جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۵۶

فحاشی عامل جنایات به آمنه و گذشت همراه با لبخند او

دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب: 178929


روز گذشته در میان ناباوری حاضران در بیمارستان دادگستری وقتی همه در انتظار اجرای حکم کور شدن عامل اسیدپاشی بودند، به یکباره، آمنه (قربانی اسیدپاشی) خواستار توقف حکم شد و بریده، بریده گفت: من او را بخشیدم،‌ حکم را متوقف کنید.

به گزارش جهان به نقل از جام جم انلاین ساعات پایانی روز شنبه، وقتی تلفن خانه آمنه به صدا درآمد، فرد تماس‌گیرنده از او خواست صبح یکشنبه در پلیس آگاهی حضور پیدا کند. وقتی آمنه علت حضور در آگاهی را سوال کرد، فرد تماس‌گیرنده از او خواست ساعت ۳۰/۶ صبح در این محل حضور پیدا کند.

پس از قطع تماس تلفنی دلشوره به سراغ آمنه آمد، اما می‌دانست حضور او در پلیس آگاهی بی‌ارتباط با پرونده مجید ـ عامل اسیدپاشی ـ نیست. همان جوانی که آبان سال ۸۳ ناجوانمردانه با اسید به آمنه حمله‌ور شد و با گرفتن بینایی و زیبایی این دختر جوان، زندگی‌اش را تباه کرد.

آمنه، همراه بستگانش صبح دیروز در پلیس آگاهی حضور یافت و در این محل پس از گفت‌وگو با قاضی امیرآبادی معاون دادستان و سرپرست دادسرای جنایی و جمشیدی قاضی اجرای احکام متوجه شد، امروز همان روزی است که ۷ سال انتظارش را کشیده بود تا عامل اسیدپاشی را از ناحیه ۲ چشم قصاص کند.

قاضی امیرآبادی و قاضی جمشیدی به همراه مسوولان آگاهی بار دیگر از او خواستند تا گذشت کند، اما آمنه تنها خندید و سکوت کرد. دقایقی بعد آمنه به همراه پدر، مادر و برادرش عازم بیمارستان دادگستری شدند و قرار شد برادر آمنه به نیابت از خواهرش حکم را اجرا کند.

حوالی ساعت ۸ آمنه به همراه برادرش وارد اتاقی شدند که قرار بود حکم اجرا شود. به فاصله کمی از او مجید (عامل حادثه) قرار داشت او با دیدن آمنه شروع به فحاشی کرد و گفت: او دروغ می‌گوید، او نابینا نشده است و...

در تمام این لحظات آمنه تنها لبخند می‌زد، تقریبا همه ناامید شده بودند و زمانی که برادر آمنه قطره‌چکان را در دست گرفت تا با ریختن اسید حکم را اجرا کند، آمنه در حالی که صدایش می‌لرزید گفت: دست نگهدارید، من او را بخشیدم.

این جملات در فضای بسته اتاق با پژواکی که داشت موجب سکوت همگان شد. مجید ابتدا تصور می‌کرد همه چیز را خواب می‌بیند. آمنه بار دیگر گفت: من چشم‌های مجید را به او بخشیدم تا همگان بدانند در اوج قدرت هم می‌توان بخشید.

مجید که برای دقایقی شوکه شده بود به یکباره با صدای بلند شروع به گریستن کرد و خود را به پای آمنه انداخت و مدام فریاد می‌زد، اشتباه کردم، ترا به خدا مرا ببخش و صدای هق‌هق گریه‌اش در اتاق طنین‌انداز شد. اولین فردی که از محل اجرای حکم بیرون آمد، یکی از پزشکان بیمارستان بود، صورت این پزشک موجی از رضایت را نشان می‌داد.

مادر آمنه بی‌صبرانه منتظر بیرون آمدن دخترش بود و وقتی شنید که آمنه گذشت کرده، به پهنای صورتش اشک ریخت و گفت: دخترم با شجاعت تمام انسانیت را به تصویر کشید، او دختر من است، دختری که ۷ سال با هزاران مشکل آواره دیار غربت شد تا خود را مداوا کند؛ اما امروز او از بزرگ‌ترین آزمون زندگی سربلند بیرون آمد و...

آمنه در یکی از روزهای آبان ۸۳ در حوالی پل سیدخندان از سوی جوانی به نام مجید که با او در یک دانشگاه تحصیل می‌کرد با اسید مورد حمله قرار گرفته بود. با دستگیری متهم قاضی وقت شعبه ۶ دادسرای جنایی دستور تحقیق از متهم را صادر و متهم اعتراف کرد وقتی با پاسخ منفی آمنه برای خواستگاری روبه‌رو شده مرتکب این جنایت شده است.با محاکمه متهم سرانجام وی به قصاص و دیه در حق آمنه که در پی این حادثه هر دو چشم و زیبایی صورتش را از دست داده بود، محکوم شد اما در نهایت آمنه صبح دیروز، در میان ناباوری همه، او را بخشید.

با گذشت آمنه از قصاص، متهم (مجید)‌ از جنبه عمومی حکم بار دیگر محاکمه و حکم قانونی در ارتباط با وی صادر خواهد شد.

تقدیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی از آمنه


کمیسیون حقوق بشر اسلامی از اقدام آمنه بهرامی در صرف‌نظر کردن از اجرای حکم قصاص علیه محکوم پرونده تقدیر کرد.

به گزارش ایسنا، دربیانیه کمیسیون حقوق بشر اسلامی تأکید شد که اگر چه قصاص بنا به تصریح قرآن کریم حق زیان‌دید‌گان است و مایه تضمین حیات انسان هاست و نوعی بازدارندگی را در جهت رعایت حقوق متقابل بین همه انسان‌ها تحکیم می‌بخشد ولی به صراحت آیات شریفه قرآن کریم اگر فرهنگ عفو و گذشت و انسان‌دوستی درسطح کلان جامعه تحقق یابد اصولا بستری شکل می‌گیرد که انسان‌ها دست به جنایت علیه همنوع خود نمی‌زنند و از همین رو گسترش عفو و گذشت و احسان در اسلام همواره مورد تأکید قرار گرفته است.

گفت‌وگو با آمنه

با گذشت آمنه از اجرای حکم کور شدن خواستگار کینه‌جو، خبرنگار ما با او گفت‌وگو کرده است.

چه زمانی اطلاع پیدا کردی قرار است حکم اجرا شود؟


می‌دانستم حکم دیر یا زود اجرا خواهد شد، اما نمی‌دانستم قرار است حکم یکشنبه اجرا شود. یک هفته پیش مسوولان قوه قضاییه در تماس با پدر و مادرم خواسته بودند به کشور بازگردم و برای پیگیری پرونده در دادسرا حاضر شوم. من نیز از اسپانیا به ایران آمدم.

۷ سال انتظار برای اجرای حکم و لحظه آخر گذشت، چرا از قصاص گذشت کردی؟


۷ سال تمام تلاشم این بود که به همه ثابت کنم، مجازات سختی برای اسیدپاشی وجود دارد و امروز در اوج قدرت او را بخشیدم تا کار بزرگی انجام دهم زیرا در گذشت لذتی هست که در انتقام نیست .

یعنی عوامل دیگر از جمله درخواست والدین و بستگان و دوستان تاثیری در این گذشت نداشت؟


وقتی روز ۲۴ اردیبهشت به دلایلی که هنوز نمی‌دانم چرا اجرای حکم مجید متوقف شد، مسوولان اعلام کردند حکم به تعویق افتاده است، در آن موقع اجرای این حکم در دنیا سر و صدای زیادی به پا کرد، همه منتظر بودند تا ببینند سرانجام این حکم چه خواهد شد و من نخواستم چهره کشورم در دنیا بد تصویر شود. خواستم همه بدانند ما مردمان بزرگی هستیم. من برای گذشت دلایل خودم را داشتم از جمله احترام به ۲ عزیز که خیلی به آنها علاقه دارم و خانواده‌ام که در این مدت زحمات زیادی برای من کشیده‌اند.

اکنون چه احساسی دارید؟

همه خوشحال هستیم و احساس می‌کنم همه چیز برای من رنگ و بوی خاصی گرفته است و خوشحالم که با این گذشت مجید و خانواده‌اش را شرمنده کردم. می‌دانم که مردم نیز از گذشت من خوشحال شدند اما امیدوارم ما انسان‌ها به رشدی برسیم که به خود اجازه ندهیم با اسید زندگی دیگران را تباه کنیم...
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
همین که آمنه نخواسته کشورش ضربه ی سیاسی بخوره، دعای هفتاد میلیون ایرانی رو برای خودش خریده.
خدا خیرش بده.
United States
احسنت به این خانم
کجای دنیا چنین افرادی رشد کرده اند که بتوانند در اوج قدرت و پس از آن همه سختی گذشت کنند...
احسنت احسنت
Iran, Islamic Republic of
اقدام ایشان فقط مجرمان را جری تر می کند. کمیسیون حقوق بشر اسلامی! چطور گسترش فرهنگ عقو و گذشت را مساوی چنین کاری می داند؟ حکم خداست؟ یا حقوق بشر اسلامی در کشور ما همان تعبیر حقوق بشر در غرب را دارد که قاتلین و جانیان را هم مستحق زندگی می دانند؟؟؟؟ ضمناً اگر قرار باشد کشورمان از نظر سیاسی ضربه نخورد به قیمت زیر پا گذاشتن احکام اسلام ، پس باید گفت: بکشید ، بکشید این همه ناامنی را برای زنان و کودکان تان .
Iran, Islamic Republic of
شخصی گفته اند"همین که آمنه نخواسته کشورش ضربه ی سیاسی بخوره"
یعنی اجرای قانون و حکم اسلام به کشور ضربه سیاسی می زنه؟؟؟!!
خوب بزنه به درک.اسلام و قانون ضربه بخورن که بقیه خوشحال شوند؟؟!!!
اینکار باعث میشه افراد بیشعوری مثل مجید پرروتر بشن
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما ای خواهر مسلمان . رضایت شما اشک شوق را بر چشمان میلیونها مسلمان جاری کرد . از مسئولان قوه قضائیه بالخصوص ریاست محترم قوه حضرت آیت الله لاریجانی انتظار داریم که با پدیده اسیدپاشی برخورد جدی نموده و مسببان این حرکت شوم را فورا" مجازات نموده تا به رضایت کشیده نشود . آمنه خانوم درود بر شما و درود بر پدر و مادر شما که چنین فرزندی را تربیت نمودند با تشکر از مسئولان محترم قضائی و انتظامی
Iran, Islamic Republic of
راستی چرا غربی ها همیشه در ایران پشتیبان مجرمین می شوند و با تبیلغات خود آنها را مظلوم نشان می دهند
مثلا زنی که شوهرش را کشته و با قاتل شوهرش هم آغوش شده
مردی که با اسید پاشی خود دختر دانشچویی را از زندگی انداخته
ریگی قاتل که انسان می کشت و فیلم برداری می کرد و به جهانیان نشان می داد
مجرمین مواد مخدر که دهها جوان را به کام مرگ برده اند
راستی چرا چنین دفاع می کنند شاید اینها با نسل ما ایرانی ها مشکل دارند
خداوند می فرماید قصاص کردن خود حیات بخش است
Iran, Islamic Republic of
احسنت که ایران اسلامی را اینگونه شاد کردی
Iran, Islamic Republic of
گرچه مجازات این فرد با توجه به اینکه زندگی یک انسانی را فنا کرده است از واجب هم واجبتر است ولی میگویم مرحبا به این خانم وصلابت و معرفت ایشان.
Iran, Islamic Republic of
چنین گذشتی طعم آیه مبارکه ای از قران را دارد که رسول اکرم صلوات الله در فتح مکه بیان فرمود و فرمود: انتم الطلقاء... یعنی بروید که با شما دیگر کاری ندارم یعنی برایم دیگر اهمیتی ندارید و این از صدها توهین برای کسی که بفهمد بدتر است. انشاالله که این آقا مجید هم بفهمد مهمتر از آن تاثیر معنوی این گذشت در جامعه بسیار بیشتر و والاتر است انشاالله این خانم هم حتما و حتما بجای دو چشم دیده دلشان به نور معرفت باز خواهد شد و خدا می داند در آخرت چه پاداش عظیمی در انتظار اوست که ما بنده ها از تصور آن ناتوانیم.
Iran, Islamic Republic of
ايكاش گذشت نميكرد
سلام
یکی از صفات بارز خداوند، کریم بودن هست و کریم یعنی بخشنده از حق خود. امروز آمنه با کاری که انجام داد این صفت خدای متعال را نیز تا آخر عمر تجربه میکند .
Iran, Islamic Republic of
وقتي ميخوندم واقعا كلي دلم شكست و اشك ريختم كه خداوند چه قلوب وسيع و لطيفي خلق كرده من آرزو دارم اين خواهرم هيچ وقت لذت گذشت در زندگي اش كم رنگ نشه . من درس بزرگي از اين كار ايشون گرفتم. نمنيدونم اگه جاي ايشون باشم چه ميكردم . اميدوارم مجيد بداند كه هر كسي اينكارو نميكنه.
Canada
من به هموطن خوبم تبریک می گم .کاری کرد که من هرگز نمی تونم و گریه ام رو در اورد نه از خوشحال شدن خاطی.بلکه از بزرگواری زیبایش.اگر زودتر می بخشید خاطی اینگونه طعم تلخ انتقام وعذاب رو نمی چشید
Iran, Islamic Republic of
يک طلبه جانباز هستم. ديروز خبر را در سيما ديدم و امروز در سايت شما. هردو بار بي‌اختيار و در برابر اين همه عظمت و انسانيت، اشک ريختم و احساس کوچکي کردم.
به آمنه خانم، تبريک ميگويم که با اين کار. عفو و رحمت خداوند در قيامت را براي خودش، تضمين کرد و براي اسلام و ملت مسلمان، آبرو شد. به خانواده بزرگ او و ملت ايران هم تبريک ميگويم که همچنان افراد بزرگي را در دامان خود مي‌پرورانند. همچنين اميدوارم که مسئولان امور اين ملت بزرگ، درس بزرگي را از چنين بزرگان و بزرگي‌هايي در ميان ملت خود، بياموزند و بفمند و بپذيرند که بزرگي و بزرگ‌زادگي، چيزي جز گذشت از خواستها و منافع ـ هرچند بسيار مهم ـ شخصي و گروهي و ارجحيت دادن به خواست خداوند تعالي و آبروي ملت مسلمان نيست. درود خدا بر آمنه خانم.
Iran, Islamic Republic of
آفرین به آمنه
Iran, Islamic Republic of
خواهر دینی خانم آمنه همیشه عشق بی بی زهرا (س) در دل وزندگیت مستدام باد چون کرامت، ازایشان و اهل بیت ایشان به شیعیان ارث رسیده است .
Iran, Islamic Republic of
امنه وهمه کسانی که تلاش کردندان خبیث را ببخشند مقصرند اگراجرامیشد واقعا بازدارنده بود
Iran, Islamic Republic of
ای صاحبان خرد!
در حکم قصاص برای شما و جامعه حیات نهفته است.
به نظرم اشتباه کرد بخشید
Iran, Islamic Republic of
دستگاه قضا 24 اردیبهشت از ترس جامعه جهانی این حکم رو متوقف کرد .
کی می تونه باور کنه مادر و دختری که 24 اردیبهشت به خاطر عدم اجرای حکم فریادشون به آسمون بود حالا با لبخند از این آدم بگذرن؟
روح بزرگ آمنه قابل ستایشه ولی شک نداشته باشید ما بازهم در مقابل جامعه جهانی و سازمان حقوق بشر تعظیم کردیم!!!
این گذشت با تمام زیباییهاش تهدید جدی و خطرناکی واسه جامعه و به ویژه خواهران ماست.
خدا به همه دختران این سرزمین رحم کنه .
Iran, Islamic Republic of
اي خداي بخشنده
بنده اي كه ذره اي از درياي بخشش خالقش را دارد
اين چنين خطاكاري را تا ابد شرمنده خود كرد
يك عاصي مثل حقيرچطور منتظر جوشش درياي بخشش خالقش
خداي مهربانش
رب كريمش
نباشد
اي ارحم الراحمين
يا غياث المستغيثين
اين بنده عاصي
در سي امين ضيافت زندگي
هنوز اميدوارم
اميدوار به
ستر و كرامت و رحمتت ...
كه قلم عفو بر كوهي از معاصي بنده ي حقير ذليل مسكين ...
كشيده
و قلب سياه مرا بار ديگر به نور وجودش روشن ساخته
و سدي پولادين بين بنده حقيرش با آنچه دوست نميدارد بيفكند
آنچنان كه قوه اختيارم توان برداشتن سد را نداشته باشد
امان از اختياري كه امانم را بريده...
در این که این بخشش عملی انسانی و اخلاقی بوده شکی نیست، اما 7 سال کش و قوس برای اجرای حکمی محرز و سابقه دستگاه قضایی برای اجرای احکامی از این دست و خوشحالی زاید الوصف کمیسیون حقوق بشر اسلامی همگی موید وجود نکاتی در پشت پرده است.
Iran, Islamic Republic of
آمنه خانم سلام و درود
آمنه خانم 2کار بزرگ انجام دادند.اول تا آخرین لحظه هیچکس نمیدانست و این پسرک زجر کش شد و دوم در اوج قدرت توجه کنید میتوانست قصاص کند و بخشید.
بی بی دو عالم (س) در دو جهان دستگیرت باشد آمنه خانم
Iran, Islamic Republic of
نشان داد كه زيبائي به سيرت انسان است نه صورت او.....
نشان داد كه تن آدمي شريف است به جان آدميت...
نشان داد اهل بهشت است....
خدا او را ياري كند و برايش خير بخواهد...
Iran, Islamic Republic of
قصاص کردن این مجرم می توانست اثر تربیتی و بازدارنده برای جامعه داشته باشد ولی این بخشش از جهاتی دیگر آثار مبارک تربیتی خواهد داشت ولی نمی دانم آیا اثر بازدارنده هم دارد یا نه. فقط امیدوارم که مسئولین امر به فکر عوامل بازدارنده چنین اعمالی باشند
Iran, Islamic Republic of
چرا گذشت كرد؟
اين حيوان جاي بخشيدن داشت؟
به نظرم امثال آمنه حقشونه كه چنين بلاهايي به سرشون بياد...
در قرآن کریم گفته در قصاص حيات است نه در گذشت از قصاص...
آن هم جرم عمد...
Iran, Islamic Republic of
آمنه واقعاً يک انسانه
Iran, Islamic Republic of
اقدام زیبایی بود ولی قصاص باعث جلوگیری از شیوع این پدیده زشت می کرد
Iran, Islamic Republic of
گذشت اين خواهر زجر كشيده قابل تقدير است ولي بايد از اين ترسيد كه نفرات بعدي هم باز به همين اميد دست به اين كار غير انساني بزنند.
Iran, Islamic Republic of
این گذشت کار هر کسی نیست
خیلی باید بزرگ باشی تا بتونی این کار رو بکنی
خداییش که من نمی تونستم چنین گذشتی رو انجام بدهم
من وقتی این مطلب را شنیدم و خواندم ، بغض گلویم را گرفت ... نمیدانم شاید این بغض به چند دلیل بود .... بزرگی قلب این خانم و نامردی اون آقا ! ..
Iran, Islamic Republic of
خدا اجر شیرینتر از بینایی دو چشم به ایشان اعطا نماید
ولی به واقع تنها قصاص میتواند جلوی چنین حیواناتی را بگیرید و بس
Kuwait
بیاییم و انجمن مردمی دوست دار و پشتیبان "امنه" راه اندازی کنیم و با گشایش یک شماره حساب بانکی ، هزینه ترمیم چهره و جراحی های وی را برعهده بگیریم.
نام "امنه" و بردباری و ایثارش باید در تاریخ ثبت شود و این کار من و شما، کمترین ابراز سپاس است.
"7 سال تمام تلاشم این بود که به همه ثابت کنم، مجازات سختی برای اسیدپاشی وجود دارد و امروز در اوج قدرت او را بخشیدم تا کار بزرگی انجام دهم زیرا در گذشت لذتی هست که در انتقام نیست .""من نخواستم چهره کشورم در دنیا بد تصویر شود. خواستم همه بدانند ما مردمان بزرگی هستیم." درود بر تو آمنه
Iran, Islamic Republic of
انشالله خدا بهترین ها رو به آمنه بده و اون نامرد در قیامت به سزای اعمالش برسه
آفرین به غیرتت
Iran, Islamic Republic of
گذشت برای کسی است که اشتباهی و غیرعمد خسارتی بر تو وارد می کند کسی که هزینه کرده اسید خریده- تهدید کرده- خواستار جدایی دختر از شوهرش شده- و در آخر جنایت مرتکب شده - گذشت دارد؟ آمنه خانم ترحم بر پلنگ تیز دندان ستمکاری بود بر گوسفندان
Iran, Islamic Republic of
در ضمن، قصاص توي بيمارستان كه نشد قصاص، بايد توي خيابون قصاص مي كردند نه اينكه توي بيمارستان و زير دست اونهمه دكتر
اين قصاص عادلانه نبود
Iran, Islamic Republic of
از آمنه تشکر میکنیم
ولی برای چنین حیوانات نامردی باید فکری برداشت تا درس عبرت شود وتکرار نشود
Iran, Islamic Republic of
اشتباه محض کرد..
شاید لذت گذشت برای خود آمنه بیشتر از انتقام بود ولی لذت انتقام و قصاص برای جامعه و برای ما خیلی خیلی بیشتر بود. حیف و صد حیف به آدم بی بصیرت!
Iran, Islamic Republic of
ایشان درست است که عملی خوب انجام دادند ولی درجامعه ای که اسیدپاشی بعنوان مد برای تهدیداز سوی برخی مردان برای زنان بکارمی رودنبایداینکاررامیکردبایدبینائی آن مرد رامی گرفت تامایه عبرتی برای دیگران باشد.ایشان اشتباه کرد.
Iran, Islamic Republic of
چرا گذشت ؟اين باعث جري شدن جنايتكاران ميشود . مگر نميداند كه در قصاص زندگيست اي صاحبان عقل
Iran, Islamic Republic of
این گذشتها باعث میشه که این جنایتها دوباره تکرار بشه
Iran, Islamic Republic of
۷ سال تمام تلاشم این بود که به همه ثابت کنم، مجازات سختی برای اسیدپاشی وجود دارد( چرا 7سال).
وقتی روز ۲۴ اردیبهشت به دلایلی که هنوز نمی‌دانم چرا اجرای حکم مجید متوقف شد، مسوولان اعلام کردند حکم به تعویق افتاده است ( وای بر ما)(سقوط نزدیک است)
Iran, Islamic Republic of
آمنه خانم تو به دل خودت جواب دادی تضمین میدهی که هیچ دختری زیبائیش وبینائیش را از دست ندهد بنظرم اشتباه کردی
Iran, Islamic Republic of
کار آمنه زیبا بود ولی متاسفانه این قبیل حیوانات آدم بشو نیستند .ان شاء الله دوباره چنین اخباری را در رسانه ها نشنویم واگر هم شد خواهشا نبخشید ، چون دیگه بخشش هم بی مزه و بی ارزش و ناکار آمد میشه
Iran, Islamic Republic of
آمنه عزیز زیبایی و شادابی چهره ات را فنا کردند. چشمان زیبایت را بیرحمانه از تو گرفتند. اما قلب و روح بزرگت را هرگز. تو می توانی یک نهاد برای حمایت از دختران و زنان تشکیل دهی و در آن نهاد به ستم دیدگان از کین یاری رسانی. این نهاد را با نام خودت تأسیس کن و ببین چگونه مردم مهربان ایران حمایتت می کنند. پاینده باد رحمت و مهربانی. همیشه باران باش و ببار.
United States
افرین برامنه -من گریه کردم ازاین همه بزرگواری
United States
خداوند مى فرمايد: ((ما در تـورات قانون قصاص را مقرر داشتيم كه اگر كسى عمدا بيگنا هى را به قتل برساند اولياى مقتول مى توانند قاتل را در مقابل اعدام نمايند))(وكتبنا عليهم فيها ان النفس بالنفس ).
((و اگـر كسى آسيب به چشم ديگرى برساند و آن را از بين ببرد او نيز مى تواند,چشم او را از بين ببرد)) (والعين بالعين ) ((و همچنين در مقابل بريدن بينى , جايزاست بينى جانى بريده شود)) (و الا نف بالا نف ) ((و نيز در مقابل بريدن گوش , بريدن گوش طرف , مجاز است )) والا ذن بالا ذن ) ((و اگـر كـسـى دنـدان ديـگـرى را بشكند اومى تواند دندان جانى را در مقابل بشكند)) (والسن بـالسن ) ((و بطوركلى هر كس جراحتى و زخمى به ديگرى بزند, در مقابل مى توان قصاص كرد)) (والجروح قصاص ).
بـنـابـرايـن , حـكم قصاص بطور عادلانه و بدون هيچ گونه تفاوت از نظر نژاد وطبقه اجتماعى و طايفه و شخصيت اجرا مى گردد.
ولى براى آن كه اين توهم پيش نيايد كه خداوند قصاص كردن را الزامى شمرده و دعوت به مقابله به مثل نموده است , به دنبال اين حكم مى فرمايد: ((اگركسى از حق خود بگذرد و عفو و بخشش كـنـد, كـفـاره اى بـراى گناهان او محسوب مى شود, و به همان نسبت كه گذشت به خرج داده خداوند از او گذشت مى كند))(فمن تصدق به فهو كفارة له ).
و در پـايـان آيـه مى فرمايد: ((كسانى كه بر طبق حكم خداوند, داورى نكنندستمگرند)) (ومن لم يحكم بم انزل اللّه فاولئك هم الظالمون ).
Iran, Islamic Republic of
تقدير از بزرگواري آمنه
Iran, Islamic Republic of
جالب است 7 سال فاصله تا روز اجراي حكم ضمنا اسيد پاش را شطرنجي نشان مي دهند .قوه قضائيه ما انقدر نسبت به اين موجودات اسيدپاش و چاقوکش حساس است كه نمي خواهد خداي ناكرده حقي از اونها ضايع بشه .عدالت را مي بينيد ؟كيف مي كنيد؟
Iran, Islamic Republic of
درس گذشت را به همه ما با زيبايي اموختن درود بر تو
Iran, Islamic Republic of
به هر حال ما جاي آمنه نبوديم كه بخوايم تصميم بگيريم . حتما دلايلي واسه خودش داشته . بي جهت كار بزرگ آمنه رو به ساده لوحي تشبيه نكنيم.
Latvia
تصميم گيري با او بود ولي به عنوان يك شهروند بايد بگويم كه گذشت اين قبيل كارها را تكرار ميكند لذا قصاص بهترين راهكار است. متاسفانه قوه قضائيه اينقدر كار را طولاني مي كند كه همه از نفس مي افتند و اين هم شگردشان است.
امیدوارم مجبورش نکرده باشند گذشت کنه..از قیافه ان مرد شرارت و رذالت میبارید...حالا حتما با چند سال زندان آزاد میشه میره زن میگیره و سر یک ماه تمام مصیبتی رو که به این دختر مظلوم کرده فراموش میکنه...و آمنه میمونه و یک عمر حسرت...
Iran, Islamic Republic of
آمنه با گذشت خود مردانگي را به همه كساني كه به غير از جنسيت از مردانگي بهره اي نبرده اند آموخت و نشان داد در اوج قدرت انسان است