جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۴

آل احمد:همچنان می گویم برادرم کشته شد

دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب: 133964
برادر جلال آل احمد می‌گوید: مرگ جلال، غیر طبیعی و غیر منتظره بود. در ورقه مرگ نگاری جلال، مرگ را بر اثر سکته قلبی تشخیص داده بودند اما بسیاری از دکترهای معالجش، این نظریه را رد کردند.

شمس آل احمد، برادر جلال آل‌احمد، نویسنده و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرآنلاین گفت: از اول هم گفته‌ام که جلال را کشتند. هرجا بوده‌ام و هر جا تریبونی بوده، گفته‌ام جلال را کشتند. برنامه‌ریزی شده و سازمان یافته او را به قتل رساندند.

وی افزود: مرگ جلال، غیر طبیعی و غیر منتظره بود. در ورقه مرگ نگاری جلال، مرگ را بر اثر سکته قلبی تشخیص داده بودند اما بسیاری از دکترهای معالجش، این نظریه را رد کردند. از طرفی از آن وقتی که جلال را کفن پوشانده بودند، از بینی او خون جاری شده بود و این نشانه ضربه خوردن به مغز بود. این خونریزی خود به خود به‌وجود نمی‌آید چرا که مویرگ‌ها باید زیر فشار، پاره شده باشند تا از بینی خون بیاید. اینها را به عنوان واقعیت دیدم.

این نویسنده و استاد دانشگاه اضافه کرد: از طرفی در نزدیکی خانه او در اسالم یک کارخانه چوب بری بود که کارگرهایش مرتب به دیدن جلال می‌رفتند. از میان کارگرها، دو نفر هر روز به سراغ او می‌رفتند. این دو لباس کارگرها را داشتند اما در واقع مأموران امنیتی کارخانه بوده‌اند. آدم زیرکی مثل جلال را هم نمی‌توانستد همین طور به حال خودش رها کنند و بارها او را تهدید کرده بودند.

برادر جلال آل‌احمد با اشاره به شباهت مرگ جلال و مرحوم تختی گفت: راز مرگ مرموز جلال مثل مرگ تختی است. اینها محرکان قشرها و صنف‌هایی از جامعه خود بودند. جامعه‌ای که حکومت پهلوی و ساواک می‌خواست به صورت یک جزیره به آرامش در آورد. سازمان امنیت نمی‌توانست او را به یک باره نابود کند.

شمس آل‌احمد با ذکر خاطره‌ای از جلال نیز تصریح کرد: یک بار مأموران ساواک به جلال گفته بودند که «فکر نکن تو را خواهیم کشت تا شهید شوی و یا زندانی‌ات کنیم تا مشهور شوی. می‌بینی در حالی که مشغول قدم زدن در پیاده رو هستی، کامیونی که ترمزش بریده وارد پیاده رو خواهد شد.» حتی این در دست‌نوشته‌های جلال هم هست. حتی به او گفته بودند خودمان می‌آییم با تجلیل، نعشت را بر می‌داریم کنار رضاشاه دفن می‌کنیم و خودمان یک دسته گل از طرف آقای هویدا می‌آوریم و روی قبرت می‌گذاریم تا از تو شهید نسازند. همه اینها در یادداشت‌های جلال هست که هنوز منتشر نشده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
لیاقت ایشون شهادت بوده و هست
همینکه خدا به ایشون عزت داده و نامشو برای ایرانی ها بزرگ کرده بهترین دلیل برای درستی و حقانیت ایشونه
شاه خواست ایشونو نابود کنه و دامن قلمشو لکه دار ولی غافل از این که:
چراغی را که ایزد برفروزد
هرآنکس پف کند ریشش بسوزد

هر چند شاه هم ریشش و هم ریشه اش سوخت
Iran, Islamic Republic of
رحمت الله علیه..
Iran, Islamic Republic of
خدا رحمتش کند و از خدا می خواهیم عاقبت جریان روشنفکری هم مانند عاقبت جلال ختم به خیر شود
Sweden
خدا رحمت کند جلال را واقعا که او از ال احمد بود.