جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۳
۷
گام‌بلند احمد زی و عبدالله‌عبدالله برای کم‌کردن اختلافات؛

گره اختلافات بدست رهبران جهادی افغانستان باز شد

شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۷
کد مطلب: 381149
نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ۱۶ فروردین امسال برگزار شد و در پی آن ۲ کاندیدا از ۸ کاندیدای دیگر به دور دوم انتخابات راه یافتند و دور دوم نیز در ۲۴ خرداد ماه برگزار شد.
گره اختلافات بدست رهبران جهادی افغانستان باز شد
گروه بین الملل جهان نيوز ـ قرار بود با اعلام نتیجه نهایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید این کشور حدود ۲ ماه قبل برگزار شود، اما به دلیل اختلافات بر سر نتایج انتخابات این روند تاکنون چندین بار به تأخیر افتاد.

نهایتا پس از برخی کشمکش‌ها توافق برسر تشکیل دولت وحدت ملی با میانجی‎گری سازمان ملل متحد و آمریکا میان رهبران هر ۲ ستاد انتخاباتی انجام شد.

یکی از اصلی‌ترین اختلاف میان "اشرف غنی احمد زی" و "عبدالله عبدالله" به مسئله اداره کابینه دولت جدید و اداره سیستم اجرایی افغانستان برمی‌گشت که اینک سخنگوهای دو طرف می‌گونید با هم در این زمینه توافق کرده اند.

به گزارش جهان، از کابل خبر می‌رسد در حالیکه سفارت آمریکا در هفته های اخیر تلاش کرده نحوه رسیدن به توافق را مدیریت و به نام خود تمام کند که ورود سران جهادی افغانستان به مسئله و تلاش برای حل اختلاف میان احمد زی و عبدالله عبدالله روند توافقات را سرعت ویژه‌ای بخشیده است.

«فیض الله زکی» سخنگوی ستاد انتخاباتی تیم «تحول و تداوم» به رهبری اشرف غنی احمد زی در کابل اعلام کرد: در نشست روز و شب گذشته میان کاندیداها با حضور رهبران جهادی و سران ۳ قوه تمام اختلافات ۲ طرف بر سر تشکیل دولت وحدت ملی رفع شده و آنان به توافق رسیدند.

وی افزود: تمام موارد توافق شده بر سر تشکیل دولت وحدت ملی مطابق قانون اساسی افغانستان است و آنان در هیچ موردی که خلاف قانون اساسی باشد توافق نکرده‌اند.

در همین حال «فضل‌الرحمان اوریا» سخنگوی ستاد انتخاباتی تیم «اصلاحات و همگرایی» به رهبری عبدالله‌عبدالله نیز گفت: ۹۹ درصد اختلافات ۲ طرف برسر تشکیل دولت وحدت ملی بر طرف شده و تنها اختلاف بر سر نحوه و چگونگی اعلام نتایج باقی مانده است.

وی ابراز امیدواری کرد که این اختلاف هم تا ساعتی دیگر بر طرف شده و مردم افغانستان شاهد امضای توافق‎نامه تشکیل دولت وحدت ملی میان رهبران هر ۲ ستاد انتخاباتی باشند.

به گفته اعضای ارشد ۲ ستاد انتخاباتی کاندیداها برسر تقسیم ۵۰ - ۵۰ قدرت در قوه مجریه و قوه قضائیه توافق کردند که به امضا خواهد رسید.

در همین حال «اشرف غنی» رهبر حزب تحول و تداوم اعلام کرد: براساس توافق‌نامه‌ امضا شده بین دو تیم انتخاباتی، ریاست اجرایی سیاست‌های دولت به «عبدالله» واگذار خواهد ‌شد.

رهبر حزب تحول و تداوم گفت: براساس توافق‌نامه‌ امضا شده بین ۲ حزب رقیب در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، قدرت اجرایی واقعی و ریاست اجرایی سیاست‌های دولت به «عبدالله» واگذار خواهد ‌شد. همچنین قرار است دو کاندیدا پس از آغاز بکار دولت جدید، درخواستی مبنی بر ایجاد پست «نخست‌وزیر اجرایی» تا ۲ سال آینده را به «لویه جرگه» مطرح کنند.

وی افزود: نکته قابل توجه در مورد نخست‌وزیر اجرایی افغانستان این است که وی نمی‌تواند ریاست پارلمان را برعهده داشته‌باشد و سیستم سیاسی این کشور به صورت «ریاست‌جمهوری» باقی خواهد ماند.

این کاندیدای ریاست‌جمهوری افغانستان در مصاحبه با «واشنگتن پست» اعلام کرد: رئیس‌جمهور ریاست کابینه را برعهده خواهد داشت و شورایی به‌نام «شورای وزیران» به ریاست رئیس اجرایی و بعد از ۲ سال به ریاست وزیر اجرایی تشکیل می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


هنی
ما مردم افغانستان اصلا از درگیری و خوشونت خوشمان نمی آید ما از فتنه 88 و میر حسین موسوی و کروبی اعلام براءت می جوییم و هر عملی که در افغانستان هم مثل آنها باشد اعلام براءت می کنیم.
میلاد
اره بعضی از شما اهل خشونت نیستین اما اهل خش...هستین؟
مجید مجد
United States
خدا لعنت کنه این آمریکا و اسرائیل رو که هر جا قدم نحسشون باشه افراد بدبخت می شن اون از حضور آمریکایی ها در افغانستان که جنگ و خونریزی رو به ائنها تحمیل کرد اونم از میرحسین و کروبی وطن فروش که دل و قلوشونو سپردن به این آمریکایی ها و اسرائیلی های آدمکش
زهیر
سران فتنه یاد بگیرید این دوتا به خاطر مردم کوتاه اومدن و صلح کردند ولی شما ها کشور رو به لبه پرتگاه بردید
تارینه
Germany
مردم کشور افغانستان چه شیعه وچه سنی درنظر ملت ایران همیشه انسانهایی مظلوم وصلح طلب بوده اند.سیاستهایی که بعضی از دولتمردان افغان درجهت جلب رضایت امریکای جنایتکار در پیش گرفته اند هیچ توازنی با اعتقادات وتفکرات مردم مسلمان وستم کشیده افغانستان ندارد.
عمار دلدار نیاسری
Iran, Islamic Republic of
واقعاهم همینطور است که شما برادر مسلمان افغانستانی فرمودید .متاسفانه دسیسه های امریکایی صهیونیستی از راههای مختلف سعی در برهم زدن ثبات کشورها را دارد.در ایران هم در فتنه 88 عوامل داخلی ومزدورانش سعی در بهم زدن ثبات وارامش کشور داشتند.انشاءالله با انتخاب فردی منتخب ومورد قبول عامه ارامش وثبات به این کشور همسایه برگردد وهمه با هم در پیشرفت وتوسعه کشور سهم داشته باشند.
M
قابل توجه فتنه گران سال 88 خصوصا سران فتنه
از افغانی ها یاد بگیرید