جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

یخ و ریزگردها در سیاره کوتوله پلوتو +عکس

دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب: 435381
فضاپیمای ناسا برای اولین بار از کنار سیاره پلوتو عبور کرد تا اطلاعات و تصاویر تازه و جدیدتری را از این سیاره به زمین مخابره کند. این تصویربرداری نتیجه تلاش ۱۰ ساله محققان ناسا است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، کاوشگر «New Horizons» ناسا در متن مهمترین مأموریت چند سال اخیر صنعت فضایی جهان قرار دارد.

این فضاپیمای روباتیک پس از سفری که نزدیک به یک دهه به طول انجامیده به پلوتو رسیده است، سیاره کوتوله ای که تا سال ۲۰۰۶ یکی از ۹ سیاره منظومه شمسی بود اما با تعریف جدیدی که از سیارات از سوی اتحادیه بین المللی اخترشناسی ارایه شد از این مجموعه خارج و به عنوان سیاره کوتوله و همچنین نخستین گروه از مجموعه «اجرام فضایی فرانپتونی» در طبقه بندی جدیدی قرار گرفت.

کاوشگر «New Horizons» با انجام این ماموریت توانست به بسیاری از سوالات کارشناسان ناسا مانند اندازه سیاره پلوتو پاسخ دهد. این کاوشگر پس از طی مسافتی در حدود ۴.۸۸ میلیارد کیلومتر ابعاد جدیدی از این سیاره را پیش روی کارشناسان ناسا قرار داد.

زمانی که کاوشگر «New Horizons» در نزدیکترین فاصله از این سیاره و پنج قمر آن قرار گرفت، ماموریت دوربین ها آغاز شد. این کاوشگر مدتی است مهمان سیاره کوتوله پلوتو شده و تصاویر متفاوتی را ثبت و به زمین ارسال کرده که تعجب کارشناسان و علاقه مندان به فضا را برانگیخته است.

* صفحات یخی پلوتو

کاوشگر « New Horizons» تصاویری به زمین ارسال کرده که در آن آثاری از یخ دیده می شود که ۱۰۰ میلیون سال قدمت داشته و حتی گفته می شود که احتمال جوان تر بودن این یخها نیز وجود دارد.

نقطه ای از پلوتو که در این تصویر دیده می شود به یادبود پرتاب نخستین ماهواره ساخت دست بشر، Sputnik Planum نامگذاری شده است.

این نقطه در مجاورت کوهستان یخی پلوتو قرار دارد که چند روز پیش و در خلال ارسال نخستین تصاویر شفاف از این جرم فضایی به زمین برای دانشمندان ناسا رمز گشایی شد.

مطالعه دقیق دانشمندان نشان می دهد، این صفحات یخی پس از شکسته شدن به قطعات نامنظمی تبدیل شده اند که هر یک درحدود ۲۰ کیلومتر پهنا دارند.

فاصله به وجود آمده میان این صفحات به شکل گیری فضاهای درون تهی و تاریک منجر شده است.

آنها هنوز ایده خاصی در خصوص شکل گیری این صفحات یخی نامنظم ندارند اما یک نظریه در این خصوص می گوید، مانند اتفاقاتی که در زمین روی می دهد، فرآیند مشابهی نیز در سطح پلوتو وجود داشته و طی آن با برخورد صفحات رویی با یکدیگر چنین ساختار عجیبی شکل گرفته اند.

* تغییر باورهای گذشته درباره اندازه پلوتو

نتایج مطالعات کارشناسان ناسا نشان می دهد، اندازه این سیاره با تصورات آنها متفاوت است.

این سیاره از قطری در حدود ۲۳۷۰ کیلومتر برخوردار است که در حدود ۸۰ کیلومتر بزرگتر از دانسته های قبلی است.

دانشمندان پیشتر برآورد کرده بودند که قطر این سیاره کوتوله ۲۳۰۰ تا ۲۴۰۰ کیلومتر باشد اما اکنون کاوشگر ناسا اطلاعات جدیدی را پیش روی کارشناسان قرار داده است.


* اتمسفر پلوتو از نگاهی دورتر

این عکس در ۱۰ روز پیش و زمانی گرفته شده که فضاپیمای « New Horizons» در فاصله ۱.۲۵ میلیون مایل (۲ کیلومتر) با پلوتو قرار داشته است.

ارسال این عکس به زمین چند روز زمان برد. محققان ناسا معقتدند، این عکس جوی از اطراف پلوتو را نشان می‌ دهد که احتمالا ۸۰ مایل (۱۲۸ کیلومتر) از سطح این سیاره‌ کوتوله فاصله دارد.

ریزگردهایی که در این عکس دیده می شوند، نقش مهمی در ساخت ترکیب‌ های پیچیده‌ هیدروکربن دارند.

* مقایسه اندازه پلوتو و قمرها

در این تصویر گرافیکی اندازه‌ پلوتو و شارون با زمین مقایسه شده است. تصاویر ارسالی « New Horizons» اندازه‌ این سیاره را ۱۸.۵ درصد زمین و اندازه‌ «شارون» را ۹.۵ درصد زمین نشان می‌ دهد.

شارون بزرگترین قمر پلوتو در سال ۱۹۷۸ میلادی کشف گردید.

دو قمر دیگر پلوتو با نام‌ های «نیکس» و «هیدرا» نیز در سال ۲۰۰۵ میلادی کشف شدند که هر دو از شارون بسیار کوچک ترند.


* شناخت سیاره پلوتو در آینده ای نه چندان دور

کاوشگر «New Horizons» تاکنون نزدیک به دو درصد از اطلاعات ارزشمندی که درباره پلوتو به دست آورده را بارگذاری کرده است.

دانشمندان ناسا می گویند، انتقال تمامی این اطلاعات به زمین طی حدود ۱.۵ سال آینده امکان پذیر خواهد بود.

دوری پلوتو از زمین علت اصلی طول کشیدن این فرآیند عنوان شده است.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *