جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

رقیب جدید غول‌های نفتی از برزیل می‌آید

پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب: 448884
شمارش معکوس به منظور بازگشت شرکت پتروبراس به صنعت نفت آغاز شده است و به نظر می رسد این شرکت برزیلی به رقیب جدی برای غول‌های نفتی در دوران پساتحریم ایران تبدیل شود.
به گزارش جهان به نقل از مهر، هر چند این روزها بحث حضور شرکت‌هایی همچون شل و برتیش پترولیوم انگلیس، توتال فرانسه، انی ایتالیا، او. ام. وی اتریش، لوک اویل روسیه، اینپکس ژاپن و چندین شرکت اروپایی و آسیایی در صنعت نفت و گاز ایران در دوران پساتحریم جدی به نظر می‌رسد و شانس شرکت پتروبراس برزیل کمتر از شرکت‌های اروپایی برای امضای قراردادهای نفتی با ایران نیست.

جمهوری اسلامی ایران و برزیل در دوران تحریم از سطح همکاری‌های بالایی در حوزه سیاسی و بین‌المللی برخوردار بودند که روابط سیاسی و دیپلماتیک تهران- برازیلیا هم در طول سال‌های اخیر و در جریان مذاکرات هسته ای ایران و غرب کماکان در سطوح بالایی قرار داشته است.

بر این اساس حتی حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و خانم دیلما روسف رئیس جمهور برزیل در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار و گفتگو کردند.

توسعه همکاری های اقتصادی با محوریت حوزه نفت و انرژی، مهمترین محور گفتگوهای رئیس جمهور ایران و برزیل در نیویورک بود و حتی رئیس کابینه دولت تدبیر و امید خواستار مشارکت شرکت‌ها و کمپانی‌های برزیل در بخش های مختلف صنعتی و عمرانی در ایران شد که این پیشنهاد با استقبال رئیس جمهور برزیل روبرو شده است.

در این بین شرکت پتروبراس برزیل به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های نفتی فعال در منطقه آمریکای جنوبی با تخصص فعالیت و حفاری در آب های عمیق تا پیش از اعمال تحریم‌های بین‌المللی یکی از شرکت های فعال در صنعت نفت کشور بوده است.

پیش از اعمال تحریم‌های نفتی، شرکت پتروبراس برزیل حتی در تهران دفتر و نمایندگی رسمی داشت که با افزایش محدودیت‌های خارجی دفتر این شرکت بزرگ نفتی برزیل در تهران تعطیل شد.

مهمترین پروژه مشترک شرکت ملی نفت ایران با شرکت پتروبراس برزیل کشف ذخایر جدید هیدروکربوری در بلوک‌های اکتشافی ایران در خلیج فارس همچون تفتان بود.

در این بین هر چند این شرکت برزیلی با حفاری دو حلقه چاه از کشف ذخایر نفتی اقتصادی در این بلوک اکتشافی ایران در خلیج فارس خبر داده بودند اما مسئولان مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران تاکید کرده بودند: نفت كشف شده توسط پتروبراس برزيل در ميدان تفتان خليج فارس قابل توجه و اقتصادي نيست.

سانتیاگو ایرازابال مورائو سفیر برزیل در تهران هم پیشتر در گفتگو با مهر درباره احتمال بازگشت شرکت پتروبراس برزیل به صنایع نفت و گاز ایران پس از توافق مقدماتی ایران و کشورهای ۵+۱، گفت: در حال حاضر پتروبراس برزیل بخش عمده فعالیت‌های خود را بر روی توسعه صنایع نفت و گاز برزیل متمرکز کرده است.

با این وجود بازگشایی قریب الوقوع دفتر شرکت پتروبراس برزیل در تهران در آینده‌ای نزدیک دور از ذهن نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *