شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱۲
۲۸

واکنش کیارستمی و ایوبی به اظهارات دردمندانه حاتمی‌کیا

شنبه ۵ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۹
کد مطلب: 382599
عباس کیارستمی در واکنش به اظهارات ابراهیم حاتمی کیا که در اختتامیه سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت مطرح شد به دو بیت شعر بسنده کرد و گفت: «گر خسته‌دلی نعزه زند بر سر کویی/ ای بس که نتوان گفت که بی‌خویشتن است او».
واکنش کیارستمی و ایوبی به اظهارات دردمندانه حاتمی‌کیا
به گزارش جهان به نقل از فارس، تقریبا پس از گذشت دو روز از مطرح شدن این سخنان از سوی حاتمی کیا روزنامه شرق صبح امروز با انتشار گفت و گوی خود با عباس کیارستمی به ابراهیم حاتمی کیا پاسخ داده است.

البته کیارستمی در این نطق خود به جمله ای کوتاه بسنده کرده و با ابیاتی از اشعار سعدی گفته است: «گر خسته‌دلی نعزه زند بر سر کویی/ ای بس که نتوان گفت که بی‌خویشتن است او».

پس از اظهارات شرم آور عباس کیارستمی درباره دفاع مقدس ابراهیم حاتمی کیا کارگردان متعهد سینمای ایران در آئین اختتامیه سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت طی سخنانی در واکنشی صریح به اظهارات کیارستمی عنوان کرد: عزیزکرده‌ای حرف‌هایی زده و شهدا را از افرادی دانسته که قربانی جنگ هستند که من از قبل رخ‌دادن چنین اتفاقی را می‌دانستم و می‌دانستم که یک جریانی است که به جنگ بی‌اعتناست.

حاتمی‌کیا خطاب به معاون وقت سینمایی ارشاد گفت: آقای بهشتی! شما در آن زمان مرا به جنوب و ایشان [کیارستمی] را به شمال راهی کردید، ما می‌دانیم که ایشان عزیزکرده جشنواره‌ها هستند، الحمدلله. همیشه هم پرچم ایران را در جشنواره‌ها بالا بردند که باز هم الحمدلله.

وی با خطاب قرار دادن رئیس سازمان سینمایی که در سالن حاضر بود، گفت: من از آقای ایوبی، شخص رئیس‌جمهور و آقای جعفری جلوه انتظار دارم که نظرشان را در این باره به صراحت بگویند و اگر صراحت خود را در نظرشان جلوه ندهند من می‌فهمم در دولتی صحبت می‌کنم که در آن نفاق وجود دارد.

این کارگردان سینمای ایران در پایان سخنان خود عنوان کرد: دعا کنید به خون شهدا که کسانی که این خون‌ها را نمی‌بینند هرچه سریع‌تر رسوا شوند.

حجت الله ایوبی نیز که از سوی جاتمی کیا به پاسخ دادن به این اظهارات کیارستمی دعوت شده بود در صفحه شخصی خود نوشت: تقدیم به همه کسانی که از من واکنش می خواهند: «خدایا مرا طاقت جرح نیست و ترا حاجت شرح نیست" و اینکه خداپرستی آنست که خودپرستی را رها کنی.»

حال باید دید تا متولیان پاسخگو به اظهارات کیارستمی چه زمانی طبع شاعرانه خود را کاهش خواهند داد و به جای آن به صراحت نظر خود در این باره بین خواهند کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
حالا میخونه چقدر عجله دارین برای زیرو رو کردن فرهنگ خیلی چیزها رو نباید دید و نباید خوند .این دفعه اولی نیست که وزیر اینگونه جواب میده گلی به گوشه جمال کمسیون فرهنگی مجلس .............
از چنین وزیر فرهنگی بهتر از این به بار نخواهد نشست
Iran, Islamic Republic of
اظهارات کیارستمی بد برداشت شده. ایشون علت آغاز جنگ را پوچ دانسته است. وگرنه در فداکاری های دلیرمردان دفاع مقدس شکی نیست. و در پرداختن به مصائب آن دوران و درسها و آموزه های آن دوران هم ...
صالح نیا
United States
آقایان را طاقت حفظ بار سنگین مسؤولیت هست اما طاقت تودهنی زدن به یک کارگردان معلوم حال که علنا می گوید شراب می نوشد و گوشت خوک می خورد نیست.
واعجبا از وادادگی!
آقای ایوبی، بد نیست هر از گاهی بری پای درد دل خانواده های شهدا بشینی، اینطور بری آه شهید داده ها رو میخری برای خودت.
خدایا عاقبتمان را بخیر کن. آمین
حسام
موافقم با این سخن حاتمی کیا که گفت :(( از آقای ایوبی، شخص رئیس‌جمهور و آقای جعفری جلوه انتظار دارم که نظرشان را در این باره به صراحت بگویند و اگر صراحت خود را در نظرشان جلوه ندهند من می‌فهمم در دولتی صحبت می‌کنم که در آن نفاق وجود دارد.
))
نظرات و موضع خودشان را اعلام کردند
خدا انشالله خائنين به خون شهدا را لعنت كند..........
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا شعری که کیارستمی در جواب حاتمی کیا گفت دقیقا وصف حال خود کیارستمی است. نعره بر علیه شرافت دفاع مردانه زنان و مردان این سرزمین را کیارستمی زد. تا اقبال دلارهای آمریکایی و اسرائیلی را هرچه بیشتر به سمت خودش داشته باشد. تا اقبال مدیران خالی از خویشتن حوزه فرهنگ را داشته باشد
اراکی
حافظ هم قرنها پیش جواب امثال کیارستمی ها رو با این غزلش داده :اى مگس ! عرصه سیمرغ نه جولانگه تو است عِرض خود مى برى و زحمت ما مى دارى مگس خان (کیارستمی جان !)
گودینی ازکرمانشاه
واقعا خیلی پرروئی بی حرمتی جناب کیارستمی مرا به یاد ضرب المثل( خرجه میداند مزه نقل ونبات )انداخت
ایکی یه بیت شعر هم برا جواب آخرتتون به خدای شهیدان آماده کنید
خود پرستی را شما دارید که عزت تان را فدای پست تان می کنید
من که از این دولت هیچ چیزی رو بعید نمیدونم
تنها چیز بعیدی که میدونم قدم برداشتن در مسیر بهبود فضای فرهنگی کشوره
محمد
جداازبحث های سیاسی به عنوان یک دوستدار سینما میتونم بگم حاتمی کیا تو تکنیک وقصه گویی یه سر وگردن از اقایون مدعی بالاترایستاده.فیلمهای حاتمی کیا پراست ازلحظه های ناب سینمایی.یادم میاد تو سریال خاک سرخ وقتی قهرمان زن فیلم با بچه ها خوابیده بودند تیراندازی ودرگیری شروع میشه واز صدای گلوله تنها زن ونه بچه ها بیدار میشه.گویی خشونت وخطرجنگ را فقط ادم بزرگا درک میکنن وکودکان بامعصومیتشان قادربه فهمیدنش نیستن.واقعاکی میتونه توایران فیلمی تویه لوکیشن محدود بسازه(اژانس شیشه ای)که نزدیک دوساعت تماشاگروبچسبونه به صندلیش.حاتمی کیا قصه تعریف میکنه وباکش دادن یه داستان یه خطی سرتماشاگرکلاه نمیذاره.
"عیبش نتوان گفت که بی خویشتن است آن" دلبندم!
محمد
همیشه خون شهدا منافقان وکوردلان را رسوا می کند واین رسم روزگار بوده که عشاقان حرم عشق خداوند عروج کنند وفساق همچون موش های کثیف در لجن زار فضلاب گناه غوطه ور باشند ومگر یزید اینچنین نبود ....
بابا اهل شعرررررررررررررررررررررر!
Mortezarahimyyeganeh
پاسخ دادن بصورت شعر و ایهام در مورد مساله ای مثل جنگ دقیقا همان نفاق است و حاتمی کیا درست می گوید که اگر از موضع گیری شفاف فرار کنند نفاق دارند. حضرت امام ره می فرمودند نفاق بدتر از کفر است و فتنه گر بد تر از دشمن است.
مودی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه وقتی قیام و قعود و قیل و قال و فعل مسئولین به جای اینکه برای رضایت خدا باشد برای رضایت طیفی از مخاطبان و رای دهندگان و گروه های خاص است میشود این ... آقای ایوبی حتی در مورد کسی که به صراحت گفته گوشت خوک میخورد و شراب مینوشد و دفاع مقدس هم برای او مفهومی ندارد و جانباختگان آن قربانیان هستند ، را هم برای اینکه طیف خاصی را نرنجاند چیزی نمیگوید ....
اين بنده خدا با اين اين بيت شعر عذرخواهي كرده
میلاد
تن سعدی توی گور لرزید!
عيبش نتوان گفت كه بي خويشتن است او
غیرتمند کرمانشاهی
ننگ بر مسئولینی که بر روی خون شهدا بر مسند قدرت نشسته اند و جرات محکومیت چرندیات عباس کیا رستمی را ندارند برای از دست دادن ریاستشان می ترسند انشاء الله در پیشگاه خداوند شرمنده اید.
غیرتمند کرمانشاهی
از کسی مثل عباس (شمر) کیا رستمی که اهمیتی به محرم ونامحرم با عکسهای شرم آور در خارج گرفته و...
توقعی بیشتر از این نمی رود، از کوزه همان طراود/ که در اوست - خوردن نان ومراودات حرام عاقبش رسوائیست. هر مسئولی در هر کجا از او پشتیبانی کند اخلاقا شریک اوست.
غفاری
آقای روحانی که پیش از این جواب آقای حاتمی کیا را داده است .
"هنرمند ارزشی و غیر ارزشی نداریم"
شهید گمنام
شهدا شرمنده ایم.....
انگار ما لایق تر از این مسولین پیدا نکرده ایم که متولی فرهنگ این مرزو بوم شوند و ارزش و باور های ما را به سخره نروند...و با غیرت حسینی جلوی بدعت ها ی نا اهلان را بگیرد...
Iran, Islamic Republic of
از کسی که گوشت خوک می خوره باید انتظار حرفهای بوگندوتر از این رو داشت.
میثم
خدا میدونه که از اون یه بیت شعری که واسه بازی یاد گرفتی بهره ای نبرده ای برادر ایوبی...