه‌ها برای سرعت بخشیدن به بخش IT سازمان تامین اجتماعی استفاده کنیم تا دیگر شاهد رجوع بیمه‌شدگان به شعبه‌های تامین اجتماعی نباشیم و خدمات را به صورت IT ارائه کنیم.

۴۰۰ هزار لیست بیمه‌شدگان به صورت اینترنتی ارائه می‌شود

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه تمام توان خود را در بر گرفته‌ایم تا از مراجعات به شعب کم شود گفت: از نخستین اقدامات صورت گرفته که بسیار نیز مورد استقبال قرار گرفته است ارائه لیست بیمه‌شدگان توسط کارفرمایان به صورت اینترنتی به سازمان تامین اجتماعی است و تا کنون بیش از ۴۰۰ هزار لیست به صورت اینترنتی به سازمان ارسال می‌شود و متقاضیان بسیاری برای دریافت رمز عبور ارائه لیست‌های اینترنتی به سازمان تقاضانامه نوشته‌اند و در حال دریافت رمز عبور خود هستند.

زدا یادآور شد: هم اکنون در ۵۱۲ شعبه تامین اجتماعی لیست بیمه‌شدگان به صورت اینترنتی دریافت می‌شود و این تعداد در حال افزایش است.

پرداخت حق بیمه از طریق پیامک

وی به دیگر اقدامات سازمان تامین اجتماعی در کاهش مراجعه بیمه‌شدگان به شعب تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیمه‌شدگان می‌توانند حق بیمه خود را از طریق پیامک پرداخت کنند و در گذشته نیز می‌توانستند با استفاده از عابر بانک و اینترنت نیز نسبت به پرداخت حق بیمه‌های خود به سازمان تامین اجتماعی اقدام کنند.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی به روند آرشیو پرونده‌ها به صورت اینترنتی در این سازمان اشاره کرد و گفت: الکترونیکی شدن پرونده‌های بیمه‌شدگان به دو قسمت تبدیل شده است و هم اکنون پرونده‌هایی که تازه تشکیل می‌شود در شعبات سازمان به صورت الکترونیکی تقسیم‌بندی شده‌اند و پرونده‌های قدیمی که در بایگانی‌های این سازمان موجود است در صورت تامین منابع مورد نیاز اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد:‌ در حال حاضر نیز عملیات پایلوت آرشیو الکترونیکی پرونده‌های قدیمی در شعبه ۶ این سازمان اجرا و با تامین منابع و با مجوز هیات مدیره در تمامی واحدها اجرا می‌شود.

۳۰ هزار متر مربع از فضای بایگانی تامین اجتماعی در سراسر کشور آزاد می‌شود

زدا یادآور شد: نخستین مزیت آرشیو الکترونیکی پرونده‌ها این است که ۳۰ هزار متر مربع از فضای بایگانی تامین اجتماعی در سراسر کشور آزاد می‌شود و زیرساخت‌های لازم برای دسترسی به اطلاعات بیمه‌شدگان تسهیل‌تر می‌شود.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی بیان داشت: آرشیو اسناد می‌تواند ما را در اجرای ارائه کارت هوشمند درمان به بیمه‌شدگان نیز کمک کند که این اقدام تا سه ماه آینده در مراکز ملکی تامین اجتماعی اجرایی و دفترچه‌ درمان در این مراکز مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

زدا خاطر نشان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های سازمان ابلاغ الکترونیکی است که قانون آن نیز اخذ شده و مجوزات لازم گرفته شده است در حال حاضر نیز برنامه‌های نرم‌افزاری آن تهیه و در چند شعبه به صورت پایلوت اجرایی شده و به نظر می‌رسد از اواسط مرداد ماه ابلاغ الکترونیکی به ایمیل بیمه‌شدگان همراه با پیامک آغاز شود.

وی به استفاده از نرم‌افزار ماتریس همپوشانی در سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: نرم‌افزار این ماتریس تهیه شده است و جایگاه بیمه‌ای تمامی ایرانیان در این ماتریس مشخص شده است.

وی ادامه داد: با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان اقدامات غیر قانونی در بخش بیمه را مشخص کرد به عنوان مثال بیمه‌شده‌ای که مقرری بیمه‌بیکاری دریافت می‌کند و همزمان نیز از شعبه‌ دیگری برای آن فرد حق بیمه‌ای پرداخت می‌شود مشخص و با فرد خاطی برخورد می‌شود.

