جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱۹
۲۹

دیگر حرفی از عذرخواهی نیست/ سکوت در قبال جان مردم +تصویر

پنجشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۴۱
کد مطلب: 434690
توفانی که بعد از تعطیلات عید فطر ۱۴ استان البرز، تهران، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، قزوین، کردستان، کرمان، مازندران، آذربایجان غربی، اصفهان، لرستان، مرکزی و چهارمحال و بختیاری را در نوردید و در مجموع ۳۹ شهرستان و ۵۸ روستا درگیر سیلاب کرد، با قصور مدیریتی فراوانی همراه شد.
دیگر حرفی از عذرخواهی نیست/ سکوت در قبال جان مردم +تصویر
به گزارش جهان به نقل از فردا، توفانی که بعد از تعطیلات عید فطر ۱۴ استان البرز، تهران، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، قزوین، کردستان، کرمان، مازندران، آذربایجان غربی، اصفهان، لرستان، مرکزی و چهارمحال و بختیاری را در نوردید و در مجموع ۳۹ شهرستان و ۵۸ روستا درگیر سیلاب کرد، با قصور مدیریتی فراوانی همراه شد.

اینک آمارهای ضد و نقیضی از کشته شدگان و مفقودین این توفان در استانهای مختلف کشور به گوش می رسد و مدیرانی که وظیفه مهار بحران را داشتند حالا به برون سپاری مسئولیت و اتهام زدن به دیگر دستگاه‌هایی که البته همه مسئولیت خطیری در این باره داشتند، روی آوردند تا بار مسئولیت خود را در برابر چنین حادثه دلخراشی که بخشی از آن نیز به موضوع عدم مدیریت صحیح باز می گردد، کم کنند.

از یک سو مدیران اجرایی و فرمانداران از غافلگیر شدن در برابر توفان خبر می دهند و از سوی دیگر سازمان هواشناسی بیان می کند که وقوع توفان را به دستگاه‌های مربوطه اطلاع داده بود و کم کاری از سوی دستگاه‌های ذی ربط اتفاق افتاده است.

در این زمینه محمدتقی ایرانی، فرماندار کرج که شهرش ساعاتی قبل از تهران، توفان شدید را تجربه کرده بود، در اظهارات قابل تاملی گفت: متاسفانه برخی آقایان مدیرانی که عضو ستاد بحران هستند، در مرخصی بوده و مجبور شدیم نفرات دوم و سوم این دستگاه‌ها را احضار کنیم! تعطیلات عید فطر و مدارس دست به دست هم داد تا رکوردی تازه در ترددهای جاده‌ای به ثبت برسد اما همزمان با اوج‌گیری مسافرت‌ها و حضور خانواده‌ها در جاده‌های خارج از شهر غرش آسمان و وزش توفان ساکنان ۱۰ استان کشور را غافلگیر کرد.

اما سازمان هواشناسی در اطلاعیه‌ای که صادر کرد با کمال تعجب مدعی شد که وقوع توفان را اعلام کرده است.

امین‌حسین نقشینه کارشناس سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با بیان اینکه دیروز اطلاعیه شماره ۳۸ روی سایت سازمان هواشناسی قرار گرفت و حتی وضعیت آب و هوا برای تمام مدیریت‌های استان تهران فکس و پیامک شد، گفت: این اطلاعیه که وزش شدید باد در تهران و البرز را پیش‌بینی کرده بود در ساعت ۱۲.۳۰ دقیقه روی سایت قرار گرفت و این پدیده در ساعت ۱۷.۳۰ دقیقه رخ داد.

کارشناس سازمان هواشناسی ادامه داد: متن پیامکی که برای مدیران ارسال شد بدین شرح بود «روز یکشنبه ۹۴/۴/۲۸ در استان‌های البرز و تهران رگبار و رعد و برق و در بعضی ساعات وزش شدید باد و گرد و خاک در ساعات بعد از ظهر و شب پیش‌بینی می‌شود.»

وی افزود: در ایستگاه مهر‌آباد سرعت وزش باد به صورت لحظه‌ای به ۴۲ نات رسید که این از نظر ما طوفان نیست و وزش باد شدید است.

نقشینه تصریح کرد: در برخی از پیش‌بینی‌ها ما می‌توانیم به صورت کوتاه‌مدت پیش‌بینی کنیم و ۲ یا ۳ ساعت قبل از وقوع پدیده اطلاع‌رسانی کنیم ولی پدیده دیروز بعد از ظهر از روزها قبل اعلام شده بود.

پخش تصاویر و کشته شدگان این حادثه دلخراش نیز بیشتر دل مردم کشورمان را به درد آورد و باعث واکنش‌های مختلفی از سوی کارشناسان ذی ربط شد. این حادثه ناراحت کننده بیشتر از همه موارد سوء مدیریت در ستاد مدیریت بحران را نمایان ساخت. درواقع ستاد مدیریتی که بیشتر ستاد آماده باش بحران است و باید آمادگی لازم در هر شرایطی را برای پیش بینی و کنترل و مدیریت بحران داشته باشد در این حادثه هم غافلگیر شد، هم نتواست به وظیفه خود به خوبی عمل کند و هم اینک با سلب مسئولیت خود سعی دارد افکار عمومی را از بی‌کفایتی و کم‌کاری صورت گرفته منحرف کند این درحالی است که عذرخواهی از خانواده قربانیان کمترین کار ممکن است که باید انجام شود و برخی از کارشناسان و مسئولان نیز در این زمینه خواستار پاسخگو بودن مدیران مسئول شده‌اند.

موضوع دلخراش دیگر آمار ضد ونقیض فراوانی است که در این زمینه از سوی این ستاد مطرح می شود که خود بیانگر این واقعیت است که سازمان مدیریت بحران کشور هنوز نتوانسته است به یک تقسیم کار دقیق و مبتنی بر نظام مشخص بین اعضای سازمان و برای ارزیابی سریع حادثه دست یابد.

البته این انحراف افکار عمومی فقط در دستور کار مدیران مربوطه قرار ندارد و متاسفانه روزنامه و رسانه‌هایی که در موارد بسیار کوچکتر با فاز سیاسی سعی می کنند از کاه کوه بسازند حالا با سکوت معناداری به این موضوع بی اعتنایی می کنند.

این درحالی است که در گذشته در حادثه زمستان سال ۱۳۹۲ در یک سانحه آتش‌سوزی در تهران که دو تن از زنان هموطن به علت ترس از آتش گرفتن و عوامل چندی مانند عمل نکردن نردبان آتش نشانی خود را از ساختمان به پایین انداختند و متاسفانه جان خود را ازدست دادن در بوق و کرنا کردند و با فشار رسانه‍‌‌ ای حتی خواستار استعفای مقامات بلند پایه شهر تهران شدند. این درحالی است که در حادثه توفان اخیر که بسیار بزرگتر و قصور مدیریتی در آن به طور فاحش دیده می شود همگان به این سوء مدیریت اعتراض دارند و کمتر خطاهای معمول در آن دخیل بوده است، این رسانه ها با سکوت خاصی سعی دارند، این واقعه را کوچک جلوه دهند.

https://www.jahannews.com/images/docs/files/000434/nf00434690-1.jpg

متاسفانه این نوع سیاسی کاری‌ها و این نوع استانداردهای دوگانه که تنها و تنها نشات گرفته از منافع حزبی و جناحی است تا دلسوزی برای مردم در افعال روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح طلب که اغلب مدعی رکن چهارم دمکراسی بوده و فریاد آزادی بیان را سر می دهند بسیار دیده میشود که برخورد دوگانه با آتش سوزی در یک ساختمان در خیابان جمهوری و توفان در ۱۴ استان کشور و کشته شدن و مفقود شدن تعداد زیادی از هموطنانمان در این زمینه یکی از این موارد دلخراش است.

https://www.jahannews.com/images/docs/files/000434/nf00434690-2.jpg

حال به نظر می رسد رسانه‌های زنجیره‌ای که در آن سال کمترین خواسته خود را استعفا و عذرخواهی مقامات بلند پایه قلمداد کرده بودند نیز در این زمینه که فاجعه بسیار بزرگتر بوده و خطای فاحش مدیریتی در سطوح مختلف آن رخ داده است بایستی نسبت به عذرخواهی و استعفای فوری مقامات مسئول واکنش نشان دهند که البته به وضوح دیده می شود که منافع حزبی بیش از جان قربانیان برای این رسانه‌ها مطرح است و سکوت تنها تاکتیک رسانه‌های زنجیره‌ای برای عبور از بحران توفان اخیر است.

https://www.jahannews.com/images/docs/files/000434/nf00434690-3.jpg

https://www.jahannews.com/images/docs/000434/n00434690-t.jpg
https://www.jahannews.com/images/docs/000434/n00434690-s.jpg
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


لابد توفان هم کار دلواپسان بوده تا شیرینی توافق را تلخ کنند....
روزنامه های زنجیره ای کجان الان ، شانتاژ کنن!!
البته چون تو تهران هم این اتفاق افتاد مسئولین به رگ غیرت شان بر خورد وگرنه این مسئولین برای شهرستانها تره هم خرد نمی کنند مثالش گرد و غبار خوزستان
افسادطلبان فقط به قدرت فکر می کنن. حتی اگر جان انسانها را در این راه قربانی کنن. اینها فتنه گرهای سالهای 78 و 88 هستن و دستی یک عده را کشتند،‌ چه توقعی ازشون میره؟
Iran, Islamic Republic of
کلا مچکریم....
Iran, Islamic Republic of
pحزبی گرایی چه اینور چه اونور خیلی به نظام ضربه می زند
fz
Iran, Islamic Republic of
از رسانه درست استفاده می کنند .چرا اصول گرایان این کار را نمی کنند.
رئیس ستاد بحران در شبکه خبر طوری صحبت میکرد ومی خندید که انگار در برنامه خندوانه شرکت کرده.
دریغ از استعفا،دریغ از عذر خواهی و حتی دریغ از یک ابراز همدردی ساده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
روحانی متشکریم
حسینی
Iran, Islamic Republic of
این جماعت آخر استاندارد دوگانه هستن.به علی مطهری در شیراز تعرض میشه ( البته کار ناشایستی بود و معلوم هم شد از ناحیه چه کسانی بود )از عالیترین مقام دولت گرفته تا زنجیره ایی هاشون تا چند روز گوش فلک را کر نمودن که ای وای پایه دموکراسی ترک برداشت،به ملت و نماینده اش توهین شد و کمیته تحقیق و برخورد تشکیل شود اما در مهمترین جلسه رسمی استان فارس که معارفه استاندار بود به مجمع نمایندگان شیراز با هو و...توهین میشه زنجیره ایی ها که خود را رکن دموکراسی قلمداد میکنن لال شدن.زنجیره ایی ها از یه طرف تا قبل از توافق هی به خورد خلق الله میدادن که ای مردم به گوش باشید که توافق حاصل بشه همه چیز گل و بلبل میشه و حالا که توافق شده میگن ای عوام،با توافق که قرار نیس خودرو ارزون بشه،طلا ارزون بشه،ارز ارزون بشه و آب فراوان!!!یتا چند روز تو قضیه آتش سوزی در تهرون چه بلایی بر سر شهردار که در نیاوردن و حالا تو این قضیه توفان که چندین استان رو درگیر کرده لام تا کام حرفی نمی زنن.چون برای اونها شعار مردم و جان آنها و دموکراسی تا اونجا ارزش داره که با منافعشون تعارض نداشته باشه.
يه جلبك بنفش با سواد شناسنامه دار شركت كننده در جشن هسته اي
Iran, Islamic Republic of
شهردار تهران بايد استعفا بده...............
گره زدن چرخ سانتریفیوژها،به زندگی روزمره مردم وجامعه
می فهمید تحریم هستیم ! تا چرخ سانتریفیوژ می چرخد هیچ کاری نمی شود ،انجام داد!!!! انشاالله بعد از رفع تحریم ها همه چیز درست میشود!!!!!
تنها چیزی که مهم نیست جون مردمه و این بدتر از همه است.
Iran, Islamic Republic of
نفاق اینها خیلی وقته که آشکار شده
چه زمانی برخورد جدی با مسئولین متخلف صورت میگیرد؟
چرا اینجا صحبتی از محاکمه ودادگاهی کردن مقصران نیست؟ آیا مسئولین امر که سهل انگاریشان باعث خسارت جانی ومالی به مردم شده،نباید محاکمه شوند؟
آرش
اینها بخاطر تدبیر دولت تدبیر و امید می باشد!!
این دولتی ها خیلی خیلی با تدبیر هستند!
چرا انتقاد میکنید!
آرش
باید کمپینی به نام کمپین طوفان زدگان یا سیل زدگان و... ایجاد نمود و دولتی ها را وادار به استعفا نمود.
خیلی معذرت می خوام مثل اینکه روحانی باعث سیل بوده و بیاید از مردم معذرت خواهی کند این شما باید از مردم معذرت خواهی کنید که با پول های باد اورده در بستر رودخانه ها ویلا ساختید
به قول قدیمی ها : مرگ خوبه اما برای همسایه
هرچه مصیبت می کشیم از ساده دلی خودمان است
امیر
از ماست که بر ماست....
رضا
Iran, Islamic Republic of
من یک شمالی هستم. طوفان ویران کننده بود. می گویند 16 نفر مرده است?!
دولتمردان بیایند درب خانه های مردم در سوادکوه و پارچه های سیاه نوشته را بشمارند و ببیند که آمار کشته ها بسیار بالاست.
چرا با آمارسازی غم ما را بیشتر می کنید؟
این اصلاح طلب ها چرا ساکتند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عذرخواهی ؟!!! اون هم مسئولان این دولت؟
مهندس
حالا اصل مطلب قصور ستاد بحران بود یا رسانه‌های زنجیره‌ای..؟؟؟
محسن
کلا مشکل قالیبافه این وسط!!!

وگرنه نه پایداریا...نه اصلاح طلبا هیشکدوم تو این مملکت مسئولیتی ندارن...فقط کافیه یه نهال تو تهران خشکبشه...گوش فلکو کر میکنن!
اسماعیل
اگر احمدی نژاد بود چه پیراهن عثمانی درست کرده بودند!!!!!!!!!!
ایرانی
آخ آخ خوب گفتی!
مچکریم روحانی
با هم مرور کنیم: «نقشینه تصریح کرد: در برخی از پیش‌بینی‌ها ما می‌توانیم به صورت کوتاه‌مدت پیش‌بینی کنیم و ۲ یا ۳ ساعت قبل از وقوع پدیده اطلاع‌رسانی کنیم ولی پدیده دیروز بعد از ظهر از روزها قبل اعلام شده بود.»
من نمی دانم شما چه نتیجه ای می گیرید؛ اما من نتیجه می گیرم که تصریح کننده محترم که به وی عنوان کارشناس هم داده شده است؛ اولا می گوید توقع نداشته باشید زودتر از 2-3 ساعت قبل از سانحه خبر دهیم (شاید هم ما ملت پر توقعی هستیم وگرنه باید بعد از سانحه! از وقوع مصیبت باخبر شویم.) و ثانیا آنچه به قول نامبرده «روزها قبل» اعلام شده در واقع مربوط به وضع هوا در همان رروها بوده (این نوع پاسخ گویی به درد سفسطه می خورد. نه جوابگوی سازمانی که انشااله ن
Iran, Islamic Republic of
مسئولان سازمان هواشناسی ...