جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

احتمال زلزله در شورای‌عالی ایرانیان

شنبه ۴ تير ۱۳۹۰ ساعت ۰۸:۳۳
کد مطلب: 172888
با دستگیری محمد شریف ملک زاده و گزارشی که قرار است کمیته تحقیق و تفحص از شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور در صحن علنی قرائت کند؛ زنجیره اتفاقات این شورا تقریبا کامل شده و احتمال بازگشت این شورا از پاستور به ساختار وزارت قوت گرفته است.

به گزارش همشهری، محمد شریف ملک‌زاده، دبیر شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور؛ که مردادماه سال گذشته پرسر وصداترین همایش این شورا را با میهمانانی خاص برگزار کرده بود؛ آخر هفته گذشته در حالی با حکم دادستان دستگیر شد که اول همان هفته به معاونت اداری و مالی وزارت امور خارجه رسیده بود اما با تهدید مجلس به استیضاح وزیر امور خارجه؛ ملک‌زاده استعفا داد و ۲روز پس از استعفایش دستگیر شد. احتمال دستگیری ملک‌زاده در متن استیضاح صالحی هم آمده بود: هیچ وزیری حق ندارد فردی را به معاونت نصب کند که اکثریت همکارانش در مدیریت قبلی‌اش بازداشت شده و خود وی نیز با اتهامات متعدد مالی و غیرمالی در شرف بازداشت است. این امر را دادستان محترم تهران به وزیر امور خارجه هشدار داده، ولی وی اعتنایی نکرده است. دیروز البته سیدحسین نقوی حسینی، نایب رئیس هیات تحقیق و تفحص از شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور در عین حالی که تایید کرد هیات تحقیق و تفحص مجلس به گزارش‌هایی مشابه آنچه رسانه‌ها درباره ملک‌زاده می‌گویند، رسیده است اظهار داشت: احتمال تغییر در ساختار شورا و بازگشت این شورا به ساختار وزارت خارجه وجود دارد.

شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور اواخر سال ۱۳۸۳ شکل گرفت که در بدو تاسیس بر اساس آیین‌نامه مصوب، زیرمجموعة وزارت امور خارجه بود اما با آغاز به کار دولت نهم و با نظر محمود احمدی‌نژاد به نهاد ریاست‌جمهوری منتقل شد. دیروز، نقوی حسینی در گفت‌وگو با همشهری اظهار داشت که کمیته تحقیق و تفحص از شورای‌عالی ایرانیان به گزارش‌هایی از مبادلات غیرقانونی، دریافت پول‌هایی از مراجع غیرمرتبط و خریدهایی غیرقانونی در خارج از کشور رسیده است که این خریدها، مبادلات و دریافت پول‌ها همه زیر سؤال هستند. وی در پاسخ به این سؤال که این خریدهای خارج از کشور دقیقا چه خریدهایی هستند به ساختمان‌های خانه ایرانیان به‌عنوان نمونه اشاره کرد و گفت: در بعضی کشورها نهادهایی به‌عنوان خانه‌های ایرانیان تاسیس شده که در اختیار افرادی خاص قرار گرفته و فعالیت‌های خاصی نیز در آنجا انجام می‌دهند.

تحقیق و تفحص از شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور آبان‌ماه سال ۸۹ و در پی هزینه‌های کلانی که در دومین همایش شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور صرف شد؛ کلید خورد؛ در واقع آن همایش معروف که مردادماه سال گذشته برگزار شد و میهمانانی که گفته می‌شد مشکلات امنیتی دارند در آن حضور یافته بودند، نه‌تنها زمینه تحقیق و تفحص از این شورا را فراهم کرد بلکه نوعی تیر خلاص به فعالیت ۷ساله این شورا زد؛ چه اینکه همان همایش باعث شد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بودجه۹۰ اعتبارات این شورا را کاملا حذف کنند و دلیل آن را هم بی‌انضباطی مالی عنوان کردند.

نایب رئیس هیات تحقیق و تفحص از شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور می‌گوید: جایگاه قانونی این شورا باید در ساختار وزارت خارجه تعریف شود. دستگاه قضا اعلام کرده است به‌زودی توضیحات بیشتری درباره دستگیری ملک‌زاده ارائه خواهد داد. همچنین خبرگزاری فارس از دستگیری یکی از نزدیکان اسفندیار رحیم مشایی به نام علی اصغر پرهیزگار خبر داده است. او مدیرعامل منطقه آزاد اروند است که از یاران قدیمی اسفندیار رحیم مشایی در رادیو تهران بوده و در زمان ریاست مشایی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مدیرعامل صندوق تازه‌ تأسیس حفظ و احیای آثار تاریخی می‌شود. وی با انتصاب حمید بقایی به‌عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، پست مدیرعاملی کانون اتومبیلرانی و جهانگردی را از آن خود می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *