چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰

بیانیه کانون بسیج جامعه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص انحلال دانشگاه

جمعه ۱۴ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۸:۲۴
کد مطلب: 142721
خبر ناگهانی انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران موجی از تأسف، بهت و حیرت را در میان جامعه پزشکی کشور ایجاد کرد.




به گزارش سرويس دانشگاه جهان به دنبال آخرين واكنش ها در خصوص تصميم غير كارشناسي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، كانون بسيج جامعه پزشكي دانشگاه علوم پزشكي ايران با صدور بيانيه اي، اعراض خود را نسبت به اين تصميم اعلام كرد.

«تصمیم به انحلال یک دانشگاه بزرگ با سابقه بیش از ۲۵ سال فعالیت چشم گیر و روبه رشد علمی، پژوهشی، درمانی و بهداشتی در پشت درهای بسته و در فضای کاملاً حفاظتی، به گونه ای که حتی بعضی از مسئولین و معاونین وزارتخانه هم از آن اظهار بی اطلاعی می کنند و اقدام به انتشار آن به شکل ناگهانی، آن هم در یک روز تعطیل و اجرای آن به شکلی قیم مأبانه و هجومی، امری نیست که در نظام اسلامی ما و در یک فضای دانشگاهی بتوان آن را پذیرفت، چراکه موضوع، تصمیم گیری در مورد یک ساختمان یا مایملک دو یا چند نفر مسئول دولتی نیست بلکه موضوع، سرنوشت تعداد زیادی از اعضای هیات علمی ، کارکنان ، فارغ التحصیلان یک دانشگاه بزرگ و پرسابقه است.

لازم بذکر است دانشگاه علوم پزشکی ایران در آخرین رتبه بندی آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور که در سال ۸۲ انجام شد رتبه چهارم و طی دو سال اخیر بیشترین رشد پژوهشی را در بین دانشگاههای کشور داشته است و از رتبه هشتم به رتبه چهارم پژوهشی در سال ۸۹ ارتقاء یافته است.

ما ضمن اظهار تأسف عمیق از نادیده گرفتن شأن و حرمت اعضای محترم هیأت علمی، گروه های آموزشی پرسابقه، نخبگان و چهره های علمی و کارمندان خدوم این دانشگاه در خلال این حرکت بی سابقه، ذکر نکاتی چند را ضروری می دانیم:

۱- در نظام مقدس اسلامی، که برای علم وعالمان حرمتی عظیم قائل است و رهبر فرزانه آن به عنوان پرچمدار خیزش و حرکت علمی، جلسات متعددی را برای استماع نظرات و دیدگاه های اساتید دانشگاه اختصاص می دهد، تصمیم به انحلال یک دانشگاه بدون اطلاع خیل عظیم دانشمندان، فرهیختگان، دانشجویان و پرسنل شریف این دانشگاه معنایی جز نادیده گرفتن حرمت و جایگاه علم و عالمان از سوی چند مسئول اجرایی ندارد.

۲- انحلال بی سابقه یک دانشگاه با حدود ۷۰۰ نفر عضو هیأت علمی و ۱۴۰۰۰ نفر ارباب جمعی اعم از دانشجو، کادر درمانی و پرسنل اداری و در پرده ابهام بردن آنان به بهانه های واهی ازجمله افزایش رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران در رتبه بندی جهانی و یا به بهانه تحقیرآمیزی مثل ارتقاء رتبه علمی اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه ایران، چیزی جز قربانی کردن حیثیت و نادیده گرفتن دستاوردهای علمی فرزندان انقلاب و اعتبار چندین ساله یک مرکز بزرگ علمی در پای تصورات و مطامع به ظاهر علم دوستانه بعضی از مسئولین دانشگاهی نمی باشد.

همچنین توجیه کاهش نیروی انسانی و حذف اقدامات و ردیف های موازی با توجه به اینکه هیچ یک از ردیفهای خدماتی شامل بیمارستانها و مراکز بهداشتی – درمانی به علت ماهیت خدماتی قابل حذف نمی باشد قانع کننده نبوده و تنها شاید تعداد اندکی از ردیفها و پست های مدیریتی قابل حذف باشد ،که آن هم با اختصاص حکم مشاور ابقا گردیده اند.

۳- اگر عاملان این انحلال، دلایل متقن و مستدل در دست داشتند می توانستند با در معرض قضاوت گذاشتن آن ها در یک پروسه منطقی، دخیل کردن صاحبنظران دانشگاهی و مطلع ساختن آنان از مستندات این تصمیم، اقدام خویش را عملی سازند. اما اقدام به این امر در یک حرکت کاملاً غافلگیرانه و شبه کودتایی و تلاش برای منتسب کردن این تصمیم به مجموعه های بالادست نظیر معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی رئیس جمهور، نشان از خالی بودن دست آنان دارد.

۴- چنین پروسه بزرگی نیازمند مراحل قانونی بوده و طبق اساسنامه دانشگاه ،بایستی ابتدا این امر در هیئت امنای دانشگاه و سپس در شورای گسترش به تصویب رسیده و نهایتا مورد تایید شورای انقلاب فرهنگی قرار گیرد که هیچ یک از این مراحل انجام نشده است . از آنجا که طبق تاکید مقام معظم رهبری همه امور باید در چهارچوب قانون صورت پذیرد اساسا این تصمیم آن هم توسط چند نفر در شرایط پیش گفت ،بسیار سوال برانگیز است

۵- ما ضمن تأکید مجدد بر حیثیت و اعتبار عظیم علمی و چندین ساله گروه های آموزشی، نخبگان و همه اعضای محترم هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، همه آنان را به تلاش هر چه بیشتر در راستای وظایف علمی ـ آموزشی خویش و ارائه خدمات بهداشتی ـ درمانی به مردم عزیز در فضایی آرام و بدون هرگونه تنش فرا می خوانیم.

والسلام علی من اتبع الهدی

۱۰/۰۸/۱۳۸۹

کانون بسیج جامعه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران »
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *