جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱

غیبت معنادار هاشمی و مشائی در دیدار مسئولان با رهبری

سه شنبه ۳۰ تير ۱۳۸۸ ساعت ۰۹:۵۶
کد مطلب: 57741
به نظر می رسد ماجرای غیبت آیت الله هاشمی رفسنجانی و عدم حضور وی در مجامع عمومی هم چنان ادامه داشته باشد. جالب تر اینکه به نظر می رسد حضور نیافتن در مجامع عمومی تبدیل به روشی تازه در میان سیاست مداران کشور می شود. چرا که مشائی نیز باغیبت معنادار خود در این دیدار پیامی پنهانی به معترضان و مخالفان خود داده است.

به گزارش جهان، رئیس مجلس خبرگان رهبری که پس از مناظره جنجالی میرحسین و احمدی نژاد و با نگارش نامه به محضر رهبر انقلاب از صفحه ظاهری حوادث سیاسی کشور غایب شده بود با اقامه نمازجمعه هفته گذشته تهران به شایعات بسیاری که در این باره به گوش می رسید پایان داد. اما برخلاف تصور، نمازجمعه تهران که می رفت تا زمینه ای برای آشتی دوباره هاشمی با محافل سیاسی و رسانه ای کشور را فراهم کند، به محملی برای طرح انتقادات و گلایه های بسیاری از شخصیت های سیاسی و مذهبی کشور در پاسخ به خطبه های هاشمی رفسنجانی را پدید آورد.

همین انتقادات که هاشمی رفسنجانی را بار دیگر رسانه ای کرده بود باز هم موجبات ناراحتی او را فراهم کرده و این گلایه مندی نشانه های خود را در دیدار رهبر انقلاب با مسئولان کشوری و لشگری که در سالروز بعثت نبی مکرم اسلام و با حضور سران سه قوه بر گزار شد به نمایش گذاشت.

گرچه در زمانی نزدیک به این دیدار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در محل اقامات خود در شهر مشهد ملاقاتی با اعضاي ستاد برگزاري كنگره زمين‌شناسي كاربردي که و برخی مسئولان دانشگاه آزاد انجام داد ولی با این حال به نظر می رسد حضور نیافتن هاشمی به همراه دیگر مسئولان در دیدار با رهبری از پیآمدهای اقامه نمازجمعه تهران توسط وی باشد. هر چند وی و نزدیکانش معتقد به موضع گیری و ایراد خطبه های نماز با اقتدار و منطق سیاسی از سوی آیت الله هاشمی هستند اما منتقدان به برداشت های تاریخی و نیز استنادات صورت گرفته از سوی خطیب جمعه اشکالات اساسی وارد می دانند که همین امر زمینه های انتقاد و موضع گیری های دوباره علیه رئیس مجلس خبرگان را افزایش داده است.

بر اساس این گزارش، هر چند طبق اظهارات برخی منابع آگاه آیت الله هاشمی نارضایتی شدیدی از برخی نزدیکان خود که با حضور در تجمعات غیر قانونی به آنها دامن زده و حتی دستگیر شده بودند داشته ولی با این حال، ادامه ناراحتی وی از دولت مردان و نیز جناح منتقد خود می تواند صدمات زیادی به وحدت و همدلی مسئولان که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است بزند. خصوصا از آنجایی که شایعه سازان گفتگوی چند ثانیه ای هاشمی و احمدی نژاد در سالگرد رحلت بنیانگذار انقلاب را از عوامل اصلی حضور نیافتن هاشمی در این دیدار ذکر کرده اند چرا که در صورت حضور هاشمی وی بایستی در جایگاه مقامات ارشد نظام و در کنار سران سه قوه یعنی هاشمی شاهرودی، لاریجانی و احمدی نژاد می نشست و تکرار نشدن گفتگو و هم کلام شدن دوباره وی با احمدی نژاد سبب نیامدن او به حسینیه امام خمینی، محل ملاقات مردم و مسئولان با رهبر معظم انقلاب بوده است.

گفتنی است که برخی شنیده ها حاکی از آنست که عدم حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار نامساعد بودن وضعیت جسمانی وی بوده است که توانایی رفتن به ملاقات عمومی را از وی سلب کرده است. جالب اینکه در روزهای اخیر برخی رسانه ها برای دامن زدن به اختلافات از احتمال حضور نیافتن هاشمی در مراسم تحلیف رئیس جمهوری نیز خبر داده بودند که این خبر تاکنون از سوی منبع آگاهی تایید نشده است.

از سوی دیگر، اسفندیار رحیم مشائی نیز که رسانه ها از تذکر مقامات عالی رتبه به رئیس جمهور درباره برکناری وی خبر داده اند نیز در این دیدار حاضر نشد که همین امر مهر تاییدی بر صحت خبرهای منتشره درباره کناره گیری قریب الوقوع مشائی زده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *