جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۵
تبعیض و پارتی بازی بیشترین نگرانی اخلاقی در بین مردم

گزارش صدا و سیما از وضعیت اخلاقی مردم تهران

يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۰۷:۲۶
کد مطلب: 128375
سرویس جامعه جهان-خلاصه نظرسنجى مركز تحقيقات صدا و سيما درباره «جايگاه فضائل اخلاقى در بين مردم» در شهر تهران بدین شرح است.‏

1- 83درصد پاسخگويان معتقدند كه پايبندى به اصول اخلاقى در شرايط كنونى جامعه در حد خيلى زياد و زياد اهميت دارد.
2- مهمترين فضائل اخلاقى مورد نياز جامعه ما در نگاه پاسخگويان عبارتند از: صداقت و راستگويى (14درصد)، خوش‏اخلاقى (8درصد)، گذشت (7درصد) و احترام به بزرگترها (6درصد)
3- رايج‏ترين فضائل اخلاقى در نگاه پاسخگويان عبارتست از: عيادت بيماران (37درصد)، رعايت آداب معاشرت (36درصد)، احترام به بزرگترها (33درصد)، رعايت آداب غذا خوردن (33درصد)
4- عفو و گذشت (15درصد)، پاى‏بندى به قول و قرار (13درصد) و انصاف (10درصد) ازجمله فضائل اخلاقى هستند كه در جامعه كمترين رواج را دارند.
5- مهمترين رذائل اخلاقى در جامعه از نظر پاسخگويان عبارتند از: تبعيض و پارتى‏باز (90درصد)، غيبت كردن (87درصد)، چاپلوسى (82درصد)، دورويى و تظاهر (82درصد) و حسد (79درصد)
6- 92درصد پاسخگويان معتقدند خانواده مهمترين نهادى است كه در آموزش و ترويج ارزش‏هاى اخلاقى در بين افراد جامعه نقش مؤثر دراد. مراكز آموزشى (81درصد)، دوستان، همكلاسى‏ها و همكاران (77درصد) و صداوسيما (76درصد) در رتبه‏هاى بعدى قرار دارند.
7- پاسخگويان معتقدند از ميان فضائل اخلاقى قابل طرح در برنامه‏هاى صدا و سيما، احترام به بزرگترها (13درصد )، خوش‏اخلاقى (11درصد) و صداقت و راستگويى (10درصد) و عفو و گذشت (8درصد) مى‏بايست بيشتر در برنامه‏هاى صدا و سيما مورد توجه قرار گيرد.
8- از نظر 60درصد پاسخگويان فيلم و سريال بهترين قالب برنامه تلويزيونى براى ترويج رفتارهاى اخلاقى در جامعه است. گفتگو و ميزگرد كارشناسى (17درصد)، برنامه‏هاى مستند (15درصد) و سخنرانى (6درصد) در رتبه‏هاى بعدى قرار دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مهمترين رذائل اخلاقى در سازمان صدا و سیما عبارتند از: تبعيض و پارتى‏باز (90درصد)، غيبت كردن (87درصد)، چاپلوسى (82درصد)، دورويى و تظاهر (82درصد) ،حسد (79درصد) و...!!؟
مرکز تحقیقات صدا و سیما یادش رفته چیزی به عنوان بی بند و باری و بی حجابی و بی ادبی و .. رو توی نظر سنجی بیاره؟ یا به نظر مردم اینا رذائل اخلاقی نیست؟
Iran, Islamic Republic of
به نام خدا سلام مثل اینکه حیا و عفت در این نظر سنجی جایی ندارد به نظر می رسد آداب غذا خوردن از شرافت و عفت مهم تر است !!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
صدا وسيما خود يكي از مهمترين مروجان ...........و بي بند وباري و بي فرهنگي در كشور است
ضمن انكه متاسفانه گاهي از انطرف افتاده و تا حد غير قابل تحمل سختگير ميشوند و بي منطق
Latvia
با توجه به تركيب حدود98درصدي جمعيت مسلمان و شيعه جامعه ايراني بر مبلغان ديني و مراجع دين فرض است كه ضمن برشمردن فضائل و رذايل اخلاقي متدين را متوجه همخواني ظاهر عبادت مثل نماز و روزه و نيات و اعمال خود بنمايند. آنها را متوجه كنند كه شرط قبولي نماز و روزه اعمال درست و اجراي كامل احكام ديني است.