جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۳
۴

پیش بینی قیمت خودرو در سال ۹۳

دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب: 347526
متاسفانه سیر ضرر خودروسازان از سال گذشته آغاز شد و پارسال ۴ هزار میلیارد تومان ضرر کردیم. امسال نیز شاهد ضرر هزار میلیارد تومانی بوده‌ایم. البته این روند زیان ده رو به کاهش است.
دبیر انجمن خودروسازان گفت: متاسفانه نه در دولت احمدی نژاد و نه در دولت روحانی هیچ‌گونه هزینه‌ای برای جبران ضرر و زیان ۵هزار میلیارد تومانی خودروسازان نشده است.

به گزارش جهان به نقل از اقتصادپرس، فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها قرار است سال آینده اجرایی شود و این نگرانی را ایجاد کرده که این مساله آیا منجر به افزایش قیمت‌ها خواهد شد یا خیر؟

امسال شرایط ویژه‌ای در کشور حاکم است و اظهار نظرهای مختلف در زمینه افزایش یا کاهش قیمت‌ها سبب شده تا عده‌ای همچنان برای خرید خودرو دست نگه دارند و به امید پایین آمدن قیمت‌ها در سال ۹۳ بنشینند. در این راستا، برای اطلاع از کم و کیف تاثیرات اجرای این مرحله از قانون هدفمندی یارانه ها ، پایگاه خبری-تحلیلی اقتصادپرس به سراغ احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان کشور رفته و سوالاتی از او پرسیده است که در ذیل می آید. گفتگوی تفصیلی پایگاه اقتصادپرس را با دبیرانجمن خودروسازان بخوانید.

*حضرتعالی اجرا شدن فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را با توجه به مشکلاتی که در فاز نخست برای صنعت ایجاد کرد چگونه تحلیل میکنید؟

به اعتقاد بنده این قانون باید اجرا شود و اگر آزادسازی قیمت‌ها به درستی و برمبنای قانونی انجام شود، به نفع کشور خواهد بود.

* شما این صحبت را در حالی مطرح می‌کنید که ما در مرحله اول اجرای قانون، اثر مثبتی از آن در بازار ندیدیم.


در فازنخست هدفمندی یارانه‌ها قرار بود ۳۰ درصد از درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی صرف کمک به صنایع شود که در این مدت از محل درآمدها به صنعت خودرو هیچ گونه کمکی نشده است، اما باید به صنایع وابسته به آن مانند صنایع آلومینیوم، فولاد، ریخته‌گری، صنعت شیشه و... کمک شود، زیرا افزایش قیمت حامل‌های انرژی در افزایش قیمت این مواد اولیه بسیار موثر است.

* اگر فاز دوم اجرایی شود، آیا بر قیمت محصولات افزوده خواهد شد؟

اگر فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها بر اساس تمام موارد قانونی انجام شود، به‌طور قطع شاهد رونق صنعت کشور بوده و همچنین شاهد کمترین افزایش قیمت‌ها از این بابت در قیمت خودرو خواهیم بود. هرچند افزایش قیمت حامل‌های انرژی، دستمزد کارگران هزینه‌های جاری و تمام شده خودرو را بالا می‌برد.

* با توجه به این موارد در سال ۹۳ شاهد چند درصد افزایش قیمت خواهیم بود؟


با این موارد افزایش ۵ تا ۱۵ درصدی قیمت خودرو در سال ۹۳ اتفاق می‌افتد.

* قطعات مورد استفاده در خودرو در فاز نخست چقدر افزایش قیمت داشته‌اند؟


ورق فولادی که قبلا ۵۷۰تومان قیمت داشت، اکنون به ۲هزار تومان رسیده،آلومینیوم از ۲هزار و۵۰۰ تومان به ۸هزار تومان، چدن از ۳۰۰تومان به ۹۰۰ تومان افزایش قیمت داشته، مواد پلیمری از۱۵۷۰تومان به ۵۷۰۰تومان و به همین تناسب قیمت ریخته‌گری قطعات و شیشه‌سازی نیز افزایش چشمگیری داشته است. به عبارت دیگر قیمت اکثر اقلام مورد استفاده در صنعت خودروسازی ۳ تا ۴ برابر شده؛ در حالی که قیمت خودرو ۲.۲ برابر شده است.

* امسال صنعت خودرو چقدر ضرر داشته است؟

متاسفانه سیر ضرر خودروسازان از سال گذشته آغاز شد و پارسال ۴هزار میلیارد تومان ضرر کردیم. امسال نیز شاهد ضرر هزار میلیارد تومانی بوده‌ایم. البته این روند زیان ده رو به کاهش است؛ به طوری که در ۶ماهه نخست امسال ایران خودرو ۴۵۰میلیارد تومان زیان دید و در ۹ماهه به ۴۷۵ میلیارد تومان رسید. همچنین در ۶ماهه امسال سایپا ۲۷۳ میلیارد تومان زیان کرد و در ۹ماهه این عدد به ۳۳۰میلیارد تومان رسید.

* علت این مساله چه بود؟

شورای رقابت مبنای قیمت‌گذاری را با ارز۲۵۰۰ تومان در نظر گرفته بود؛ در حالی که ما با ارز آزاد حداقل ۳۵۰۰ تومانی اجناس و مواد اولیه را وارد می‌کردیم. در چند ماه گذشته نرخ ارز کاهش داشته و سبب شده تا زیان ما به دلیل این مساله پایین بیاید.

* لغو تحریم‌ها چه تاثیری در این صنعت داشته است؟

خوشبختانه اکنون با لغو تحریم‌ها برای واردات قطعات مورد نیاز مجبور نیستم اجناس را از چند کشور عبور دهیم تا تحریم‌ها را دور بزنیم.

* چه مواردی بر روی قیمت‌گذاری خودرو موثر است؟

نرخ ارز و همچنین فرمول شورای رقابت بر این مساله تاثیر فراوانی دارد.

* آیا با شیوه قیمت گذاری شورای رقابت موافق هستید؟

شورای رقابت مبنای قیمت گذاری را فروردین سال ۹۱ در نظر گرفته که ۱۴درصد زیر قیمت واقعی ما بوده است. دولت‌های نهم و دهم معتقد بودند که افزایش قیمت خودرو سبب بالا رفتن قیمت سایر کالاها خواهد شد.

در اسفند سال ۹۰ در جلسه کمیته خودرو که با مسوولان سازمان حمایت برگزار کردیم، با توجه به اینکه در آذر همان سال ارز ناگهان از ۱۲۰۰ تومان به بیش از ۲۵۰۰تومان رسیده بود و این مساله سبب گران شدن اجناس مورد استفاده در این صنعت شد، مقرر شد تا با توجه به بالارفتن قیمت ارز، قیمت خودرو۲۰درصد افزایش داشته باشد، اما به سبب نزدیکی به عید ۹۱ و تاثیرات روانی آن قرار شد شرکت‌های خودروساز ۶درصد افزایش قیمت را اعمال کرده و ۱۴ باقی مانده را در اردیبهشت سال ۹۱ اعمال کنند که متاسفانه این مساله هیچ‌گاه اتفاق نیفتاد و سبب شد تا ارزش سهام ایران خودرو و سایپا به طرز چشمگیری در بورس کاهش یافته و ریزش کند.

در دو سال گذشته قیمت محصولات زیر قیمت واقعی تعیین شده و ما تاکنون ارز مبادله‌ای دریافت نکرده و با ارز آزاد مواد مورد نیازمان را وارد کرده‌ایم و این مساله سبب ضرر هنگفت خودروسازان شده است. آذرماه ۹۱ هیات دولت درباره علت ریزش قیمت سهام از مدیران ایران خودرو و سایپا سوال کردند و پس از اینکه توضیح داده شده قیمت‌ها زیرقیمت واقعی است و ارز مبادله‌ای به این صنعت اختصاص نمی یابد، قرار شد قیمت‌ها آزاد شود و ارز مبادله‌ای هم به ما اختصاص دهند و ما نیز ظرف یک هفته قیمت‌ها را اصلاح کردیم، اما متاسفانه رسانه‌ها هجمه‌های فراوانی را علیه این کار آغاز کردند و آقای احمدی‌نژاد در برنامه تلویزیونی اعلام کرد پراید کیلویی چند؟ پس ازآن مقرر شد قیمت گذاری به شورای رقابت سپرده شود که این کار چند ماه به طول انجامید.

* سهم شورای رقابت وسازمان حمایت در ضرر خودروسازان چقدر است؟

باید گفت از ۴هزار میلیارد تومان ضرر پارسال صنعت خودروسازی کشور سهم شورای رقابت به دلیل ضعف عملکرد و انتخاب شیوه نامناسب قیمت‌گذاری ۱۵۰۰میلیارد تومان و سهم سازمان حمایت ۲۵۰۰میلیارد تومان بوده و اگر بخواهیم زیان امسال را نیز اضافه کنیم، در مجموع سهم هر دو نهاد ۲۵۰۰میلیارد تومان بوده است.

* آیا این ضرر و زیان ازسوی دولت جبران شده است؟

به استناد تبصره ۲ ماده ۱۰۱برنامه پنجم توسعه دولت اگر قیمت کالایی را زیر قیمت واقعی آن تعیین کند، موظف به جبران ضرر و و پرداخت خسارت است. اما متاسفانه نه در دولت احمدی نژاد و نه در دولت روحانی این مساله محقق نشده و هیچ گونه هزینه‌ای برای جبران ضرر و زیان ۵هزار میلیارد تومانی خودروسازان نشده است.

* از سال گذشته تا کنون شاهد کاهش میزان تولید و همچنین پایین آمدن میزان فروش خودرو در بازار بوده‌ایم، آیا راهی برای جبران این موضوع پیدا شده است؟

در این رابطه باید بگویم در یکی دو سال گذشته ارزش پول ملی حداقل یک سوم شده است و بر این اساس قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته است. قبل از تغییر نرخ پایه ارز عده‌ای از مردم با پس‌انداز و فروش برخی از دارایی‌های خود می‌توانستند پراید ۸-۹میلیون تومانی خریداری کنند، اما با افزایش قیمت‌ها و کاهش ارزش پول ملی، اکنون قادر به این کار نیستند. بر این اساس تولید نیز کاهش یافته است و در خوشبینانه ترین حالت امسال بین ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار دستگاه توید خواهیم کرد.

* آیا سال ۹۳ شاهد بازگشت صنعت خودرو به روزهای طلایی خود خواهیم بود؟


صنعت خودروی کشورمان در روزهای طلایی یک میلیون و ۶۵۰هزار دستگاه خودرو در سال ۹۰تولید می‌کرد که در خوشبینانه ترین حالت در سال ۹۳ به تولید یک میلیون و۲۰۰هزار دستگاه دست خواهیم یافت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ساعد
Iran, Islamic Republic of
البته ایشون یادشون رفت بفرمایند که این زیان 4 هزار میلیاردی رو با بلوکه کردن پول خودروها توسط شرکتهای خودرو سازی و ندادن خودرو و خسارت تاخیر یا سود انصراف به مردم و با سرمایه گذاری این پولها در جاهای دیگر نتنها جبرانش کردن بلکه سود هم کردن.
مهندس مکانیک
بهتر
وقتی که سودمیکردند میخواستن به فکرافزایش کیفیت وجلب رضایت مشتری واستفاده ازنخبگان باشندتابه این روز نیفتن
...
از هزار راه دیگه برای خودتون درآمد درست کردید!
یکیش اینه که تمام پول ماشینها رو از ما مردم نزدیک عید گرفتید و ماشینهاشون رو سر وقت تحویل نمی دید!
بخدا که ما راضی نیستیم و حلال نمیکنیم اگر این دم عیدی ما رو بی وسیله بذارید!
مردم عزيز به اين ساه بازي و سياه كاريها گوش ندهند قيمت خودرو افزايش پيدا نخوتهد كرد البته نه به دليل بالا رفتن بهره وري و يا حاتم بخشي خودرو سازان بلكه بدليل كاهش قدرت خريد مردم و عدم وجود تقاضا متناسب با سطح عرضه مي باشد كه در سال آينده خواهيم ديد علاوه بر پايين آوردن قيمت آيتم هاي تشويقي فروش اعتباري و قسطي گسترش پيدا خواهد كرد از هم اكنون نيز خودرو سازان شروع كرده اند به فروش قسطي.