سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - 21 May 2024
 
۰
۱۸
در برنامه "رو به فردا" صورت گرفت:

تفکیک معترضین از اغتشاش گران در مناظره خوش چهره و کلهر

يکشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۸ ساعت ۰۰:۳۹
کد مطلب: 88576
تفکیک معترضین از اغتشاش گران در مناظره خوش چهره و کلهر
برنامه "رو به فردا" با اجرای وحید یامین پور شنبه شب میزبان دکتر محمد خوش چهره استاد دانشگاه و مهدی کلهر مشاور فرهنگی رئیس جمهور بود.

به گزارش جهان، جدای از حاشیه های جالب این برنامه، دسته بندی صحیح و منطقی از حدود 14 میلیون رای رقبای رئیس جمهور و تفکیک معترضین از ضدانقلاب موضوعی بود که ضرورت بیان آن از رسانه ملی احساس می شد و در چند ماه گذشته کمتر به آن پرداخته شده بود. 
نکته ای که تقریباً هر دو مهمان برنامه "رو به فردا" به آن اذعان داشتند و به نظر می رسد در گام اول روشن سازی اذهان عمومی توسط رسانه ملی باید بیشتر به آن پرداخته شود.

هرچند که به واسطه طولانی شدن مباحث و پراکنده گویی های غیرمنسجم، جمع بندی صحیحی از این موضوع صورت نگرفت اما شاید بتوان در یک تقسیم بندی حدود 14 میلیون رای رقبای محمود احمدی نژاد را اینگونه تحلیل نمود: 

1. دسته اول که اکثریت قابل توجه 13 میلیون را تشکیل می دهند حامیان میرحسین موسوی و مخالفان محمود احمدی نژاد هستند.

2. دسته دوم که بخش کمی از دسته اول را تشکیل می دهند، معترضین به نتیجه انتخابات و کسانی بودند که به هر دلیل ابهاماتی در نتیجه نهایی آرا برایشان ایجاد شد.

3. دسته سوم مخالفان نظام هستند و تعدادشان در مقایسه با دو دسته فوق بسیار اندک است و از ابتدای تشکیل انقلاب همواره وجود داشتند و حکومت نیز تا زمانی که علیه امنیت جامعه و اساس موجودیت نظام فعالیت نکرده اند، رعایت حقوق شهروندی اشان را بر خود واجب می داند.

4. دسته چهارم که مخلوطی از محاربان، اراذل و اوباش، اعضای گروهکهای تروریستی و یا ضد انقلابیونی هستند که از هر فرصتی برای براندازی نظام جمهوری اسلامی و یا مقاصد دیگر خود نظیر غارت اموال مردم استفاده کرده اند و بدیهی است که حاکمیت وظیفه دارد برای حفظ امنیت جامعه به شدت با آنها برخورد نماید. 

دسته بندی فوق البته در این برنامه مطرح نشد اما می توان با ارزیابی سخنان مهمانان آن ، دسته بندی ای شبیه آن را متصور شد و به جاست رسانه ملی با پرداختن به این تمایزات، از خلط گروه های مختلف با انگیزه های متفاوت بپرهیزد. 

اما مرور حاشیه های جالب برنامه شب گذشته "رو به فردا" خالی از لطف نیست: 

ـ حضور نا متعارف مشاور فرهنگی رئیس جمهور در حالی که صداوسیما پیش از این حتی به خواننده ها و یا بازیگرانی که در هیبت کلهر بودند اجازه حضور با چنین آرایشی را در برنامه های تلویزیونی نداده بود وقتی جالب تر شد که کلهر در پاسخ به سوالی در دفاع از هواداران جریان سبز اعلام کرد: آنهایی که روز دوشنبه بعد از انتخابات بیرون آمدند با اغتشاشگرانی که سطل زباله آتش می زدند تفاوت دارند، بنده دیگر بعد از این همه سال از ظاهر و قیافه افراد متوجه می شوم کدامیک اغتشاشگر و کدامیک معترض بوده اند! 

ـ محمد خوش چهره در بخشی از سخنانش با بیان اینکه تحلیل ها در زمان فتنه یا شیطانی اند یا الهی اعلام کرد: در این شرایط حرف میانه وجود ندارد و بنده برای جلوگیری از وسوسه های شیطانی و پرهیز از دو پهلو سخن گفتن، با وضو و پس از خواندن نماز در برنامه شرکت کرده ام. 

ـ تکرا دوباره سناریوی خس و خاشاک توسط دکتر خوش چهره با واکنش کلهر و مجری برنامه مواجه شد و علی رغم اینکه بارها در این زمینه اطلاع رسانی شده بود بار دیگر اعلام شد که منظور رئیس جمهور از خس و خاشاک مخالفین وی نبوده اند بلکه به اغتشاشگران این عنوان تعلق گرفته بود. 

ـ اشاره ظریف خوش چهره به سکوت دولتمردان که در شش ماه گذشته با این سیاست، موضوع مخالفت با دولت را به مخالفت با نظام تبدیل کرده اند جای تامل داشت. 

ـ در خلال سخنان کلهر که با شوخی های جالب همراه بود و مجری برنامه را نیز گاهی به خنده وا می داشت، تفسیر واژه "رجل سیاسی" بود که به اعتقاد مشاور رئیس جمهور، زنان نیز می توانند مصداق عنوان "رجل سیاسی" قرار گیرند. 

به هر حال به نظر می رسد رویکرد جدید و قابل دفاع صداوسیما با بهره گیری از تجربیات و استفاده از چهره های منطقی و معتدل هر دو گروه در روزهای آینده به روشنگری و بازگشت وحدت در سطح جامعه کمک نماید.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آقا من به عنوان یک شهروند که مسائل روز کشورم را دنبال میکنم خیلی وقته حساب معترضین( چه اعتراض به حق و چه به ناحق) را جدا میدونم. به اعتقاد من معترضینی که به هر دلیل به موسوی رای داده بودند و اتفاقا در میان اونا مردم مومن و متعهد کم هم نبودند، با عنایت به واضح شدن خط انحرافی ایجاد شده، خط خود را جدا کردند و انصافا میبینیم که این روزها تعداد کسانیکه اغتشاش میکنند بسیار کم و در حد ناچیزیست. اینها هم کسانی اند که با همه چیز این مردم مخالف اند و مشکلشان با انتخابات نیست، بلکه با مشکل اساسی این عده حکومت اسلامی و نص صریح احکام اسلامی است.
Iran, Islamic Republic of
به نظر من آقای خوش چهره که در دوپهلو صحبت کردن گوی سبقت را از آقای علی مطهری ربوده اند بهتر است بجای وضو گرفتن و دعوت مردم به بصیرت(!)، خودشان کمی بصیرت و تقوا داشته باشند و در مورد موضوعی که صرفاً چیزهایی درباره آن شنیده اند (مسئله خس و خاشاک)، بی جهت موضع گیری نکنند (لا تقف ما لیس لک به علم)؛ آن هم موضوعی که بارها در مورد آن روشنگری صورت گرفت و دروغ بودن ادعاهای برخی چون آقای خوش چهره، که دست آویزی برای تحریک حامیان موسوی بود، روشن گردید. بهتر بود صداوسیما برای رسوایی مروّجان این گونه سخنان، همزمان با این ادعای کذب، با کمی جستجو در آرشیو، سخنان احمدی نژاد را پخش می کرد تا خوش چهره مجبور به اعتراف شده و این راه نادرست برای همیشه بسته شود.
آقای خوش چهره! مردم بصیرت خود را در 9 دی به همگان نشان دادند، شما هم کمی «بصیر» شوید. (لازم به یادآوری است رهبری در بیانات اخیرشان بیشتر بر بصیرت «نخبگان» تأکید داشتند.)
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه نویسنده جهان برنامه را به دقت نگاه نکرده و دچار اشتباه شده است . آقای کلهر گفتند که من با این سن و تجربه تشخیص می دهم کدام اغتشاشگر بود و کدام نه . بعد از این گفتند که شیشه ماشین من را شکستند و این ها مشخص بود برای مثال دانشجو نبودند . بلکه معاندین نظام بودند که بطور خوشونت باری تخریب می کردند(مثل ماشین من) . جالب اینجاست نویسنده جهان این حرف آقای کلهر که تجربه من و دیدن قیافه آنها نشان می دهد که مردم نبودند و معاند بودند را به دفاع از سبزها ربط داده و این جمله را به طرز عجیبی در کنار جمله یی که کلهر قبلا گفته بود(روز دوشنبه مردم بودند)قرار داده است . امیدوارم تصحیح شود چون حرف های آقای کلهر به نظر من درست بود و این جمله را که اینجا دیدم تحریف حرف ایشان بوده است و بخصوص بعد از انتقاد از ظاهر کلهر آمده را باید به حساب تخریب بی انصاف افراد نزدیک به دولت گذاشت .
Iran, Islamic Republic of
ببخشید مگر وحید جلیلی خیلی خوشگل بود که حالا به کلهر گیر میدید؟!
Iran, Islamic Republic of
البته حقیقت اینه که همونطور که آقای کلهر هم به درستی اشاره کردند، اطلاعات و داده های غلط باعث رفتار اشتباه و احمقانه میشه.
پس ما هم نباید خودمون رو با این گفته گول بزنیم که همه ی کسانی که به موسوی رای داده اند اگر ضد اتقلاب نبوده اند، تا به حال دیگر برگشته اند! من خودم اطرافم خیلی از جوونها رو می بینم که به علت اینکه با این جریان همراه بوده اند متاسفانه دچار نوعی باور غلط شده و هنوز هم به راه موسوی اعتقاد دارند و خیلی راحت و بیرحمانه همه اشتباهات جناح سبز را به پای دولت می نویسند!
البته کسانی که دوران انقلاب مخصوصا دهه ی 60 را درک کرده اند با توجه به مشابهتهای فراوان این دوران و دوران بنی صدر و منافقین ... اکثرا متوجه اشتباهشان شده اند، حتی اگر شهامت اذعان کردن به آن را نداشته باشند
Iran, Islamic Republic of
با استفاده از تجربیات و چهره های منطقی و معتدل هر دو گروه !! آقا نتیجه تجربیات شما را هم دیدیم بهانه ای برای خونریزی در خیابانهاآیا نتیجه مناظرات کاندیداها غیر از این بود و این چهره های منطقی یعنی چه یعنی اگر از دعوت بعضیها صدا و سیما سر باز بزند آنها منطقی نیستند چرا دست اندر کاران صدا و سیما اینقر از خود راضی هستند . بنده به عنوان یک شهروند یشنهاد می کنم قبل از برگزاری انگونه برنامه ها از آقای خامنه ای نه به عنوان رهبر انقلاب (که هستند) که به عنوان یک کارشناس اجتماعی و هنری نظر خواهی و مشورت بشود
قبول کنید نیمی از هو و جنجالهای بعد از انتخابات مربوط به همان مناظرات و رفتار بعدی صدا و سیما بوده به هر حال بدانند دقیقا" رصد می شوند.
Iran, Islamic Republic of
وقتي بي طرفانه به صحبت هاي خوش چهره فكرمي كني مي بيني كه يك فرد سياست زده وساده لوح است .
دلم آدم براي اين قبيل افراد نادان مي سوزد .
Iran, Islamic Republic of
به نظرمن دسته بندی شما ایراد دارد!
چون دسته های سوم و چهارم اصول به دلیل اینکه نظام را قبول ندارند در پای صندوقهای رای هم حاضر نشدند ولی پس از انتخابات با حسن استفاده از فضای غبارآود ایجاد شده از سوی برخی کاندایداهای معترض به خیابانها ریختند و به اموال عمومی تعرض کردند و کینه دیرینه خود را در این فرصت بروز دادند.
پس اصولا کسانی که به آقای موسوی رای دادند را بهتر است افراد داخل نظام بدانیم ولی برخی از آنها را معترض سرسخت و لجوج!
Iran, Islamic Republic of
جالب است آن نمازي كه آقاي خوش چهره خوانده است نتيجه اش اين شده كه مي گويد دولت با سكون خويش مخالفت با دولت را به مخالفت با نظام تبديل كرده است يعني چه؟؟ يعني در اين مقام هم از نظر ايشا دولت مقصر است و بايد با سر و صدا ادامه مي داد و سكوت نمي كرد از طرفي ايشان آشوبهاي اوليه را به سخنان رئيس جمهور در ميدان ولي عصر منتسب مي كند در نزد ايشان متاعي به نام انصاف هم موجود است؟؟؟ آقاي خوش چهره گاهي همين نمازها نيز از سر صدق نيست و الا قاتلين حضرت اباعبداله نيز نمازخوا بودند و ابوموسي اشعري نيز نماز مي خواند و بر شيطان لعنت مي فرستاد
Iran, Islamic Republic of
سرتون را کردین زیر برف و هی تحلیل و تفسیر میکنید و به خودتون امضا میدین!
Iran, Islamic Republic of
البته از مشاور فرهنگي رئيس جمهور انتظار ميرفت كه چنين تيپي داشته باشد مگر ايشان چه گناهي كرده كه با اين تيپ نبايد نشان داده شود كسي كه مشاور فرهنگي است با نماد فرهنگي باشد . ما تا بحال تعريفي ديگر از فرهنگ داشتيم كه اقاي دكتر... و مشاور ايشان ما را هدايت كردند كه فرهنگ يعني چه؟ همچنين سخنگوي فرهنگي كه خود جاي بحثي ديگر دارد كه از اين كجال خارج است.
Iran, Islamic Republic of
احسنت به دکتر خوش چهره .واقعا عالی بود.منصف و با دقیق . متاسفانه آقای کلهر حرفی به جز تیترهای رجا نیوز و کیهان و یالثارات بیشتر برای گفتن نداشت.
Iran, Islamic Republic of
ميگما بازم گلي به جمال اين اغتشاش گران كه با كارهاشون باعث شدند شما معترضين رو به رسميت بشناسيد! خداوكيلي يك كم فكر كن ببين اگه اين اغتشاشگران نبودند و ماجرا اين قدر كش پيدا نكرده بود شما هنوز نشسته بوديد ميگفتيد در روز بيست و پنج خرداد چهار تا اراذل و اوباش اومدند بيرون!
Iran, Islamic Republic of
از كسي كه در بحث روبه فردا بيش از همه كس و همه چيز به بصيرت تاكيد داشت، تعجب مي كنم چگونه هنوز با اين همه روشنگري صدا و سيما و شخص رييس جمهور، اعتقاد دارد كه منظور رييس جمهور از خس و خاشاك 13 ميليون رأي دهنده به غير وي بوده است. چگونه در حالي كه رهبر معظم انقلاب طي سه چهار ساله اخير هميشه از فعاليت و خدمت رساني دولت تمجيد و ساير قوا را به حمايت از آن تشويق نموده است، در شبي كه قرار است موضوع بحث پيوستن نخبگان به وحدت ملت حول محور دين و ولايت باشد، كمكاري دولت را بخصوص در اقتصاد مشكل اصلي امروز جامعه معرفي مي نمايد. آيا در مبارزه با مفاسد اقتصادي، قوه محترم قضاييه آنچنان كه بايد و شايد اهمتمام نموده است؟ آيا در لايحه هدفمندي يارانه ها، مجلس كمال تعامل را با دولت داشته؟ و صرفا براي رفع ايرادهاي فني و علمي، يكسال آن را در كميسيون نگه داشته است، اگر چنين است، پس چرا بسياري از نظرات بعد از چند مرحله دوباره به نظرات دولت نزديك نموده است؟ آيا شما طي اين چند ساله اخير، غير از انتقاداتي كه در مواقع حساس مثل اين شبها، بي رحمانه و حتي بي ارتباط به مسائل روز داشته ايد، پيشنهاد يا طرحي را بصورت عملياتي مطرح نموده ايد؟ يا پيشنهادهايتان مثل همين شناسايي لايه لايه جامعه و درجه بندي و تعيين يك دامنه از تشويق و تنبيه براي هر لايه از صف معترضين است؟ آيا شما سامانه اي سخت افزاري يا نرم افزاري براي شناسايي تك تك لايه ها شناسايي كرده ايد و يا از ترس اينكه به هيچكدام برنخورد جرات بكار بردن كلمه دشمن را هم نداريد؟ خوب است به كلام حضرت علي در نكوهش مردم و نخبگان زمان خود نگاهي بيندازيد تا متوجه شويد كه بكاربردن كلمه اي مانند احمق براي كساني كه تمام باطل جهان از دول متخاصم و استعمارگر تا خوانندگان و هنرپيشه هاي مستهجن خارجي را مدافع حق انگاشته اند و عدالت را در سنگر آنان جستجو مي كنند، لطيفترين كلمه ممكن است و گرنه خود قرآن مجيد كساني را كه گوش و چشم قلب خويش را فرو بسته اند را به حيوانات و بدتر از آن تعبير مي كند.
البته من بكار بردن اين كلمات را صحيح نميدانم، نه اينكه فتنه جويان خس و خاشاك، احمق يا در حكم بهايم نباشند، بلكه به اين دليل كه افرادي مثل شما كه حتي با وضو و با ادعاي رعايت انصاف به صحبت مي پردازند، اولا با مفهوم تبري بيگانه اند و ثانيا با بي بصيرتي و بي دقتي اين كلمات را براي يك عده انبوه تر بكار مي برند، بله تا وقتي كه مؤمن استاد دانشگاه ما كه ادعاي ديد جزء به جزء دارد، منظور بكاربرنده خس و خاشاك را مثلا از 5000 نفر به چند ميليون نفر تعبير مي كند، بهتر است كه از اين كلمات استفاده نشود.
حال كه همه حتي مدافعين دولت، جمعيت نهم ديماه را مدافعين اسلام، امامت و ولايت ميدانند نه دولت و احزاب، چه اصراري داريد كه بخواهيد مردم را روشن كنيد كه وضعيت دولت از اين نظام جداست و دولت برود مشكلات خودش را حل كند و گرنه مشكل اصلي نظام در همين ضعف دولت بخصوص در بخش اقتصادي است.
در پايان در تاييد فرمايشات رهبر و اظهارات آقاي كلهر و در پاسخ به سوالي كه مدام آقاي خوش چهره در مورد دشمن مي پرسيد و مي خواست تا نشانش بدهند، مي گويم مدعي بصيرتي كه هنوز در درك دشمن شناسي عاجز است، بترسد از روزي كه دوست را هدف قرار دهد. يادتان نرفته است كه همين آقاي موسوي چند سال پيش مقاله اي نوشت با عنوان توهم توطئه يا توطئه توهم، و همان تفكر روزي آنچنان گريبانش را گرفت كه آمريكا شد دوستش و مردم و نظام شدند دشمنش.
ايكاش نخبه ها هم مانند مردم، تولي و تبرايي را كه از فروع دين ما و به همان معني كل يوم عاشوراست را باور مي كردند، كه البته هر كسي كه دشمنيش را با دشمن خدا و رسول و اولي الامر منكم اعلام ننمايد، مطمئنا ملت دشمنيش را با وي فرياد خواهد كرد.
http://salmaneali.parsiblog.com/
Iran, Islamic Republic of
صدا وسیما با طرح این مباحث بی نتیجه و بی پایان ممکن است به ابهامات بیافزاید . پیشنهاد می شود مباحث منسجم وهمراه با نتیجه قابل فهم برای عموم مردم باشد تا به بصیرت عموم کمک کند. در انتخاب میهمانان نیز باید دقت شود واز دعوت افراد تندرو جناحها پرهیز شود تا موضوعات مطرح شده به جنجال وابهام بیشتر ختم نشود
Iran, Islamic Republic of
من واقعا از اينكه آقاي كلهر در مملكتي كه من زندگي ميكنم مشاور رييس جمهور است خجالت مي كشم.
واقعا جاي شرمندگي داره كه آدمي با اين وضعيت ظاهري و خانوادگي و ... هنوز در اين دولت سمت داره.
البته بخشين. من فكر كردم دولت شهيد رجاييه.
همه چيز اين دولت به همچ چيزش مياد.
آره خیلی منطقی
کاملا بی طرفانه است که از مجری برنامه معلومه که اصلا هیچ ربطی به رجا نداره!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
اشاره ظریف خوش چهره به سکوت دولتمردان که در شش ماه گذشته با این سیاست، موضوع مخالفت با دولت را به مخالفت با نظام تبدیل کرده اند حرف دل خیلی هاست.