جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۱
عضو هیئت رئیسه مجلس به جهان خبر داد

طرح نظارت بر نمایندگان بالاخره فردا به صحن می آید

دوشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب: 186984
عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: طرح نظارت بر امور نمایندگان روز سه شنبه در صحن مجلس مطرح می شود و رسیدگی به آن آغاز خواهد شد.


محمد دهقان نماینده چناران و طرقبه در مجلس در گفت وگو با خبرنگار جهان با اعلام این خبر گفت: کلیات این طرح قبلا در صحن مجلس مصوب شد و از روز سه شنبه رسیدگی به شور دوم آن آغاز می شود.


وی با بیان اینکه ماده به ماده این طرح به رای نمایندگان گذاشته خواهد شد، گفت: نمایندگان اگر پیشنهادهایی داشته باشند که تا بحال مطرح نکردند، می توانند آنرا در صحن مجلس طرح کنند.


نایب رئیس کمیسیون مشترک رسیدگی به طرح نظارت بر امور نمایندگان مجلس اضافه کرد: با توجه به اینکه کار پخته در کمیسیون مشترک شده و این طرح حداقل سه بار مورد بازبینی قرار گرفت و با عنایت به اینکه قبلا کلیات آن در صحن مجلس مصوب شد و همچنین با توجه به اینکه اعضای کمیسیون در چند جلسه با حضور رئیس مجلس به بررسی این طرح پرداختند، پیش بینی می شود که در تصویب این طرح در مجلس مشکلی پیش نیاید.


کلید تهیه طرح نظارت مجلس بر امور نمایندگان خرداد ماه سال گذشته پس از دیدار نمایندگان با مقام معظم رهبری زده شد و مجلسی ها درصدد تهیه طرحی در زمینه نظارت مجلس برنمایندگان بودند، اما اقدام جدی در این زمینه نشد بطوری که مقام معظم رهبری در دیدار امسال نمایندگان اقدامات انجام شده در این زمینه را در حد «کار کوچکی» توصیف و بر پیگیری این مساله تاکید کردند.


بر اساس ماده یک این طرح اعضای این هیئت هفت نفر خواهند بود. یکی از نواب مجلس به انتخاب هیئت رئیسه، یکی از اعضای کمیسیون اصل ۹۰ و یکی از اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به انتخاب هیئت رئیسه مجلس و چهار نفر از نمایندگان با انتخاب هیئت رئیسه از اعضای این هیئت خواهند بود.

هیئت رئیسه مجلس یک هفته به نمایندگان مجلس و همچنین به اعضای ۲ کمیسیون مذکور مهلت می دهد تا برای عضویت در این هیئت داوطلبی خود را اعلام کنند و سپس از میان این داوطلبان شش نفر را انتخاب و برای کسب رای به صحن مجلس معرفی می کند. البته یکی از نواب رئیس مجلس که عضو این هیئت خواهد شد، نیازی به کسب رای از صحن مجلس را نخواهد داشت.

اعضای هیئت رئیسه نمی توانند جزو این شش نفر باشند. اعضای معرفی شده به صحن مجلس باید اکثریت مطلق یعنی نصف بعلاوه یک آرای مجلس را کسب کنند در غیر این صورت هیئت رئیسه مجلس نفرات دیگری را معرفی خواهد کرد
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
نمايندگان محترم هنوز چند ماهي فرصت دارند .