جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
۱

استقبال از آزادشدن سوخت در مناطق آزاد

جمعه ۶ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب: 367360
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: از آزاد شدن قیمت سوخت در مناطق آزاد با توجه به صفر بودن تعرفه واردات خودرو و ورود بخش خصوصی به حوزه توزیع فرآورده‌های نفتی استقبال می‌کنیم اما هیأت دولت باید آن را تصویب کند.
به گزارش جهان، عباس کاظمی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به پرسشی درباره احتمال آزاد شدن قیمت سوخت در مناطق آزاد با توجه به صفر بودن تعرفه واردات خودرو و ورود بخش خصوصی به حوزه توزیع فرآورده‌های نفتی گفت: ما از این موضوع استقبال می‌کنیم، اما هیأت دولت باید آن را تصویب کند.
 
وی با بیان اینکه باید روی این ایده بیشتر کار کنیم،‌گفت: هنوز چنین پیشنهادی را ارائه نکردیم، اما پیشنهاد و ایده خوبی است و روی آن فکر خواهیم کرد.
 
به گزارش فارس، بعضی کارشناسان انرژی پیشنهاد می‌کنند با توجه به اینکه در انتهای زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت فرآورده‌های مهم نفتی مانند بنزین و گازوئیل باید به قیمت‌های واقعی نزدیک شود، به عنوان مورد آزمایشی عرضه این فراورده‌های در مناطق آزاد اقتصادی واقعی شود.
 
این کارشناسان می‌گویند با توجه به اینکه تعرفه واردات خودرو در مناطق آزاد صفر است، امکان عرضه بنزین با قیمت واقعی توسط بخش خصوصی در این مناطق وجود دارد و فعالان بخش خصوصی می‌توانند با اجاره یا احداث مخازن سوخت، بدون رقابت با دولت، عرضه بنزین و گازوئیل به نرخ شناور و منطبق با نرخ‌های بین‌المللی را بر عهده بگیرند.
 
بر این اساس، عرضه بنزین آزاد در مناطق آزاد تجاری کشور توسط بخش خصوصی می‌تواند مقدمه‌ای برای رقابتی شدن عرضه سوخت توسط بخش خصوصی و عرضه انواع سوخت در کل کشور باشد، تا پخش فرآورده‌های نفتی در ایران نیز مانند اغلب نقاط جهان خصوصی و رقابتی شود.
 
بر اساس این گزارش، عرضه سوخت از جمله بنزین و گازوئیل در سراسر دنیا از ونزوئلا تا آمریکا و از آسیای جنوب شرقی تا اروپا توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و شرکت‌های بزرگ نفتی نیز به صروت گسترده در این عرصه فعالیت می‌کنند و علاوه بر تولید نفت و پالایش آن، حتی جایگاه‌های سوخت را در بخش‌های مختلف جهان اداره می‌کنند.
 
چند سالی است که وزارت نفت روی آزاد شدن واردات بنزین و دیگر فراورده‌های نفتی به کشور توسط بخش خصوصی کار می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد
البته درمناطق آزاد بدلیل اینکه خودروباقیمت ارزان خریداری میکنند منطقی است ایده خوبی است ماهم حاضریم خودروبااون قیمتی که اونها خریداری میکنندبخریم سوختشم گرون بخریم نه اینکخ هم خودروگرون بخریم هم سوخت