جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

کری:ردتوافق اثبات بی‌اعتمادی ایران است

چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۵۰
کد مطلب: 442313
وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه نسبت به تبعات رد توافق هسته‌ای با ایران در کنگره این کشور هشدار داد و مدعی شد در آن صورت ایران به بمب هسته‌ای دست می‌یابد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، جان کری وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت در صورتی که واشنگتن زیر توافق هسته‌ای با ایران بزند، در آنصورت تهران به سلاح هسته‌ای دست می‌یابد.

کری که در برنامه «مورنینگ جو» شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» صحبت می‌کرد، در این رابطه گفت: «اگر ما از این توافق کنار برویم، نگرانی‌های ایران را تائید کرده‌ایم و در آن صورت آن‌ها به هر نحو که شده، به سلاح (هسته‌ای) دست پیدا می‌کنند.»

وی همچنین گفت در نبود توافق هسته‌ای، در خاورمیانه رقابت تسلیحاتی شکل می‌گیرد، اما در صورت اجرای توافق، دیگر کشورها «از تلاش برای ساخت بمب خود»، بازداشته می‌شوند.

وزیر خارجه آمریکا هشدار داد در صورتی که کنگره توافق را رد کند، آن زمان است که نگرانی ایران تائید می‌شود و سران ایران می‌توانند بگویند که «شما نمی‌توانید با غرب معامله کنید و نباید به غرب اعتماد کنید.»

او در بخش دیگری از این مصاحبه، به سفر هیئت‌های اروپایی و غربی به تهران برای بستن قراردادهای تجاری هم اشاره کرد و گفت اگر توافق رد شود، امکان ادامه اجرای تحریم‌ها وجود ندارد. وی گفت: «کشورهایی هستند که بی‌صبرانه منتظر تجارت (با ایران) هستند.»

کری به انتقادات مطرح‌شده در مورد آزادسازی دارایی‌های ایران هم اشاره کرد و گفت: «این پول ما نیست، پول خودشان است. این پول‌ها (حتی) در بانک‌های آمریکا هم نگهداری نمی‌شوند.»

وی در پاسخ به این سوال که اگر ایران پول‌های آزادشده را دریافت کند و سپس زیر قرارداد بزند، آنوقت چه می‌شود، گفت: «خوب آن‌ها به دردسر بسیار جدی می‌افتند.»

کری با بیان اینکه پیش از آغاز مذاکرات، ایران به چرخه سوخت مسلط شده بود، ۲۰۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده و ۲۰۰۰۰ سانتریفیوژ داشت، گفت: «ایران حالا هم یک کشور در آستانه هسته‌ای است و این نگرانی که از سوی مخالفان توافق اعلام می‌شود، اینکه گفته می‌شود، "آه، خدای من، این توافق به آن‌ها اجازه می‌دهد ظرف ۱۵ سال به یک کشور در آستانه هسته‌ای بدل شوند،" کاملا نابجاست. به این خاطر که آن‌ها همین حالا در آستانه قرار دارند.»

وزیر خارجه آمریکا قرار است عصر امروز هم در یک سخنرانی عمومی، به دفاع از برنامه جامع اقدام مشترک بپردازد.

کنگره آمریکا بر اساس قانونی که اردیبهشت ماه امسال تصویب شد، تا ۲۶ شهریور برای اعلام نظر در مورد توافق هسته‌ای زمان دارد. در صورتی که تنها یک سناتور دیگر از توافق هسته‌ای اعلام حمایت کند، شمار حامیان برجام در سنا از حدنصاب لازم برای حفظ حق وتوی باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا، می‌گذرد و در آن صورت تائید توافق در آمریکا قطعی می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *