جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

امام(ره) درباره چه فیلمهایی اظهار نظر کردند؟

سه شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب: 425744
با وجود توجه و حمایت امام خمینی (ره) از تولیدات سینمایی و تلویزیونی اما هنوز در سینما و تلویزیون، اثری که به طور خاص زندگی ایشان را به تصویر بکشد، به چشم مخاطبان نیامده است.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، شاید بسیاری از ما رابطه امام(ره) با سینما را تنها با جمله معروفشان به خاطر بیاوریم که "ما با سینما مخالفتی نداریم، سینمای ما باید خالی از بی‌بند و باری باشد."

سریال «پاییز صحرا» که در سال ۶۶، از تلویزیون پخش شد، در زمان پخش با اعتراضاتی از سوی برخی علما و جامعه‌ی روحانیت مواجه شد، تا جایی که حتی در مورد رویکرد صداوسیما در آن زمان، در خطبه نماز جمعه سخنرانی شد و همین امر باعث شد که مسئولین، این سریال و البته مدیر وقت سازمان، در باره آن، نظر امام(ره) را جویا شوند.

امام خمینی (ره)، پس از تماشای قسمت‌هایی از این سریال در نقلی فرموده بودند که" من در این فیلم نشانه‌ای خلاف عفت و عوامل انحراف ندیدیم"، این سخن نقل قولی از صادق طباطبایی، که چند ماه پیش از دنیا رفت، است.

اما این تنها حمایت امام خمینی(ره) از هنرمندان نبوده است، ایشان در سال ۵۹، همچنین پیرامون اکران فیلم «الرساله» یا «محمد رسول‌الله» ساخته مصطفی عقاد هم نظر دادند. در نقل قولی از حسین بهزاد، نویسنده و محقق جنگ تحمیلی در برنامه راز مطرح شد که، در آن زمان منتقدین در مورد این فیلم نظر خوبی نداشتند و نگرانی آنها در این مورد بود که در فیلم مصطفی عقاد، بلال در هنگام فتح مکه و گفتن اذان، نامی از حضرت علی (ع)، (اشهد ان علی ولی‌الله) نمی‌برد، و از آنجا که مصطفی عقاد، کارگردان سوری، کارگردانی غیرشیعه است، اکران این فیلم در جامعه آن روز تأثیرات خوبی ندارد.

بهزاد در این باره گفت: امام خمینی(ره) فیلم را دیدند و گفتند فیلم بدون اشکال است، گفتن عبارت مربوط به حضرت علی (ع) در اذان از مستحبات است و نه واجبات.

همچنین امام خمینی (ره)، در اظهار نظری در مورد فیلم «گاو»، ساخته‌ی داریوش مهرجویی در ۲۳ اردیبهشت سال ۵۹، گفتند: "به حمدالله گویندگان و نویسندگان خوبی داریم، من فکر می‌کنم فیلم‌هایی که ایرانی‌ها می‌سازند، فیلم‌های خوبی است،‌ مثلاً همین فیلم «گاو»، فیلمی آموزنده بود."

با این حال به نظر می‌رسد، در حالی که امروز ساخت فیلم‌های بیوگرافیک از ژانرهای پرطرفدار سینماست، اما اهالی سینمای ایران در ساخت اثری داستانی، در باره‌ی امام خمینی(ره) کوتاهی کرده‌اند.

مصطفی عقاد، زمانی می‌خواست فیلمی در باره امام خمینی(ره) بسازد اما مسئولین وقت سینمایی از این موضوع استقبال نکردند، هنوز هم تنها فیلمی که از زندگی امام خمینی(ره) و با محوریت ایشان ساخته شده است، سینمایی "فرزند صبح" ساخته‌ی بهروز افخمی است که هنوز پس از چند سال اکران نشده است.

منوچهر محمدی، تهیه کننده سینما، هم در سال ۹۱ از ساخت فیلمی بر اساس زندگی امام (ره) خبر داده بود که البته هنوز اتفاقی نیفتاده است.

اما این روزها، سریال «معمای شاه» به کارگردانی محمدرضا ورزی برای پخش از تلویزیون در حال آماده سازی است، سریالی که در آن شخصیت‌های اصلی انقلاب اسلامی تصویر شده‌اند و نقش امام خمینی (ره) در این سریال را "شکرخدا گودرزی" ایفا می کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *