جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۱۶
آغاز بررسیها برای جلوگیری از گسترش استفاده از ماهواره

خیز جدید مجلس برای کنترل ماهواره ها

يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب: 156860
بررسی و مطالعه برای تدوین قانونی جدید جهت جلوگیری از گسترش استفاده از ماهواره آغاز شده است. 

به گزارش جهان، پس از انکه طی سالهای اخیر قوانین تصویب شده در این خصوص به نتیجه مقبولی نرسید این روزها خبرهایی از آغاز بررسیها برای طرح مجدد موضوع ماهواره به گوش می رسد. 

قانون ممنوعیت استفاده از ماهواره مصوب سال ۷۳ است که طی آن نیروی انتظامی موظف بود به طور قاطع با استفاده کنندگان غیرقانونی از ماهواره برخورد کند. 

سالهای گذشته اگرچه در چند برهه زمانی این اتفاق افتاد اما به دلیل عدم حمایتها و همچنین عدم روحیه کافی در ناجا برای اجرای این قانون، مصوبه فوق تا به امروز مسکوت مانده است. 

در مجلس هفتم اما طرح دیگری برای استفاده مدیریت شده از ماهواره مطرح شد که در مرحله اول به دلیل مخالفت شورای نگهبان به مجلس برگشت خورد اما در نهایت نمایندگان مجلس هفتم نیز این طرح را از دستور کار خود خارج کردند. 

سال گذشته اما بحث استفاده از ماهواره زمانی داغ شد که فتوایی از رهبرمعظم انقلاب در خصوص استفاده از ماهواره منتشر شد. 

رهبر معظم انقلاب نظر خود در خصوص استفاده از ماهواره را اینگونه بیان کرده بودند: دستگاه آنتن ماهواره‏ای از این جهت كه صرفا وسیله‏ای برای دریافت برنامه‏های تلویزیونی است كه هم برنامه‏ های حلال دارد و هم برنامه‏های حرام، حكم آلات مشترك را دارد. لذا خرید و فروش و نگهداری آن برای استفاده در امور حرام، حرام است و برای استفاده‏های حلال جایز است. ولی چون این وسیله برای كسی كه آن را در اختیار دارد زمینه دریافت برنامه‏های حرام را كاملا فراهم می‏كند و گاهی نگهداری آن مفاسد دیگری را نیز در بر دارد، خرید و نگهداری آن جایز نیست مگر برای كسی كه به خودش مطمئن است كه استفاده حرام از آن نمی‏كند و بر تهیه و نگهداری آن در خانه‏اش مفسده‏ای هم مترتّب نمی‏شود. لكن اگر قانونی در این مورد وجود داشته باشد باید مراعات گردد. 

همان روزها نمایندگان مجلس بحثهایی را در خصوص فتوای رهبری مطرح کردند که زیاد جدی گرفته نشد. سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس درباره امكان مطرح شدن طرح و لایحه جدیدی درباره استفاده از ماهواره گفت: یقینا اگر در این مسیر طرح و لایحه‌ای باشد حتما این فتوای مقام معظم رهبری مدنظر خواهد بود. كوهكن افزود: ضمن اینكه نمایندگان مقید این هستند كه از چارچوب شرع و قانون اساسی خارج نشوند اما فتاوا و نظرات ایشان راهگشا است و سرلوحه كار خواهد بود. 

اما در حالی اخباری در این خصوص منتشر می شود که از عمر مجلس هشتم ماههای زیادی باقی نمانده است. 

بر اساس این گزارش در کنار مجلس، برخی نهادهای فرهنگی نیز در حال بررسی و تدوین قوانین لازم می باشند. 

ورود مجلس و نهادهای مسئول فرهنگی و همچنین برخی تذکرات به مقامات ارشد در خصوص گسترش بی رویه استفاده از ماهواره می تواند نوید قانون جامع و مانعی را برای مدیریت استفاده از ماهواره و همچنین جلوگیری از گسترش استفاده از ماهواره را بدهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خسته نباشید.
بنده با گسترش بی رویه ماهواره موافق نیستم اما با توجه به برنامه های کم کیفیت صدا و سیما و همچنین سینمای کشور پیشنهاد می کنم اول یه فکری برای بالا بردن برنامه های تلوزیونی داشته باشید بعد برنامه ای برای کم رنگ تر کردن استفاده خانواده ها از ماهواره . متاسفانه برنامه های صداو سیما و سینما برای خانواده ها جالب نیست.
Iran, Islamic Republic of
جمع کنید ماهواره رو بره پی کارش
با اين صدا وسيماي فشل كه يك موقع ميزني همه دارن كارشناسي ميكنن وحرف ميزنن.يه موقع ميزني همه دارن فيلم هاي تكراري پخش ميكنن.يه موقع ميزني همه دارن فوتبال نشون ميدن....
با اين اوضاع و كمي كانال ها و تكراري بودن برنامه ها به هيچ جا نميرسيم.بعد ميگيم چي شد چي نشد.ماهواره حكم يك وسيله شخصي مثل مسواك رو داره نميشه با اين شرايط از كسي گرفتش.
Iran, Islamic Republic of
چقدر دیر
الان انقدر کار خراب شدهکه یهکار فرهنگی بزرگ با پوشش کار سخت افزاری دقیق و ظریفو می طلبه
Iran, Islamic Republic of
بابا صدا و سیما نیاز به تحول داره اون وقت مردم خودشون ماهواره و این کانالهای کثیف رو میندازن دور از وقتی این ماهواره اومده فساد و فحشا هم زیاد شده
Iran, Islamic Republic of
من خواهش میکنم یک جوری به گوش این مسئولین فرهنگی برسانید که جامعه نسبت به ماهواره درحال بی تفاوت شدن است،و ایضا ماهواره درحال تبدیل شدن به ضد خودش دردستیابی به اهداف ناتوی فرهنگی توسط بیگانگان میباشد. واین موضوع رامیتوان از بی تفاوتی مردم نسبت این وسیله وهمچنین خنده واستهزاء برنامه سازان ماهواره ای ضدانقلاب در رفتار مردم حس کرد.
من خواهش میکنم این آقایان دست اندرکار مجددا با شلوغ بازی و هو و جنجال باعث گرمی بازار این وسیله وبرنامه سازان بی هویت وبی محتوای آنها نشوند.
Iran, Islamic Republic of
ماهواره ها كمبود برنامه هاي صدا و سيما را جبران مينمايند آن هم با هزينه خودشان.
Iran, Islamic Republic of
یعین چی ماهواره کمبود برنامه های صدا و سیما رو جبران می کنه؟!
غالبا اونهایی که دوز هوسشون بالاست به بهانه های واهی و بچگانه میرن سراغ ماهواره تا فیلمهای پورنو و یا هوس آلود ببینن.
همین مونده صدا و سیما برای جذب مخاطبای ماهواره که غالبا در همون حال اند که گفتم فیلمهای مبتذل بسازه
یکم دینداری و تفکر بد نیستا
یعنی جز ماهواره هیچ سرگرمی دیگه ای نیست یا ماهواره سهل الوصول ترو هوسی تره ؛ ها؟
با خودمون صادق باشیم
Iran, Islamic Republic of
با سلام ظاهرا قانون ممنوعیت استفاده از ماهواره ها ازمایشی و 5 ساله بود و فعلا فاقد اعتبار. ضمنا باید برای تقویت باورهای دینی مردم کار ی کرد انهم با مطالعه لذا فقط قوه قهریه جواب لازم و نتیجه مطلوب نخواهد داشت
Iran, Islamic Republic of
خدا ما رو شفا بده!
ماهواره هم خوبی داره هم بدی هرکس به اندازه شعورش برداشت میکند...
Iran, Islamic Republic of
بنده با دیدن بعضی از برنامه های ماهواره - به حقانیت انقلاب و کشورم و حماقت بیش از حد آنطرف آبیها - پی میبرم
Iran, Islamic Republic of
ديشب در مصاحبه تلوزيوني جناب حداد عادل فرمودند من در نيمه شب اخبار شبكه العالم و پرس تي وي را مستقيما مشاهده و پيگيري مي كنم و شبكه هاي خوبي هم هستند . خوب در اين صورت بايد گفت شايد ايشان هم از كانالهاي منحرف استفاده نمايند! پس چون امكان كار خلاف هست از كار صحيح هم چشم پوشي كنيم؟ بنده به اتفاق خانواده و دختر هفت ساله ام شايد روزانه بيش از 1.5 ساعت با مشاهده فيلم مستقيم مسجدالحرام به خواندن ترتيل قرآن كريم و حفظ آن مشغوليم و يا با استفاده از فيلم هاي كارتوني كه زبان انگليسي اصلي دارند جهت تقويت زبان بچه ها و با نظارت كامل اقدام مينماييم. حالا آقايان مي گويند شما نبينيد تا ما ببينيم؟!
مطمئنا جلوي پيشرفت علم را نميتوان گرفت. فردا آنتن هاي قوي تر و كوچكتري خواهد آمد كه از ديد همه بدورند. چقدر در سالهاي گذشته مردم را تحت فشار گذاشتيم براي عدم استفاد از ويدئو در صورتيكه الان تاريخ مصرف آن هم تمام شد.
Iran, Islamic Republic of
به نظر من محدوديت هيچ مشكلي را حل نميكنه لطفا" با تقويت بنيادهاي اخلاقي وديني و..خانواده ها رابيمه كنيد ديدن ماهواره بقول يكي از نظرات ماهيت پوچ وپوشالي دنياي غرب وبي منطقي آنها را نسبت به مسائل جهاني بيشتر نمودار ميكنه ملت فهمیده اند وپس ازمدتي با ديدن ماهواره خودشان قضاوت كرده وپوچي آنها را می يابند كاري كه براي دولت ما شايدميلياردها هزينه داردلطفا"سطحي نگري نكنند مقابله صرف ومحدود ساختن ملت از ماهواره دردي را دوا نميكنه بلكه حساسيتها بيشتر ميشه.
Iran, Islamic Republic of
اين آقايي كه به حداد ايراد مي گيرند ظاهرا خبر ندارند كه گيرنده هاي ديجيتال در بازار قادرند تمام شبكه هاي داخلي و برون مرزي صدا و سيماي ايران را بدون نياز به ديش ماهواره بگيرند. قدري با زمان حركت كنيد
Iran, Islamic Republic of
شما را به دین و اعتقاداتتان درست و منطقی باشید آخه در عصر تکنولوژی و ارتباطات به ماهواره گیردادن کار سخیف و مسخره آمیزیست. مگر ویدئو نبود؟؟؟ نکنید اینکارها را نه سودی دارد نه فایده ای.
ریشه مشکلات را جای دیگر باید جستجو کرد
Iran, Islamic Republic of
بابا بيخيال ...
مردم بصيرت دارن . حالا بذار تو ماهواره هر چي ميگن بگن .