جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۱

درآمد دولت از مالیات سال آینده معین شد

چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب: 396783
رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران گفت:‌ ای کاش به جای اجبار و اکراه کنونی کاهش اتکا درآمدهای دولت به نفت از روی اختیار از آن فاصله می‌گرفتیم.
به گزارش جهان به نقل از فارس، ابوالقاسم مهدوی رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران امروز در هشتمین همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی ایران با اشاره به اینکه همکاری بین بازار و دولت بسیار مهم بوده به گونه‌ای که دولت باید با حمایت خود از بازار رونق را فراهم کند، تصریح کرد:‌ تجلی و تبلور دولت در سیاست‌های مالی بوده و اهم سیاست‌های مالی نیز سیاست‌های مالیاتی است که پایه‌های دینی،‌مدنی و اجتماعی دارد و آثار مهمی در توسعه به همراه خواهد داشت.

وی تأکید کرد: سیاست مالیاتی درست، توزیع درآمد و ثروت را بهینه می‌کند و بهبود اشتغال را به همراه خواهد داشت.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه نقش مالیات در توزیع درست ثروت بر هیچ کس پوشیده نیست، بیان داشت:‌ اگر بخواهیم نقش سیاست‌های مالیاتی دولت را فهرست کنیم، سیاست‌های مالیاتی ابزار دولت برای اقتصادهای تورمی است و امکان هدایت طرح‌های مولد را خواهد داشت که می‌تواند روند سرمایه‌گذاری را اصلاح کند.

به گفته مهدوی تعامل دولت - ملت از طریق توزیع درست مالیات ایجاد می‌شود و این موضوعی بوده که باید پررنگ شود.

وی با اشاره به اینکه اگر نفت به اجبار فعلی از درآمدهای کشور خارج نمی‌شد، باید از آن به اختیار فاصله می‌گرفتیم تصریح کرد: ۷۲ درصد درآمدها از مالیات بوده و مالیات بر مردم‌سالاری نقش دارد که می‌تواند دولت را پاسخگو کند و جایگزین کردن درآمدهای مالیاتی به جای نفت به اجبار و اکراه بوده و ای کاش پیش از این عملیاتی می‌شد.

مخارج دولت اگر از طریق مالیات باشد تعامل بین مردم و دولت را ایجاد می‌کند و طبق گفته مسئولان امسال ۲۰ درصد پایه مالیاتی افزایش می‌یابد و همچنین سهم ۷۲ درصدی از بودجه خواهد داشت.

مهدوی گفت: برخی به این اعتقاد دارند که کاش مذاکرات شکست بخورد و درآمد نفت کمتر شود، کلا دو دیدگاه می‌توان در این زمینه داشت یک دسته خیراندیش هستند که به دنبال کم کردن سهم نفت و افزایش مالیات بوده که در این حالت باید آرزو کرد مذاکرات به نتیجه برسد، اما همزمان بتوانیم پول نفت را مدیریت‌شده،‌ عاقلانه و درست هزینه و مصرف کنیم و دسته دیگر رانت‌جو بوده که شاید با تحریم‌ها بهره بیشتری می برند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آخر وقتي كالاي واسطه اي با ارز وارد ميشود و اگر ارز نباشد كل صنعت و تجارت زمين ميماند ماليات از كي گرفته شود ؟ اين گونه دكترا بايد در مدركش ترديد كرد.