جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

قول سیف به کاهش نرخ تورم به زیر۲۰ درصد

سه شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۷
کد مطلب: 378289
رئیس کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه بانک مرکزی بر فعالیت تمام بانک‌ها نظارت کافی دارد، از تسریع در فرایند ساماندهی موسسات بدون مجوز خبر داد و گفت: تخمین زده می‌شود که ۲۰ تا ۲۵ درصد فعالیت‌های پولی در این مؤسسات انجام می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، ولی‌الله سیف در حاشیه بیست و پنجمین همایش بانکداری اسلامی با اشاره به کاهش نرخ تورم اظهار داشت: یکی از جهت‌گیری‌های اصلی بانک مرکزی موجب انضباط در بخش‌های پولی و مالی کشور بوده و خوشبختانه روند نزولی نرخ تورم تاکنون ادامه داشته است.

وی افزود: پیش‌بینی ما این است که نرخ تورم در پایان سال ۹۳ به زیر ۲۰ درصد برسد.

وی در واکنش به این سؤال که چرا بانک مرکزی بر عملکرد ۶ بانک خصوصی که در برنامه مناظره اعلام شد نظارت ندارد، گفت: بانک مرکزی بر همه بانک‌ها نظارت دارد، طبقه‌بندی می‌کند و ما به شدت به دنبال منضبط کردن بانک‌ها هستیم که البته به طور طبیعی برخی بانک‌ها ممکن است تخلفاتی داشته باشند که ما با آنها برخورد می‌کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: همه بانک‌ها تحت نظارت بانک مرکزی هستند و ممکن است نظر مطرح شده در آن برنامه این باشد که نظارت بانک مرکزی بر مؤسساتی که هنوز مجوز ندارند ضعیف است که باید اینگونه پاسخ بدهم که آنها هم در شرف منضبط شدن هستند؛ تخمین زده می‌شود که ۲۰ تا ۲۵ درصد فعالیت‌های پولی در مؤسساتی است که تحت نظارت بانک مرکزی نیستند که البته بانک مرکزی به سرعت در حال پوشش دادن آن مؤسسات است که روش‌هایی از جمله انحلال در صورت عدم تطبیق با قوانین اعمال خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که بانک مرکزی برای اینکه بانک‌ها را در سود و زیان با مشتری شریک کند، چیست؟ گفت: این مطالبی که در سمینار مطرح می‌شود در واقع فضایی برای طرح انتقادات مختلف است که بررسی آن باید در جمع کارشناسی انجام شود و هر موردی که برای آن راهکاری پیدا کنیم قطعا اصلاح خواهد شد.

وی گفت: اگر بانک اموال مشتری را مصادره کند قطعا از طریق مراجع قانونی و دادگاه این کار را خواهد کرد که آن مرجع هم متناسب با قرارداد منعقد شده و قانون اعلام رأی خواهد کرد.

وی افزود: بانک نهادی است که ذینفعان مختلفی دارد و در این شرایط وظایف بانک دفاع از حقوق ذینفعان و وصول مطالبات خود از بدهکاران است اما اگر بانک اجحاف کند و سوء استفاده کند بانک مرکزی حتما با آنها برخورد خواهد کرد.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص وام خرید مسکن گفت: بنا به توافقی که بین بانک مسکن و وزارت راه و شهرسازی انجام شده قرار است به بانک‌ها اجازه داده شود صندوق‌های پس‌انداز را برای جذب سپرده راه‌اندازی و از محل وجوه آن برای پرداخت تسهیلات بانکی استفاده شود.

سیف تصریح کرد: هدف ما این است که این تسهیلات بتواند سهم وام‌های بانکی را در تأمین هزینه مسکن افزایش دهد؛ مسئولان وزارت راه و شهرسازی معتقدند این کار می‌تواند تا ۸۰ میلیون تومان از هزینه مسکن را تأمین کند که البته هنوز بررسی‌های کارشناسی این طرح نهایی نشده است.

وی اضافه کرد: در صورت نهایی شدن بررسی‌های کارشناسی بانک مرکزی اجازه راه اندازی این صندوق‌ها به بانک‌ها داده خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سؤالی درباره مصوبه مجلس مبنی بر برداشت ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج گفت: اگر این مصوبه به ما ابلاغ شد ما هم طبق قانون به آن عمل می‌کنیم.

وی در واکنش به این نکته که بانک مرکزی با این طرح مخالف بود، اظهار داشت: ما نظر کارشناسی خودمان را مطرح کردیم اما وقتی مجلس این طرح را تصویب می‌کند به طور طبیعی برای بانک مرکزی لازم‌الاجرا است.

سیف در خصوص وام مسکن خبرنگاران و مصوبه‌ای که در رسانه‌ها منتشر شد، گفت: این مصوبه برای کارشناسی بیشتر ارجاع شده تا سوابق آن بررسی شود پس از این بررسی‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *