جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۱۳

پاسخ پناهیان به احمدی نژاد درباره گشت ارشاد و مبارزه با بدحجابی

دوشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب: 183842
حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان پاسخ احمدی نژاد را که سال پیش در یک گفتگوی تلویزیونی با انتقاد از گشت ارشاد، گفت گشت ارشاد خواهر و برادری را اشتباه گرفته بود، داد.

به گزارش جهان او در نشست اهالی قلم با موضوع حجاب و عفاف که در خانه اهل قلم برگزار شد، گفت: "یکی از مسئولان سخنی را مطرح کرده بود مبنی براینکه گشت‌های ارشاد دختر و پسر جوانی را که با یکدیگر خواهر و برادر بودند دستگیر کرده است و بر ضرورت کنترل بر این گشت‌ها تأکید کرده بود. اما این مسئول باید در کنار این سخنان خود به قتل یک دختر دانشجو با ۷ ضربه چاقو توسط یک مرد نیز اشاره می‌کرد و می‌گفت که بدحجابی موجب وقوع چنین قتل‌هایی است."

رییس جمهور خرداد سال گذشته در یک برنامه زنده تلویزیونی با گشت ارشاد مخالفت کرد. همان زمان واکنش های تندی به این اظهارات احمدی نژاد داده شد. اما در نهایت امسال اصطلاح گشت ارشاد از ماموران امنیت اخلاقی گرفته شد.

گزیده ای سخنرانی پناهیان را به نقل از خبرگزاری فارس بخوانید:

- حجاب با این که پدیده‌ای است که هیچ وقت از مقابل دیدگان ما غایب نمی‌شود اما در طول چند سال گذشته بسیار غریب مانده و به خوبی به این مفهوم پرداخته نشده است.

- وقتی کشوری مثل فرانسه به خاطر روسری یک دانش‌آموز قانون اساسی خود را که بر پوشش آزاد افراد تأکید دارد زیر پا گذاشته و حجاب را در مدارس ممنوع اعلام می‌کند این نشانه‌ای از تلاش دشمنان برای حذف حجاب است.

- هم‌اکنون مبنایی بسیار کلی برای حجاب در جامعه وجود دارد و بسیاری از افراد می‌گویند ما بنده خدا هستیم و باید دستورات او را بپذیریم پس حجاب را هم به دلیل اینکه جزو دستورات الهی است می‌پذیریم. این تفکر اگر چه درست است اما قدرت انگیزه‌سازی برای ایجاد تمایل در افراد به سوی حجاب را ندارد.

- مبنای حجاب باید علاوه بر سامان دادن به این موضوع بسیاری از رفتارهای پیرامون حجاب را تحت تأثیر قرار دهد چرا که این موضوع موجب می‌شود حجاب در اندیشه جامعه مستحکم‌تر شود؛ فاصله مبنای حجاب باید با فرهنگ که برهنگی و بی‌حیایی را ترویج می‌دهد زیاد بوده و در واقع نقطه مقابل آن باشد.

- تا زمانی که در زمینه حجاب با غرب شاخ به شاخ نشویم کارمان درست پیش نمی‌رود، باید به این نکته توجه داشت که نمی‌توان با مبنای فرهنگ غرب کنار آمد. افرادی که تلاش کرده‌اند از طریق مماشات با فرهنگ غرب کنار بیایند کار اسلام را عقب انداخته و در آن خدشه ایجاد کرده‌اند.

- انسان آفریده شده است تا در این دنیا با دوست‌ داشتنی‌هایش مقابله کند، خداوند در قرآن می‌فرماید ای انسان تو در حرکتی که به سوی خدا داری زجر می‌کشی آنگاه خداوند را ملاقات خواهی کرد اما بسیاری از افراد برای فرار از این زجر گناه می‌کنند.

- زجر در این دنیا یعنی انسان از دوست‌داشتنی‌هایی که وجود دارد دست بکشد؛ زن و مرد ممکن است از بی‌حجابی لذت ببرند و این لذت از همان موارد ممنوع است. باید توجه داشت که مبنای ما در حجاب مبارزه با هوای نفس است.

- هم‌اکنون حجاب در جامعه به صورت انفعالی تعریف می‌شود. اما باید توجه داشت که تعریف فعالانه از حجاب در جوانان تأثیرگذارتر است. زمانی که به افراد جامعه می‌گوییم حجاب شما را از خطر مصون می‌دارد این موضوع برای آنهایی قابل درک است که از عقل احتیاط‌گر برخوردار بوده و در جامعه‌ای اثر دارد که هر فردی بتواند ضرر بی‌حجابی را درک کند.

- در جامعه ما که دو جوان به دلیل بدحجابی یک دختر به او تعدی کرده و اعدام می‌شوند اما این دختر مجدد به بدحجابی خود ادامه می‌دهد نمی‌توان افراد را از ضررهای بدحجابی ترساند.

- برای جامعه‌ایی که شجاعت بدحجابی را به دختران جوان داده است و افراد بدحجاب با این عمل خود به جامعه تعدی کرده و مجازات نمی‌شوند باید سخن فعالانه از حجاب گفت.

- حجاب قبل از اینکه فرد را از خطری مصون بدارد علامت مهربانی او به دیگران است. زن محجبه افراد دیگر را به رقابت خانمانسوز نمی‌کشاند. چرا که هیچ زنی از آسیب این رقابت در امان نیست و ممکن است روزی خود در این رقابت حذف شود.

- بی‌حجابی را می‌توان با نامهربانی همتراز دانست و علت اینکه این موضوع در جامعه جا نیافتاده است به دلیل ضعف ما در تعریف حجاب است.

- خداوند مسئولیت کنترل ارتباط میان زن و مرد برعهده زنان قرار داده است، حجاب مظهر اقتدار زن و نشانه مدیریت او در ارتباط خود با نامحرمان است و اکثر مردان هواپرست و سلطه‌طلب زمانی که حجاب یک زن را مشاهده می‌کنند خشمگین می‌شوند.

- اگر تاکنون نهضت گرایش به حجاب تمام غرب را فرا نگرفته است به دلیل آن است که ما مسلمانان در توضیح فلسفه حجاب و معرفی آن به جهانیان کوتاهی کرده‌ایم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
قتل چه جوری با بد حجابی رابطه داشت؟
توی اروپا پس باید جوی خون راه بیافته که !
داداشی هم بد حجاب بود؟
آقاي پناهيان عزيز اين آدرس و اين شىوه اشتباه است.متصل كردن بحث امنيت اجتماعي به بدحجابي و توجيه حملات به زنان توسط اشرار به مساله بدحجاب بودن يك طريقه نامتناسب است.اين اشتباه را سردار رادان هم انجام داد و بازتاب خوبي ندارد.در جامعه اسلامي جدا از مجازات سنگين بدحجابان توسط نظام بايد امنيت عمومي براي همه باشد اين توجيهات كه حضرتعالي انجام مي دهيد راه را براي سو استفاده فرصت طلبان باز مي گذارد.ديدگاه رييس جمهور درباره عدم اهميت حجاب نبود درباره پيچيدگي مساله حريم خصوصي در اسلام بود.از شما انديشمند محترم انتظار تعمق بيشتري مي رفت.
Iran, Islamic Republic of
خيلي خوشم اومد. به خصوص از اون بخشي كه گفتند زن محجبه مرد سلطه گر را خشمگين مي كند. من اين را واقعا به چشم خود ديده و با گوشت و پوست خود لمس كرده ام. مرداني را ديده ام كه واقعا از ديدن من مي خواهند توي سر من بزنند. يكبار براي يادگرفتن نقاشي با يكي از دوستانم به كلاس يكي از نقاشان معروف در خيابان قلهك رفتم. زيرزميني را براي كلاس اختصاص داده بود و دختران با تاپ و شلوار و بدون روسري در كنارش مي نشستند و نقاشي ياد مي گرفتند. دوستم مانتويي بود و من چادر به سر داشتم. استاد تا مرا ديد اخم هايش در هم رفت. من كه اين صحنه را ديدم ثبت نام نكردم و اصلا نگفتم كه مي خواهم نقاشي ياد بگيرم ولي دوستم ثبت نام كرد. من زودتر از دوستم از خانه آن آقا بيرون آمدم. مدتي گذشت بعد يك روز دوستم گريان آمد و گفت اين آقا سر من كلاه گذاشت و خيلي با احساسات من بازي كرد بعدش هم به من گفت شما دختران ايراني خيلي بي جنبه و احساساتي هستيد. گفت آن روز كه تو از كلاس رفتي بيرون، استاد به من گفت با اين دخترهاي چادري امل رفت و آمد نكن. اينها مغزشان خشك است.
هرگز آن روز را يادم نمي رود وقتي من با چادر وارد كلاس اين آقا شدم، آب دهانش خشكيده بود. به سختي حرف مي زد، احساس مي كردم من پليس هستم و او دزد، به خودش به شدت شك داشت و ترسيده بود.
Iran, Islamic Republic of
خود آقای احمدی نژاد سخت مخالف گشت ارشاد است و به فرهنگ سازی اعتقاد دارد. ولی متاسفانه بدلیل فشارهای گروه های مختلف اعم از متحجرین و برخی ظاهر سازان که برای کوبدین ایشان از هر حربه ای استفاده می کنند گشت ارشاد هنوز در خیابانها است.
Iran, Islamic Republic of
تنها و بهترین راه حل:
1. تصریح در فتاوی علما و صدور احکامی که دوپهلو و مماشاتی در آن نباشد
2. نترسیدن از بحث حقوق بشر(تعریف‌شده در غرب) و تدوین حقوق بشر اسلامی به معنای واقعی نه آنچه که بعضی آقایان تعریف می‌کنند
3. کسب روزی حلال و تبلیغ و تشویق و ارزش‌گذاری بر این نوع روزی البته با صدا و سیمای فعلی خیر
4. ایجاد تعصب و تبلیغ غیرت در همسران، پدران و مادران و بازگرداندن حرمت پدر در خانواده
5. امر به معروف و نهی از منکر و ایجاد ضمانت اجرایی قانونی علاوه بر شرعی بر آن که همچون بعضی از مردم از دم تیغ نگذریم
6. اجرا یا اصلاح قوانینی که سال‌هاست نوشته شده ولی عملی نیست و سرعت عمل و قاطعیت در اجرای آن
7. الگوسازی مسئولین، بازیگران محجبه، خانواده‌های محجبه و... نه آنکه شبانه‌روز حتی در فیلم‌هایمان، در محیط اداری‌مان در مجالس عروسی‌مان، و... تبلیغ ضد آن شود.
8. اعلام حکم صریح و شرعی استفاده ازماهواره از طرف علمای عظام که هر چه می‌کشیم از همین ماهواره و شبانه‌روز تبلیغ غرب که ما هنوز خوابیم.
9. بهادادن به آموزش و پرورش مجدانه، با مداقه، بدور از افراط و تفریطی که سالهاست در مدارس ما حاکم است که معلم، خود آن را قبول ندارد و فقط و صرفاً با رفتارهای غیردینی و مفرط بعضی از مربیان پرورشی و مدیر و معاونین مدارس خصوصاً دبیرستان‌ها چیزی جز لج و لجبازی جوان در بیرون از مدرسه و بعد از اتمام تحصیل نداشته و ندارد.
10. جدی‌گرفتن قوانین حجاب چه ظاهری و چه باطنی در دانشگاه‌ها حداقل مثل خود غربی‌ها تعریف مشخص از لباس دانشجو و فوتبالیست و بازیگر و... تا این‌گونه نباشد که با ورود هر دانشگاه آزاد به هر منطقه، جو حجاب آن منطقه بکلی تغییر یافته و مردم بخاطر فرزندسالاری و بی‌غیرتی عده‌ای بدام افتند.
در ضمن حاج آقا هر وقت همه مسئولین ما مثل مرحوم شهید رجایی، بهشتی و دیگران زندگی کردند و اعتبار به ساده‌زیستی، صداقت در گفتار و... شد آنگاه شاید بتوان دم از اسلام زد نه آنکه خود مسئولیت کنترلی روی خانواده خود ندارند بعد از مردم توقع می‌کنیم.

در پایان:
اگر ملک خورد زباغ رعیتش سیبی
برآورند غلامان او درخت از بیخ
سعدی(علیه‌الرحمه)
United States
دکتر فقط به بحث فرهنگ سازی معتقده و در عمل نه تنها کاری نمی کنه بلکه با میدون دادن به جریان انحرافی در خلاف جهت تثبیت و تفهیم حجاب داره قدم بر میداره نمونه اش خاتون خانوم ایران جونشون
مگر اینکه کلا منظور ایشون خدای نکرده از فرهنگ سازی تفسیری غیر از اسلامی بودن فرهنگ سازی داشته باشه که البته خداییش بعیده
United States
همه قتلها بر اثر بی حجابی یا بد حجابی نیست ولی از انصاف دور نشیم این قضیه در تهییج حس شهوانی افراد مریض و یا مشکل دار بی تاثیر نیست و بعضا ممکنه جان طرف رو به خطر بندازه هر چند شخصا معتقدم اگر طرف هتک حیثیت شد مردن براش نعمته
Iran, Islamic Republic of
مرحوم طالقانی اول انقلاب مخالف این بگیر و ببند ها بود و معتقد بود مانند دیگر ممالک اسلامی باید شرایطی محیا شود که این مشکل افسار گسیخته غرایز تعدیل شود. این آقایان که دائم حجاب را فقط باعث کاهش فحشا و خشونت میدانند آیا بهتر نیست یک سفر به دبگر ممالک اسلامی هم بکنند و ببینند حتی چقدر حرمت صداقت و نماز اول وقت و روزه و حرمت ماه رمضان و نخوردن مال همدیگر و نداشتن ربا و کمک به کم کردن فاصله طبقاتی و هزاران هزار چیز دیگر که پیامبر اکرم سر لوحه فساد میدانست بهتر مراعات میشود. این عینک اینکه ما از همه بهتر اسلام را میشناسیم و ولا غیر را بردارید.
فقز و فحشا روز به روز افسار گسیخته تر میشود شما را به حرمت همین روزهای آخر ماه رمضان آیا واقعا طرز فکر های شما و برخوردهاتون کارساز بوده بعد از 30 سال؟ چرا نمیخواهید قبول کنید نمیتوانید با این عینک مشکلات را حل کنید؟!
در پاسخ به نظر بالا
مقایسه ی اروپا با ایران کاملا اشتباه هست در جوامع غربی که روابط جنسی حد و حصر نداره و هزاران فساد جنسی هست تا حدی که آمار رشد جمعیت اونها منفی هست و زن و شوهر هم رغبت جنسی ندارند طرف اونجا حدش از نگاه کردن گذشته عزیز من که بخواد با دیدن بدحجاب به قول شما خون راه بندازه چون از بس در فساد و شهوت غرق شده نگاه براش جاذبه ای نداره و لذا می بینیم که بنیان خانواده در غرب سست هست پس مقایسه ارتباط قتل بابدحجابی در غرب و ایران اشتباه هست؛
Iran, Islamic Republic of
ایشون که تا دیروز کشته و مرده حاج محمود بودن. چی شده حالا حرف علیه حاج محمود میزنن؟
Iran, Islamic Republic of
امر به معروف و نهي از منكر فقط مربوط به دختر پسرهاست؟ آيا نظام بانكي ما نياز به امر به معروف ندارند؟ آيا مفسدان اقتصادي، بيتقواييهاي سياسي ، تهمتهاي نارواي عالم سياست، هوچيگريهاي جهاني، بي نزاكتيهاي برخی مداحان ، سكوت علما فشل بودن برخی سیاست های حوزه و هزاران موارد ديگر از اين دست نياز به امر به معروف ندارند؟
Iran, Islamic Republic of
سلام خطاب به اون دوستمون که از آیت الله طالقانی میگه و ادعا میکنه در بقیه ممالک که حجاب آزاده احکام بهتر رعایت میشه! عزیز من شما یا خوابی یا از همه جا بی خبری بهت توصیه میکنم یک سری به شبکه های تلویزیونی کشورهای عربی و به قول شما مثلا مسلمون تر از ما بزنی تا دستت بیاد اوضاع از چه قراره! فساد و فحشا و هوسرانی توی شبکه هاشون موج میزنه توی همین مالزی که مثلا خیلی هم اسلامیه رسما خونه فساد و ... داریم. این کشورهای عربی به خصوص شیخ نشین ها غرقند در فحشا و بی بند و باری بعد شما به اون ها میگی از ما هم مسلمون ترند! در ضمن اگه بقیه کشورها اسلامی ترن چرا اینقدر دنیای کفر با ایران دشمنی داره و با خیلی از این کشورهای عربی عین برادره! یک کشور رو باید از روی دشمناش شناخت
محمد
Iran, Islamic Republic of
ممنون از مطالب مفید و درستتون.خدا خیرتون بده.
ولی آیا توجه کردید بی حجابی در تبلیغات سایت خودتون هم نفوذ کرده؟و برای رفعش خودتون رو مقید و موظف میدونید؟