جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

بودجه میلیاردی برای مقابله با ریزگردها

چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب: 378430
معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها و مراتع با اشاره به ریزگردهای نمکی بیابانهای اطراف دریاچه ارومیه که زندگی ساکنان این مناطق را تهدید می‌کند، گفت: کارگروه نجات این دریاچه هرچه سریعتر بودجه ۱۲۰ میلیارد تومانی برای احیای ۳۴ هزار هکتار از بیابان های حوضه ارومیه را اختصاص دهد.
به گزارش جهان؛ دکتر پرویز گرشاسبی در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر در پی خشکیدگی دریاچه ارومیه ۳۰۰ هزار هکتار بیابان جدید در اطراف این دریاچه تولید شده که بنا به درخواست کارگروه نجات دریاچه ارومیه قرار است در سال ۹۳ یک دهم این میزان بیابان زدایی شود.

به گفته وی، برای این اقدام در سال جاری اعتباری معادل ۱۲۰ میلیارد تومان پیش بینی شده که البته هنوز از طرف دولت هیچ مقداری از آن اختصاص نیافته است.

وی با بیان این که افزایش میزان گرد و غبار به دلیل این بیابانزایی در اطراف دریاچه ارومیه و احتمال بروز طوفان های نمکی از ناحیه این بیابان ها ضرورت اختصاص هرچه سریعتر ۱۲۰ میلیارد تومان از ۱۰۳۴ میلیارد تومانی که برای احیا و نجات دریاچه ارومیه تخصیص داده شده دو چندان می‌کند.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها و مراتع افزود: چنانچه ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار تامین شود می توانیم در سال جاری ۳۴ هزار هکتار از بیابان های اطراف دریاچه ارومیه را تحت پوشش عملیات بیابانزدایی قرار دهیم.

گرشاسبی اظهار داشت: بیشتر این مناطق مراتع درجه سه بوده اند که در اثر خشکسالی تخریب شده و به اراضی بیابانی تبدیل شده اند لذا برای احیای آنها از گونه های مرتعی مانند آتریپلکس، تاق، گز و قره داغ که مقاومت زیادی به خشکی، کم آبی و شوری دارند استفاده می‌شود.

-وی افزود: البته در اراضی که میزان شوری آنها بسیار بالا است هیچ گونه ای قابلیت احیا کردن به صورت دستپاش را ندارد و نمی توان برای این اراضی کاری کرد.

گرشاسبی در پاسخ به این که در حال حاضر شرایط دریاچه ارومیه به گونه ای نیست که میزان آبی برای آبیاری این اراضی در نظر گرفته شود، گفت: البته این گونه ها نیاز آبی کمی دارند و در سال ۹۳ تنها یک مرحله و در سال ۹۴، ۱۶ مرحله آبیاری خواهند شد.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها و مراتع تصریح کرد: البته با توجه به این که میزان بارش در حوزه آبریز دریاچه ارومیه نسبت به نیاز آبی این گونه ها بسیار بالاتر بوده و حدود ۳۲۰ میلیمتر است احتمال دارد که اصلاً نیازی به آبیاری آنها نباشد.

وی در پاسخ به این که طرح بیابانزدایی اطراف دریاچه ارومیه دقیقاً از چه زمانی آغاز می‌شود، تاکید کرد: به محض این که هیات دولت و کارگروه نجات ارومیه این بودجه با مصوب کند و سازمان مدیریت مبانی مالی آن را تایید و موافقتنامه آن را فراهم کند عملیات بیابانزدایی آغاز می‌شود.

به گفته گرشاسبی حداکثر زمانی که برای آغاز این عملیات در سال جاری وجود دارد آبان ماه تا پایان اسفندماه است که بایستی پس از تصویب اعتبار آن نهال های لازم برای کشت در این ۳۴ هزار هکتار تولید شده و یا سفارش داده شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *