جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
۱

ایده‌ای برای تقویت رابطه روحانیت و کودکان

يکشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۴
کد مطلب: 419472
در سنت عمومی ارتباطات ایرانیان با روحانیون، اولین فرصت آشنایی و همزبانی با روحانی معمولاً از اولین فرصت آشنایی و همزبانی با عناصر سایر اقشار اجتماعی دیرتر اتفاق می‌افتد. مثلاً آشنایی و همزبانی یک نوجوان با پزشک، پلیس، معلم، نانوا، هنرپیشه، مجری تلویزیون، خواننده، ورزشکار و... بسیار زودتر از آشنایی او با یک روحانی صورت می‌پذیرد. دیر شدنِ اولین آشنایی چهره‌ به چهره، یکی از عوامل اصلی دورماندگی بسیاری از بدنه‌های اجتماعی خصوصاً کودکان از روحانیت است.
به گزارش جهان، حتی نظام رسانه‌ای جمهوری اسلامی، خصوصاً تلویزیون، نیز برنامه روشن و چشمگیری برای جبران این فاصله نداشته است. بغیر از حضور متأخر یک روحانی در برنامه «عمو پورنگ» و تصویر فراموش شده «حاج آقای دوستی»، روحانی برنامه‌های کودک دهه ۶۰ و اوایل دهه هفتاد، و برخی موارد جزئی دیگر، تقریباً حضور جدّی دیگری از روحانیون در برنامه‌های کودک و نوجوان تلویزیون ایران ثبت نشده است. به‌غیر از بچه‌هایی که در خاندان‌های روحانی‌خیز متولد شده‌اند و بچه‌هایی که از کودکی با فضای مسجد اُنس گرفته‌اند و بچه‌هایی که احیاناً دوستی از دوستان خانوادگی آنها روحانی است، بسیاری دیگر از بچه‌های ایران تا سنین رسیدن به دانشگاه یا نظام وظیفه، حتی یکبار هم تعامل مستقیم و رو در رو را با روحانی تجربه نمی‌کنند.

بخش عمده‌ای از فضای غربت میان کودکان، نوجوانان و حتی جوانان با روحانیت، به عدم حضور روحانیون در مهدکودک‌ها، پیش دبستانی‌ها و مقطع دبستان باز می‌گردد. به نظر می‌رسد که برقرار شدن مراودات حداقلی روحانی و کودک حتی بر مدار و به بهانه بازی با او تأثیرات جهشی قابل توجهی را در قرابت عمومی روحانیون و مردم طی دهه‌های آینده داشته باشد. در این راستا پیشنهاد می‌شود که در طول هفته حداقل یک جلسه از کلاس‌های مهدکودکی یا پیش دبستانی، به حضور و بازی روحانیون و طلاب جوان و کودکان اختصاص یابد. اینکه روحانی با همان لباس و هیبت آخوندی خود به همبازی کودک تبدیل شود، او را از لیست غریبه‌ها خارج و به لیست آشنایان کودک وارد می‌کند. این واقعیت بتدریج و در طول حداقل یک دهه اولین فرصت آشنایی ایرانیان و روحانیت را از فواصل بسیار دور به فواصل بسیار نزدیک حرکت می‌دهد. در این میان القاء حس احترام روحانی و تقدس لباس روحانیت به کودک، با کمک سایر دست‌اندرکاران و مربیان ممکن خواهد شد. بدین‌ترتیب که کودکان بتدریج متوجه شوند که نحوه مواجهه بزرگترها با روحانی از نحوة مواجهه‌شان با دیگران محترمانه‌تر و محتاطانه‌تر است.

منبع: ۹ دی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خیلی خوبه این طرح و واقعا اثر بخشه...