دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰
هراس تمدن غرب از دکترین مهدویت

حمله به روحانی شیعه در آلمان

دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب: 97739
بیش از دو هفته از پخش برنامه‌ یک شبکه تلویزیونی وابسته به دولت آلمان علیه یک روحانی شیعه معتقد به اندیشه‌های انقلاب اسلامی می‌گذرد و فشارها علیه این روحانی شیعه در رسانه‌های مختلف آلمان از جمله پرتیراژترین روزنامه‌های این کشور چون فرانکفورتر آلگماینه (Frankfurter Allgemeine) و فرانکفورتر روندشائو (Frankfurter Rundschau) و نیز سایت‌های مختلف همچنان ادامه دارد، و این تبلیغات به قدری وسیع است که موجب اعتراض برخی سیاسیون آلمان به آن نیز شده است. 

به گزارش جهان ماجرا از پخش برنامه‌ی defacto در شبکه تلویزیونی HR پیرامون اونال کایماکچی (Ünal Kaymakçı) رئیس هیئت امنای مسجد فاطمة الزهرا (س) فرانکفورت و حجت‌الاسلام صباح‌الدین ترک‌ییلماز (Sebahaddin Türkyilmaz)، امام جماعت این مسجد آغاز شد. در این برنامه و برنامه‌هایی که پس از آن پخش شد، ضمن نمایش صحنه‌هایی از راهپیمایی روز قدس در برلین، برپایی چندین ساله‌ی این راهپیمایی در آلمان توسط حجت‌الاسلام صباح‌الدین ترک‌ییلماز که در آن جوانان شعار «مرگ بر اسرائیل» سر داده و سرود «یا اباعبدالله، نحن امّة حزب‌الله» خوانده‌اند، به عنوان نشانه‌های ضدیهود بودن وی مطرح شد. برچسبی که ابزار لابی صهیونیست است و تا کنون در از صحنه خارج کردن افراد زیادی اعم از وزیر، وکیل، نویسنده، دانشمند، و... در آلمان موفق بوده است. 

گفتنی است در این دو هفته، هر روز رسانه‌های آلمان مقالاتی علیه این روحانی منتشر کرده‌اند. البته دایره‌ی این حملات محدود به رسانه‌ها نبوده و سیاسیون و شخصیت‌های دینی نیز در این هجمه مشارکت نموده‌اند.
 
یورگ اوه‌هان (Jörg Uwe Hahn)، یکی از وزرای ایالت هسن، ضمن تأکید بر مهم تلقی کردن این موضوع و پیگیری آن، از ارسال لیستی از سوالات هیئت امنای مسجد فاطمة الزهرا (س) فرانکفورت و مهلت چند روزه برای پاسخگویی آنان خبر داد. ایلونا کلمنس (Ilona Klemens) مسئول گفتگوی ادیان مذهب پروتستان نیز نگرانی شدید خود را از مشهور شدن مسجد فاطمة الزهرا (س) ابراز داشت و شرکت در راهپیمایی روز قدس را مشکلی بزرگ دانست. نرگس اسکندری گرونبرگ (Nargess Eskandari-Grünberg)، عضو شورای شهر فرانکفورت از حزب سبزها و توماس کیرشنر (Thomas Kirchner)، از مسئولین حزب دموکرات مسیحی آلمان نیز استعفای امام جماعت مسجد فاطمة الزهرا (س) را لازم دانستند. کیرشنر در سخنانی اظهار داشت «از سال 1945 تا کنون، بنای هیج ساختمانی در شهر ما توسط یک آنتی‌سمیت (antisemit ضدیهود) گذاشته نشده است». 

اشاره‌ی وی به زدن کلنگ احداث مسجد فاطمة الزهرا(س) در یک سال قبل بود که توسط امام جماعت این مسجد و با حضور شخصیت‌هایی چون آیت‌الله رمضانی، نماینده مقام معظم رهبری در مرکز اسلامی هامبورگ صورت گرفته بود. مسجدی که در میدانی در شهر فرانکفورت قرار دارد که در دیگر سمت‌های آن، دانشگاه، کنیسه یهودیان و کلیسا وجود دارند. 

هجمه‌ی رسانه‌ای صهیونیست‌ها مبنی بر ضدیهود بودن این روحانی شیعه در حالی صورت می‌گیرد که رویون یاکوب کابلمن (Reuven J. Cabelman)، خاخام یهودی در نامه‌ای به روزنامه‌ی فرانکفورتر روندشائو ضمن ابراز نگرانی عمیق پیرامون سیاه‌نمایی‌های صورت گرفته درباره‌ی صباح‌الدین ترک‌ییلماز و محکوم کردن تلاش‌های مذبوحانه برای اخراج یک عالم مسلمان از فرانکفورت، نوشت : «من هم به عنوان یک یهودی معنقد به تورات، سال گذشته در راهپیمایی روز قدس شرکت کردم و به شما اطمینان می‌دهم که در این راهپیمایی هیچ‌گونه دشمنی با یهود مطرح نبود». 

تحلیل‌های مختلفی از این حرکت هماهنگ و گسترده‌ی رسانه‌های آلمان مطرح شده است؛ از جمله ایجاد خلل در تأسیس مرکز فرهنگی فاطمة الزهرا (س) یا حداقل تحت کنترل خود در آوردن آن، مانع شدن از حضور پیروان مکتب اهلبیت (ع) در پروژه‌ی درسی اسلام که در حال انجام است، سنجیدن قدرت شیعیان اروپا برای هنگام درگیری احتمالی با ایران، و... اما در برنامه‌ی تهیه شده توسط شبکه تلویزیونی HR که برپاکننده‌ی اصلی این غائله بود، اظهار نظر عجیبی وجود دارد که به این اتفاق رنگی دیگر می‌بخشد. این اظهار نظر متعلق است به کلاودیا دانتشکه (Claudia Dantschke)، شرق‌شناس آلمانی و متخصص علوم اسلامی. وی که می‌گوید سال‌هاست که شیخ صباح‌الدین را می‌شناسد، درباره‌ی او چنین می‌گوید: «ایدئولوژی شیعی او، ایدئولوژی مهدویت او و این‌که این ایدئولوژی است که مشکلات دنیا را می‌تواند حل کند، ضمن نشان دادن لیبرال نبودن وی، نشانگر بسیار افراطی بودن اوست. او دارد خیال تأسیس یک جامعه‌ی برپایه‌ی عقیده‌ی شیعه را می‌پروراند و این‌ها در دموکراسی جایی ندارد».
 
وقتی این سخنان دانتشکه را در کنار این ببینیم که امام جماعت مسجد فاطمة الزهرا (س) که پیش از این مرکز اسلامی امام رضا(ع) برلین را تأسیس کرده بود، در این سال‌های اخیر بیش از 100 سخنرانی علمی با موضوع «دکترین مهدویت» در محافل اروپایی داشته و سال‌هاست به عنوان پیرو خمینی و طرفدار جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان شناخته می‌شود، علت اصلی این هجمه‌ها، و هراس تمدن غرب از تولد تمدن جوان اسلامی را درمی‌یابیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *