سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۰

نگاهي به پيشينه سياسي سعدالحريري

سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۰۳
کد مطلب: 75110
به گزارش فارس، سعدالحريري رئيس جريان المستقبل، بزرگترين فراكسيون پارلمان لبنان و فرزند رفيق حريري ، نخست وزير پيشين لبنان است كه پس ازترور پدرش در فوريه 2005 بعنوان يك شخصيت سياسي برجسته خود را نمايان ساخت و جاي پاي پدرش گذاشت. وي دو بار از سوي رئيس جمهور اين كشور مامور تشكيل كابينه لبنان شد.
سعدحريري كه در انتخابات ژوئن 2009 پيروز شده بود از سوي ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان مامور تشكيل كابينه شده و 20 شهريورماه به علت عدم موافقت رئيس جمهور با تركيب كابينه پيشنهادي وي از تشكيل دولت وحدت ملي انصراف داد. وي براي بار دوم مامور تشكيل كابينه جديد لبنان شد و رايزني‌ها خود را با گروهها و فراكسيون‌هاي سياسي در خصوص تشكيل كابينه آغاز كرد كه سرانجام اين رايزني‌ها نتيجه داد و ديروز كابينه وي تشكيل شد.
سعدالدين رفيق حريري، 18آوريل سال 1970 به دنيا آمد. وي 38ساله و فردي سياستمدار و بازرگان است.
وي فرزند اولين همسر رفيق حريري نخست وزير پيشين " نضال بستاني " است كه همچون پدرش سياستمداري را در پيش گرفت.
سعد در سال 2005 بعد از پيروزي در حوزه انتخابي منطقه اول بيروت، رياست فراكسيون المستقبل در پارلمان لبنان را بدست گرفت. وي در كنار " وليد جنبلاط " رئيس حزب سوسياليست ترقيخواه و دورزي‌هاي لبنان و "سمير جعجع " رئيس نيروهاي لبناني (فالانژهاي سابق)، يكي از برجسته‌ترين سران جريان 14مارس (جريان حاكم لبنان) به شمار مي‌رود.
وي مدير عامل شركت " اوجيه " سعودي بود كه آن را به ارث برده است. "مجله فوربس " در سال 2007 نام وي را در فهرست ثروتمند‌ترين افراد درج كرد كه دارايي‌هاي وي بالغ بر 3/2 ميليارد دلار مي‌رسيد.
وي همچنين مديريت اجرايي اين شركت در سال‌هاي 1994تا سال 1998 را بر عهده داشت و به همين دليل، مديريت يكي از بزرگترين شركت‌ها در امر طرح‌هاي سازندگي در عربستان سعودي و ديگر كشورهاي منطقه خاورميانه ، آفريقا، اروپا و آمريكا را بر عهده گرفت.
وي از تجربه‌اي گسترده در زمينه ارتباطات، فناوري اطلاعات برخوردار است. سعد همچنين رئيس كميته اجرايي شركت "اوجية تلكام " (saudi oger ltd) است كه در زمينه ارتباطات و فناوري اطلاعات از منافعي برخوردار است.
وي علاوه بر رياست شركت سعودي اوجية، رياست شركت "القابضة " أمنية هولندنگز " و عضو شوراي اداري شركت‌هاي بين المللي اوجية و ايجاد فعاليت‌هاي بين‌المللي و بانك سرمايه‌گذاري ، گروه مطالعات و پژوهش و بازيابي سعودي و تلويزيون المستقبل را بر عهده دارد.
وي علاوه بر اينكه تابعيت لبناني دارد به دليل اينكه در گذشته در فرانسه زندگي كرده، تابعيت فرانسه را با خود به همراه دارد. وي داراي مدرك " مديريت كار " از دانشگاه "جرج تاون " واشنگتن است.
سعدالحريري با "لارا بشير العظم " كه يك تبعه سوري است ازدواج كرده كه حاصل اين ازدواج سه فرزند ، دو پسر به نام‌هاي "حسام الدين " و "عبدالعزيز " و يك دختر به نام "لؤلؤه " است. به گفته منابع نزديك به حريري، خانواده وي به دلايل امنيتي در عربستان زندگي مي‌كنند و حريري در سفرهايي كوتاه به عربستان با آنها ديدار مي‌كند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *