شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

نخست وزیر جدید اردن کیست؟

دوشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۴۱
کد مطلب: 191285
پس از هفته‏ها گمانه زنی پیرامون برکناری معروف بخیت نخست وزیر اردن و تعیین جانشین وی، سرانجام پادشاه این کشور، "عون خصاونه" را مامور تشکیل کابینه کرد.

به گزارش فارس، "عون خصاونه" نخست وزیر جدید اردن، متولد شهر "اربد" (شمال اردن) است و تحصیلات خود را تا پایان مقطع دبیرستان در این کشور گذراند و سپس وارد دانشگاه "کمبریج" شد و به تحصیل در مقطع کارشناسی رشته حقوق و کارشناسی ارشد حقوق بین الملل پرداخت.
 
وی پس از فارغ التحصیلی در سال 1975 به استخدام وزارت امور خارجه اردن درآمد  و به عنوان عضو هیئت نمایندگی اردن در سازمان ملل مشغول فعالیت شد.
 
وی در فاصله سال‏های 1976 تا 1980 معاون اول و دوم رئیس نمایندگی بود و در نوزدهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، ریاست هیئت اردن را برعهده گرفت.
 
وی سپس با یکی از همکاران دیپلمات خود با نام "دینا جان بیک" ازدواج کرد و از او صاحب 2 پسر و 2 دختر شد.
 
نخست وزیر جدید اردن در فاصله سال‏های 1980 تا 1985 مسوول بخش حقوق بین الملل و سازمان‏های بین المللی وزارت امور خارجه اردن بود و از سال 1985 تا سال 1990 به عنوان رئیس بخش حقوق بین الملل وزارت خارجه اردن فعالیت کرد.
 
پس از آن با انتقال به دربار اردن، به عنوان مسئول دفتر "حسن بن طلال" ولیعهد وقت مشغول به کار شد.
 
در فاصله سال‏های 1991 تا 1994 به عضویت هیئت مذاکرات صلح اردن درآمد و پس از آن نیز به عنوان مشاور  "حسین بن طلال" پادشاه سابق اردن فعالیت کرد.
 
خصاونه در سال 1996 به سمت رئیس دربار اردن تعیین شد.
 
وی در سال 1998 از پست ریاست دربار کناره گیری کرد و به سمت دادگاه لاهه رفت.
 
نخست وزیر اردن تا کنون چندین مدال کسب کرده که از مهم‏ترین آن‏ها می‏توان به مدال استقلال (1993)، نشان ستاره (1996)، مدال نهضت (1996) و مدال افتخار فرانسه در سال 1997 اشاره کرد.
 
از نکات قابل توجه در کارنامه نخست وزیر جدید اردن، علاقه وی به زبان و ادبیات فارسی است و در این زمینه مطالعات بسیاری کرده است.
 
وی درحالی با پذیرش پست نخست وزیری اردن موافقت کرده که بر اساس قانون اساسی، خواستار اختیارات کامل و عدم دخالت در کار وی شده است.
مردم اردن در ماه‌های گذشته بخصوص با پیروزی انقلاب مردم مصر، اعتراض خود را به فساد در این کشور و با هدف اجرای اصلاحات سیاسی گسترده به دولت این کشور افزایش داده بودند.

تحلیلگران مسائل سیاسی منطقه، برکناری نخست وزیر اردن را سناریوی تکراری می دانند که هدف از آن کنترل وضعیت داخلی این کشور است که به "نقطه انفجار" رسیده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *