سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - 21 May 2024
 
۰
۳

واکنش پنتاگون به تهديد ايران به بستن تنگه هرمز/ هیچ گونه اقدامی را تحمل نمی کنیم

جمعه ۹ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب: 201517
در پي تهديد ايران به بستن تنگه هرمز آمريکا اعلام کرد که هيچ‌گونه اقدامي را در جهت بستن مهمترين تنگه جهان تحمل نخواهد کرد .
به گزارش جهان به نقل از ايسنا، خبرگزاري فرانسه گزارش داد : اين هشدار آمريکا پس از آن اعلام شد که دريادار حبيب الله سياري در مصاحبه‌اي اعلام کرد " بستن تنگه هرمز براي نيروهاي مسلح ايران واقعا ساده است يا همان طور که ما در ايران مي‌گوييم از آب خوردن هم ساده‌تر است ."

وي افزود: اما امروز ما نيازي به انجام اين کار نداريم، زيرا درياي عمان را تحت کنترل داريم و مي توانيم تزانزيت را کنترل کنيم.

در پاسخ به تهديد ايران در خصوص تنگه‌اي که بيش از يک سوم نفت جهان از طريق آن جابجا مي‌شود، روز چهارشنبه جورج ليتل ، سخنگوي پنتاگون گفت: مداخله در تزانزيت کشتي‌ها از طريق تنگه هرمز تحمل نخواهد شد.

بنا بر اين گزارش آمريکا براي اطمينان از جريان ايمن انتقال نفت در خليج فارس حضور نظامي دارد و ناوگان پنجم نيروي دريايي آمريکا در بحرين مستقر است.

اظهارات سياري يک روز پس از آن مطرح شد که محمد رضا رحيمي، معاون اول رييس جمهور ايران روز سه شنبه تهديد کرد اگر غرب تحريم هاي بيشتري را عليه ايران اعمال کند نيروي دريايي ايران تنگه هرمز را خواهد بست. در عين حال ايران در حال برگزاري رزمايشي ۱۰ روزه در خليج فارس است.

اظهارات رحيمي و تنش‌هاي لفظي به افزايش بهاي نفت در بازارهاي جهاني کمک قابل توجهي کرد. روز چهارشنبه بهاي نفت برنت درياي شمال پس از يک افزايش بيش از يك دلاري، با پنج سنت افزايش به ۱۰۹ دلار و ۳۲ سنت در هر بشكه رسيد. همچنين هر بشكه نفت آمريكا نيز با ۱۰ سنت افزايش به قيمت ۱۰۱ دلار و ۴۴ سنت در هر بشكه معامله شد.

ليتل در واشنگتن گفت : ايراني‌ها به شکلي نسبتا معمول در اين ناحيه رزمايش برگزار مي‌کنند. اين چيزي است که ما از آن مطللع هستيم.

وي يا ذکر اينکه هرگونه تلاش براي تشديد تنش ها در خصوص هرمز سودمند نيست، گفت که نشانه‌اي از اين که ايران در حال برداشتن گام هاي تحريک کننده در اطراف اين کانال باشد، وجود ندارد.

ليتل گفت: از هيچگونه اقدام خصمانه تهاجمي در رابطه با کشتي هاي آمريکايي يا ديگر کشتي ها در خليج فارس يا تنگه هرمز اطلاعي ندارم.

در حالي که ايران در حال برگزاري رزمايش در اين منطقه است، ناو هواپيمابر آمريکايي "يو.اس.اس جان استنيس" و رزم ناو "يو.اس.اس موبايل بي" در تنگه هرمز در حرکتند.

ليتل حرکت آنها را ترانزيت معمول از پيش برنامه ريزي شده خواند.

همچنين بر اساس گزارش خبرگزاري فرانسه، برنار والرو، سخنگوي وزارت امور خارجه فرانسه نيز روز چهارشنبه در نشست هفتگي خود گفت: از مقامات ايران مي خواهيم به حقوق بين الملل و به ويژه آزادي کشتيراني در آبها و تنگه هاي بين المللي احترام بگذارند.

وي ادامه داد: تنگه هرمز يک تنگه بين‌المللي است. در نتيجه کليه کشتي ها بدون توجه به مليت شان حق ترانزيت در آن را در راستاي کنوانسيون ۱۹۸۲ حقوق درياها و عرف هاي بين المللي دريايي دارند.

ناتو نيز از اظهار نظر در باره تهديد ايران خودداري کرد. اما بر اساس گزارش خبرگزاري رويترز، مارک تونر، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا روز سه‌شنبه ضمن متهم کردن ايران به پايبند نبودن به تعهدات بين‌المللي خود ادعا کرد: اين تلاش ديگري از جانب آن‌ها براي انحراف افکار عمومي از مساله واقعي است که همان پايبند نبودن به تعهدات بين‌المللي‌شان در زمينه انرژي هسته‌يي است.

رويترز به نقل از تحليل گران نوشت: نيروي دريايي ايران نمي تواند تنگه را به لحاظ فيزيکي محاصره کند اما ميتواند از مين گذاري و توان موشکي در اين خصوص استفاده کند.

کيتلين، استاد دانشگاه جورج واشنگتن گفت: ايران اگر واقعا بخواهد مي تواند دردسر ايجاد کند.

ولي نصر، استاد دانشگاه "تافتز" و مشاور پيشين وزارت امور خارجه آمريکا گفت: پيام ايران اين است که اگر در بازار نفت به آنها اجازه بازي داده نشود به هيچ کس ديگر اجازه بازي نخواهند داد.

تحليلگران گفتند که حتي صرف تهديد کردن مي تواند به لحاظ اقتصادي به نفع ايران باشد زيرا بهاي نفت را بالا مي برد.

وزارت امورخارجه آمريکا تهديدهاي اخير ايران درباره اختلال در آمد و شد کشتي‌ها در تنگه هرمز را نامعقول خواند.

خبرگزاري آسوشيتد پرس گزارش داد: ويکتوريا نولاند، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا روز پنجشنبه ادعا کرد که احساس تنگناي تحريم‌هاي بين المللي در ايران آغاز شده است و تشديد فشار به ويژه در بخش نفت آنها به قدري فشار وارد کرده است که چنين رفتارهايي را باعث شده است.

در ادامه اين گزارش با اشاره به پخش تصاويري از يک ناو هواپيمابر آمريکايي در تلويزيون ايران به نقل از ربکا رباريچ، سخنگوي ناوگان پنجم نيروي دريايي آمريکا آمده است که ناو هواپيمابر "يو.اس.اس جان استنيس" و رزمناو "يو.اس.اس موبايل بي " پس از ديدار از بندر جبل علي در دوبي راهي خليج (فارس ) و تنگه هرمز شد.

وي عبو آنها از هرمز را از پيش برنامه ريزي شده و ترانزيت عادي ناوهايي خواند که از طريق درياي عرب سربازان در افغانستان را حمايت هوايي مي‌کنند.

اين سخنگو درباره اين که ايران اعلام کرده است تصاويري از اين ناو آمريکايي را در اختيار دارد، اظهار نظري نکرد اما گفت که تعامل ناوگان پنجم با نيروي دريايي ايران در چارچوب استانداردهاي دريانوردي به صورت روزمره و حرفه‌اي ادامه دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
به این جرج کوچولو بگین که تنگه هرمز جز آبهای سرزمینی ماست و اختیارش هم با خود ماست. هر وقت که لازم باشد برای تنبیه غرب اونو می بندیم. اگه تحمل امریکا پایینه بدونه که تحمل ما بالاست. الان 30 ساله پا پیچ امریکا شدیم و تا امپراتوری کثیفش رو کامل از بین نبریم هم از پا نمی شینیم. کسی جرات داره به مملکت چپ نگاه کنه گردنشو می شکنیم.
Iran, Islamic Republic of
خب تحمل نکن چه کارت کنیم
Iran, Islamic Republic of
یک بار هم ما انها را تحریم کنیم
وتنگه هرمز را ببندیم