دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰

چين روابط خود را با آمريكا قطع مي‌كند

دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۴۷
کد مطلب: 159155
چين امروز از ريسك كردن آمريكا درخصوص فروش اسلحه آمريكا به تايوان و قطع شدن روابط پكن و واشنگتن خبر داد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري رويترز، "يانگ‌جيه‌چي " وزير امور خارجه چين امروز دوشنبه اعلام كرد كه آمريكا روابط خود را با پكن با فروش اسلحه به تايوان قطع مي‌كند.

"يانگ‌جيه‌چي " امروز به آمريكا هشدار داد كه اگر خواهان حفظ روابط خود با پكن و افزايش آن است صادارت سلاح به تايوان را متوقف كند.

وزير امور خارجه چين كه در حضور خبرنگاران سخن مي‌گفت در ادامه با خوب توصيف كردن روابط فعلي كشورش با آمريكا گفت: مطمئنا اكنون اختلافات و تفاوت‌هايي ميان دو كشور وجود دارد كه مي‌توان اين اختلافات را با توجه به احترام متقابل حل كرد.

به‌دنبال فروش اسلحه آمريكا به تايوان در اوايل سال جاري رابطه نظامي چين و آمريكا قطع شد. روابط نظامي چين و آمريكا به‌ويژه بعد از حمله توپخانه‎اي دو كره به يكديگر، در ۲۳ نوامبر (۲ آذر) به شدت آسيب ديده است.

در ژانويه سال جاري و پس از سفر "هو‌ جينتائو " رئيس جمهور چين به آمريكا، روابط دو كشور گرم‌تر شد و در همين رابطه قرار است در نيمه سال جاري ميلادي "جو بايدن " معاون رئيس جمهور ايالات متحده به پكن سفر كند.

روزنامه "فايننشال‌تايمز " با اعلام اين خبر نوشت: در زمان دولت "جرج بوش " رئيس جمهوري وقت آمريكا، وي كنگره را از پيشنهاد فروش موشك‌هاي پاتريوت، بالگردهاي آپاچي، موشكهاي زيردريايي هارپون، موشكهاي ضدتانك و قطعات يدكي جنگندههاي اف-۱۶ به تايوان، مطلع ساخت.

به نوشته اين روزنامه انگليسي، تايوان از اين طرح آمريكا استقبال كرد، زيرا پيش از اين نشانه‌هايي مبني بر اين كه ممكن است آمريكا با فروش اين تجهيزات موافق نباشد، ديده شده بود.

اين در حالي است كه، "تيموتي كيتينگ " رئيس فرماندهي آمريكا در منطقه اقيانوسيه، اوايل سال جاري ميلادي اعلام كرده بود واشنگتن فروش سلاح به تايوان را متوقف كرده است.

اين اقدام آمريكا در حالي صورت مي‌گيرد كه روابط تايپه و پكن از ماه مه كه "ماينگ‌جيئو " به عنوان رئيس جمهوري جديد تايوان انتخاب شد، در حال بهبودي است.

اما اين قرارداد جديد بسيار كمتر از پيشنهاد فروش اوليه‌اي است كه ۱۲ ميليارد دلار برآورد شده بود و در ضمن، بالگردهاي "بلكه‌اوك " يا هزينه بررسي امكان دستيابي به زيردرياييهاي ديزلي را شامل نمي‌شود.

بر اساس اين گزارش، بوش در سال ۲۰۰۱ يك بسته فروش ۱۲ ميليارد دلاري را تاييد كرد اما اين امر به دليل اين كه مجلس نمايندگان تايوان تامين بودجه آن را تصويب نكرد، به تعويق افتاد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *