جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱۸
۱۰۷
ایستگاه آخر 9 روز مذاکرات هسته‌ای؛

بیانیه‌پایانی مذاکرات لوزان؛ غنی‌سازی فردو تعطیل شد/ اختلاف تیم ایرانی و آمریکایی درباره لغو تحریم‌ها

جمعه ۱۴ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب: 415269
لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه روز جمعه گفت با وجود انتشار بیانیه مشترک توسط ایران و گروه موسوم به ۱+۵ در شهر لوزان سوئیس، طرفین هنوز بر سر زمانبندی و نحوه برداشته شدن تحریم‌های ایران توافق نکرده‌اند.
بیانیه‌پایانی مذاکرات لوزان؛ غنی‌سازی فردو تعطیل شد/ اختلاف تیم ایرانی و آمریکایی درباره لغو تحریم‌ها
گروه سیاست جهان نيوز: تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران به ریاست محمدجواد ظریف  نیمه‌شب پنج‌شنبه در آخرین دور مذاکرات هسته‌ای در شهر لوزان سوئیس با گروه 1+5 به راه حل هایی اجرایی برای توافق هسته ای دست یافتند که در قالب بیانیه هایی قرائت شد.
اخبار مرتبط با این موضوع در بخش زیر قابل مشاهده است.


۱۷:۵۴
یک اندیشکده آمریکایی به تشریح اختلافات فکت‌شیت منتشر شده واشنگتن و سند منتشر شده توسط طرف ایرانی درباره تفاهم لوزان پرداخته است.(ادامه در اینجا)

۱۶:۴۴
قائم مقام سابق وزارت خارجه آمریکا با انتشار یادداشتی در روزنامه نیویورک‌تایمز، به تمجید از تفاهم به دست آمده در لوزان پرداخته و نوشته است که نباید فرصت کنونی برای رسیدن به توافق جامع را از دست داد.

۱۵:۴۳
به گزارش «اسپوتنیک»، «ایگور کوروشنکو»، رئیس اندیشکده «مرکز تحلیل مبادلات تسلیحاتی جهانی» رفع تحریم های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران را اقدامی «منطقی» خواند و گفت مسکو در این صورت می تواند سامانه های موشکی «اس ۳۰۰» را به ایران تحویل دهد.

۱۵:۳۴
کابینه امنیتی رژیم‌صهیونیستی امروز برای بررسی تفاهمات به دست آمده میان ایران و گروه ۱+۵ تشکیل جلسه داد و در پایان با صدور بیانیه‌ای با نتیجه مذاکرات اعلام مخالفت کرد.

۱۵:۳۱
به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی ، هانس بلیکس مدیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفتگو با این شبکه درباره توافق هسته ای ایران گفت این توافق موفقیتی هم برای پنج به علاوه یک و هم آمریکا و هم برای ایران بود. من امیدوارم این توافق اساس دستاوردهای جدید شود. امید است این توافق به خلع سلاح هسته ای جهان به ویژه خلع سلاح هسته ای کشورهای پنج به علاوه یک کمک کند که بین پانزده تا بیست هزار سلاح هسته ای دارند .

۱۴:۵۵
خبرگزاری ایتاتاس گزارش داد، وانگ یی وزیر خارجه چین اعلام کرد:« ما از دست یابی به توافق در مذاکرات درباره موضوع ایران استقبال می کنیم . این خبر خوبی برای جهان مدرن محسوب می شود. شش کشور جهان و ایران برای رسیدن به این هدف تلاش های فراوانی انجام دادند و چارچوب دست یابی به توافق نامه جامع هسته ای را تعیین کردند.»

۱۴:۴۱
رییس دفتر رییس جمهوری در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه تهران با بیان اینکه با صدور بیانیه لوزان به مرحله ای رسیدیم که دیگر کسی از اینکه ایران غنی سازی نداشته باشد سخن نمی گوید، اضافه کرد، حفظ چرخه هسته ای و بازکردن فعالیتهای اقتصادی در همه پیشرفتهای کشوراز دیگر بردهای ما در مذاکرات لوزان بود.

۱۴:۳۱
روزنامه صهیونیستی هاآرتص روز جمعه در مطلبی با استقبال از مفاد «چارچوب توافق» اعلام شده بین ایران و گروه ۱+۵ نوشته بسیاری از مقامات رژیم صهیونیستی با این تحلیل که با ایران توفق بد صورت نگرفته موافق هستند اگرچه ممکن است به آن اعتراف نکنند.

۱۴:۲۰
رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق ضمن استقبال از توافق میان ایران و ۱+۵ آن را عامل ثبات در منطقه و تقویت جبهه مبارزه با تروریسم دانست.

۱۳:۵۰
روزنامه «الخلیج» امارات متحده عربی با اشاره به بیانیه لوزان نوشت: به عقیده ناظران و کارشناسان ایران امتیازات زیادی داده است و همین امر اساس تدوین توافق نهایی تا ۳۰ ژوئن است.

۱۳:۳۸
معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که آماده صادرات و تحویل سوخت هسته‌ای به ایران است.

۱۳:۳۲
وزیر خارجه روسیه در سخنانی گفت که احتمال دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای با ایران خیلی زیاد است.

۱۳:۳۱
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه کارشناس مسائل سیاسی و بین‌‌الملل با تاکید بر لزوم رد فکت شیت کاخ سفید درباره بیانیه لوزان از سوی وزارت خارجه گفت: اگر دیپلماسی عمومی ما به گونه‌ای پیش رود که ادعاهای مطرح شده آمریکا تائید شود همین مساله راه سوءاستفاده ۱+۵ خواهد شد.

۱۲:۵۱
«مایکل دوران » تحلیلگر و کارشناس شبکه تلوزیونی سی ان ان در تحلیلی درباره بیانیه هسته ای روز گذشته لوزان گفت به نظر من هنوز توافقی حاصل نشده است.
وی که قبلا رئیس یکی از دفاتر شورای امنیت ملی آمریکا بوده و در حال حاضر کارشناس ارشد موسسه هادسون نیز می باشد، گفت: رئیس جمهور و وزیر خارجه آمریکا این توافق را بیش از حد بزرگ نمایی می کنند آنها باید با سنا مواجه شوند.

۱۲:۱۷
هند روز جمعه از تفاهم هسته ای ایران و پنج بعلاوه یک استقبال کرد و اظهار امیدواری کرد که این تفاهم نامه تا ۳۰ ژوئن به توافقنامه جامع تبدیل شود.

۱۱:۴۲
لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه روز جمعه گفت با وجود انتشار بیانیه مشترک توسط ایران و گروه موسوم به ۱+۵ در شهر لوزان سوئیس، طرفین هنوز بر سر زمانبندی و نحوه برداشته شدن تحریم‌های ایران توافق نکرده‌اند.

۱۱:۰۰ کابینه امنیتی رژیم‌صهیونیستی متشکل از وزرای ارشد این رژیم روز جمعه برای بررسی نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵، تشکیل جلسه می‌دهد.

۱۰:۵۵
مقامات کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس که از احتمال توافق هسته‌ای ایران به شدت نگران بوده‌اند، در واکنش به این توافق که روز پنجشنبه در «لوزان» سوییس به دست آمد، سکوت اختیار کرده‌اند و رسانه‌های رسمی این کشورها نیز تنها گزارش‌هایی کوتاه در این‌خصوص منتشر کرده‌اند.

یکی از مقامات کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس اعلام کرد هرگونه واکنش به این توافق در روزهای آینده توسط شورای همکاری خلیج‌فارس و نه به صورت انفرادی اعلام خواهد شد. یک منبع دیگر عربی نیز عنوان کرد این واکنش‌ها پس از آن صورت خواهد گرفت که کشورهای عضو این شورا توافق مذکور را کاملا بررسی کنند.

از سوی دیگر، «عادل الجبیر» سفیر عربستان سعودی در واشنگتن ساعاتی قبل از توافق هسته‌ای، اعلام کرد پس از اطلاع از جزئیات توافق به‌دست آمده، می‌توان درباره آن اظهار نظر کرد.وی افزود «همگان مشتاق به توافق خوب هستند تا ایران را از گسترش برنامه تسلیحاتی‌اش منع کند.»

۱۰:۳۲ 
رئیس جمهور آمریکا شب گذشته پس از توافق بدست آمده گروه ۵+۱ با ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور با ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی تماس تلفنی برقرار کرد.

به گزارش النشره، باراک اوباما در این تماس تلفنی ضمن تاکید بر اهمیت آمریکا به صلح و امنیت منطقه اعلام کرد که «آمریکا به حمایت از عربستان برای دفاع از خودش کاملا پایبند است».

از سوی دیگر، ملک سلمان پادشاه عربستان نیز «ابراز امیدواری کرد که دستیابی به توافق نهایی الزام آور منجر به تقویت امنیت در منطقه و جهان شود».

۰۸:۴۸ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز در بدو ورود به تهران در چمع خبرنگاران گفت: دور آخر گفت‌وگوهایی که در سوئیس داشتیم، به لطف خدا و با دعای دوستان و با هدایت و حمایت‌های بی نظیر رهبر انقلاب از تیم مذاکره کننده و راهنمایی‌های ایشان به تیم و همینطور حمایت شجاعانه ریاست جمهوری از مذاکرات هسته‌ای، این امکان برای ما فراهم شد که به مجموعه ای از راه‌حل‌ها برای رسیدن به توافق جامع دست پیدا کنیم.

وی افزود: این مجموعه راه‌حل‌ها به عنوان مبنای نگارش سند نهایی که تنها توافق ما در مذاکرات هسته‌ای خواهد بود، اگر انشاءالله به لطف خدا و واقع‌بینی طرف مقابل، چنین چیزی تا تیر ماه امکانپذیر شود، آن سند بر مبنای راه‌حل‌هایی نگارش خواهد شد که در روز گذشته و روزها و ماه‌های گذشته در مورد آن‌ها بحث و تبادل نظر شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران از همه افرادی که در مذاکرات هسته‌ای به او و همکارانش کمک کرده و از جمله علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی که هم با تخصص علمی و هم با ظرافت‌های دیپلماتیک و با سابقه توانمندی بسیار خوب توانستند کار مذاکرات را به پیش ببرند و به عنوان بخش بسیار مهم از این مذاکرات بتوانیم در خدمت ایشان کار را به پیش ببریم سپاسگذاری کرد.

وی همچنین از مردم ایران که با مقاومت خود نشان دادند حربه تحریم و فشار علیه مردم کارساز نیست قدردانی کرد و افزود: این مردم با حضور در انتخابات نشان دادند که این مردم از نظام و دولت جدا نخواهند شد و همین باعث شد کشورهایی که برای گفت‌وگو با ایران شرط می‌گذاشتند و برای مذاکره شرایطی را قائل بودند، در برابر نمایندگان این ملت بزرگ حضور پیدا کردند و بسیاری از خواسته‌های غیرمنطقی خود را کنار گذاشتند، به خاطر اینکه به این نتیجه رسیدند که حربه تحریم، حربه کارآمد نیست.

ظریف با اشاره به اظهارات شب گذشته آقای کری که رسما اعلام کرد ما نمی‌توانیم مردم ایران را به زانو درآوریم، عنوان کرد: اگر کسانی به این خیال واهی منتظرند که ایران به زانو در بیاید باید در این خیال واهی بمانند؛ این بزرگ‌ترین عامل قدرت ما در این مذاکرات بود.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ادامه داد: ما با هدف‌های مشخصی وارد این مذاکرات شدیم و بحمدالله تا حد امکان به این اهداف دسترسی پیدا کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی در عین حال یادآور شد: البته مذاکره است، شما در مذاکره و توافق، اگر به توافق نهایی برسیم قرار نیست که یک طرف تمام امتیازات را بگیرد و طرف مقابل تسلیم شود. ما افتخار می‌کنیم که هیچ وقت خودمان تسلیم نخواهیم شد، اما چنین تصوری را هم نداریم که در مذاکره می‌توان طرف مقابل را به تسلیم وا داشت. می‌توانیم در مذاکره در برابر امتیازاتی که اخذ می‌کنیم ما به ازاهایی را ارائه دهیم که کار را به پیش ببریم.

ظریف با بیان اینکه ما چند هدف جدی از این مذاکرات داشتیم، خاطرنشان کرد: ما هنوز در آغاز راه هستیم و دوستان باید توجه کنند که ما در ابتدای کار هستیم ولی در نهایت بر مبنایی که تاکنون به آن دست پیدا کردیم، فکر می‌کنیم به این اهداف دستیابی پیدا خواهیم کرد. اول اینکه برنامه هسته‌ای ایران ادامه پیدا خواهد کرد، هیچ یک از تأسیسات ما تعطیل نخواهد شد.

وی افزود: اطلاع دارید که ۶ قطعنامه شورای امنیت،‌همگی خواهان تعطیل برنامه غنی سازی ایران، توقف راکتور اراک، بسته شدن تأسیسات فردو و بسیاری دیگر از خواسته‌های نامشروع بودند. هیچ یک از این خواسته‌ها به حول و قوه الهی عملی نخواهند شد. نطنز به غنی سازی ادامه خواهد داد. انشاءالله حتی یک روز کار نطنز متوقف و یا تعلیق نخواهد شد.

وزیر خارجه اضافه کرد: فردو که زمانی برای طرف مقابل، اسمش مساوی بود با خطر بزرگ، امروز به کار خود ادامه می‌دهد، بحثی از بسته شدن آن نیست و متجاوز از هزار سانتریفیوژ با تمام تاسیسات در فردو باقی خواهد ماند که از این هزار سانتریفیوژ دو زنجیره بدون مواد هسته‌ای، کار خواهد کرد و انشاءالله در آینده فردو با همکاری بین‌المللی به یک مرکز پیشرفته هسته‌ای، تحقیقاتی و فناوری نوین روز تبدیل خواهد شد.

ظریف افزود: تحقیق و توسعه ما که ثمره کار خوب دانشمندان ما است و اینجا لازم است یک بار دیگر ارادات و تعظیم خود را در برابر دانشمندان و شهدای هسته‌ای کشور و خانواده‌های آنها ابراز کنم، این برنامه طبق ضوابط علمی به کار خود ادامه خواهد داد.

وی گفت: سانتریفیوژهای پیشرفته ما که روزی در ابتدای همین مذاکرات یعنی زمانی که ما توافق ژنو را داشتیم، دو ماه برای جلوگیری از سانتریفیوژ IR-۸ ما مذاکرات را متوقف کردند، ولی این سانتریفیوژ به حول و قوه الهی مشغول به کار خواهد شد و در این مدت تحقیق و توسعه ادامه خواهد یافت.

ظریف ادامه داد: صحبت از ۲۰ سال محدودیت شدید به اضافه ۱۰ سال و به اضافه اقدامات درازمدت بود، امروز غنی سازی ما فقط برای ۱۰ سال محدودیت خواهد داشت.

وی درباره راکتور اراک گفت: این راکتور که شاید تا یک ماه قبل کسی حاضر نبود از آن به عنوان راکتور آب سنگین نام ببرد و حتی برای اشاره به آن از اصطلاح IR۴۰ استفاده می‌کردند، ماهیت آب سنگین خود را حفظ خواهد کرد و در سند نهایی اسم راکتور، آب سنگین خواهد بود و این براساس طرحی است که دوستان ما در سازمان انرژی اتمی تدوین و طراحی کردند و مورد قبول قرار گرفته و این طرح با همکاری بین‌المللی اجرا خواهد شد که انشاءالله این راکتور را به یکی از مدرن‌ترین راکتورهای آب سنگین جهان تبدیل خواهد کرد که البته راکتور صلح‌آمیز خواهد بود. چون ما هدفی جز اهداف صلح‌آمیز نداریم.

وزیر خارجه گفت: برنامه هسته‌ای ما که همیشه صلح‌آمیز بوده و براساس فتوای مقام معظم رهبری هم صلح‌آمیز است، حفظ خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما معتقد بودیم هیچگاه قطعنامه‌های شورای امنیت را اجرا نخواهیم کرد چون این قطعنامه‌ها غیرقانونی و غیرعادلانه هستند، افزود: به شما اطمینان می‌دهم روزی که توافق در شورای امنیت تصویب شود و مورد تأیید این شورا قرار گیرد، در همان قطعنامه، کلیه قطعنامه‌های قبلی لغو خواهد شد.

ظریف ادامه داد: روزی که توافق اجرایی شود که یک فاصله‌ای برای اقدامات مقدماتی خواهد بود، کلیه تحریم‌های اقتصادی و مالی لغو خواهد شد، البته بر مبنای مقررات داخلی هر یک از کشورها. ما دولت‌ها را مسئول می‌دانیم و کاری نداریم به اینکه دولت آمریکا روش‌های قانونی داخلی‌اش چیست. این مسئولیت دولت آمریکاست که این روش‌ها را دنبال کند. از نظر حقوق بین‌الملل دولت آمریکا مسئول و موظف خواهد بود که این تحریم‌ها را یکباره لغو کند.

وی تصریح کرد: اگر کسی درباره لغو تدریجی تحریم‌ها صحبت می‌کند، بدانید که برخلاف آنچه تاکنون تصویب شده صحبت می‌کند و در گذشته هم دیدیم از این کاغذهایی که به جای واقعیات پخش می‌شود و با استفاده از دستگاه‌های تبلیغاتی نشر پیدا می‌کند.

وزیر خارجه ایران خاطرنشان کرد: این توافق هنوز در مرحله تدوین است.

۰۶:۲۳ بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در آخرین تلاش های خود درسنگ اندازی به توافقات بین ایران و ۵+۱، خطاب به باراک اوباما، این توافق را موجب به خطر افتادن موجودیت رژیم اسرائیل دانست و توافق نامه را همچون سر تعظیم فرود آوردن آمریکا به دستورات ایران عنوان کرد.

۰۶:۲۱
فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس پنجشنبه شب ضمن استقبال از توافق بدست آمده در مذاکرات لوزان سوییس، 'بر روی شاخص های کلیدی در ارتباط با برنامه هسته ای ایران'، گفت: اینها مبنایی برای یک توافق خیلی خوب هستند.

۰۶:۰۹
سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه خواستار تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل در مورد تفاهم هسته ای ایران و گروه ۱+۵ شد.

۰۶:۰۳
عراقچی، معاون امور حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به بیانیه مشترک هسته ای میان ایران و گروه ۵+۱ گفت: براساس این بیانیه اعتبار و رسمیت بین المللی به برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران داده می شود و این بزرگترین دستاورد ماست.

۰۵:۴۱
«ماری هارف»معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می گوید که تیم دیپلماتیک این کشور، ژنو را به قصد واشنگتن ترک کرده و از آنچه در هفته اخیر انجام داده، احساس غرور می‌کند.
وی همچنین به روزهای درپیش رو تا ضرب‌الاجل ۱۰ تیر هم اشاره کرده و گفته که «کار زیادی پیش‌رو داریم.»

۰۵:۳۳
خبرنگار بی.بی.سی عربی در واشنگتن از خشنودی بیشتر سیاستمداران آمریکایی از توافق هسته ای ایران با کشورهای عضو ۱+۵ در لوزان سوییس خبر داد.

۰۴:۱۶
هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا با انتشار بیانیه‌ای، توافق لوزان را گامی مهم به سمت توافق جامع دانسته و گفته که توافق نهایی، ایران را از دستیابی به بمب اتم، باز می‌دارد.

۰۳:۵۶
سناتور جان مک‌کین در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشته که مشخصاً هیچگونه توافقی (درون آمریکا) بر روی توافق هسته‌ای وجود ندارد و با این وضع، لزوم بررسی مفاد توافق توسط کنگره بیش از هر زمانی احساس می‌شود.

در این بیانیه که در پایگاه خبری هیل منتشر شده، کلینتون از عملکرد جانشین خود در وزارت خارجه تقدیر کرده و گفته که تلاش‌های اوباما و جان کری، مداوم و مصممانه بوده و همه تلاش‌ها معطوف به رسیدن به نتیجه یعنی توافق هسته‌ای بوده است.

۰۲:۵۹
«آیپک» لابی صهیونیست‌ها در کنگره آمریکا هم به توافق ایران و ۱+۵ در لوزان واکنش نشان داد و گفت که سند نوشته شده در لوزان باید از فیلتر کنگره بگذرد.

در این بیانیه بر لزوم گذشتن مفاد توافق لوزان از سد آرای نمایندگان کنگره آمریکا تأکید شده و آمده که نباید دولت بگونه‌ای وانمود کند که ملت آمریکا به انتخاب از میان دو گزینه «سرسپردگی و یا حمله نظامی» مجبور شده است.

در بیانیه آی‌‌پک همچنین هشدار داده شده که توافق لوزان، ایران را در آستانه تبدیل به یک دولت اتمی رها می‌کند و مسابقه تسلیحاتی را در خاورمیانه به راه می‌اندازد.

۰۲:۴۶
«جب بوش» برادر رئیس‌جمهور سابق آمریکا و سناتور جمهوری‌خواهی که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد شانس زیادی برای برنده شدن در دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دارد، روی خوشی به بیانیه لوزان نشان نداده است.

وی بیانیه لوزان را «توافقی معیوب» خوانده و گفته از آن حمایت نخواهم کرد.

۰۲:۲۷
سید یاسر جبرائیلی: اگر متنی که وزارت خارجه آمریکا منتشر کرده، صحت و وجود خارجی ندارد، وزارت خارجه کشورمان باید بلافاصله با صدور بیانیه ای ضمن تکذیب متن آمریکایی، تاکید کند که چنین توافقاتی حاصل نشده و آنچه مورد توافق قرار گرفته، متن ایرانی است.(ادامه در اینجا)

۰۲:۰۵
«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در حالی که سوار بر هواپیما به سمت «لوئیزویل» می‌رفته با بنیامین نتانیاهو تماس می‌گیرد و در خصوص توافق لوزان با وی صحبت می‌کند.

بر اساس گزارش شبکه خبری سی‌بی‌اس، اوباما در این تماس به نتانیاهو اطمینان داده که بیانیه لوزان بهترین راه برای بستن مسیر ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای بوده است.

۰۱:۵۸
«جان کری» وزیر خارجه آمریکا پس از گفت‌وگویی طولانی با مذاکره‌کنندگان ایرانی، با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت‌وگو کرد و از فراز و نشیب مذاکرات با ظریف و انتظار خود از کنگره گفت.

وی در این مصاحبه به روند مذاکرات با ظریف اشاره شده و جان کری گفته که به خاطر سابقه طولانی روابط خصمانه میان آمریکا و ایران، «برخی مواقع مذاکرات عاطفی و تقابلی می‌شد.»

در ادامه جان کری به ماحصل این مذاکرات یعنی بیانیه لوزان هم اشاره کرده و گفته: « توافق بر راستی‌آزمایی مبتنی خواهد بود و نه اعتماد»

وی در خصوص شایعات موجود مبتنی بر احتمال برهم خوردن توافق به خاطر رأی کنگره گفته: «هر کس واقعیات موجود را قربانی سیاسی‌بازی کند، عملی غیرمسئولانه انجام داده است.

وی هم‌چنین از کنگره خواست که پیش از واکنش به بیانیه لوزان، به ندای مردم آمریکا و نظر کارشناسان توجه کنند.

وی به احتمال بر هم خوردن توافق از جانب ایرانیان هم گریزی زده و گفته: «اگر ایران بخواهد دوباره در خصوص چارچوب مذاکرات مذاکره کند، ما میز مذاکرات را ترک می‌کنیم و دیگر توافقی در کار نخواهد بود.»

جان کری گفت که اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، تأثیری منفی و بسیار عمیق بر توافق هسته‌ای خواهد داشت و عملی بسیار غیرمسئولانه خواهد بود.

جان کری، احتمال وجود برخی نقاط ضعف در بیانیه لوزان و چارچوب مشخص شده برای توافق نهایی را هم رد نکرد و گفت که این موارد تدریجاً در ۳ ماه آینده (پیش از موعد ۱۰ تیر) حل خواهد شد.

وی به بیانیه نتانیاهو و ابراز نگرانی شدید وی از توافق میان ایران و ۱+۵ هم اشاره‌ای کرد و گفت: «برای اسرائیل تهدیدهای مهم‌تری از ایران وجود دارد، تهدیدهای مانند داعش و چالش سطح در منطقه.»

۰۱:۳۱
"محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران در فیسبوک خود از سایت‌ها و رسانه‌ها درخواست کرد که به خبرسازی‌ها توجه نکنند.

وی نوشت: ما به زودی راهی تهران خواهیم شد. از سایت ها و رسانه ها تقاضا می کنم که به خبرسازی ها توجه نکنند و فراموش نکنید که Fact Sheet در دور قبل هم بویی از واقعیات نداشت.

ظریف در ادامه نوشت: به لطف خدا و با حمایت و دعای شما راه حل ها را نهایی کردیم. نوشتن متن را ظرف هفته آینده شروع خواهیم کرد.

۰۱:۲۵
"جان بینر" رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت که توافق هسته‌ای با ایران انحراف اوباما از اهدافش است.

وی در ادامه بیانیه‌اش اعلام کرد که پیش از برداشته شدن هرگونه تحریمی باید به کنگره این اجازه داده شود که توافق با ایران را بازبینی کند.

۰۰:۳۹
یک مقام صهیونیست به توافق ایران و ۱+۵ در لوزان واکنش نشان داده و گفته که با این «اشتباه تاریخی»، جهان جایی خطرناک‌تر خواهد شد.

۰۰:۳۳
مارتین شولتس رئیس پارلمان اروپا با صدور بیانیه‌ای دستیابی به بیاینه مشترک میان ایران و ۵+۱ را پس از مذاکرات سخت و طولانی با حضور نمایندگان این اتحادیه تبریک گفت و آنرا توافقی تاریخی دانست.

آقای شولتس این بیانیه را توافقی در راستای تقویت امنیت بین المللی عنوان کرد و دلیلی بر افزایش اعتمادسازی دو جانبه و بازیابی اقتصادی ایران عنوان کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه جزئیات فنی این توافق سیاسی در حال حاضر باید تا قبل از مهلت ژوئن به دست آید تصریح کرد که ساختمان این توافق باید براساس اعتماد باشد.

۰۰:۲۰
سناتور باب منندز از سناتورهای ارشد جمهوری‌خواه می‌گوید که اگر دیپلمات‌ها می‌توانند ۲ سال روی پرونده هسته‌ای ایران کار کنند، کنگره هم حق دارد دوره‌ای را برای بررسی این توافق نامه درنظر بگیرد.

جمهوری‌خواهان چندی پیش پیش‌نویس طرحی را تهیه کردند که در صورت تصویب، ۶۰ روز برای بررسی مفاد توافق هسته‌ای به کنگره وقت خواهد داد و پیش از اتمام این دوره، اوباما حق نخواهد داشت توافقنامه مزبور را امضاء کند.

۰۰:۰۴
«بان کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل از رسیدن ایران و ۱+۵ به نقطه ای مشترک در لوزان سوئیس استقبال کرد و گفت که می توان از پتانسیل مذاکره برای حل همه مشکلات منطقه استفاده کرد.

روز جمعه

۲۳:۱۵
«لوزان فابیوس»، وزیر خارجه فرانسه و «فرانسوا اولاند»، رئیس جمهور این کشور از توافق بر سر چارچوب تفاهم سیاسی بین ایران و گروه ۱+۵ استقبال کردند اما گفتند نیاز به انجام اقداماتی بیشتری است تا این توافقنامه به توافقی قابل قبول تبدیل شود.

فابیوس به تلویزیون فرانسه گفت: «این یک توافقنامه مرحله‌ای است که شامل تحولات مثبت است اما هنوز به اقدامات بیشتری نیاز است.»

فرانسوا اولاند هم در بیانیه‌ای گفت: «فرانسه همانند همیشه که همگام با شریکانش بوده، مراقب خواهد بود تا اطمینان حاصل کند که توافقنامه‌ای قابل راستی‌آزمایی ایجاد خواهد شد که جامعه بین‌المللی بتواند مطمئن باشد که ایران در موقعیتی نیست که به سلاح‌های هسته‌ای دست پیدا کند.

۲۳:۱۵
جان کری در کنفرانس خبری خود گفت به پارامترهایی دست یافتیم که ثابت کند برنامه هسته ایرا ن صرفا صلح آمیز است.

وی افزود: کری: ما امروز به یک پیشرفت خیلی مهم در این مسئله رسیده ایم. ما به توافقی درباره پارامترهای کلیدی رسیده ایم که به جامعه بین المللی تضمین خواهد داد که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز باقی خواهد ماند.
وزیر امور خارجه آمریکا گفت: کارشناسان ما روی پارامترها کار خواهند کرد تا آن را نهایی کنند.

کری گفت: برنامه مشترک اقدام تا ‌آخر ژوئن فعلا بر جای خود باقی است و ما هیچ توافقی جز یک توافق خوب را نمی پذیرم. ما امروز به فهمی سیاسی رسیدیم و این بنایی برای توافق است که ۱۵ سال غنی سازی را متوقف می کند.

وی افزود: یک نکته دیگه که بسیار صریح باید بگویم که از بد تفسیر شده که برخی اقدامات ده ساله و برخی ۱۵ ساله و برخی ۲۵ ساله هستند و اقدامات شفاف ساز هیچگاه منقضی نمی شوند و در نهایت پارامترهایی که رسیدیم اطمینان میدهدتمام مواد شکافت پذیر کاهش می یابند.

وی گفت: فقط در نطنز غنی سازی صورت می گیرد و دستکم برای ۱۵ سال اینده ذخیره اوورانیم غنی شده ۳۰۰ کیلو گرم خواهد بود. توافق کردیم که فعالیت های غنی سازی در فردو متوقف شود و هیچگونه مواد شکافتی در این تاسیسات نباشد و فردو به یک تاسیسات تحقیق و توسعه برای مقاصد پژوهشی تبدیل خواهد شد و رآکتور اراک نیز دوباره طراحی خواهد شد و پلوتونیوم در آن تولید نمی شود و اراک تنها به راکتوری تبدیل می شود که فقط به فعالیت های پژوهشی و پزشکی تبدیل می وشد و تمام سوخت اراک به خارج می رود و از ساخت تاسیسات آب سنگین برای ۱۵ سال آینده خودداری کند و مورد بازبینی ها منظم و جامع قرار بگیرد و از هرگونه تلاش برای رسیدن به سلاح هسته ای جلوگیری خواهد شد.

وی گفت: ایران توافق کرده به آژانس اجازه دهد به هرگونه اتهام نسبت به فعالیت های مخفیانه رسیدگی کند و این موارد کمی از عناصر کلیدی از توافقنامه است. توافق نهایی مبتنی بر سند خواهد بود و ایران تا اینجا تمام اتعهدات خود بر اساس برنامه اقدام تشکر را احترام گذاشته و در ازای همکاری آینده آمریکا مرحله به مرحله تحریم ها را کاهش حخواهد داد و در هر مرحله ای که ایران به تعهدات عمل نکند تحریم ها باز خواهد گشت و این پارامترها یک استاندارد منطقی را ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: در طول تاریخ دیپلماسی برای جلوگیری از جنگ لازم بوده و موسسه های جهانی را پایه ریزی کرده و اینکه ما از ایران بخواهیم تسلیم شود عملی نیست. تردیدی نیست برنامه جامعی که به سوی آن در حرکت هستیم و آزمونی که پیش روی هست سربلند بیرون خواهیم آمد.

کری گفت: فهم سیاسی که امروز به آن رسیده شد به راه حلی اساسی رهنمون میشود که توافق نهایی است و هنوز جزئیات زیادی باقی مانده که باید حل شود به عنوان مثال مسئله برنامه موشک های بالستیک ایران و بعد زمانی آن.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه کنفرانس خبری خود گفت: تاکید می کنم که کار بسیاری در پیش داریم وکار فنی در پیش داریم و تصمیم سیاسی هم باید گرفته شود.اگر ما بتوانیم مشکل هسته ای را حل کنیم فرصتی برای تغییر فراهم کنیم.

وی افزود: در خصوص تحریم ها لغو آنها مرحله ای خواهد بود و ما فکر میکنیم مقداری فرصت نیاز داریم و تحریم‌ها به مذاکرات چند ماه آینده بستگی دارد و برداشته شدن تحریم‌ها زمان بندی دارد.

۲۲:۵۶
اوباما گفت که تحریم‌ها به تنهایی نمی توانست برنامه هسته‌ایس ایران متوقف کند اما ایران را مجبور کرد که به میز مذاکره باز گردد.

وی افزود: توافق خوبی حاصل شد که به اهداف کلیدی ما پایبند است و مانع از رسیدن ایران به سلاح هسته ای می شود.

اوباما افزود: ایران دیگر در تاسیسات فردو برای ۱۰ سال آینده اورانیوم غنی سازی نخواهد کرد و بخش عمده ای اورانیوم ایران خنثی خواهد شد.

وی گفت: حتی اگر ایران توافق کنونی را نقض کند منابع مورد نیاز برای تولید بمب نخواهد داشت. با این توافق ایران نمی تواند به صورت مخفیانه بمب تولید کند و اگر ایران تقلب کند جهان خواهد فهمید و اگر به چیزی شک کنیم از آن بازرسی خواهیم کرد و با این توافق ایران بیش از هر کشور دیگری بازرسی خواهد شد.

اوباما افزود: ایران در ازای اقداماتش، جامعه جهانی قبول کرده که برخی از تحریم ها عله ایران حذف کند و این مرحله به مرحله خواهد بود البته بازگشت پذیر خواهد بود و اگر ایران تخطی کند تحریم ها باز خواهد گشت. تحریم های دیگر از جمله حمایت از ترویسم و موشک های بالستیک و حقوق بشر همچنان باقی خواهند ماند.

رئیس جمهور آمریکا گفت: این توافق بر پایه اعتماد نبوده و بر پایه راستی آزمایی است.

وی گفت: ایران حتی به خاطر تحریم ها نیز از برنامه هسته ای خود عقب نمی نشست و از مذاکره کنندگان خواستم کنگره را در جریان مذاکرات قرار بدهد. من همواره کفته ام که یک راه حل دیپلماتیک بهترین است چون به یک راه حل کامل و فراگیر خواهد رسید اما همیشه این احتمال وجود دارد که ایران تقلب کند اما این توافق امکان فهمیدن تقلب ایران را بسیار خواهد کرد.

وی گفت: به مردم ایران می گویم که می خواهم با همدیگر تعامل کنیم بر اساس احترام مشترک و از آنجایی که رهبر ایران یک فتوا علیه بمب هسته ای صادر کرده و این توافق امکان راستی آزمایی دربرنامه هسته ای را فراهم کنم این امکان را فراهم می کند که بار دیگر به جامعه بین المللی بازگردد اما این توفق به تنهایی حتی اگر عملی شود بی اعتمادی عمیق بین دو کشور را حل نخواهد کرد و نگرانی ها بر سر جای خود باقی خواهد ماند نگرانی از نیروهای دست نشانده و تروریسم و تهدید ایران علیه اسرائیل و تا زمانی که این تهدید ها وجود داشته باشد این مشکلات باقی خواد ماند و کاملا اشکار است که من و نتانیاهو درباره راه حل برنامه هسته ای ایران توافق نداریم و نتانیاهو می خواهد اطمینان یابد که ایران به سلاح هسته‌ای دست نیابد و امروز با نتانیتهو صحبت می کنم که وقتی پای امنیت اسرائیل در میان باشد و بحث اینکه مانع از دستیابی ایران بسلاح هسته ی شویم تردیدی نخواهیم داشت و تعهد ما در امنیت اسرائیل خدشه ناپذیر است. با پادشاه عربستان نیز در این باره صحبت کردم.

وی گفت: این توفق میان ایران و ایالات متحده و قدرت های جهانی است و نه توافقی میان دولت من و دولت ایران. و اگر کنگره این توفق را نابود کند یک شکست دیپلماتیک خواهد بود و جامعه جهانی با شکست مواجه خواهد شد و مردم آمریکا خواهند فهمید و اکثر مردم آمریکا خواستار راه حل دیپلماتیک برای برنامه هسته ای ایران بودند.

امروز می خواهم از شرکای بین المللی تشکر کنم و پیشتر با نخست وزیر کامرون و رئیس جمهور اولاند صحبت کردم و از وزیر خارجه خستگی ناپذیرمان جان کری تشکر می کنم. موفقیت تضمین شده نیست اما یک فرصت تاریخی داریم که برنامه صلح آمیز ایران را اثبات کنیم.

۲۲:۴۰
«فیلیپ هاموند»، وزیر خارجه انگلیس با انتشار بیانیه‌ای از توافق ایران و ۱+۵ برای رسیدن به راه حل‌ها برای حل و فصل مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران استقبال کرد.

۲۲:۲۶
وزیر امورخارجه ایران پنجشنبه شب پس از قرائت بیانیه مشترک مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای ۱+۵ که در دانشگاه پلی تکنیک لوزان به همراه فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد، به پرسشهای خبرنگاران پاسخ داد.

محمدجواد ظریف در این نشست خبری گفت: در واقع مسائل مختلفی درباره نحوه رهیافت به بحث هسته ای ایران مطرح بود، ما پیشرفت کردیم تصمیم گرفتیم به صورت خیلی مسئولانه وارد گفتگوها شویم و نگرانی های جامعه بین المللی را برطرف کنیم و باید بگوییم واقعا نگران نباشند و فعالیت های ما صلح آمیز است و واقعا هیچکدام از این چیزهایی که اسمش را تحریم گذاشتند نه انسانی بوده و نه بر مبنای حقوق بشر بوده است.

وی افزود: تحقیق و توسعه علمی را ادامه می دهیم و ما رآکتورهایمان باید پیشرفته تر بشود و ما درباره سانتریفیوژهایی که در سایت فردو داریم متعهد هستیم به آنچه امضا می کنیم خودمان متعهد هستیم و تمرکز خواهیم کرد بر روی فعالیت های صلح آمیزی که در نظنز داریم و همچنان بر اساس توافق گام به گام آنچه باید در فردو انجام بدهیم.

وی اظهارداشت: تمام قطعنامه های شورای امنیت و تحریم های ایالات متحده آمریکا علیه ایران باید برداشته شود.

ظریف گفت: انستیتوها و دانشگاه های ما باید بتوانند رقابت علمی داشته باشند و نباید تحریم باشند، فکر و تصور می کنم ما می توانیم با این فهم مشترک به پیش برویم.

وزیر امورخارجه کشورمان ادامه داد: بحث پنهان سازی هسته ای یا یک سری نگرانی هایی که از آن دم می زنند اینکه بنشینیم و نیمه خالی لیوان را ببینیم به نفع هیچ کس نخواهد بود باید نگاه رو به جلو داشته باشیم و باید اگر مشکلی پیش آمد بر اساس حس احترام متقابل بنشینیم و با هم صحبت کنیم و به جلو برویم.

ظریف در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه امروز کار بزرگی انجام شده و ممکن است تفسیرهای گوناگونی از کشورهای دیگر بر این اقدام دشوار و تصمیمی که اتخاذ شده است صورت پذیرد دولت ایران چه اقدامی انجام خواهد داد؟ گفت: به عنوان راهکاری برای رسیدن به توافق جامع بین المللی برای رسیدن به یک بازی برد ـ برد صورت خواهد گرفت تمام دیدگاههای نادرستی که در مورد ایران بوده است باید اصلاح شود.

وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه فعالیت هسته ای ایران ادامه خواهد داشت گفت: چارچوب عملکرد ما در این زمینه این است که عملیات غنی سازی در طنز با تعدادی غنی سازی ادامه خواهد داشت در فردو هم با تعداد دیگری ادامه خواهد داشت بدون اینکه فعالیت های غیرصلح آمیز انجام شود.

وی افزود: غنی سازی هایی که صورت می گیرد برای مصارف صلح آمیز و تحقیق و توسعه و سایر موارد صورت خواهد پذیرفت.

ظریف گفت: رآکتور اراک نیز برای آب سنگین باقی خواهد ماند و در این روند سایر کشورها از جمله کشورهایی که در گروه ۱+۵ حضور دارند به ما کمک خواهند کرد.

وی همچنین با بیان اینکه فعالیتهای بین المللی در زمینه تولید سوخت نیروگاهی هم ادامه خواهد داشت گفت: تمامی تفکرات منفی که در زمینه برنامه هسته ای ایران وجود داشته باید لغو شود تمام تحریمها برداشته شود دولت ما به تمام تعهدهایی که در این زمینه به تعهد دولتها برای رسیدن به حقوق جامع بین المللی وجود دارد توجه داشته و متعهد خواهد بود.

خبرنگاری در ادامه نشست از وزیر امور خارجه کشورمان پرسید آیا ایران درباره بحث غنی سازی این امیدواری وجود دارد که این توافقی که بوجود خواهد آمد منجر به روابط بهتر ایران با غرب شود؟

ظریف پاسخ داد: ایران هیچ وقت نخواسته که از جامعه بین الملل روی بگرداند ایران همیشه خود را جزء جامعه بین المللی می داند و طبیعتاً برای ایران بسیار حیاتی و ضروری است که گامهایی را بردارد که نسبت به صلح آمیز بودن فعالیتهای هسته ای خود اعتمادسازی کند و حتی در بحث غنی سازی، تا انشاالله بتوانیم در آینده به نتیجه خیلی خوبی دست پیدا کنیم.

وزیر امورخارجه افزود: این ورود ایران به بازار یک حرکت بسیار خوب و مفید برای فنآوری ما و حضور ایران در سطح بین المللی خواهد بود و تا زمانی که فنآوری ما به سطح مناسب برای تولید تمامی اجزای یک مجتمع سوخت شود این کار بصورت یک برنامه صلح آمیز بسیار موفقی را در ایران تدارک خواهد دید.

ظریف همچنین اظهار داشت: کلیه قطعنامه های شورای امنیت لغو خواهند شد و این یک دستاورد بسیار بزرگ برای تلاش های جمهوری اسلامی و به نظر من برای تلاش های جهانی بود چراکه این قطعنامه ها هیچ کمکی به حل مسائل نمی کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود : در برخی زمینه ها هنوز نیاز است در ظرف سه ماه آینده گفتگو و سپس توافق کنیم به همین دلیل بود که برخی نکاتی که در متن وجود داشت با برخی ابهامات و برخی نکات کلی مواجه بود اما موضوعات اساسی توافق شده است .

وی گفت: طبیعی است که همه شرکت کنندگان در این مذاکرات بر اساس نیازهای داخلی خودشان روایت هایی را از آنچه اتفاق افتاده مطرح خواهند کرد اما ما با جدیت و شجاعانه بر اساس آنچه مقام معظم رهبری به عنوان نرمش قهرمانانه مطرح کردند به کار خواهیم گرفت تا ظرف سه ماه آینده توافق نهایی صورت گیرد .

ظریف افزود : توافق نهایی تنها توافق ما خواهد بود که بر اساس منافع و نیازهای مردم ایران انجام می شود تا به تأیید شورای امنیت برسد و اجرا شود.

وی خطاب به مردم ایران گفت: ما تا سه ماه آ ینده باید مذاکره و متن را تدوین کنیم و امیدواریم و البته هیچ چیز قطعی نیست.

ظریف با اشاره به حمایت های مردم خوب و هدایت رئیس جمهور محترم و همکاری تمام دست اندرکاران در این مذاکره افزود: ضرورت می دانم از برادر بزرگوار و دانشمند دکتر صالحی ریاست محترم سازمان انرژی اتمی و همینطور از دوستانی در گذشته چه در وزارت خارجه چه در شورای عالی امنیت ملی و چه در سازمان انرژی اتمی که برای پیشبرد این هدف ملی تلاش کردند سپاسگزاری کنم.

وی تأکیدکرد: به ویژه از مقام معظم رهبری که همواره ما را مورد حمایت خودشان قرار دادند و رئیس جمهور محترم که شجاعانه از فرزندان کشور و انقلاب حمایت کردند سپاسگزاری می کنم.

ظریف در پاسخ خبرنگار روزنامه گاردین که درباره بحث غنی سازی پرسیده بود گفت: همونطور که مطرح شد بحث غنی ادامه خواهد یافت براساس برنامه های آر ۴ آر ۵ و آر ۶ و همچنین ما یک سری نیازهای علمی در کشور داریم که تمامی این کارها هم ادامه خواهد یافت.

وزیرخارجه کشورمان افزود: البته در انتها هم ما منتظر یک قطعنامه دیگر از شورای امنیت هستیم تا قطعنامه های دیگر را ملغی کند که البته این مشخصه تفاهم های کلی ایران با ۵+۱خواهد بود که باید در سه ماه آینده انجام شود و کار نگارش آن را از همین فردا آغاز خواهیم کرد.

ظریف گفت: البته برخی از کشورها هم متاسفانه یک سری محدودیت را در مورد تعاملات بانکی با ما داشته اند که به دنبال این هستیم که به یک باره همه اینها در یک چارجوب زمانی خاص برداشته شود البته این تنها خواست ایران نیست.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری گفت: ملت ایران تسلیم فشار نمی شود.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران و آمریکا افزود: اینکه بگوییم روابط ایران و آمریکا چه خواهد شد بحث دیگری است براساس دستوری که داشتیم بنا بود با امریکا در خصوص مسئله هسته ای مذاکره کنیم نه چیز دیگری و درباره توسعه انرژی هسته ای هر گونه مذاکره و بحث با آمریکا باید براساس احترام متقابل باشد.

وی گفت: در این زمینه جدی هستیم و برای اعتماد سازی به وجود آمده طبیعتا از طرف مقابل این انتظار را داریم که به امضاهای خود تعهد داشته باشد چرا که هرگونه مانع تراشی وچیزهای دیگر مذاکرات را خدشه دار می کند

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: ما اکنون نیازمند تصمیمات شجاعانه هستیم و این وظیفه ماست تا این کار را انجام دهیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که باتوجه به تجربه بدی که ایران از غربی ها و رفتارهای سیاسی آنها دارد تا چه حد می توانند به این بیانیه متعهد باشند؟ گفت: بیانیه ای که تدوین شد و راه حل هایی که به آنها دست یافتیم اگر ظرف ۳ ماه آینده به توافق منجر شود تعهدات متقابل پیش بینی شده است و اقدامات متقابلی را برای نقض تعهد پیش بینی شده است.

ظریف افزود: جمهوری اسلامی در صورت مشاهده عدم رعایت، این امکان را دارد که اقدام مشابهی را انجام دهد.

وی گفت: امیدوارم کشورهای غربی که همه یا برخی از آنها سابقه بسیار مثبتی در حافظه تاریخی مردم ایران نداشتند و اقدامات نامناسبی را مخصوصا در چند سال گذشته در پرونده هسته ای علیه مردم و شهروندان به وجود آوردند و با تحریم های ظالمانه آنان را مورد ظلم قرار دادند و از حقوق خود در دست یابی به دارو و غذای بین المللی محروم کردند بدانند که ملت بزرگ ایران با توان ملی و مقاومت و لطف خدا به همه خواسته های خود دست یافتند و توانستند با مقاومت و ایستادگی این پیام را ارسال کنند که ملت ایران تسلیم فشار نمی شود.

ظریف افزود: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند و انتخابات نشان داد ملت ایران مسئله دیگری را نیز نشان داد که اهل تعامل منطق گفتگو هستند و مردم بزرگواری اند که آمادگی دارند رفتارها را با دقت رصد کنند و ببینند چگونه با آنان رفتار می شود.

وزیر امورخارجه کشورمان گفت:کسانی که در گذشته از خود سابقه خوبی نداشتند می توانند دراین فرصت برای اصلاح گذشته استفاده کنند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار پرس تی وی مبنی بر اینکه اگر طرف مقابل تخطی کند ایران چه خواهد کرد گفت: ما در این باره صحبت کردیم و اگر نیاز باشد بیشتر در باره آن توضیح می دهیم.

ظریف ادامه داد: متنی وجود دارد که درباره یک سری مفاهیم به توافق می رسیم و به صورت گام به گام ما و گروه ۱+۵ آنها را به جلو می بریم.

وی افزود: در واقع به صورت دانه به دانه و ماده به ماده همه این مکانیزم ها باید از جانب دو طرف انجام شود و پیش برود و همه کسانی که در این فرایند آمدند و در بحث تحریم ها و قطعنامه ها حرکت هایی که به صورت غیرمنطقی علیه مردم و دولت ایران انجام شده باید برداشته شود.

ظریف گفت: منافع ملی ایران باید حفظ شود زیرا متأسفانه ایران همیشه قربانی بسیاری از ناملایمات جهانی بوده است.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: دوست نداریم و نمی خواهیم این ناملایمات ادامه یابد و حاضریم با بیان منطقی و مستدل و بر اساس مکانیزم های تعریف شده که داریم جلو هر گونه عذر و بهانه در آینده را از جانب غربی ها بگیریم.

وی ادامه داد: بنابر این اگر سیستم و نظامی حاکم شود ما می توانیم اعتمادسازی مشترک داشته باشیم و با این اعتمادسازی و اعتماد به نفس بیشتر جلو برویم.

ظریف گفت: دیشب رکورد زدیم و حدود ۹ ساعت تا صبح با وزرای خارجه کشورهای گروه ۱+۵ مذاکره کردیم.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: این دلگرمی و انرژی را چه کسانی به ما می دهند؟ طبیعتاً نیاز به گرفتن حق و اینکه باید تلاش کنیم حق خودمان را بگیریم و نگذاریم کسی از این وضع تخطی کند.

وی گفت: امیدواریم به زودی وضع بهتری حاکم شود.

۲۲:۲۴
«فرانک‌والتر اشتاین‌مایر» وزیر خارجه آلمان بخش هایی از توافق لوزان را که توسط موگرینی گفته نشده در صفحه توئیتر وزارت خارجه کشورش نوشته و گفته که برنامه غنی سازی ایران تا ۲۵ سال تحت نظارت شدید خواهد بود.

وزیر خارجه آلمان در این پیام نوشته: «هدف ما رسیدن به توافقی قابل اطمینان بود که بتواند ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای بازدارد.»

وی در ادامه نوشته: «اگر ایران از قوانین مورد توافق عدول کند، تحریم‌ها مجدداً به جای خود بازخواهد گشت.»

۲۲:۱۱
هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: باتصویب یک قطعنامه جدید در شورای امنیت سازمان ملل متحد، همه قطعنامه های پیشین این شورا درباره برنامه هسته ای ایران لغو خواهد شد.

فدریکا موگرینی پنجشنبه شب با قرائت بیانیه مشترک مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران و ۱+۵ در دانشگاه پلی تکنیک لوزان سوییس افزود: از ۲۲ مارس تا دو آوریل در سوییس جمع شدیم تا راه حل هایی برای رسیدن به یک توافق جامع برای اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران و برداشتن تحریم ها پیدا کنیم.

موگرینی اظهار داشت: امروز یک گام مصمم برداشتیم و راه حل هایی پیدا کردیم در راستای یک راه حل های عملی مشترک بعد از کار دشوار همه طرفین که این را ممکن کرد و از تلاش همه شرکت کنندگان تشکر می کنیم.

وی خاطر نشان کرد: این راه حل مبنای برنامه اقدام ما در گام بعدی خواهد بود و الان می توانیم نوشتن این متن را آغاز کنیم تا یک برنامه اقدام مشترک داشته باشیم بر اساس راه حل هایی که این روزها پیدا کردیم.

هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: براساس این راه حل ها میزان غنی سازی اورانیوم محدود خواهد شد و تجهیزات غنی سازی در نطنز نخواهد بود و ایران متعهد می شود که بر اساس چارچوبی که دو طرف توافق کردند اقدام کند.

موگرینی تصریح کرد: همکاری های بین المللی در راستای پژوهش و تشویق و یک مجموعه بین المللی به ایران کمک خواهد کرد برای تجهیزات آب سنگین اراک که سطح آن به سطح مورد نیاز فعالیت های نظامی نباشد.

وی گفت: برای بازرسی فعالیت های ایران و نیز با توجه به پروتکل الحاقی معاهده عدم گسترش سلاح های هسته ای ایران، یک نظام بازرسی طراحی خواهد شد.

موگرینی افزود: ایران در یک گام بین المللی استفاده صلح آمیز هسته ای و نیز امنیت هسته ای فعالیت خواهد کرد.

وی اظهار داشت: همه تحریم های هسته ای در چارچوب این توافق قرار خواهد گرفت.

موگرینی تاکید کرد که یک قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد به قطعنامه های پیشین پایان خواهد داد.

وی اظهار داشت: درباره اقدام مشترک هم در سطح سیاسی و هم در سطح کارشناسان متعهد به همکاری با ایران هستیم.

متن بیانیه ظریف


۲۲:۱۱
وزیر امور خارجه ایران دقایقی قبل متن بیانیه مشترک مذاکرات لوزان را قرائت کرد:

به همه شما عصربخیر می گویم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صحبت های مفیدی ارائه کردند از رسانه ها در این هشت نه روز خیلی زحمت کشیدند و از همه تشکر می کنم.

وزیر امور خاجه جمهوری اسلامی ایران و نماینده عالی اعضا ۱+۵در تاریخ ۱۷ فرودین ۹۴ در سوییس دیدار کردیم همانطور که آذر ۱۳۹۲ قبلا توافق کردیم به این منظور گردهم آمدیم تا راه حل هایی برای دستیابی حل و فصل جامعی که ماهیت صرفا صلح امیز برنامه هسته ای ایران را تضمین می کند و کلیه تحریم ها را به صورت کامل لغو کند پیدا کنیم.

امروز یک گام تعیین کننده برداشتیم به راه حل هایی در مورد مولفه های مهم برنامه های جامع اقدام مشترک یا برجام دست یافتیم این امر مدیون عزم سیاسی حسن نیت و تلاش جدی همه طرفها بوده است و اجازه دهید از همه هیات های نمایندگی به خاطر تلاش های خستگی ناپذیرشان تقدیر نمایم.تصمیم امروز ما که مبانی مورد توافق برای متن نهایی برجام را ÷ایه ریزی می کند بسیار مهم است.

اکنون می توانیم نگارش متن توافق نهایی و ضمایم آن را با بهره گرفتن از راه حل هایی که به آن دست یافته ایم شروع کنیم همچنان که ایران برنامه های صلح آمیز هسته ای خود را دنبال می کند سطح و ظرفیت غنی سازی محدود خواهد شد و نطنز تنها مرکز غنی سازی در ایران خواهد بود .

تحقیق و توسعه غنی سازی در ایران بر روی ماشین های سانتریفیوژ براساس جدول زمانی و سطح توافق شده ادامه خواهد یافت. فردو از یک سایت غنی سازی به مرکز هسته ای فیزیک و فناوری تبدیل خواهد گردید. در این مرکز همکاری بین النمللی در حوزه های تحقیق و توسعه مورد توافق مورد تشویق قرار خواهد گرفت . مواد شکافت پذیر در فردو نخواهد بود.

راکتور تحقیقاتی پیشرفته اب سنگین در اراک با همکاری مشترک بین المللی بازطراحی و نوسازی خواهد شد به طوری که پلوتونیوم با قابلیت تسلیحاتی در آن تولید نگردد بازفراوری صورت نگرفته و سوخت مصرف شده صادر خواهد گردید.

مجموعه تدابیری برای نظارت بر اجرای مفاد برجام شامل کد اصلاحی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی مورد توافق واقع شده است. آژانس بین المللی انرزی اتمی از فناوری های مدرن نظارتی استفاده خواهد کرد و از دسترسی های توافق شده بیشتری به منظور روشن شدن موضوعات گذشته و حال برخوردار خواهد شد.

ایران درهمکاری های بین المللی درحوزه انرزی هسته ای صلح امیز مشارکت خواهد نمود که می تواند شامل ساخت نیروگاههای هسته ای و راکتورهای تحقیقاتی شود. اتحادیه اروپایی اعمال تحریم های اقتصادی و مالی مرتبط با هسته ای خود را خاتمه خواهد داد و ایالات متحده نیز اجرای تحریم های اقتصادی و مالی ثانویه مرتبط با هسته ای را همزمان با اجرای تعهدات عمده هسته ای ایران به نحوی که توسط آزانس بین المللی راستی آزمایی شود متوقف خواهد کرد.

یک قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل صادر خواهد شد که در آن برجام تاکید شده کلیه قطعنامه های قبلی مرتبط با موضوع هسته ای لغو خواهد گردید و برخی تدابیر محدودیت ساز مشخص برای یک دوره زمانی مورد توافق لحاظ خواهد شد.ما در هفته ها و ماههای اینده برای نگارش متن برجام شامل جزییات فنی آن در سطوح سیاسی و کارشناسی کار خواهیم کرد و خود را متعهد به تکمیل تلاش ها تا تاریخ ۱۱ تیرماه می دانیم . از دولت سوییس به خاطر حمایت های سخاوتمندانه در میزبانی این مذاکرات تقدیر و تشکر می نماییم و از خبرنگاران عزیز که در این مدت همراه ما بودند سپاسگزاریم.
منبع: فارس، ایرنا، تسنیم و صداوسیما
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بازم مثل همیشه جهان بدترین سناریو و برداشت را تیتر خود قرار داده واقعا" چرا؟
شایان آذرخش
Iran, Islamic Republic of
آقای روحانی و ظریف این نرمش قهرمانانه و فتح الفتوح و دستاوردبزرگ قرن است یا زانو زدن ذلیلانه و لبریز از خذلان در برابر شیطان بزرگ
کلاغ پر ُ گنجشک پر ُ انرژی هسته ای پر ُ
سید مرتضی
من از زحمات تیم مذاکره کننده کمال تشکر رادارم و به آنها خسته نبلشید می گویم

وبا بررسی عکس العمل ائمه جمعه نظر ایشان را نسبت به مفاد قرارداد مثبت دیدم
بیایید اگر ولایتی هستیم جلوتر از نظر بزرگان کشور حرف نزنیم و نهایتا فصل الخطاب سخنان پیش روی رهبر خواهد بود
یعنی اگر ولایتی هستیم باید عقلمان را تعطیل کنیم؟؟؟
سید مرتضی
نه عزیزم کماکان از آن استفاده لازم را ببرید ولی کاسه داغ تر از آش نشوید
منتظر بیانات حضرت آقا بمانید وبعد افاضه فرملیید

اگر من هم مطلب گذاشتم عرض خسته نباشید به خاطر « رحماء بینهم » بود و«اشدّاء علی الکفّار» هم برای جبهه صهیونیست سر جای خودش محفوظ است .
کدام زحمات؟
خجالت بکشید بابا!
همه چیز تعطیل شد و خواسته رهبری مبنی بر برداشتن تحریم ها به صورت یکجا هم محقق نشد!
s
اقا سید خود رهبری حفظه الله بار ها خط قرمزها و اصول را بیان فرمودند یه مراجعه بفرمایید مجددا . مقداری هم فکر کنید . سخنان یک امام جمعه محترم را هم که به صورت کلی مطلبی فرمودند را هم فقط ملاک قرار ندهید سخنرانی پیش از خطبه های اقا ی سید حمید روحانی را هم گوش کنید یا بخوانید . به اختلافات و برداشتهای طرف امریکایی و ایرانی یه توجهکی بکنید . بعد کمال تشکر را از تیم مذاکره کننده داشته باشید
علی
درسته که نباید از سخنان و نظر رهبری جلو افتاد. ولی صد و نود هزار سو کجا و شش هزار سانتریفیوژ که تازه احتمالا همشون نسل اول هستند، کجا.
اقا جواد
همه چیز درست شد و توافق کردیم خدا رو شکر فقط مونده دونگ هر کی برای هتل و غذا که داریم حساب می کنیم
Iran, Islamic Republic of
آقا ببخشید اصلا بیانیه مشترکی وجود دارد؟؟؟؟ پس چرا وزارت خارجه این بیانیه مشترک را به صورت رسمی منتشر نمی کند؟؟؟؟؟
سید مجتبی
باسمه تعالی

از این که می بینم اسراییل با برخی از کشورهای عربی بعد از قبول تفاهم طرفین ایرانی و غربی به جزع و فزع افتادند خداییش کلی حال می کنم
به قول یارو گفتنی دیگه سوادم به این که بقیه اش چی میشه نمی رسه
uu
ملت ایران توجه توجه
تحریمها لغو شد و ایران طعم آزادی را چشید
از فردا دلار و طلا سقوط آزاد میکند
یارانه چند برابر میشود
دلار مفت مفت توی هر عطاری یافت میشود
از فردا ایران میتواند سرش را بالا بگیرد
از فردا فقیران رفته رفتهuu غنی خواهند شد
ارزش پول ملی از یورو پیشی خواهد گرفت
پس بروید خوش باشید این هم عیدی تیم کزاکره کنند
همایون
United States
ناگهان از فریاد ملت بر علیه این خیانت عظیم میترسید که همه نظرها را پاک کردید؟
فقط یک چیز می توان گفت انا لله و انا الیه راجعون .
علی
Iran, Islamic Republic of
آقا همایون هوای آمریکا خوبه؟ به خانم بچه ها خوش میگذره؟
بسمه تعالی
اگر واقعا متن انگلیسی صحت داشته باشه خیانتی به بزرگی ترکمانچای شده و حق با اقای همایونه چه در امریکا باشند یا ایران.شرافتا مسئولین چه حرفی دارند؟سریع جواب بدید متن توافقنامه چی هست؟
منتظر
یعنی تا 15 الی 25 سال دیگه تازه اگه کدخدا به سرش نزنه و همه چیزا سر جای اولش برگردونه
همه هسته ای ایران رو هواست
این بود بلدم بلدم
این بود حل هسته ای
این که شد سودوکو بدون عدد که هر کی میتونه عددا به دلخواه خودش هرجا خواست بزاره و بگه منظور از توافق اینه
ببخشید اولاً در کجای بیانیه ظریف و موگرینی گفته 15 تا 25 سال؟ ثانیاً روسیه متعهد است تا سال 2022 (7 سال دیگر) سوخت نیروگاه اتمی بوشهر را تأمین کند و در صورت لزوم این زمان قابل تمدید است. لذا ما حداقل تا 7 سال دیگر مشکلی از این بابت نداریم و تا آن زمان هم آن قدر ذخیره داریم که بتوانیم تا سالهای بعد خودمان را اداره کنیم پس بهتر است به امروز خود بیندیشیم نه 15 تا 25 سال بعد که کسی نمی داند چه خواهد شد. ثالثاً اگر تحریمهای شورای امنیت لغو شود دیگر بازگرداندن آن برای آمریکا ساده نخواهد بود. البته آمریکا می تواند یکجانبه به هر بهانه ای ما را تحریم کند ولی مهم شکسته شده اجماع جهانی و سازمان ملل و شورای امنیت است. از همه مهمتر اذعان اوباما به حق غنی سازی اورانیوم در خاک ایران است که در تفاهم نامه ژنو سعی کرده بودند آن را بپیچانند ولی الان به صراحت اعتراف کردند. همچنین حق ایران برای تحقیق و توسعه سانترفیوژهای نسلهای 4 ، 5 و 6 به رسمیت شناخته شده است و ...
علی-1394
این از اون لبخندهایی سر میزنه که تیم مذاکره کننده مخصوصا آقای ظریف سرچشمه میزنه
باز این همه تیم 5+1 به نفع خودش کار کرد یکبار لبخند نزدن جدی و مصمم
حالا هی لبخند بزنن و بگن رکورد 9ساعته شکستیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
برنامه هسته ای ایران برای 15 سال به حال تقریبا تعطیل در آمده و برای بعد از آن نیز شرایط ایران عادی نمی شود و تهران باید باز هم مذاکره کند، ورود 5+1 به حوزه های نظامی ایران تحت عنوان ضرورت روشن شدن مسئله PMD پذیرفته شده، هیچ تحریمی لغو نشده بلکه ضمن زیر پا گذاشتن خط قرمز توافق یک مرحله ای، با شرایطی بسیار سخت و حفظ ساختار تحریم ها، تهران تنها «تخفیف» در برخی تحریم ها و «تعلیق» پر شرط و شروط برخی دیگر را قبول کرده است.
PMD به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست دولت بهتر است به جای فکر کردن به تصاحب اراء در انتخابات مجلس به فکر منافع ملی باشد
ظاهرا اقایان حقوقدان اول تفاهم وتوافق می کنند بعدا تازه به ابعاد حقوقی ان می پردازند
خخخخخ
بلدم بلدم همین بود
تصمیم شجاعانه!!!
اینا که نیاز به این همه جار و جنجال و برو و بیا و مذاکرات سخت!!! و فشرده !!! و فنی !!! و هزار و یک تعبیر الکی دیگه نداشت
از اول هم غربیا همینا میخواستند
میموندین خونتون از تعطیلات استفاده میکردین ! سیزدتونا خراب نمیکردین! ماموریت هم نمیرفتین!
و میگفتین کدخدا تسلیم همه چیزا پذیرفتیم!!!
خخخخخ
روزی کلی حق ماموریت یوروی داره و هرچی طولانی تر یورو بیشتر
قلی
زود خوشحال نباشیم بعدها معلوم خواهد شد که برامون چه آشی پختن!!!
این کجاش بیانیه هست عین توافقه یه توافق کلی هیچ کدوم از خط قرمز های رهبری هم توش رعایت نشده
دقیقاً کدام خطوط قرمز؟
1- تحریم ها پس از توافق بلافاصله برداشته میشه؟
2- تحقیق و توسعه حتی بر روی ماشین های IR8کماکان ادامخ می یابد.
3- غنی سازی ادامه پیدا می کند.
خخخخخ
جان کری چه تشری رفت به ظریف و ظریف را مظلوم!!!! وتنها گیر اورد!!!
خخخخخ
تدبیر!!! و امید!!!
توافق: دو مرحله ای!!!
برداشتن بخشی از تحریمها:مرحله مرحله و قابل بازگشت!!!
بیانیه: دوگانه!!!
برداشتها: چند گانه!!!
تفسیرها: چند گانه!!!
راستی ازمایی!!!:یهویی و یکجا و داوطلبانه!!!
تصمیمات شجاعانه!!!:مختص ایران و همیشگی!!
تدیر!!!:در نهایت!!!
امید!!!:در حد بارقه!!!
به به از این برد برد!!!
چقدر من بلدم بلدم!!!
به من اعتماد کنید نه به فک شیت!!!
من راست میگم نه بقیه!!!
محسن
من بلدم و تو بلد نیستی حتی اگه خلافش ثابت بشه!
احسنت
منتظر
قرار شده فقط تحریمهای هسته ای یا به قول ظریف ثانویه برداشته بشه
تازه اونم به صرت مرحله به مرحله و قابل بازگشت!!
مثل ازاد شدن اموال بلوکه که مرحله به مرحله بلوکه تر شدند
این یعنی فقط 10درصد تحریمها
راستی برای برداشته شدن ما بقی 90درصد اگه مملکتمونا دو دستی تحویل غربیا بدیم کافیه؟!!
همین مونده مردم هم دو دستی بدن به اینا ببینید جزء قراردادشون نیست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
خدایا! اگر دستبند تجمّل ، نمی­ بست دست كمانگیر ما را،

كسی تا قیامت نمی كرد پیدا ، از آن گوشه ی كهكشان تیرِ ما را

ولی خسته بودیم و یاران همدل ، به نانی گرفتند شمشیر ما را

ولی خسته بودیم و می برد طوفان ، تمام شكوه اساطیر ما را

طلا را كه مس كرد، دیگر ندانم ، چه خاصیّتی بود اكسیر ما را
يك منتقد بي عقل
آنچه در اين بيانيه ديده نمي شود عزت ايران است . آقاي ظريف برايتان متاسفم
منتظر
جهان در استقبال پرشور !! و خودجوش !!! مردمی مشابه انچه بعد از ژنو اتفاق افتاد، شعارهایی بر علیه کیهان،صدا و سیما و در حمایت از فتنه گرای 88 سر داده شد
بد نبود این استقبال!!! را پوشش میدادی!!
حسنی
Finland
چه لزومی داشت که با این زورگویان عالم مذاکره بکنیم و هسته ای خودرا توسط دولت 11 در محدودیت شدید قرار دهیم ما که در حال پیشرفت در هسته ای و سایر امور علمی بودیم مگر هند و یا پاکستان با این زورگویان مذاکره کرده اند که در زمینه هسته ای فعالیت میکنند آخر این چه تعهدات ذلت باری است که توسط دولت11 پذیرفته شده.
پیمان
France
پروردگارا!ای کاش مرده بودم و این روزها رو نمی دیدم
ای کاش ما زنده بودیم تا زیر بار چنین خفتی نمی رفتیم!
امیرعباس
United States
جریان حاکم تصور می کند با انجام توافق قادر خواهد بود پاسخگو مطالبات بحق مردم باشد و به حکومت خود ادامه دهد . مردم تصمیم خود را در سال 57 گرفته اند .استقلال و ازادی خود را با زرق وبرق جهان غرب معاوضه نخواهند کرد و امریکا هم در شرایطی نیست که بتواند از عوامل خود بصورت کامل حمایت نمائید و قطعا در اتی دولتی مخالف سیاستهای فعلی با اراده مردم بر سر کار خواهد امد و با تلاش مضاعف این وادادگی ها را جبران خواهد کرد
مجید
ان شاءالله
فدائى روح الله
این بود وعده ما؟ این بود دلگرمی و دلجوئی ما؟ این بود خونبهای خون گرم پدر نازنینم که رو خاک جبهه ریخت؟ یتیم بزرگ شدیم تا به ریشمون بخندن؟ هر وقت خبرپیشرفت از سپاه یا از صنعت اتمی می اومد یه حمد و قل هو الله واسه پدرم میخوندم و میگفتم پدر جون روحت شاد خونت به هدر نرفت! بگذریم٫ روزگار است انکه گه عزت دهد گه خوار دارد چرخ بازیگر از این بازیچه ها بسیار دارد. وعد الله الحق!
Iran, Islamic Republic of
جلز و ولز کردن دلواپسین در این سایت واقعا خنده داره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
برو بی طرفانه متن منتشر شده توافق را بخون،‌ بعد بخند.
اصلا به همون حرفهای ظریف جونت گوش بده که متن توافق را خوند (نمی دونم چطوری روش شد این همه متن ذلت بار و سرشار از تعطیلی مراکز خسته ای را بخونه) اونوقت ببین بعنوان یک ایرانی غیرتت به جوش نمیاد؟
به خدا به ذهنم خطور نمی کرد تا این حد عقب نشینی کنند و تازه هنوز برداشتن تحریمها با کلی اما و اگر شده و به قطعنامه شورای امنیت گره خوردیم!
تکته بسیار مهم اینه که توافق شده فقط تحریمهای هسته ای را بردارند! یعنی یک سری از تحریمها سرجاش می مونه ضمن اینکه بعدها می تونن ما را بابت موشکهای بالستیک،‌حقوق بشر (اعدام قاچاقچیان و مفسدان اقتصادی....)، حمایت از تروریسم (جماس و حزب الله و انصارالله) و دلایل خودساخته ای مثل قانع نشدیم و جامعه جهانی قانع نشد .ووو بازم تحریممون کنند. ولی فرق اون موقع با الان این خواهد بود که دیگه از لحاظ هسته ای اونقدر عقب نشینی کردیم که حرف و حربه ای برای مقابله و معامله بر سر میز مذاکره نداریم...
Iran, Islamic Republic of
جلز و ولز کردن برای منافع ملی بهتر از التماس و ناله برای رای آوردن در دوره بعد اونم در برابر اجنبی ها نیست ؟
Iran, Islamic Republic of
نوبت رقص ما و جلز و ولز کردن شما هم میرسه. زیاد خوشحال نباش.
بسمه تعالی
خجالت بکشید با این توافقی که شده بازهم از دلواپسی حرف میزنید؟
کو غیرت
اگر یه جو دلت برای مملکت میسوخت و برای کشورت زحمت کشیده بودی و خون داده بودی تو هم جلز و ولز میکردی
اخ جلز و ولز کردن برای منافع ملی غیرت می خواد خدارا شکر ما داریم، تانک و دادن اسلحه گرفتن وشحال هم هستن !
دوست عزیز این ادبیات درست نیست. سعی کنیم به دنبال پاسخ به انتقادات باشیم
دو سال دیگه تحمل کن...
مهدی
United Kingdom
اگر دلواپس منافع کشورت نباشی بی غیرتی.
باز روحانی و دولتش هنوز هیچ چیزی عملی نشده پرچم پیروزی بلند کردند. خدا کنه بعدا متن توافقنامه ایران رو در سراشیبی زانو زدن در مقابل آمریکا نندازه!
راستی از کجا معلوم غرب و آمریکا تکنولوژی و علم روز رو به ما بدهند؟
با وجود شتاب زیاد علم در دنیا آیا ده سال محدودیت برای ما به معنای عقب نگه داشته شدن نیست؟
اینا که رفتن و خط قرمزها را زیر پا له کردند و بهترین امتیازات را دادند و بدترین و نامطمئن ترین تعهدات را از آنها گرفتند. برای چی این همه مردم را سر کار گذاشتند؟ خجالت هم خوب چیزیه. مردم شعور دارن و می فهمن که اینا همه چیز را مفت فروختند.
کدامیک از خطوط قرمز مشخصاً زیر پا گذاشته شدند؟
1- تحریم ها: بلافاصله بعد از توافق برچیده(نه تعلیقnot suspention) می شوند.
2- تحقیق و توسعه حتی بر روی ماشین های IR8 ادامه می یابد.
3- غنی سازی هم چنان به قوت خود باقیست.
این خط قرمز زیر پا گذاشته شد:
ایران یک کشور است مثل سایر کشورها و حق برخورداری از انرژی هسته ای را بدون ایجاد استثنا دارد. ایران کشوری مستقل است و حق تصمیم گیری در امور داخلی خود را به هیچ کشوری واگذار نمیکند.

جملات فوق، عصاره قانون اساسی و آرمان های انقلاب اسلامی است. آیا بیانیه لوزان، آمریکا کنار رفته، ایران مثل کشورهای دیگر، عادی تلقی شده و می تواند بدون کسب اجازه از 5+1، پروژه انرزِ هسته ای را پیش ببرد یا نه مستعمره شده؟
ایرانی
آقاجواده ظریفه یه دنیاروحریفه
رضا
Latvia
درگزارشها از لغو چند تحریم نام برده شده یکی هم لغو تحریم شرکتهای خودرو سازیست مگر در توافق اولیه نگفتن تحریم شرکتهای خودرو سازی برداشته شده؟ این دفعه هم دارن راست میگن ؟
کاظم
با صورتمان کوبيديم به مشت امريکا وپيروز شديم!!
ميشه تا نگفتن يکى راه جهنم رو نشان بده!!!
بنده که از مفاد این توافق احساس تحقیر و سرشکستگی دارم.
واقعا نمی دانم چه عقلانیتی پشت تن دادن به این توافق است.
آیا ما به چنین درجه از بدبختی و بیچارگی رسیده بودیم که مجبور شدیم تن به این حقارت بدهیم؟
لطفا بفرمایید مشخصاً کدام مفاد؟
آره
تشریف ببر به کارگاه های تولیدی و چاه های مشترک نفت و گاز و بیمارستان ها و غیره تا به عقلانیت پشت تن دادن به این توافق پی ببری.
این تحریم ها آن چنان هم کاغذ پاره نبودند.
شما با هزار مگاوات برق هسته ای که 38 سال ورودش به شبکه طول کشید خوش باش. دیگه چی میخوای؟
حمید
سلام به نطر من این توافق نامتوازن است چون چیزهایی که ما دادیم در مقابل رفع تدریجی تحریم ها سنخیت ندارد 1- اب سنگین اراک که در سال12 کیلو پلوتونیوم تولید می کرد با تغییر ان سالی 800 گرم باید تولید کند که به نظرم مازاد نیازمان را در بازار های بین المللی می فروختیم بهتر نبود
2- سایت فردو که مرکز غنی سازی ماست کلا در غنی سازی تعطیل می شود
3- سانتیوفیوژهای ما از 19000 سانتیوفیوژr3به 5000سانتیوفیوژ r1کاهش می یابد و نکته ی ان این است که قدرتr3پنجاه برابر r1 است ینی از 19000 به 100 عدد کاهش یافته است
4- ایران باید پروتکل الحاقی را بپذیرد
5- بازرسی ها و نظارت با مدرن ترین فناوری ها و از هر جا که آزانس بخواهد
6- سایت های فردو اراک و نطنز در مدت زمانی 10-25 سال محدود می گردند
وغیره که می توانید به گزارش وزارت امور خارج امریکا درباره جزئیات مذاکرات مراجعه فرمائید که باعث تاسف است که ما برای پیگیری جزئیات باید به گزارش انان توجه کنیم
ضمنا انان با هر بهانه ای می توانند تحریم ها را برقرار کنند که این بهانه تراشی را بعد از برچیدن سایت های اراک و فردو اغاز می کنند
r8 بیست برابره R1. چطور r5 پنجاه برابره R1?
reza
حالا تا اونجا رفته بودید 9 روزم اونجا بودید لااقل یه چیزی میاوردید
ما که از شمال اومدیم کلی کلوچه آوردیم
روزانه سیصد یورو حق ماموریت اوردیم
ناصر
تنها جمله ای که از تفکرات دولت تدبیر وامید به دلم نشست،این بود که 80 درصد مشکلات کشور را مدیریت دولتی اعلام کرده بودند.اما با این همه دست ودل بازی از کیسه ی مردم و رقم خوردن عقب ماندگی علمی برای آیندگان باید گفت که همه ی مشکلات کشور از عدم مدیریت انقلابی وجهادی است.
در کشور ما رئیس جمهور صرفا مجریست نه قانون گذار بنابراین حق قرارداد امضا کردن نداره... این بیانیه بدون عبور از مجاری قانون گذار و شورای نگهبان هیچ ارزشی نداره و فقط برای اونایی که توافق ژنو به ساده لوحیشون خندید حکم یک طنز مجدد داره
علی
مگه آقا نفرمودند باید کار یک مرحله ای باشه ؟
مگه آقا نفرمودند باید تحریم ها یکجا برداشته شه ؟
مگه آقا نفرمودند آمریکا و 5+1 بیشتر به این مذاکرات نیاز دارند ؟
یه سوال ، اگه اکثر تحریم های نفتی و بانکی و ... بماند و بگویند این تحریم ها به خاطر موشک های بالستیک و حمایت از تروریست و ... هست شما اون خطوط قرمز رو هم رد میکنید ؟
نمیدونم داریم به کجا میریم اما شخصا ، از این بیانیه فقط ذلالت را احساس می کنم نه نرمش قهرمانانه
جواب خانواده شهدای هسته ای رو چطور میخوان بدن بگن رفتیم همه چیز رو دو دستی تقدیم قاتلان شما کردیم برگشتیم . ننگ بر ما
دل سوخته
متاسفانه وقتی اکثر مذاکره کنندگان و حامیان انها در دولت در کشورهای غربی خصوصا امریکا تحصیل کرده و از انچا فارغ التحصیل شده و یا مدتهای طولانی در امریکا اقامت داشته که فرزندانشان فارسی نمی توانند صحبت کنند ایا این افراد می توانن حامی کشور باشند ؟ ایا جذب ان کشورها نشده اند ؟ ایا در تصمیم گیری ها طرف سنگین ترازو را به نفع انها نمی گیرند ؟ ایا در طول مدت طولانی اقامت در امریکا از اسیب های سرویس اطلاعاتی انها بدور بوده اند ؟ خدا اخر عاقبت ما را ختم بخیر کند که بدتر از ترکمنچای دارد می شود .
گفتند ولی کو گوش شنوا؟
نوع تحریم ها در سازمان ملل مشخصه. 6 قطعنامه هسته ای شورای امنیت مشخص اند چی هستند
بسمه تعالی
خواهش میکنم مسئولان تحقیق کنند ببیند اگر متن انگلیسی خدای ناکرده صحیح هست فورا اقدامات لازم را انجام بدهند والا ما ذلت بزرگی را پذیرفتیم
Canada
لطفاً دوستان اینقدر تند نرید، گذشته، چراغ راه آینده است. آمریکا هر موقع خواسته زیر تعهداتش زده. آمریکا بعد از توافق الجزایر (عهدنامه ۱۹۸۱ الجزایر)، موظف شد:

«1. تعهد حتی‌المقدور ایالات متحده به بازگرداندن وضعیت دارایی‌های ایران به دوره‌ی قبل از 14 نوامبر 79 (23 آبان 58) که تاریخ صدور دستور انسداد سرمایه‌های ایران از طرف رئیس‌جمهور وقت آمریکا بود.

2. لغو کلیه‌ی تحریم‌های تجاری علیه ایران

3. استرداد دارایی‌های ایران در آمریکا

4. استرداد دارایی‌های شاه ایران

5. تعهد به عدم مداخله در امور داخلی ایران

6. پس گرفتن کلیه‌ی دعاوی مطروحه‌ی آمریکا در دادگاه‌های بین‌المللی علیه ایران.»[4]

اما آمریکایی‌‌ها هیچکدوم از مفاد این قرارداد رو انجام ندادند.

همین دوره اخیر که عراق رو با خاک یکسان کردند، و اشغال کردند، هنوز که هنوزه تحریمها رو از روی عراق برنداشتن!!!

آمریکا بر طبق قانون موظف هست کشوری رو که اشغال کرده رو، امنتیش رو تأمین کنه، و دکتر احمدی نژاد بارها این مسئله رو گوشتزد و یادآوری کردند. اما در حال حاضر ما داریم بطور علنی و همانطور که آلمان و آمریکا از ما درخواست کرد، داریم با داعش در عراق میجنگیم.

آمریکا هم نفت عراق رو مجانی میبره، و جنگش و مخارجش رو هم ما براش انجام میدیم!!! آمریکا و متحدینش داعش رو بوجود میارن که به سوریه حمله کنه و بهشون عنوان پیکار جویان آزادیخواه رو میده، بعد که گندش در میاد، به ایران میگه، حالا شماها برید داعش رو از بین ببرید. جنگش رو ما انجام میدیم، حالشم کدخدا و متحدینش میبرن!

اما وقتی آمریکا به دکتر احمدی نژاد میگفت باید به ما کمک کنی، دکتر احمدی نژاد هم میگفتن، شما به این کشور حمله کردید، و مسؤل تأمین امنتیتش هم بر طبق قانون شما هستید.
SAABER
Canada
فصلالخطاب نورحضرت مولای معظم میباشند و میباید منتظر ماند و شنید.....
فرید
United States
همین که شماها عصبانی هستید و ملت ایران خوشحال یعنی توافق عالی بوده.
مجید
مرسی دکتر . کسانی که غر می زنند چیزی جز کوته فکر نیستند . رو به سوی پیشرفت ...
بسمه تعالی
اول ببینید ما بخاطر چی عصبانی هستیم؟ایا برای خودمون چیزی میخواهیم؟بعد ببینید دلیلی برای شادیتون هست یا نه؟
کاظم
بالاخره نحسى سيزده ما راگرفت!
میرزا
متاسفانه وقتی اکثر مذاکره کنندگان و حامیان انها در دولت در کشورهای غربی خصوصا امریکا تحصیل کرده و از انچا فارغ التحصیل شده و یا مدتهای طولانی در امریکا اقامت داشته که فرزندانشان فارسی نمی توانند صحبت کنند ایا این افراد می توانن حامی کشور باشند ؟ ایا جذب ان کشورها نشده اند ؟ ایا در تصمیم گیری ها طرف سنگین ترازو را به نفع انها نمی گیرند ؟ ایا در طول مدت طولانی اقامت در امریکا از اسیب های سرویس اطلاعاتی انها بدور بوده اند ؟ خدا اخر عاقبت ما را ختم بخیر کند که بدتر از ترکمنچای دارد می شود .
محمد
آقا جون ما میخوایم در تحریم باشیم .اصلا با تحریم حال میکنیم .توافق نخوایم کیو باید ببینیم.خاک ...سرتون
اکبر دهستانی
سلام دوستان رهپویان انشاا...موفق باشیذ شما را به خدا سعی کنید طوری رفتار کنید مردم فکر نکنند که ما مخالف رفع تحریمها هستیم ما مخالف رفع مشکلات مردم هستیم برخی سایتها چهره خوبی از اصولگرایان را ترسیم نمی کنندما باید درست به مردم بفهمانیم که عامل اصلی تحریمها نیروهای اصلاح طلب بودند که به دولت امریکا فشار اوردند که تحریمها را انجام دهند
مهدي
Iran, Islamic Republic of
فردو پـــر!!! اراك پـــر!!! دانشمندهاي هسته اي پــــــر!!!! استقلال پـــــــر!!!
ما به كجا مي رويم؟؟؟؟؟؟؟
شهروند
چی شد آقا قبول کردند لطفا یکی من رو روشن کند ؟
احمد
شهدا شرمنده ایم
ﺑﻪ ﺁﺭﮊﺍﻧﺘﯿﻦ ﺑﺎﺧﺘﯿﻢ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﯾﺨﺘﻦ ﺗﻮﯼ ﺧﯿﺎﺑﻮﻥ
"ﺭﻗﺼﯿﺪﻧﺪ "
ﺑﺎ ﻧﯿﺠﺮﯾﻪ ﻣﺴﺎﻭﯼ ﮐﺮﺩﯾﻢ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﯾﺨﺘﻦ ﺗﻮﯼ ﺧﯿﺎﺑﻮﻥ
"ﺭﻗﺼﯿﺪﻧﺪ "
ﻣﺮﺗﻀﯽ ﭘﺎﺷﺎﯾﯽ ﺑﻪ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﺭﻓﺖ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﯾﺨﺘﻦ ﺗﻮﯼ
ﺧﯿﺎﺑﻮﻥ "ﺭﻗﺼﯿﺪﻧﺪ "
ﺑﺴﺎﻁ ﺍﻧﺮﮊﯼ ﻫﺴﺘﻪ ﺍﯼ ﺑﺮ ﺑﺎﺩ ﺭﻓﺖ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﯾﺨﺘﻦ ﺗﻮﯼ
ﺧﯿﺎﺑﻮﻥ "ﺭﻗﺼﯿﺪﻧﺪ "
ﺗﻮ ﺭﻭ ﺧﺪﺍ " ﺭﻗﺺ ﺭﻭ ﺁﺯﺍﺩ ﮐﻨﯿﺪ " ﺍﻣﺎ ﻧﺬﺍﺭﯾﻦ ﺷﺮﻓﻤﻮﻥ
،ﺷﻌﻮﺭﻣﻮﻥ،ﻓﺮﻫﻨﮕموﻥ ﺑﺎﺯﯾﭽﻪ ﺑﺸﻪ
آرش
...عرضه داری منتشر کن ، نداری و میترسی نکن:


مقایسه تحصیلات تیم مذاکره کننده در دولت روحانی و احمدی نژاد
ﺗﯿﻢ ﻗﺒﻠﯽ :

ﻣﺴﺌﻮﻝ ﻣﺬﺍﮐﺮﺍﺕ: ﺳﻌﯿﺪ ﺟﻠﯿﻠﯽ (ﺩﮐﺘﺮﺍﯼ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺍﺳﻼﻣﯽ / ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ)

ﻣﺬﺍﮐﺮﻩ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺍﺭﺷﺪ: ﻋﻠﯽ ﺑﺎﻗﺮﯼ (ﺩﮐﺘﺮﺍﯼ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ / ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ)

ﻣﻌﺎﻭﻥ : ﻣﺤﻤﺪ ﻫﺎﺩﯼ ﺯﺍﻫﺪﯼ ﻭﻓﺎ ( ﺩﮐﺘﺮﺍﯼ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ ﻭ ﺭﺋﯿﺲ ﺩﺍﻧﺸﮑﺪﻩ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺍﻣﺎﻡ
ﺻﺎﺩﻕ)


ﺗﯿﻢ ﻓﻌﻠﯽ؛

ﻣﺴﺌﻮﻝ ﻣﺬﺍﮐﺮﺍﺕ:ﻣﺤﻤﺪ ﺟﻮﺍﺩ ﻇﺮﯾﻒ(ﺩﮐﺘﺮﺍﯼ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﺑﯿﻦ ﺍﻟﻤﻠﻞ/ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺩﻧﻮﺭ/ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ)

ﻣﺬﺍﮐﺮﻩ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺍﺭﺷﺪ: ﻋﺒﺎﺱ ﻋﺮﺍﻗﭽﯽ (ﺩﮐﺘﺮﺍﯼ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ ﺳﯿﺎﺳﯽ/ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﮐﻨﺖ/ﺍﻧﮕﻠﺴﺘﺎﻥ )

ﻣﻌﺎﻭﻥ : ﻣﺠﯿﺪ ﺗﺨﺖ ﺭﻭﺍﻧﭽﯽ (ﺩﮐﺘﺮﺍﯼ ﻋﻠﻮﻡ ﺳﯿﺎﺳﯽ/ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺑﺮﻥ/ ﺳﻮﺋﯿﺲ )

ﺟﻤﺸﯿﺪ ﻣﻤﺘﺎﺯ ( ﺩﮐﺘﺮﺍﻯ ﺣﻘﻮﻕ ﺑﯿﻦ ﺍﻟﻤﻠﻞ ﻭ ﺣﻘﻮﻕ ﻋﻤﻮﻣﻰ / ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﭘﺎﺭﯾﺲ)

ﻭ ﺍﻣﯿﺮﺣﺴﯿﻦ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﻧﯿﺎ ( ﺩﮐﺘﺮﺍﯼ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺟﺰﺍﯾﯽ /ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﻧﯿﻮﯾﻮﺭﮎ )
جناب ارش کی با کی مقایسه می کنی؟انگار یادتون رفته همین بچه جنگ 8 ساله رااداره کردند اون اقایونی که فرمودین کجا بودن؟بعدش هم رفتارهای ذلیلانه تیم مزاکره کننده الان کجا رفتار عزتمند تیم قبلی کجا!به غرب جر ات عرض اندام نداده بودند اما الان چی تانک ودادن اسلحه گرفتن خوشحال هم هستن
نتیجه و اقتدار و پاسداری از ارزش ها و دست آورد ها و نیز ایستادگی در مقابل دشمنان مهم هست نه مدرک تحصیلی
شهدا شرمنده ایم
بسمه تعالی
اولا رشته اقای جلیلی معارف و علوم سیاسی هست دانشگاه امام صادق علیه السلام عنوان رشته اش اینطوریه ثانیا ایشان 18سال سابقه کار در وزارت خارجه دارند که ذکر نشده حتما سهوا یادتان رفته!!بعدش هم اقایان با اینهمه مدرک ...
Germany
غرب بداند نظام این بیانیه خفت بار را نخواهد پذیرفت و قطار هسته ای ایران اسلامی با شدت و بدون ترمز به مسیرش ادامه می دهد
Iran, Islamic Republic of
مدني ...
حمید از مشهد
من به عنوان یک ایرانی دوست دارم باور کنم که تیم ایرانی مذاکره کننده که همواره مورد تایید مقام معظم رهبری بوده اند درست میگویندو تا خلاف آن ثابت نشده به دستاوردهای مقاومت تیم ایران افتخار کنم اما برخی از دوستان که مدعی دشمنی و مخالفت باغرب هستند گویا این دروغگویان مذبذب را بیشتر باور دارند و قبل از اینکه کسی ازداخل آنهارا تکذیب کند به داوری نشسته و خود باوری را به دیگر باوری تبدیل کرده اند و این عمل را با تعصب در اعتقادات خود توجیه میکنند بهر صورت آنچه بدای من بع عنوان یکی از آحاد این ملت مشخص است اینست که هیچ مقام ایرانی اعم از دولتی یا غیر دولتی نمیتواند و نباید بتواند زیر توافق نامه ای را که رهبری با ان موافق نباشد امضا کند بنابراین آنها که میگویند جانم فدای رهبر. اقلا اجازه بدهند ایشان در این مورد اظهار نظر بفرمایند بعد هرچه خواستند بگویند
حرف شيطان بزرگ را قبول ميكنيد و حرف مسلمان ايراني را قبول ميكنيد؟
پیرمراد
اسرائیل و جهان نیوز و کیهان و ... ماتم گرفتند !!!!!!!!
بیچاره برید خوتون ماتم بگیریدامریکا کی به تعهدادتش عمل کرده اینم یکیش باشه بیچاره ها همتون دماغ سوخته میشید
اين همه غوغا براي چيست . دولت و آقاي ظريف از چه چيزي تعريف و تمجيد مي كنند. از عهد نامه ننگيني كه ايران را به حراج گذاشته است.آيا چوب حراج زدن به تمام پيشينه تاريخي ،ملي و آرمانهاي اسلامي ملت بزرگ ايران اين همه تعريف وتمجيد دارد. آيا همين ما نبوديم كه براي استقلال كشورمان قيام كرديم. آيا فراموش كرده ايم كه در كتاب تاريخ ،چقدر آل قاجار را به خاطر عهد نامه هايش مورد لعن قرار مي داديم.آيا فراموش كرده ايم كه به خاطر يك امتياز تنباكو،چه اعتراضها كه نشد. اكنون تمام امتيازات ما به بيگانگان واگذار شده است. اگر حوصله كنيم و لابلاي تراشهاي مدادهاي كودكانمان را با دقت مشاهده كنيم، متوجه مي شويم كه چوب آن از بازيافت روزنامه هاي چيني است. قلم زني ها و ظروف مسي مان ، برخي سفره هاي قلم كار، و... وحالا غهد نامه هايمان و سازشهاي ذلت بار و كلاه گشادي كه بر سرمان رفته ....
يك بار جام زهر را........
خطوط قرمز ما رعایت شده!!!!!!!!چطوری میشه ملت رامثل خودتان حساب نکنید
تاریخ تکرار شد تا درک قرارداد ترکمنچای برای امروزی ها آسان شود
قادر
بی سواد قرارداد ترکمن چای رو نخونده چرا قضاوت میکنی آخه .
مهم اینه که فردو به کار خودش ادامه می دهد فقط با کمی تغییر آنهم به یک مجموعه بی مصرف به عنوان یک مرکز تحقیقاتی (که می شه هرجایی برپاش کرد) این واقعا افتخار نداره! انصافا هرکی متن انگلیسی بیانیه و فارسی دولت فخیمه و فکت شیت آمریکا و صحبتهای شفاهی آقایان مذاکره کننده رو بشنوه و بخونه دیوانه می شه که نوشته را قبول کنه یا گفته رو؟!
تو نطنز اگه خر را با عرض معذرت به چرخ عصاری آسیاب ببندند سریعتر از سانتریفیوز نسل 1 می چرخه آخه 5 هزار تا از اینا اینقدر افتخار داره ؟ ما نسل 8 رو داشتیم .... اصلا ولش کن آقایون با سوادن و حقوقدان به ما چه که بی سوادیم ....
هم وطن نسل 8 هنوز یک عدد بشتر تولید نشده. هنوز در مرحله تحقیقه نه توسعه
Iran, Islamic Republic of
حالا فردو باشه یا نباشه چه فرقی میکنه؟
United Kingdom
دلواپسان مقیم تل آویو: نگرانیم؛ ایران هیچ امتیاز مهمی نداد.