جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
۵

سبدکالا درمان۱۰روزاست؛ بقیه‌سال چه؟

سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب: 341809
یک اقتصاددان با بیان این که دولت می‌توانست با هزینه توزیع دو سبد کالا حداقل چندصد شغل ایجاد کند، گفت: سبد کالا درمان ۱۰ روز زندگی مردم است ۳۵۰ روز باقی‌مانده را چه کنند؟
به گزارش جهان، مهدی تقوی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مسائل ایجاد شده در توزیع سبد کالا اظهار کرد: دولت باید به جای تقسیم کالا که آثار کوتاه‌مدتی دارد در فکر خروج از رشد منفی اقتصادی و ایجاد اشتغال باشد. بنابراین توزیع سبد کالا در وضعیت فعلی معنایی ندارد.

وی با بیان این‌که سبد کالا فقط احتیاج یک هفته مردم را برطرف کرده و شرایط دوباره به حالت گذشته باز می‌گردد، افزود: دولت موسسه خیریه نیست که چند قلم کالا را بین مردم توزیع کند. این فقط برای ۱۰ روز است. پس ۳۵۰ روز باقی‌مانده را اقشار کم درآمد چه می‌کنند؟

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این‌که دولت باید سیاست‌های درست اقتصادی را اجرا کند تا به ایجاد اشتغال و کسب درآمد بینجامد، گفت: آنگاه دیگر نیازی به ارائه‌ی سبد کالا با هزینه کالا و هجوم مردم برای دریافت آن نیست.

تقوی با بیان این که دولت یازدهم باید در فکر اساسی برای اقتصاد بوده و اشتباهات دولت گذشته را تکرار نکند، گفت: با کاهش تحریم‌ها و گشایش‌های نفتی و ارزی آنقدر درآمد نصیب دولت می‌شود که دیگر بتواند با اجرای سیاست‌های محکم اقتصادی نیازی به توزیع سبد کالا نباشد.

این اقتصاد‌دان با اشاره به هزینه‌ی حداقل ۱۵۰۰ میلیاردی صرف شده برای توزیع دو سبد کالایی خاطر نشان کرد: هرچقدر که دولت تاکید کند این سبد فقط برای دفعات محدودی است، اما باید یادآور شد که با همین هزینه‌ی صرف شده می‌توانست حداقل پنج کارگاه تولیدی ایجاد کرده و تعداد زیادی از بیکاران را مشغول کند. این درحالی است که سیاست فعلی اجرا شده آثار ۱۰ روزه دارد و چند روز دیگر همه آن را فراموش می‌کنند.

وی هم‌چنین در مورد نوع رفتار اقتصادی مردم در زمان توزیع سبد کالا گفت: وقتی که دولت رفتار اقتصادی نه چندان درستی را انجام می‌دهد نباید توقع داشت که مردم رفتار معقول اقتصادی داشته باشند.

تقوی افزود: شرایط اقتصادی و گرانی کالاها به گونه‌ای است که دریافت سبد کالا برای فقیر و غنی تفاوتی نداشته و ترجیح می‌دهند که این موقعیت را از دست ندهند.

این اقتصاددان در پایان تاکید کرد: نباید فراموش کرد که دولت نیز در هنگام توزیع سبد کالا مدیریت مناسبی را به اجرا در نیاورد. این درحالی است که قبل از آن هم نباید برای ارائه‌ی چند قلم کالا تا این حد در مورد آن مانور داده و اعلام می‌شد که قرار است سبد کالایی توزیع شود تا مردم نیز نسبت به آن حساس شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


وحید
Iran, Islamic Republic of
این استاد حرفشون کاملا منطقی و درسته. دولت متاسفانه خیلی بی تدبیری کرد و الان میخواد از پاسخگویی فرار کنه. دولت باید از مردم عذرخواهی کنه.
این حرفا چیه مرد عزیز مگه دولت مسئول سیر کردن شکم 365 روزه مردمه . ملت باید کار کنن من الان خودم 2 هفتست نیرو کار می خوام واسه کار های ساختمانی 2 تا متقاضی اومدن همش 2 تا . ملت میخوان بخورن و بخوابن شکم گنده کنن به دولت محترم و فخیم هیچ ربطی نداره .
همین یارانه چقدر از روستایی ها و عشایر ها رو تنبل و خونه نشین کرد مساله اینه که هدفمندی به این شیوه کلا اشتباه بود .
Iran, Islamic Republic of
ما هشت ساله گرسنه ایم از وقتی که سیب زمینی تبلیغاتی خوردیم تا حالا هم که ... اونموقع شما این مدت کجا بودین؟ حالا ده روز بخوریم بقیه اش هم خدا کریمه تو هم جهان به سفسطه نکن!
امیر شیرازی
روحانی باید بودجه این طرح رو اختصاص به تاسیس دانشگاه بین المملی ایرانیان میداد گرچه با اینکار نوعی آشتی و وفاق داخلی در کشور ایجاد میشد مردم هم راضی تر بودن . منفی بازای جهان زود بیاید منفی بدین زود زود کسی نبود