جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱۲
۵۲
بررسی آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران؛

چه کسی به ‌رئیس‌جمهور گفت تورم صفر درصدی را اعلام کند؟

سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب: 409236
اظهارات رئیس جمهور مبنی بر تورم صفر درصدی در بهمن‌ماه امسال واکنش‌های متفاوتی به دنبال داشته است.
چه کسی به ‌رئیس‌جمهور گفت تورم صفر درصدی را اعلام کند؟
جهان نيوز:‌ "نگاه درست به اقتصادی که با موجی از بیانات و گفته‌های ضد و نقیض مواجه می‌شود، بسیار مهم است. این نگاه درست سبب می‌شود به واقعه راستینی که ریشه نابسامانی‌های کشور است، برسیم. تردید نکنید که نگاه درست به اقتصاد یک مهارت می‌خواهد. این مهارت هم در یک لحظه به دست نمی‌آید اما اگر به خودتان قول دهید هرگز در مقابل موجی که می‌آید و می‌گویند نظر بدهید، نظر ندهید، می‌شود به نتیجه خوبی برسیم."

"شاخص تورم یک شاخص تعاملی است به این معنا که وقتی سال پایه را عوض می‌کنیم وزن‌های مصرف را از سبد خانوار می‌گیریم، با حذف رقمی که زیاد گران شده، شاخص تورم پایین می‌آید. اتفاقی که ما بارها شاهد آن بودیم و تصورمان این است که شاخص را دست می‌زنند و خراب می‌کنند. این نیست. خانوار مدارا کرده و کالایی را که باید مصرف می‌کرده مصرف نمی‌کند. وزن گوشت نصف شده با این که قیمت آن بالا رفته‌ است. در نتیجه شاخص پایین آمده‌ است. مشکل آینده خانوار یک طرف اما مشکل دیگر علامتی است که مسئولان ما دریافت می‌کنند. آنها تصور می‌کنند سیاست‌هایی که گذاشته می‌شود. گران کردن، گران کردن و گران کردن باعث شده تورم پایین بیاد و الگوی مصرف درست شود. این نیست. اگر ما درست به اقتصاد نگاه کنیم متوجه می‌شویم که این سیاست یک سوی گران کردن، اثر خود را از طریق قیمت‌ها روی رفاه و رضایت خانوار می‌گذارد. مانند همین روی رضایت و رفاه بنگاه و بنگاه از کیفیت می زند و هر چه بتواند گران می‌کند. این گرانی و این مجموعه روی شاخص ما دیده نمی‌شود. "

"شاخص تورم ما پایین آمده ولی هزینه‌اش را خانوار داده و رفاه و رضایت خود را از دست داده‌ است. هزینه‌اش را جامعه داده، سرمایه‌اجتماعی مخدوش می‌شود. خیلی از ما می‌بینیم حتی یک تصادف کوچک در خیابان بحران ایجاد می‌کند. ولی واقعیت این است که این اضطراب‌ها منجر به مخدوش‌شدن سرمایه اجتماعی می‌شود. بنابراین می‌بینیم که این شاخص نتیجه‌ای به ما می‌دهد که گمراه‌کننده است. "

این‌ها گفته‌های بانوی اقتصاد ایران، دکتر فیروزه خلعتبری است که در مجموع نگران "بازی با آمارهای اقتصادی" است، فرقی هم نمی‌کنید کدام دولت سر کار است.

"بازی با آمارهای اقتصادی"، پسنده هیچ دولتی نبوده و نیست و اگر چنین شد، دیگر آمارهای رسمی کشور را کسی قبول نمی‌کند و گفته‌ها و روایت‌ها، جای آنها را می‌گیرند، چرا که شهروندان، تولیدکنندگان و در مجموع فعالان اقتصادی، آن را با هزینه‌های رو در روی خود مقایسه می‌کنند.

حال به موضوع اصلی بحث می‌رسیم. حسن روحانی رئیس جمهور روز گذشته در نشستی از تورم صفر درصدی در بهمن ماه امسال سخن به میان آورده و گفته است: "هیچ کس پیش‌بینی نمی‌کرد تورم ما در بهمن صفر باشد. روز یکشنبه مرکز آمار ایران این عدد را اعلام کرد. "

یک بررسی ساده آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، کافی است مشخص کند که این اظهارات مبنای درستی دارد یا خیر؟

براساس روایت‌های اقتصاددانان و حتی مراکز آماری کشور، ما دو نوع تورم داریم که یکی سالیانه و دیگر ماهیانه یا نقطه‌ای است. تورم سالیانه، یعنی افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در دوازده ماهه منتهی به ماه موردنظر نسبت به دوازده ماه منتهي به ماه مشابه در سال قبل و تورم ماهیانه یا نقطه‌ای، یعنی میزان افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در ماه مورد نظر نسبت به ماه مشابه در سال قبل.

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد شاخص تورم در بهمن‌ماه ۱۳۹۳ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۱۶.۲ درصد افزايش داشته است. نرخ تورم در دوازده ماه منتهي به بهمن‌ماه ۱۳۹۳ نسبت به دوازده ماه منتهي به بهمن‌ماه ۱۳۹۲ معادل ۱۵.۸ درصد است. "

حال به گزارش مرکز آمار ایران می‌رسیم. گزارش این مرکز هم حکایت از آن دارد که افزایش شاخص کل تورم نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۱۴.۴ درصد است. درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم شهری) در دوازده ماه منتهی به بهمن ماه سال ۹۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۵.۲ درصد است.

البته در گزارش مرکز آمار ایران یک موضوعی وجود دارد که گویا رئیس جمهور آن را ملاک عمل قرار داده است ولی اقتصاددانان و حتی مسئولان بانک مرکزی به دور از هر مسئله‌ای، می‌گویند در بررسی‌ها باید نرخ تورم سالیانه ملاک عمل قرار گیرد اما بعد از انتخابات سال ۸۸ که مباحثه چالشی بین کاندیدای ریاست جمهوری بین تورم سالیانه و نقطه‌‌ای شکل گرفت، از آن پس پای تورم نقطه‌ای نیز بیشتر در اقتصاد ایران جا باز کرد.

آن بخشی از گزارش مرکز آمار ایران که عدم تغییر تورم در بهمن ماه ۹۳ را نشان می‌دهد، نسبت به دی ماه ۹۳ است که این آمار نه تورم سالیانه و نه تورم نقطه‌ای (نسبت به ماه مشابه سال قبل) و در واقع، اصلا موردتائید اقتصاددان و حتی دولتمردان در دوره‌های مختلف نبوده است.

اینکه چه کسی گزارش تورم صفر درصدی را خدمت رئیس جمهور محترم ارائه کرده، کاملا مشخص است؟ طبیعا مقامات بانک مرکزی نبوده‌اند، زیرا رئیس جمهور، آمار بانک مرکزی را ملاک قرار نداده است!

وقتی رئیس جمهور در سطح وسیع، تورم را صفر درصد اعلام می‌کند، مردم از خود می‌پرسند پس ما چرا در زندگی روزمره خود تورم صفر درصدی را احساس نمی‌کنیم؟

به هر حال، آرزوی هر ایرانی است که تورم تک نرخ رقمی و حتی زیر ۵ درصدی در ایران عزیزمان داشته باشیم ولی باید سال‌ها تلاش کنیم و سعی کنیم بازی با آمار را کنار بگذاریم و وقتی اعلام می‌کنیم تورم تک نرخی شده است، شهروندان، تولیدکنندگان، فعالان اقتصادی، اقتصاددانان؛ همه و همه، آن را با پوست و گوشت خود حس کنند.
مهر- مجتبی قمری وفا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آقای رئیس جمهور یادته زمان احمدی نژاد اون هم همینطوری آمار اشتباه می داد و شما هم منتقد بودی ما هم منتقد بودیم اما چرا شما این ارو می کنی؟
مریلا
عالم محضر خداست و نهان و آشکارما را میداندالم یعلم بان الله یری
من شخصا روحانی را قبول ندارم ولی اماری که داده اگر از دیدگاه اماری نگاه شود درست است
حرف ایشان این بود تورم در ماه بهمن نسبت به ماه دی افزایش نداشته و میانگین قیمتها که در سبد خانوار وجود دارد افزایش صفر داشته
مثلا ممکن است مرغ 50% گران شده باشد ولی گوجه نسبت به ماه قبل 50% ارزان شده باشد
جعفرلو
اونوقت این آمار ماه به ماه (که ممکنه مثل نقطه به نقطه مد بشه ) چه جایگاه و تاثیری داره که درآن جمع مهم بیان میشه ؟...
هیچی فقط احمدی نژاد اگه اینجوری آمار میداد که بنده خدا هیچوقت نگفت معجزه شده و تورم رو دولتش به صفر رسونده اصلاح طلبا جرش میدادن
محمد
بعد چرا معاون اول میگه این آمار 15.4 تا 15.7 درصد است؟؟؟؟؟؟؟؟؟
درامد مردم چی شد . جیب مردم ایا پولی هست برای خرید. ایا تورم 45 درصدی جبران شد . فاصله درامد مر دم با تورم چقدر شده ؟
....
خب دیگه احمدی نژاد یار.. نبود...
United States
باز صد رحمت به اون
Iran, Islamic Republic of
وقتی اطلاعات ندارید لطفا نظر ندین
کاهش تورم با ارزونی خیلی فرق میکنه
در ضمن گویا شما دلتون خیلی برا محمود تنگ شده که ظرف یه سال دلار سه برابر شد ولی الان 1.5 ساله قیمت دلار همین قیمته....
عزیز با اطلاع شما مرغ هم احیانا مصرف می کنی؟
در عرض یک ماه اخیر قیمت مرغ تقریبا 50 در صد افزایش داشته (از 5900 به 8600)، پرتقال شده کیلویی 4500 و ... . بعد چطور تورم این ماه صفر بوده؟ چی ارزون شده؟

گر چه من طرفدار احمدی نژاد نیستم ولی به قول یه بنده خدایی دولت قبل 2 سال آخر به آمار سازی افتاده بود و این دولت 2 سال اول!
یا علی
مجید
دوست عزیز من هم قبول دارم که کاهش تورم با ارزونی فرق داره ولی خیلی فرق نداره.
کاهش تورم به معنی کاهش گرانی هست نه ارزانی. ولی آیا شما در ایم چند وقت شاهد ثابت ماندن قیمتی چیزی بودید؟ یا نکنه دم منزل شما هم گوجه کیلو 120 تومنه؟
متاسفانه این آقا از زمانی که سرکار آمده یا فقط دولت قبل را کوبیده یا شعارهای ... داده که هیچ کدامشان صحت نداشته.
در اصفهان چیزی برای دفاع از عملکرد دولت نداشت گفت: "هوای پاک داشتیم"!!!
که نتیجه فرمایش ایشان را امسال مردم اهواز و تهران و خود اصفهان و... با تمام ریه هاشون حس کردند.
الان هم میگه تورم در بهمن 15% شده درحالیکه قیمت مرغ و نان و میوه و گوشت قرمز 30% در همین ماه اضافه شده.
این آدم فقط دروغ میگه. این به معنی دفاع از کسی نیست و همینطور دلتنگی.
آشنا
نظر میدیم خوب هم نظر میدیم انتقادپذیری تون هنوز قلمبه ها !!! شما ظاهرا از قیمتها خبرندارید نه ؟؟!!
توی همین یکماه اخیر چندرصد گرانی داشتیم ؟؟!! آجیل شب عید ، میوه ، پوشاک و..... آقا یا خانوم کاهش تورم و ارزونییییییییی!!!
بهتره اول یک شاخص استاندارد برای اندازه گیری تورم تعریف شود ،بعد هم اعداد وارفام آن ماهیانه در اختیار رسانه ها قرار بگیرد.
م.و
United States
دوست عزیز قبول دارم که کاهش تورم یعنی گرونی کم تر اما اگه تو این ماه ورم صفر بوده پس چرا این هما اجناس گرون تر شدن در واقع نباس هیچی گرون میشد دیگه دوس عزیز .... یکم روی اطلاعاتی که بگفته خودت داری فک کن...
علی
Iran, Islamic Republic of
من یه نکته خدمت دوستان عرض کنم
ببینید ما یه شوک ارزی داشتیم، تحریم شدیم نفتمون رو نمی خریدن و اونی هم که می خریدن پولش رو نمی دادن، این باعث افزایش شدید قیمت ارز شد و در نهایت باعث شد که قیمت اجناس داخلی حدود یک و نیم تا دو برابر و اجناس خارجی حدود سه برابر بشه،
مثلا وقتی پراید از ده تومن بشه 15 تومن تورم 50 درصد میشه، سال بعد اگه پراید از 15 تومن بشه 20 تومن، همون 5 تومن اضافه شده اما تورم از 50 درصد میشه 33 درصد، این یعنی 17 درصد کاهش تورم به همین راحتی، در حالی که مردم احساس ارزونی نمی کنن،
این که بعد تورم ناگهانی حاصل از شوک ارزی تورم سال بعد کاهش پیدا کنه طبیعیه و نیاز به معجزه خاصی نیست، هر سال که شوک ارزی نداریم که بخواد به همون روال درصد تورم حفظ بشه
یا علی
درس تفنگ نده
France
اونم که صداش در اومد تو اون سالها کی شرکت خرید و فروش طلا و ارز و سکه زده . خبر چند روز پیش جهان بود یادتونه.
مجید مجد
United States
معلومه دیگه مشاوران ارزشی و غیر ارزشی!!
امان از مدرک ...
... واقعا ما ملت ایران شب و روز خدا را باید شکر کنیم رهبری دانشمند وشجاع به ماداده است ...
معلومه وقتی همه فعالیتهای اقتصادی تعطیل یا نیمه تعطیل شد ورکود حاکم شد خود بخود تورم مهار میشه
رئیس جمهور محترم!

مردم اقتصاد دان نیستند. ما آمار و ارقام سر سفره نمی گذاریم. آنچه سر سفره می آید نه آمار بانک مرکزی و یا ارقام مرکز آمار ایران بلکه، برنج، مرغ، گوشت قرمز، میوه و تره بار و... است. اصلا هیچ دولتی نباید با مردم با زبان آمار و ارقام صحبت کند بلکه این مغازه ها و همچنین سفره مردم است که شاخص را مشخص می کند. البته این به معنای رد آمار و ارقام و علم اقتصاد نمی باشد بلکه تاکیدی است بر سفره محوری نه آمار محوری!
فرشید
خوبه شما برنج و مرغ و گوشت قرمز سر سفره قرار می دهید ما که مدتهاست آنها را هم حدف کرده ایم... خدا به خیر کند
قزوینی
Iran, Islamic Republic of
کجایی احمدی نژاد که له شدن کارگر و کارمندرا
در اثر فشار تورم ببینی ؟
....
مصطفی
نظرت جک سال شد ، باعث و بانیش همین باباست ، خودتو دیگه جیگر فرض نکن
دو سال پاياني احمدي نژاد از خدا بي خبران به همراهي آمريكا و عربستان تحريم و ارز را بالا بردند وبه مردم آسيب زدند تا رقيب را خارج و قدرت را در دست بگيرند اتفاقا با كمك مردم موفق شدند و دارند به ريش مردم مي خندند ولي خدا بزرگ است و اللهم عجل لوليك الفرج .
عزیز من شما بگو چگونه به کشور در سال 91 شوک ارزی وارد شده و پول وارد کشور نمی شده و تمام رسانهها سعی کردند وضعیت را بدتر کنند تا دولت وقت تخریب بشود بااین وضعیت چرا گرانی را نباید انتظار داشت؟؟ الان شوک ارزی داریم ؟؟ خوب مسلم است که ندایپریم چون اقتصاد هم مثل هر چیز دیگری بوقتی شوک را از سر گذراند روال عادی را پیش می گیرد بنابراین هنری نیست که می گویند گرانتر نشده است خوب معلوماست در دولتقبل آغاز شوک ارزی بود و بدتر شدن آن نیز از سوی برخی رسانهها دامن زدهشد و مدتی هم برای کنترل اوضاع باید می گذشتتااقتصاد بتواند تهادل خودش را پیدا کند الان کدام فعالیت تولیدی و اقتصادی در کشور انجالم می شود که این دولت دایم از رشد اقتصادی می گوید؟؟
باعث و بانی اون کسانی هستند که اقتصاد کشور دستشو ن است و هر کاری بخواهند انجام می دهند
ازمنفی مثبتای ایشون و شما معلومه کی جیگره،جیگر مواظب خودت باش ندزدنت بلا!!!!!!!!!!
حمید
آقای روحانی فرمودند که معجزه کردیم چرا دنبال اما و اگرید؟ معجزه شوخی بردار نیست دلیل هم لازم ندارد. خداوند آیشان را از این محفظه ای که خارج از واقعیات جامعه برایش ساخته اند نجات دهد.
نادر
تا اونجا که من اطلاع دارم معجزه مخصوص پیامبران است
ناسناس
Iran, Islamic Republic of
توراخدا یه کمی یواش ...
Iran, Islamic Republic of
دكتر نخواب يخ مي زني!!!
پس این گرونی های اخیر چیه ....؟؟؟!!!! افزایش 15 الی 20 درصدی کرایه های حمل ونقل... بالا رفتن شدید نرخ آرایشگرها...و....
مجیداعتمادی
پنجاه الی شصت کالا و ارزاق وخدمات اساسی وجود دارد که باید معیار سنجش قرار گیرد به نظر میرسد اصلا مورد توجه وارزیابی قرار نگرفته است واحتمالا مواردی که درسبد خانوادها نیست مد نظر دولت تدبیر امبد است
خود کرده را تدبیر نیست
... یه ملت رو گذاشته ... خود کرده را تدبیر نیست . توی میدون جنگ هیچ عقل سلیمی نمیاد به دشمناش گرا بده که در این ساعت و با چه تعداد نیرو می خوام حمله کنم و یا فشنگ وتوپ ونیرو کم داریم . ولی متاسفانه توی کشور ما اونم از زبان دوم شخص مملکت که ادعای تدبیرش به ... تبدیل شده به دشمن شماره یکش میگه خزانه ما خالیه !!!!!!!!!!!! حالا میخواهید درباره این فرد چه فکری بکنیم ؟؟؟؟ ایا ایشان ... هدایت قوه مجریه کشور رو داره ؟؟؟؟؟ ایا کسی که نمی تونه حب و بغض خودشو به خاطر منافع کشور پنهان کنه می تونه در برابر دشمنان از ملت خودش حفاظت کنه ؟؟؟؟ یا راه ساده تعظیم کردن رو انتخاب می کنه ؟؟؟؟؟؟
باسوادم
یکی نیست به ریئس جمهور بگه آمار تورم بصورت سیستم های گویا اعلام کردن جزو وظایف ریئس جمهوری نیست!!!!!
اگه راست میگه رشد اقتصادی داریم شاخص دی جی پی را اعلام وبا قبل مقایسه کنه!!!!!
والااااااا
یکی از 75 میلیون نفر
جناب روحانی:
سیر را چه غم گرسنه
سواره را چه غم پیاده
محمد
سلام :
این اظهار نظر های کارشناسی و این فرمول ها و این مقایسه و این آمار ها همشوت بدر اون کسانی میخوره که با گفتن اینها عنوان استادی و دکتر و ..... را میگیرند و بعدش هم حقوق و حق الزحمه های آنچنانی.
و قتی من مرغ و یا بنزین و یا میوه و مایحتاج خانواده ام رانسبت به قبل گرانتر میخرم . باید چشمم را ببندم و بگویم چون فلان مقام گفته که تورم صفر شده ، پس من هم بگویم تورم صفرشده ؟
اقا بازی با کلمات و جملات و ارزش بی خود به بعضی صحبت ها دیگه بسه .
ولله آبروی ماها بازیچه این سؤ مدیریت هاشده و پیش زن و فرزند شرمنده ایم.
چه کسی باز صدا زد "سهراب"
شریفی
Romania
بسمه تعالی
.... تورم یعنی چه؟ ا...
بلآخره ...به صفر رسید ..آقای هفت دهمی احتمالا تا آخر اسفند میگی تورم شده منفی هفدهم!!!!!
عباس
چشم ندارید ببینبد تورم بالا نمیره بلکه پایین هم میاد؟ آنروز که ساعت به ساعت تورم بالا میرفت توسط آن مرد ... که مردم رو ... صدای ... در نیامدچرا؟
ابگوشت بزباش
Iran, Islamic Republic of
خیلی جای تعجبه دولتی که با کلید امد ودویست سیصد رای بیشتر اورد با خودش تورم اورد گرانی اورد بعد امار سازی هم میکند .اینها همه مشکل است امام دردناکتر توهین هایی هست که روحانی هراز گاهی به ملت میکند...
من بعنوان نماینده ...حرف حقوقدان را تایید میکنم
متاسفانه ...گفتن در بین برخی مقامات ..پایه کشور کاملا جا افتاده....
کاظم
Romania
اقا اصلا اعداد براى ما مهم نيست انچه براى ما مسله است اينستکه ما بيکار شديم
چيزى نمى توانيم بخريم حالا چه ارزان چه گران
انچه آبروی احمدی نژاد را برد همین ...بود آقای روحانی ...
عاشق حسام خوش نویس
Iran, Islamic Republic of
بنده سوپر مارکت داشتم اما در دولت جدید به علت خرابی و کسادی بازار مغازه را از دست دادم و شدم راننده مسافر کش لکن تمامی فاکتور هایی که در زمان مغازه داری داشتم نگه داشتم و از روی انها قضاوت می کنم مثلا ماکارانی در ماههای اخر دولت قبل 1800 بود درشش ماه اول دولت جدید رسید به 2600 یا تن ماهی در دو ماه اخر دولت قبل 3500 در دولت چدید 5700 همه اجناس سوپری بلا استثنا این گو نه اند اما فرق دیگه این دولت با دولت قبل با وجود فشارهای زیاد داخلی و خارجی و افزایش نرخ ارز و حاشیه هایی که وجود داشت در این است که در اون دولت کار انجام می شد و ما شاهد کارکردن دولت بودیم اگر هم گرانی بود دلمان نمی سوخت چون هم تو فشار بودیم وهم می گفتیم که در عوض مثلا سانتری فیوژها می چرخد ما نان و پیاز هم بخوریم عیبی ندارد یا اگر ما شام نداشتیم عکس رئیس جمهور را که نان و پنیر می خوردند و روی زمین نشسته اند می دیدیم و ناراحت نمی شدیم ما مردم به محل کوچه و خیابان و دروازه رئیس جمهورمان اشنایی داشتیم و دلمان کباب نمی شد اما حالا نه کاری انجام می شود نه فعالیتی در کشور هست افتتاحها هم مال اون زمانه و مسئولین ما در مبلهای ..می نشینند و هزاران هزار میلیارد خرج سفرهای خارجی هیاتهای مثلا مزاکره کننده می شود و ما نان و پیاز را هم نداریم دوستان بنده فقط روزی 20000 تومان با پراید 82 شخصی بنزین سوز در می اورم و به همان قانعم اما در داخل ماشین هر روز شاهد موضع گیری مسافران هستم و همیشه خدا را بابت این که به این دولت خودم و خانواده ام رای نداده ام شکر می کنم دوستی در ماشین من نشسته بود و حساب کرد که اگر به هر نفر بابت یک مرحله سفر دیپلماتیک 500 هزار تومان فوقالعاده ماموریت بدهند فقط مال هیات مزاکره کننده ما سر به فلک می کشد بعلاوه اینکه تمامی هزینه های هتل و سفر هیاتهای امریکاو کشورهای دیگر هم با ماست نمی شود که همین بودجه ها را بخوریم و بی خیال مزاکره شویم
United States
اونی که می تونه صد روزه همه چیز را درست کنه می تونه تورم ررا هم کم کنه !!!
این امارها بدعتهای نامبارکی بود که پایشو احمدی نژاد گذاشت شماهم سکوت کردید حالا هم حق اعتراض ندارید.
United States
روحانی بازم مچکریم؟؟؟
نه این دفه مچکر نیستیم