شناسایی ۱۷۰۰ نفر که با دریافت مقرری بیمه بیکاری، شاغل نیز بودند

زدا با تاکید بر اینکه افرادی که از سازمان تامین اجتماعی مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند نمی‌توانند در جایی مشغول به کار باشند و در صورت اشتغال باید نسبت به قطع پرداخت مقرری بیمه بیکاری اقدام کنند گفت: با اجرای این نرم‌افزار در ماه اول ۱۷۰۰ نفر را شناسایی کرده‌ایم که همزمان با دریافت مقرری بیمه بیکاری مشغول به کار نیز بوده‌اند.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی گفت: با اجرای ماتریس همپوشانی تحول بزرگی در سازمان تامین اجتماعی ایجاد می‌شود و به صورت سیستماتیک جلوی تخلفات و تنش‌ها در این سازمان گرفته خواهد شد.

زدا یادآور شد: افرادی در دریافت مقرری بیمه بیکاری تخلف می‌کنند باید مبلغ دریافت کرده را به سازمان بازگردانند.

وی درباره میزان مقرری بیمه بیکاری اظهار داشت: ۵۵درصد حقوق زمان اشتغال یک فرد به اضافه ۴ نفر و هر نفر ۱۰ درصد مبلغ مقرری بیمه بیکاری است که این مبلغ نباید از ۸۰ درصد زمان اشتغال بیشتر باشد.

۲۰۰ هزار نفر از سازمان تامین اجتماعی مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی یادآور شد: در حال حاضر ۲۰۰ هزار نفر از سازمان تامین اجتماعی مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند که در ماه ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه‌های سازمان در این بخش است.

پرداخت ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد هر ماه به مستمری‌بگیران

زدا یادآور شد: ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار مستمری بگیر سازمان تامین اجتماعی دارد که ماهیانه ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به این افراد پرداخت می‌شود که این مبلغ به ادارات کل و سپس به شعب برای پرداخت به مستمری بگیران تزریق می‌شد که روندی زمان‌بر و طولانی بود و مقرر شد مستمری‌ها به صورت متمرکز از طریق سازمان پرداخت شود.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی درباره طرح شعبه ملی اشاره کرد و گفت: در ۱۹ استان کشور شعبه ملی فعال شده است و به زودی در تمامی استان‌های کشور این شعبه‌ها راه‌اندازی خواهد شد. در گذشته بر این اساس بوده که برای تعویض دفترچه‌ها و پرداخت حق بیمه از شعب مشخصی استفاده شود ولی در شعبه‌های ملی می‌توان تمامی امور مربوط به بیمه خود را انجام داد.

حل مشکلات ارائه سوابق بیمه‌ای

وی درباره ارائه سوابق بیمه‌ای به بیمه‌شدگان اشاره کرد و گفت: در بخش ارائه سوابق بیمه مشکلاتی وجود داشته است که با سرعت در حال رفع است. در صورتی که سابقه بیمه‌ای، بیمه‌شده‌ای ایراد داشته باشد دیگر نیاز نیست به سازمان مراجعه کند و با تکمیل فرمی‌ که به زودی در قسمت نمایش سوابق بیمه افزوده می‌شود می‌تواند این مشکل را مطرح کند.

زدا درباره بیمه کارگران ساختمانی اظهار داشت: بر اساس برنامه پنجم توسعه ۸۰۰ هزار نفر در کشور از کارگران ساختمانی باید بیمه می‌شدند که این اتفاق تا کنون افتاده است و به محض اینکه یک نفر رابطه کاری آن حذف شود فردی را که در مشاغل ساختمانی مشغول به کار باشد تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

طرح مجلس برای پوشش بیمه‌ای نمایندگان مجلس

وی یادآور شد: طرحی در کمیسیون اجتماعی مجلس برای کارگران ساختمانی در حال بررسی بود که با ۲ فوریت به صحن علنی مجلس ارائه شده است و طرح دیگری نیز در کمیسیون بهداشت مجلس در این خصوص مراحل پایانی خود را طی کرده و به زودی جزئیات آن اعلام می‌شود.

زدا با اشاره به اینکه موضوع کارگران ساختمانی همیشه در دستور کار نمایندگان مجلس است گفت: ما به دنبال آن هستیم تا امسال تعداد دیگری به پوشش بیمه کارگران ساختمانی اضافه شود.

زدا درباره این که منابع و مصارف سازمان به نقطه سربه‌سری رسیده است گفت: موضوع ورشکستگی با سازمان‌های تامین اجتماعی مانوس نیست و بیشتر برای بنگاه‌های اقتصادی به کار می‌رود چرا که در ماده ۲۸ قانون دولت سه درصد از سهم بیمه، بیمه‌شدگان را به سازمان تامین اجتماعی باید پرداخت کند و بر این اساس دولت‌ها همیشه به سازمان‌های بیمه‌ای بدهی دارند.

وی درباره اجرای افزایش مدت مرخصی زایمان به ۹ ماه اشاره کرد و گفت: اجرای این قانون ۲۹۵ میلیارد تومان هزینه در بر دارد که به محض دریافت این مبلغ از سوی دولت اجرایی خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *