دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 13 May 2024
 
۰

خیزشی بی مثال برای اربعین+تصاویر

دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۴۷
کد مطلب: 263582
با كمي محاسبه مي‌توان نشان داد بالغ بر 80% شيعيان عراق،‌ در روز اربعين به زيارت سالار آزادگان، حضرت سيد الشهدا مشرّف مي‌شوند.
به گزارش جهان به نقل از مشرق، اين روزها در كشور عراق موج بزرگ به راه افتاده است؛ اكثريت قاطع شيعيان با بي‌توجهي به نزاع‌هاي دنيوي و متاع فاني اين دنيا، به زيارت سرور آزادگان و سالار شهيدان مشرّف مي‌شوند.



كربلاي معلي، ميعادگاه عاشقان ثارالله، در انتظار خيل عظيم زوّاري است كه از مسيرهاي دور و نزديك با پاي پياده به زيارت اربابشان مي‌آيند تا عهد ديرين خويش را به ياد آورند كه زندگي را بايد عاشورايي زيست...



بنا بر آمار رسمي منتشره از سوي مقامات رسمي عراق و بر پايه تأييدات ناظران و خبرنگاران، امسال پيش‌بيني مي‌شود 17ميليون زائر به مناسبت اربعين طيّ روزهاي چهارشنبه تا جمعه اين هفته به زيارت سيدالشهدا بروند. تقريباً تمام زوّار، بايد بخشي از مسير را – به علت ازدحام جمعيت و عدم امكان مسافرت با وسائل نقليه - با پاي پياده طي كنند. با اين حال،‌ اكثريت قريب به اتفاق زوّار، از شهر و ديار خويش با پاي پياده به زيارت مي‌روند؛ زيرا در روايات صحيحه داريم:
 
«عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَيْمُونٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع، قَالَ: يَا عَلِيُّ! زُرِ الْحُسَيْنَ وَ لَا تَدَعْهُ.
قَالَ: قُلْتُ مَا لِمَنْ أَتَاهُ مِنَ الثَّوَابِ؟
قَالَ: مَنْ أَتَاهُ مَاشِياً كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَى عَنْهُ سَيِّئَةً وَ رَفَعَ لَهُ دَرَجَةً
فَإِذَا أَتَاهُ، وَكَّلَ اللَّهُ بِهِ مَلَكَيْنِ يَكْتُبَانِ مَا خَرَجَ مِنْ فِيهِ مِنْ خَيْرٍ وَ لَا يَكْتُبَانِ مَا يَخْرُجُ مِنْ فِيهِ مِنْ شَرٍّ وَ لَا غَيْرَ ذَلِكَ.
فَإِذَا انْصَرَفَ وَدَّعُوهُ وَ قَالُوا: يَا وَلِيَّ اللَّهِ مَغْفُوراً لَكَ أَنْتَ مِنْ حِزْبِ اللَّهِ وَ حِزْبِ رَسُولِهِ وَ حِزْبِ أَهْلِ بَيْتِ رَسُولِه، وَ اللَّهِ لَا تَرَى النَّارَ بِعَيْنِكَ أَبَداً وَ لَا تَرَاكَ وَ لَا تَطْعَمُكَ أَبَداً.»

 
«على بن ميمون صائغ، از حضرت امام صادق عليه السّلام نقل كرده كه آن حضرت فرمودند:
اى على! قبر حسين عليه السّلام را زيارت كن و ترك مكن.
عرض كردم: ثواب كسى كه آن حضرت را زيارت كند چيست؟
حضرت فرمودند: كسى كه پياده زيارت كند آن حضرت را، خداوند به هر قدمى كه برمى‏ دارد، يك حسنه برايش نوشته، و يك گناه از او محو مى ‏فرمايد، و يك درجه مرتبه‏اش را بالا مى ‏برد.
و وقتى به زيارت رفت، حق تعالى دو فرشته را موكّل او مى‏ فرمايد كه آن‌چه خير از دهان او خارج می شود را نوشته و آنچه شر و بد مى‏ باشد را ننويسند.


و وقتى برگشت با او وداع كرده و به وى مى‏ گويند: اى ولىّ خدا! گناهانت آمرزيده شد. و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهل بيت رسولش مى‌باشی، به خدا قسم! هرگر تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد نمود.»
 
بنا بر آمار رسمي كشور عراق، از بين اين 17000000 نفر، تنها 600000 نفر را خارجي‌ها تشكيل مي‌دهند؛ در نتيجه حدود 16400000 عراقي در اين آئين بزرگ شركت مي‌كنند. هرچند تعداد اندكي غير شيعه نيز در اين مراسم شركت مي‌كنند، اما بي‌ترديد قريب به اتفاق حاضران اين اجتماع عظيم انساني، شيعيان و پيروان حضرت سيد الشهدا هستند.

بخشي از اهل سنت كركوك (كرد و عرب) در كنار همشهريان شيعه (به ترتيب با قوميت‌هاي تركمان، عرب و كرد) خود، فارغ از قوميت و مذهب خود به زيارت سبط پيامبر رحت و مهرباني و آقاي جوانان اهل بهشت مي‌روند.
 

 يكي ماشين‌هاي تداركات موكب‌هاي بين راه در استان ميسان. صاحب اين اتومبيل، از پيروان دين مندائي (پيروان حضرت يحيي بن زكريا) است كه به خدمت‌رساني به زوّار و پيروان پدر آزادگان (ابا الأحرار) جهان افتخار مي‌كنند.
 
كشور عراق بر پايه مهم‌ترين سند دولتي (قانون اساسي) داراي مساحت‌ 438317 كيلومتر مربع است. بنا به آمار رسمي سازمان ملل در سال 2011، اين كشور 32665000 نفر جمعيت دارد. در آمارهاي رسمي دولتي  و آمار سازمان ملل، درصد شيعيان و سني‌ها به صورت دقيق تفكيك نمي‌شوند؛ اما در آمار ساليانه سازمان جاسوسي آمريكا، سي‌آي‌اي، شيعيان بين 60 تا 65 درصد جمعيت عراق را تشكيل مي‌دهند. در برخي منايع شيعي، جمعيت شيعيان را حدود 68 درصد تخمين مي‌زنند.
 
به اين ترتيب با يك محاسبه ساده رياضي، مي‌توان جمعيت شيعيان عراق را بين 19600000 تا 21232000 نفر (60 تا 65 درصد جمعيت عراق) تخمين زد و حداكثر جمعيت را 22212000 (معادل 68 درصد جمعيت عراق) دانست. در نتيجه بين 77 تا 83.6 درصد كل جمعيت شيعيان عراق در مراسم اربعين حسيني در كربلا حاضر مي‌شوند. حتي اگر جمعيت شيعيان را 68 درصد كلّ جميت عراق فرض كنيم، باز هم محاسبات رياضي نشان مي‌دهد حدود 74 درصد كل جمعيت شيعيان عراق، در مراسم اربعين حسيني در كربلا حضور پيدا مي‌كنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *