سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۰

زولبيا و باميه ارزش غذايي ندارند

جمعه ۷ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب: 178371
زولبيا و باميه ارزش غذايي ندارند
به گزارش فارس، امروزه در بسياري از سفره‌هاي افطار و مهماني‌هاي افطاري انواع شيريني‌ها و دسرهاي رنگارنگ، غذاهاي چرب و نامناسب مانند زولبيا و باميه، حلوا، حليم، كره، خامه، مربا، انواع پلو و خورشت‌هاي چرب استفاده مي‌شود.

اين مواد غذايي علاوه بر كالري فراوان در صورت مصرف زياد و پشت سر هم در افطار عوارض زودرس شامل سرگيجه، ضعف، سستي، خواب‌آلودگي و سردرد به علت ترشح ناگهاني انسولين در خون در پي دارد همچنين عوارض ديررسي مانند اضافه وزن، چاقي، بالا رفتن قند، چربي‌هاي خون و بيماري‌هاي قلبي و عروقي نيز بر اثر مصرف بيش از حد اين مواد به وجود مي‌آيد.

علي شمس نورايي، متخصص تغذيه در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان اشگاه خبري فارس «توانا» اظهار مي‌دارد: براي يك فرد روزه‌دار به منظور بهره‌مندي از فوايد بهداشتي و سلامت روزه داري بهتر است كه حداقل۲۰ درصد از كالري دريافتي روزانه را نسبت به ايام عادي كاهش دهد تا از اين طريق به بدن فرصت دهد كه چربي‌هاي انباشته شده از قبل در چرخه متابوليسم بدن به گردش درآمده، سموم و مواد زايد را دفع كند.

به گفته وي اين موضوع باعث مي‌شود در طول ماه مبارك رمضان چند كيلوگرم وزن كاهش يابد كه امري كاملاً طبيعي و سودمند است ولي با عادات غذايي غلط، پرخوري در افطار و شام نه تنها خيلي از افراد كاهش وزن ندارند بلكه با افزايش وزن قابل توجهي هم مواجه مي‌شوند.

مريم مراداف، متخصص تغذيه اظهار مي‌كند: بعضي افراد به اشتباه براي جلوگيري از ضعف روزانه به مصرف غذاهاي خيلي سنگين و حجيم در سحر رو مي‌آورند در صورتي كه اين غذاها فقط باعث تحميل بار اضافه به معده آنها مي‌شود همچنين موجب بروز احساس سنگيني، ناراحتي و سوء هاضمه مي‌كند.

به گفته وي گاهي افراد در ماه مبارك رمضان به علت گرسنگي شديد هنگام افطار به حالت غير قابل كنترل به مصرف غذاهاي چرب و نيز قندهاي ساده زياد مثل زولبيا و باميه اقدام مي‌كنند.

اين متخصص تغذيه اضافه مي‌كند: در صورتي كه شيريني‌هايي مثل زولبيا و باميه به علت داشتن قند و چربي بالا و نيز حرارت زيادي كه حين آماده شدن مي‌بينند از ارزش غذايي چنداني برخوردار نيستند.

ميترا زراتي متخصص تغذيه مي‌گويد: مصرف زولبيا باميه سودي براي بدن ندارد و فقط انرژي كاذب را به بدن مي‌رساند مصرف قندهاي ساده مي‌تواند در طول روز نوسانات قند خون را براي روزه‌دار ايجاد كند.

به گفته وي زولبيا باميه كه در قنادي‌ها تهيه مي‌شود از روغن‌هاي مانده استفاده مي‌كنند و با هر بار استفاده از اين روغن‌ها مواد سرطانزايي را در آن ايجاد مي‌كند.

اين متخصص تغذيه مي‌افزايد: زولبيا و باميه ماده مفيدي محسوب نمي‌شود به خصوص براي افرادي كه داراي چربي خون هستند، مضر است همچنين مصرف مواد غذايي پرقند نيز موجب افزايش تري‌گليسيريد خون مي‌شوند و امروزه ثابت شده است كه مصرف قندهاي ساده موجب افزايش چربي خون افراد مي‌شود.

مسعود كيمياگر، متخصص تغذيه اظهار مي‌كند: مصرف زياد زولبيا و باميه براي سلامت مضر است و در يك لحظه ميزان زيادي كالري، چربي و قند را وارد بدن مي‌كند در حالي كه جذب قند زولبيا و باميه به علت داشتن چربي زياد ۲ تا ۳ ساعت طول مي‌كشد.

به گفته وي اگر مصرف اين ماده غذايي در حد تعادل باشد مشكلي به وجود نمي‌آورد ولي در ايران استفاده از اين ماده در ماه رمضان بسيار زياد است. كنترل روغن‌هاي مصرفي در تهيه اين ماده بسيار ضروري است و اگر اين مورد تحت نظر باشد باز هم مضرات كمتر خواهد شد.

اين متخصص تغذيه اضافه مي‌كند: بسته‌بندي اين ماده غذايي نيز بسيار مهم است، البته بيشتر قنادي‌ها زولبيا و باميه خود را از مركز ديگري كه هويت درستي ندارند تهيه مي‌كنند به همين دليل سالم بودن آن مورد شك است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *