جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

ورود ایران به مسابقه افزایش تولید نفت

سه شنبه ۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۲
کد مطلب: 430866
نماینده سابق ایران در اوپک با تشریح سناریوی پنهان ایران برای بازپس گرفتن سهم خود در بازار نفت، گفت: بشکه‌های نفت ایران باید خود را آماده مسابقه افزایش تولید نفت با عربستان و روسیه کنند.
به گزارش جهان، سید محمدعلی خطیبی در گفتگو با مهر در تشریح تحولات بازار جهانی نفت پس از بازگشت بشکه‌های نفت ایران، گفت: در شرایط فعلی بازار نفت در محدوده بشکه‌ای ۶۰ تا ۶۵ دلار به ثبات قیمتی رسیده است و پیش بینی می شود با ورود به نیمه دوم سال و افزایش تقاضای فصلی، قیمت نفت بیش از ماه‌های اخیر به ثبات برسد.

نماینده سابق ایران در اوپک با تاکید بر اینکه تقاضای فصلی منجر به بالا رفتن نسبی قیمت نفت در بازار خواهد شد، تصریح کرد: این ثبات قیمت در گروی آن است که عرضه نفت توسط کشورهای عضو اوپک از محدوده ۳۰ میلیون بشکه در روز عبور نکند و کشورهایی همچون ایران و لیبی هم از ظرفیت تولید و صادرات نفت خام خود به طور کامل استفاده نکنند.

مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه هرگونه افزایش عرضه نفت توسط کشورها منجر به تضعیف قیمت طلای سیاه در بازار خواهد شد، اظهار داشت: در این بین برخی از کشورهای عربی عضو اوپک و برخی از کشورهای نانو اوپک همچون روسیه در طول چند ماه گذشته تاکنون بیشتر نفت مازاد را به بازار عرضه کرده اند.

* ۳ سناریوی نفتی روی میز ایران

این کارشناس اقتصاد انرژی در خصوص وضعیت بازار در صورت ورود نفت ایران پس از لغو تحریم‌ها هم توضیح داد: هم اکنون دو سناریو برای صادرات و تجارت نفتی ایران قابل ترسیم است.

وی با اعلام اینکه در یک سناریو امکان پابرجا ماندن تحریم و عدم توافق هسته ای ایران خواهد بود، تبیین کرد: در این شرایط حجم صادرات نفت ایران با افزایش بیشتری روبرو نخواهد شد و در سطوح فعلی باقی می ماند.

خطیبی با بیان اینکه سناریوی دوم لغو کامل تحریم‌های نفتی و آزادسازی صادرات طلای سیاه کشور است، بیان کرد: با این وجود، به نظر می رسد سناریوی سومی هم در پیش است و غربی ها قصد دارند تحریم‌های نفتی ایران را به صورت پلکانی و مرحله به مرحله لغو کنند.

نماینده سابق ایران در اوپک با یادآوری اینکه لغو دسته بندی شده تحریم‌های نفتی ایران مشکلاتی را برای افزایش صادرات نفت کشور به وجود خواهد آورد، تاکید کرد: با این وجود چنانچه ایران و غزب بر روی لغو کل تحریم‌ها به توافق برسند، قرار است حجم صادرات نفت ایران در دو مرحله افزایش‌های ۵۰۰ هزار بشکه در روز را تجربه کند.

مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه اگر نفت خام ایران در مرحله اول روزانه ۵۰۰ هزار بشکه وارد بازار شود و با توجه به افزایش تقاضای فصلی، به نظر نمی‌رسد تاثیری در قیمت این کالای استراتژیک در بازار داشته باشد، گفت: این در حالی است که سایر کشورها به ویژه کشورهای عربی عضو اوپک و روسیه در آستانه افزایش تقاضای فصلی عرضه نفت خود به بازار را افزایش ندهند.

* ورود ایران به مسابقه افزایش تولید نفت

این تحلیلگر بازار نفت با اعلام اینکه عربستان سعودی هم اکنون روزانه بیش از ۱۰ میلیون بشکه نفت تولید می کند و حتی پیشنهاد افزایش عرضه نفت به هند را مطرح کرده است، تاکید کرد: در شرایط فعلی جنگ تصاحب سهم بیشتر در بازار نفت راه افتاده است و تمامی کشورها به دنبال افزایش عرضه و کسب سهم بیشتری از بازار جهانی هستند.

مدیر سابق امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با یادآوری اینکه در شرایط مسابقه نفتی بین کشورها باز شدن جا برای بشکه‌های نفت ایران بسیار سخت و زمان بر خواهد شد، اظهار داشت: با این وجود، ایران باید از ظرفیت‌های سازمان اوپک برای باز پس گرفتن سهم خود در بازار استفاده کند.

خطیبی با بیان اینکه ایران باید یارگیری در اوپک را آغاز کند و با ایجاد یک گروه اکثریت کشورهایی را که نفت بیشتری و مازاد به بازار عرضه می‌کنند به عنوان گروه اقلیت در مقابل گروه اکثریت قرار بدهد، خاطرنشان کرد: قطعا با استفاده از یک رویکرد دیپلماسی فعال و هوشمندانه انرژی می‌توان به بازپس گیری سهم نفت ایران از بازار جهانی خوش بین بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *